Landslaget

redigerade September 2020 i Supportersnack

Visst förtjänar Landslaget en egen tråd?

Nations League må vare en Kalle Anka turnering, men det blir ju något lite bättre än rena träningsmatcher och i vårt fall mot högklassigt motstånd.

Måste först säga att jag imponeras av vår förbundskapten och vad han gjort vår landsLAG, och hur han på ett snyggt sätt lyckats avsluta eran Z, trots hans egna och medias försök att så länge som möjligt hålla liv i hajpen. Vill någon djupdyka i vad jag menar så kolla igenom presskonferensen på fotbollskanalen som Janne håller på lördag, dagen efter Dejans chock-uttalande. Det är ett exempel på hans genuina synsätt och förmåga att med en ängels tålamod hantera och få den samlade pressen att till slut sitta som småbarn och skämmas. Utan att nämna den elefant som alla andra påstod fanns mitt i rummet.

Spelmässigt då?
Godkända insatser mot världslag och världsspelare, där dessa avgör med fantastiska prestationer, särskilt CJ:s baljor. Våra young guns, Isak och Dejan, får vara med och visst kommer de att tillföra mycket vad det lider. Men en sak är säker, och det är att inskolningen, systemet och lagets samspel ALLTID kommer att komma före den enskilde spelarens kompetens och förmåga, åtminstone för att ett svenskt landslags ska nå resultat över tid. Med all respekt för bicycletas mot England och andra fantastiska mål som Z gjort genom åren. Landslaget var under HamrénZ tid en tämligen medioker anrättning.

Som så många redan konstaterat dör matchen igår efter Svenssons röda, men matchen rullade ändå på ok. Ronaldo log, Olsen glänste och Lagans AIK var tacksamma över att CJ vandrade inåt och Emil därför slapp förnedring. Jag har nog aldrig sett så lite av Krafth i en match.

Dejan så avslutningsvis. Jag tycker att han påminner om en ung Brolin i sitt spel, flytet med boll, fysiken, riktningsförändringarna. Det känns lovande. Återstår att se hur han leverar på Stureplan ;)

Gillad av:Knugen (1 totalt)
«1

Kommentarer

• Men vad gör medelmåttiga spelare i startelvan som Sebastian Larsson (mot frankrike) och Gustav Svensson (mot portugal)

Hoppas Emil Krafth blir ordinarie nu när Lustig gett upp sin karriär och flyttat till solna

• Sebastian har varit en hörnsten i Jannes lag genom åren, med en arbetskapacitet och smartness som mindre erfarna spelare saknar. Och med de resultat som Janne visat är det svårt att kritisera för att ha spelat honom.

Svensson var sannolikt inget första val men för att inte överbelasta Ekdahl så skulle någon annan göra rollen, att gnugga framför backlinjen och försöka hålla rent. Nej, det var inget lyckat val då Svensson inte lyckades med sin roll.

Krafths tid kommer när Lustig inte längre levererar, och jag har ännu inte sett Krafth prestera på en nivå så att han ska gå före.

Gillad av:penseln (1 totalt)
  • Jag vill inte vara den som är den MEN
    Är det någon som begriper sig på Nations League? Vissa har ett hum men ingen fattar riktigt. Dessutom blir det ännu rörigare nu när detta som var nu påverkar VM-kvalet då EM blivit framflyttat.
    Fattar tex inte varför man vill spela i dom högre divisionerna. Är det inte lättare o va i C o D grupperna o kvala mot dom lagen istället för att möta bättre lag?

Känns som man ville få bort dom meningslösa vänskapsmatcherna men vetifan om detta är mycket bättre. Känner fortfarande bara att det är jobbigt att det blir uppehåll i dom inhemska serierna. Tyvärr.

• Ska väl vara nåt slags poängsystem som gör att mål/poäng i svårare grupp ger högre rank ändå.

Men, det är fortfarande en Kalle Anka-turnering, och dess tillkomst kan inte ha annan bakgrund än att ge UEFA ytterligare möjligheter att kontrollera och tjäna stora pengar.

Högst oklart om det är bättre än träningsmatchande.

