Gymnastik- och Idrottsföreningen Sundsvall - Östers Idrottsförening

Lika bra att starta upp den här tråden redan nu på korrekt sätt så man inte får @Lutavallen efter sig.

Gillad av:Lutavallen, Wallberg (2 totalt)
«13456710

Kommentarer

• Sheriffen avstängd. Vem går in där?

• @Peter_Hansen sa:
    Sheriffen avstängd. Vem går in där?

Rochester hoppas jag

Gillad av:Bonus (1 totalt)
  • Långt mellan matcherna nu :skull:

Om vi vinner har vi bra häng på tredjeplatsen
    Det som talar för oss är vår form och att Mortensen och Petrovic kommit igång ordentligt, det som talar emot är Pontus Engbloms 13 mål på 15 matcher säger allt, för bra för superettan

• @Slangen sa:

@Peter_Hansen sa:
    Sheriffen avstängd. Vem går in där?

Rochester hoppas jag

Annars är det väl in med Johansson där och in med Pavic från start. Samtidigt är det för
    en Hansen något innerligt lockande med en Sørensen bakom en Mortensen. Man vill ju se denna briljans som Sørensen har någonstans latent blomma ut i samband med den briljans Mortensen redan uppvisat.

(Talar briljans i Superettanmått mätt är väl bäst att säga innan jag blir stämplad).

Gillad av:outdoor_miner, olka6806, korrsa (3 totalt)
  • redigerade August 2020

@Peter_Hansen sa:

Annars är det väl in med Johansson där och in med Pavic från start.

Detta! Känns ju som den väg vi måste gå för att få igång ett mer konstruktivt spel (även om Drott i en mer offensiv roll - med något överoptimistiskt undantag - imponerat tom på mig som älskat honom sen tidernas begynnelse) i det 4-4-2 som uppenbarligen passar vårt spelarmaterial bättre. Och det säger jag inte bara för att få mer av älsklingsMatte på plan.

• Två riktigt svåra bortamatcher på rad som väntar härnäst. Hoppas Öster lyckas med att vinna en av dem.

• redigerade August 2020

Gevären som Sherifferna använde på den tiden hette visserligen Winchester (pun intended), men jag anser att det är Rochester som ska in. Det var tanken med bytet, se hur det går och det räcker att se om de minuter han är på planen (jag gjorde det nyss) för att säga att han är klasser bättre än våra övriga alternativ.

Det ÄR frustrerande att vi inte riktigt har en plats för Calle Johanssons offensiva kvaliteter centralt, men hans fysik håller inte för central mittfältare. Det vi skulle kunna göra är att ge Calle Keenes plats, och så stadga upp lite med Pavic.

Gillad av:Pekka (1 totalt)
  • @Zingo sa:
    Gevären som Sherifferna använde på den tiden hette visserligen Winchester (pun intended), men jag anser att det är Rochester som ska in. Det var tanken med bytet, se hur det går och det räcker att se om de minuter han är på planen (jag gjorde det nyss) för att säga att han är klasser bättre än våra övriga alternativ.

Det ÄR frustrerande att vi inte riktigt har en plats för Calle Johanssons offensiva kvaliteter centralt, men hans fysik håller inte för central mittfältare. Det vi skulle kunna göra är att ge Calle Keenes plats, och så stadga upp lite med Pavic.

Fast Keene gjorde ju både en fin assist med huvudet och fixade straff samt skaffade oss en hel del frisparkar på offensiv planhalva plus allt övrigt slit så tycker det vore lite synd att bänka honom så länge han är hel och i form. Pavic får nog nöja sig med bänken tyvärr.

• @jores sa:
    Fast Keene gjorde ju både en fin assist med huvudet och fixade straff samt skaffade oss en hel del frisparkar på offensiv planhalva plus allt övrigt slit så tycker det vore lite synd att bänka honom så länge han är hel och i form. Pavic får nog nöja sig med bänken tyvärr.

Helt enig egentligen. Eller så kan faktiskt Calle få vila nån match också.

• De tre matcherna öster spelat bäst (Örgryte, Brage & Gais) så har Pavic varit på bänken (Vilket jag tycker säger vädligt mycket). Han må ha varit matchvinnande mot Ljungskile men enligt mig så tycker jag att det är tydligt att han får fortsätta någon match från bänken men får gärna göra ett fint inhopp

Gillad av:oysters (1 totalt)
  • @ÖIF135 sa:
    De tre matcherna öster spelat bäst (Örgryte, Brage & Gais) så har Pavic varit på bänken (Vilket jag tycker säger vädligt mycket). Han må ha varit matchvinnande mot Ljungskile men enligt mig så tycker jag att det är tydligt att han får fortsätta någon match från bänken men får gärna göra ett fint inhopp

Håller med. Pavic är inte frälsaren många påstår att han är. Möjligtvis supersub.

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • Hur många av vinsterna har kommit när Keene inte har startat? Min känsla är att det har blivit klart bättre resultat när han startat än när han inte har startat. Finns såklart många andra faktorer som spelar roll, men jag tror att han är viktig för det här laget.

Gillad av:Bobby, Bonus (2 totalt)
  • @Tompa sa:
    Hur många av vinsterna har kommit när Keene inte har startat? Min känsla är att det har blivit klart bättre resultat när han startat än när han inte har startat. Finns såklart många andra faktorer som spelar roll, men jag tror att han är viktig för det här laget.

Det där är utrett i en annan tråd ganska nyligen. Ingen större statistisk skillnad.

