Kontraktstiden för nyckelspelare

Det verkar finnas en hel del osäkerhet på EF:s forum om vilka kontraktstider som gäller för flera av Östers nyckelspelare. Startar därför en tråd om detta centrala ämne. Flera av våra skribenter verkar vara initierade. Det vore intressant med klargöranden spelare för spelare. Ni som har koll: Vilka av våra viktigaste pjäser har kontrakt för hur lång tid?

Gillad av:olka6806, Petter Bengtsson (2 totalt)

Kommentarer

• Tycker ändå man kan sammanfatta vilka som har utgående kontrakt nu om ca tre månader då vi nu är inne i september.

• Damir Mehic (med option på ett år till)
    • Stefan Karlsson
    • Oliver Silverholt
    • Fredrik Lundgren
    • Liridon Silka
    • Mattias Pavic
    • Jonathan Drott
    • Johan Persson
    • Petar Petrovic (med option på ett år till)
    • Alexander Henningsson
    • James Keene

Rätt många varav vissa man nog får tacka för den här tiden.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Behålla Petar, Pavic, Drott och Mehic i den listan ovan. Kanske silverholt. Keene kommer nog få ett 1 års kontrakt, har ändå hållt sig skadefri.

• Behåll både Stefan och Silverholt säger jag, men Stefan som backup. Släpp Billy (om möjligt) och in med två nya ytterbackar som kan konkurrera. Skönt att ha Stefan kvar under inskolning av ny hb.

• Och om vi kan växla ut lunkan mot någon bättre tycker jag vi ska göra det, trots allt han erbjuder i karaktär. Nästan hela backlinjen är ju Öster i själ och hjärta ändå så det är inte som att det blir identitetslöst.

• redigerade September 2020

Förläng ett år med Damir och Stefan samt fem år med Pavic, Drott och Petrovic.

Vi behöver föryngra truppen så övriga sex tycker jag vi ersätter med yngre varav flera namn redan är med och hänger med dem: Adolfsson (för Lundgren), Gustafson (för Silka), Zahirovic (för Henningsson) och Madjed (för Keene).

Tannus får visa att han är värd en ny chans genom att dominera i Motala resten av säsongen (och så lånar vi istället ut Ahmed till Motala 2021).

Och Ahrn kommer jag aldrig ge upp hoppet om, det vet ni. :)

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • Jag gillar extra mkt Mårtensons (Ja, jag vet) generositet mot Keene efter första målet häromdan. Han delade det i princip med framspelaren. Personkemi betyder mkt. Om vi cementerar allas form i övrigt vore en TUNG mittbacksvärvning något att hänga i julgranen.

Gillad av:Atiba (1 totalt)
  • Jag har sagt det förr. Spets hellre en bredd. Värva inte bredd det fyller vi på från egna leden.
    Får vi in 2 klasspelare i försvaret kan vi vinna superettan.

Gillad av:Vikash, lidot (2 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Jag gillar extra mkt Mårtensons (Ja, jag vet) generositet mot Keene efter första målet häromdan. Han delade det i princip med framspelaren. Personkemi betyder mkt. Om vi cementerar allas form i övrigt vore en TUNG mittbacksvärvning något att hänga i julgranen.

Där håller jag med. Det kan räcka med bara en TUNG mittbacksvärvning för att utmana i toppen. Övriga spelare håller måttet hyfsat. Sen kanske en ung högerback som kan ersätta Stefan på sikt om vi inte har någon i egna leden som kan komma in där. Det är inte rimligt att byta ut en halv startelva inför varje säsong.

Mehic, Petrovic och Pavic är alla rimligen viktiga framtidsnamn i föreningen. Jag hoppas också att Mortensen, som ser ut att vara den målgörare vi länge har saknat, verkligen är kontrakterad även för 2021 (och att vi alltså inte bara har option). Vad gäller övriga namn på listan, så kan många diskuteras. Det kan kännas tryggt att behålla bekanta namn, men man kan också vända på saken: att behålla är en kostnad. Utan att peka ut enskilda spelare, så är det ofrånkomligen så att vi har haft problem med backlinjen ett bra tag. Jag tror på en rejäl utrensning i den lagdelen.

En annan fråga är det lokala inslaget. En främlingslegion av spelare, modell AFC eller Östersund, blir förr eller senare problematisk. Det behöver vara en grupp där spelarna är nöjda med att vara i Växjö (inte en självklarhet). Likväl behöver vi även i fortsättningen få in spetskvaliteter från helt annat håll. Jag ser gärna någon utländsk spelare, som verkligen kan bryta mönstret. Vi har ju tidigare, med blandade resultat, försökt med spelare från Ghana. Det blir ofrånkomligen en chansning att värva någon som är van vid något helt annat.

Kanske är det en bättre idé att fortsätta plocka in spelare från den danska tredjeligan? Skillnaden mellan länderna är ganska liten och det är rimligen inte svårare att scouta i Danmark än i Sverige. Kanske är serierna under danska Superligan både bättre än de svenska motsvarigheterna och prismässigt lämpliga för Öster. Dansk fotboll är ofta lite mer teknisk. Bristande teknik har, om vi nu ska vara krasst uppriktiga, ofta varit ett problem i Öster.

• Jag tycker vi ska pass a på att skaffa en ny vänsterback. En ny duktig sådan tillsammans med Nordström så känns vänsterkanten tryggad defensivt.