• Zlatan åter i landslaget. Dumheten har som bekant ingen begränsning. Trodde inte Janne Andersson skulle sälla sig till de stupidas sida. :s :s :s :s :s

• redigerade March 16

@Lutavallen sa:
    Zlatan åter i landslaget. Dumheten har som bekant ingen begränsning. Trodde inte Janne Andersson skulle sälla sig till de stupidas sida. :s :s :s :s :s

Hellre sett David Johanneson? :)

• @Plantagenparkeringen sa:

@Lutavallen sa:
    Zlatan åter i landslaget. Dumheten har som bekant ingen begränsning. Trodde inte Janne Andersson skulle sälla sig till de stupidas sida. :s :s :s :s :s

Eller Isak kiese Thelin? John gudetti? Alternativen är ju inte jätteheta

• @EF-JKPG sa:

@Plantagenparkeringen sa:

@Lutavallen sa:

Eller Isak kiese Thelin? John gudetti? Alternativen är ju inte jätteheta

Jordan Larsson har sin bästa säsong någonsin.

• Zlatan har redan rivit dynamiken i landslaget med att skriva att "Guden är tillbaka" i landslaget. Karln är ta mej fan rubbad. Landslaget med Zlatan är inte mitt landslag.

• redigerade March 17

@Lutavallen

Zlatan har redan rivit dynamiken i landslaget med att skriva att "Guden är tillbaka" i landslaget. Karln är ta mej fan rubbad. Landslaget med Zlatan är inte mitt landslag

Flyttar diskussionen hit Lutis.

Jag är inte alls orolig. Och allt handlar om det ledarskap och den värdegrund som ledningen under Janne A signalerat och vad det innebär för alla andra runt laget, inte bara vad det meddelat Gud själv.

Vad Zlatan twittrar och socialmeddelalar sig är en helt annan sak, det är hans sätt att berätta sin historia, något som han kanske varit en av de mest medvetna spelarna i världen över tid. Storytelling i realtid i kombination med spektakulärt och högkaratigt fotbollsspel på högsta nivå under snart två decennier.

Janne har respektfullt meddelat Z vad som gäller i hans grupp av spelare och ledare och att Z är väldigt välkommen till laget om han kan acceptera vad som gäller här. Han har säkert också sagt att jag skulle väldigt gärna använda dig till det jag uppfattar du är bäst i världen på och jag tror definitivt att du skulle öka våra möjligheter att vinna. Zatans längtan efter att få vinna i blågult, hans saknad av den scenen, och den 4,5 år långa tystnaden från JA har fått honom att förstå och respektera vad Janne faktiskt står för, och att det inte är något som han kompromissar med. Och jag tror att det är något som Z uppskattar. Tuggmotståndet.
    Hoppas Z bygger en vår med lagom många avstängningar i Serie A, en halvlek här och där under kvalmatcherna och en sjuk formtopp under EM med mer målgodis.

Sen får han Ztorytella bäst han vill längs vägen.

Gillad av:Zingo, Peter57, lemon, Tompa, Redarmy88, Pekka (6 totalt)
  • redigerade March 17

@Lutavallen sa:
    Zlatan har redan rivit dynamiken i landslaget med att skriva att "Guden är tillbaka" i landslaget. Karln är ta mej fan rubbad. Landslaget med Zlatan är inte mitt landslag.

Håller 100% med. Helt idiotiskt att han ska vara tillbaka nu när han innan har slutat och landslaget blev ett riktig bra landslag igen med riktiga lagspelare och inte en massa jävla individualister. Kommer väl gå åt helvete detta EM med han i laget och medias eviga jävla fetish-fokus bara på honom hela tiden.

• Z kan absolut göra skillnad med rätt approach, helt rätt av Janne o ta med en av de faktiska internationella kvalitéspelare vi har i laget.

Gillad av:Peter57, Drillo, lemon, Tompa (4 totalt)
  • @ÖÖIIFF sa:
    Z kan absolut göra skillnad med rätt approach, helt rätt av Janne o ta med en av de faktiska internationella kvalitéspelare vi har i laget.

Precis, utvecklade mitt svar i tråden Landslaget.

Gillad av:Labila Kabila, ubie67 (2 totalt)
  • Den här diskussionen skapades av kommentarer utbrutna från: Tråden om andra lag.
  • Att Zaltan inte skulle vara en lagspelare är ju bara rappakalja. Fotboll är en lagsport och du blir inte framgångsrik i en en sådan om du inte spelar med laget. Och har varit så framgångsrika som Zlatan.

• @Ols sa:
    Att Zaltan inte skulle vara en lagspelare är ju bara rappakalja. Fotboll är en lagsport och du blir inte framgångsrik i en en sådan om du inte spelar med laget. Och har varit så framgångsrika som Zlatan.

Precis, han är en lagspelare som vill vinna mer än nå annat väsen här på jorden, likt Ronaldo, Suarez m.fl. som gör allt i sin makt (ibland inte så politiskt korrekt med fel moraliskt kompass) för att plocka hem de ack så viktiga 3-poängare. I Zlatans fall bara kolla hur många seriesegrar karlfan har i sin portfolio, även om ingen CL triumf, för att konstatera att han jävellevererat utöver det normalt tänkbara. Sedan vad man tycker om honom personligen rent anekdotiskt en annan sak, men har ju föga med fotboll att göra.

• Zlatan kräver sin ledare. Någon han respekterar. För sitt ledarskap och för sin vinnarinstinkt. Mourinho, Capello, etc.

Vår förre förbundskapten saknade nog vinnarinstinkt och framförallt cojones för att stå upp för sina värderingar. Han la sig platt och trodde att allt handlade om att göra Zlatan till lags. Det blev inte bra. Framförallt gjorde det saker svårt för lagkamraterna i i landslaget som inte visste hur de skulle förhålla sig.

Halmstad Janne är en vinnare och kan bli minst lika svart i synen. Youtubeintervjun med Z som förbundet släppte igår visar väldigt tydligt hur de två hittat varandra och hur Z faktiskt väljer att falla in under Jannes ledarskap.

Gillad av:Zingo, Jockeluring, Pekka (3 totalt)
  • @Drillo sa:
    Zlatan kräver sin ledare. Någon han respekterar. För sitt ledarskap och för sin vinnarinstinkt. Mourinho, Capello, etc.

Vår förre förbundskapten saknade nog vinnarinstinkt och framförallt cojones för att stå upp för sina värderingar. Han la sig platt och trodde att allt handlade om att göra Zlatan till lags. Det blev inte bra. Framförallt gjorde det saker svårt för lagkamraterna i i landslaget som inte visste hur de skulle förhålla sig.

Halmstad Janne är en vinnare och kan bli minst lika svart i synen. Youtubeintervjun med Z som förbundet släppte igår visar väldigt tydligt hur de två hittat varandra och hur Z faktiskt väljer att falla in under Jannes ledarskap.

Jag tillhör i grunden @lutavallen-fan club i det här, men om vi har fel, Lutis och jag, är det exakt det här som krävs. Att "Gud" sätter sig ner och gör det som krävs, i stället för att tuppa sig. Om gruppen känner att han är en i gänget med ett gemensamt mål, då kan det funka. Men det ställer enorma krav på Andersson / Granqvist. Och på Gud himself.

• NÄR VI GRÄVER GRAVAR I QATAR
    När vi gräver gravar i Qatar
    Trots att tusental har dött
    Så kommer vi spela boll
    Och när vi har kommit ända hem
    Då börjar vi om på nytt igen
    Den säger: "Vi är äntligen på väg"
    Den säger: Det är dags att ge sig av till gravarna i Qatar
    Genom luft och över hav
    Till alla flickor vi har försakat
    Till alla er som trott på moral
    På allting som vi gjort
    Vill ni följa med oss söderut?
    Till alla de som korsat Döda havet
    Visat att det går, världen tittar på
    Ändå från Peking till Moskva
    Så många försökte och försvann i en grav i Qatar
    Trots att tusental har dött
    Så kommer vi spela boll
    Men vi har bevisat att vi kan gräva gravar i Qatar
    För i varje hus och lägenhet
    Sitter det människor som vet att vi tappat vår moral
    Flickorna har blommor i sitt hår
    Där står alla gravarna på rad