• Vi kan diskutera att hela eller delar av backlinjen bör bytas ut hur mycket vi vill men ärligt talat: hur sannolikt är det att firma Velic/Rydén kommer att dumpa Stefan och/eller Månz? Troligast är väl isf som många är inne på att Silverholt och Lunkan får gå om vi tänker förändringar i den uppsättning försvarare vi har. Billy har ju inte lyckats konkurrera ut Silverholt och känns inte heller som något att satsa vidare på trots att han har kontrakt även efter nästa säsong.

• @jores sa:
    Vi kan diskutera att hela eller delar av backlinjen bör bytas ut hur mycket vi vill men ärligt talat: hur sannolikt är det att firma Velic/Rydén kommer att dumpa Stefan och/eller Månz? Troligast är väl isf som många är inne på att Silverholt och Lunkan får gå om vi tänker förändringar i den uppsättning försvarare vi har. Billy har ju inte lyckats konkurrera ut Silverholt och känns inte heller som något att satsa vidare på trots att han har kontrakt även efter nästa säsong.

Månz har kontrakt 2021 men Lundgren har det inte. Det blir en naturlig lösning där de blonda fyrtornen Örnblom och Adolfsson gemensamt fasar ut de äldre.

@jores sa:
    Vi kan diskutera att hela eller delar av backlinjen bör bytas ut hur mycket vi vill men ärligt talat: hur sannolikt är det att firma Velic/Rydén kommer att dumpa Stefan och/eller Månz? Troligast är väl isf som många är inne på att Silverholt och Lunkan får gå om vi tänker förändringar i den uppsättning försvarare vi har. Billy har ju inte lyckats konkurrera ut Silverholt och känns inte heller som något att satsa vidare på trots att han har kontrakt även efter nästa säsong.

I podden berättade Denis att det till stor del är otur med skador som har hållit Billy på bänken. Jag är fortsatt övertygad om att han håller mycket god superettannivå när han är hel och han är fortfarande ung och utvecklingsbar. Vad gäller mittbackar vet vi ju att Öster ville få in Oliver Ekroth redan i vintras, så rimligen ser klubben behov av förstärkning där. Tror vi kan räkna med minst en ny mittback i vinter och att Lunkan rimligen isåfall lämnar. Vad gäller Stefan och Månz handlar det väl lite om vad de vill själva. Orkar de satsa fullt ett par år till? Åtminstone Månz har ju numera barn och kanske lockar det att gå ner lite i nivå vad gäller fotbollen för att få mer tid till familjen.

• @Slangen sa:

@jores sa:

I podden berättade Denis att det till stor del är otur med skador hållit Billy på bänken. Jag är fortsatt övertygad om att han håller mycket god superettannivå när han är hel och han är fortfarande ung och utvecklingsbar. Vad gäller mittbackar vet vi ju att Öster ville få in Oliver Ekroth redan i vintras, så rimligen ser klubben behov av förstärkning där. Tror vi kan räkna med minst en ny mittback i vinter och att Lunkan rimligen isåfall lämnar. Vad gäller Stefan och Månz handlar det väl lite om vad de vill själva. Orkar de satsa fullt ett par år till? Åtminstone Månz har ju numera barn och kanske lockar det att gå ner lite i nivå vad gäller fotbollen för att få mer tid till familjen.

Tveksamt dock om han kan jobba med något annat än Superettanfotboll och få mer tid med familjen. :) (Undantaget oplanerat långa helger i Ljungskile då.)

• De två som i nuläget känns helt otänkbara förlängningar är Silka och Henningsson. Den sistnämnde hade jag både trott och hoppats på i år, men kanske mer av nostalgiska skäl...

• @Bissan sa:
    De två som i nuläget känns helt otänkbara förlängningar är Silka och Henningsson. Den sistnämnde hade jag både trott och hoppats på i år, men kanske mer av nostalgiska skäl...

Lite tungt för Henning i år. Konkurrerar med Petar, Calle och Pavic. Det känns ändå bra att ha honom i truppen i år, för breddens skull. Men det är sista året för honom. Bättre att ge t ex Alen Z chansen att komma närmare startelvan.

Gillad av:Tompa, Peter_Hansen (2 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Jag gillar extra mkt Mårtensons (Ja, jag vet) generositet mot Keene efter första målet häromdan. Han delade det i princip med framspelaren. Personkemi betyder mkt. Om vi cementerar allas form i övrigt vore en TUNG mittbacksvärvning något att hänga i julgranen.

Han påminner lite om Peter Truedsson kan jag tycka. Dock saknas lite lårmuskler fortfarande..

• @Calle01 sa:

@Bissan sa:
    De två som i nuläget känns helt otänkbara förlängningar är Silka och Henningsson. Den sistnämnde hade jag både trott och hoppats på i år, men kanske mer av nostalgiska skäl...

Lite tungt för Henning i år. Konkurrerar med Petar, Calle och Pavic. Det känns ändå bra att ha honom i truppen i år, för breddens skull. Men det är sista året för honom. Bättre att ge t ex Alen Z chansen att komma närmare startelvan.

Ja, henningsson är verkligen inte bra längre tyvärr, bättre att då låta Alen spela som faktiskt kan bli något.

Logga in eller registrera för att kommentera.