• Eftersom det här är ett fotbolls-VM man ändå inte vill se (med tanke på att det belyser ett sunkigt land och även i andra hand att man vill se ett fotbolls-VM på SOMMAREN!!) skulle jag tycka det var gött om alla bara dissade det. Hade varit en fin symbolik. Man hoppar över ett VM och kör istället sommaren 2026. Och jag vet att hela fotbollen i sig också är genomkommersialiserad och att vi ändå inte får några mer Italia ’90 igen men ett VM i t ex England hade ändå känts väldigt okej jämfört med Qatar ’22.

• Har nu tagit in hela presskonferensen med Zlatan och Janne A, och jag är beredd att ändra mig, @lutavallen. Jag vill tro att Janne kan hantera honom, och att Z kan hantera sig själv. Är inte säker, men ändå. Förmodligen löser sig allt genom att han går sönder snart. Men det vore coolt om han kom in och gjorde skillnad.

• Zlatan med assist direkt. Han känns lite sådär, har inte varit med i spelet så mycket. Isak är däremot en stjärna.

• 1989, U21-EM-kval i Eskilstuna. Sverige slår Albanien.

https://www.svenskfotboll.se/matchfakta/sverige-albanien-landskamper-herr-senior/1569016/

I startelvan finns Ulrik Jansson, Jan Jansson och Hans Eklund som alla till vardags representerar Östers IF i Division 1 Södra.

Kennet Andersson byts i sin hemstad ut liksom Patrik Andersson (inte ”Bjärred” eller ”Långås” men möjligen Patrik ”Trelleborg” Andersson) och in kommer då Sundsvalls talang Tomas Brolin samt Östers Peter Wibrån.

Sommaren därpå skulle Ulrik Jansson och även Tomas Brolin finnas med i A-landslagets trupp till VM i Italien...

Gillad av:lemon, Jockeluring (2 totalt)
  • Gud återkom till landslaget och som brukligt var han osynlig!

• För att passa in i Jannes landslag måste man underordna sig laget. Så när alla andra var urusla måste GUD dölja sin närvara för att inte skämma ut de andra.

• @Ols sa:
    För att passa in i Jannes landslag måste man underordna sig laget. Så när alla andra var urusla måste GUD dölja sin närvara för att inte skämma ut de andra.

Ironi är ju också roligt. :3

• redigerade March 28

Zlatan agerar mer framspelare nu för tiden verkar det som. Snyggt iallafall!

• @ÖIF135 sa:
    Zlatan agerar mer framspelare nu för tiden verkar det som. Snyggt iallafall!

Har han ioförsig vart länge så inget nytt, bara lite mindre rörlig.

• redigerade April 9

Presskonferensen "hulkande barret" rycker allt närmre, den där landslagskaptenen förkunnar att kroppen nu inte längre håller. Granbarkborrens härjningar i bukstrukturen är obönhörlig, något hans fru, och stora delar av svenska folket, insett sedan länge. Det vet Hygglo-Janne också men han vill låta Andreas ta beslutet själv. Fram till dess får alla vara med. Ja utom Henkes pajk då.

Så till den retoriska frågan, vilka startar då i EM:s öppningsmatch? Berg/Stenberg, Örnen/Stenberg eller blir det rent av Mattis som går rakt in landslagselvan?

Gillad av:olka6806, Wallberg (2 totalt)
  • @Drillo sa:
    Presskonferensen "hulkande barret" rycker allt närmre, den där landslagskaptenen förkunnar att kroppen nu inte längre håller. Granbarkborrens härjningar i bukstrukturen är obönhörlig, något hans fru, och stora delar av svenska folket, insett sedan länge. Det vet Hygglo-Janne också men han vill låta Andreas ta beslutet själv.

Avd. ”Vad har du emot Andreas Granqvist?
    Det var det obehagligaste jag har läst på forumet.”

Gillad av:Drillo (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.