• Förhoppningsvis något sargat självförtroende hos giffarna efter 2 raka förluster. Tänk att vi bara är 1 poäng bakom dem som kändes så överlägsna i början, det svänger fort. Punktmarkering på Engblom så ska detta nog gå bra.
    Rochester in istället för Persson.

Gillad av:Pekka (1 totalt)
  • Håller med. De vi sett av Rochester ser bra ut. Ge han tid så blir de ännu bättre. Han har helt klart kvalitet på mitten.

Gillad av:Bobby (1 totalt)
  • redigerade August 2020

@Zingo sa:

Jag ser gärna att Calle fortsätter på kanten. Efter några svaga matcher tycker jag att han ser pigg ut igen, kommer runt bra och slår inlägg och kan dessutom bryta in själv och komma till lägen. Också en del fina samarbeten med Stefan. Med lite koncentration i avslutet hade han gjort ett mål idag med. Ser inget behov att att flytta in honom centralt.

• @Slangen sa:
    Jag ser gärna att Kalle fortsätter på kanten. Efter några svaga matcher tycker jag att han ser pigg ut igen, kommer runt bra och slår inlägg och kan dessutom bryta in själv och komma till lägen. Också en del fina samarbeten med Stefan. Med lite koncentration i avslutet hade han gjort ett mål idag med. Ser inget behov att att flytta in honom centralt.

Jo jag med, givet förutsättningarna och konkurrensen på de andra platserna. Mitt resonemang handlade lite om man skulle göra plats för Pavic i startelvan. Då ser jag ingen annan råd än att placera Calle som släpande forward (det blir för tungt tillochmed för en Drott i nuvarande form annars), men då sabbar vi ju det fina samarbetet som Keene/Mortensen är på väg att bygga upp. Angenäma bekymmer.

Tycker alltså mest lite synd om Pavic, men egentligen... efter en halvlek som den andra idag vore man bra korkad om man ville förändra något. Det kommer skador, formdippar på individuella spelare och då kommer Pavic att få sina chanser från start igen.

• redigerade August 2020

Vi har, som bekant, just haft tre raka segrar: Brage, Ljungskile och Gais. Två bottenlag och ett mittenlag. Tre sexpoängare i vad som kunde ha blivit en bottenstrid. Eftersom vi vann alla tre väntar nu tre matcher som istället blir tre sexpoängare i toppstriden: Sundsvall, Akropolis och TFF. Av Östers totalt 20 gjorda har hälften gjorts i de tre senaste matcherna; måltorkan har blivit måleufori. Vi är antagligen seriens formstarkaste lag. Ska vi ha något med toppstriden att göra krävs rimligen minst fyra poäng i de kommande tre matcherna (varav två är på konstgräs). Vinner vi alla tre (fullt möjligt!) har vi god chans på positivt kval (mot Kalmar?!).

Några varnar för Engblom, som har öst in mål. Men nog har Mortensen med sina fyra gjort fler de senaste tre omgångarna? Brant stigande formkurva där alltså. Det avgör. Sundsvall är förmodligen också något skakat efter förlusten mot AFC nu senast. Jag tippar bortaseger! Men oavsett hur det går blir den här bortamatchen en tydlig värdemätare inför andra halvan av serien.

Gillad av:Lewinsky, Atiba, Tompa (3 totalt)
  • Vi pratar väldigt mycket om att få in Calle centralt. Samtidigt ser vi att den moderna fotbollens "tior" idag ofta utgår ifrån (eller söker sig till) kanterna. Halvytorna där man kan få bollen utanför motståndarnas straffområde centralt är sedan länge utraderade av dubbla sittande mittfältare. Istället söker sig spelare som KDB, Messi och Jack Grealish ut på kanterna för att få boll, hitta ytor att utmana, skjuta eller hitta instick. I Liverpool respektive FC Bayern är högerbackarna TAA och Kimmich nycklar till lagens offensiva spel.

Svävande utläggning - men att ha våra bästa spelare på kanterna ser jag endast som en fördel. Tiden då yttern endast skickade linjen och svingade inlägg är förbi. Yttern är den nya tian.

Gillad av:Zingo, BKBiceps (2 totalt)
  • redigerade August 2020

För övrigt: någon som vet hur Östers statistik för konstgräs resp naturgräs (inkl hybrid) ser ut i år? Jag tycker att det är bra att vi inte, likt MFF, hänger upp oss mentalt på skillnaden. Vi kan inte påverka underlaget, det är vad det är. Likväl är skillnaden intressant; Öster tränar ju, åtminstone under vinterhalvåret, mycket på konstgräs. Vad jag kan se, utan ha exakt statistisk kunskap, har vi tagit betydligt fler poäng hemma sedan vi fick hybrid. Min hypotes är alltså underlaget spelar roll, men att det går att anpassa truppen och spelet till olika underlag.

• Känslan är att konstgräs borde passa oss bättre nu än vad det gjort tidigare säsonger då vi har betydligt bollskickligare spelare nu. Men det är klart att hemmalaget måste ha fördel av det som spelar varannan match på underlaget och tränar på det.

• Mehic och Silverholt är östers enda spelare som har spelat varje minut denna säsong

• redigerade August 2020

@Petter Bengtsson sa:
    För övrigt: någon som vet hur Östers statistik för konstgräs resp naturgräs (inkl hybrid) ser ut i år?

Umeå och AFC away på konstgräs: 0-2-0
    Resten på naturgräs (inklusive hybrid): 6-3-4

100% kryss på konstgräs men bara 23% kryss på övrigt underlag. Så många andra slutsatser går nog inte att dra av den statistiken.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade August 2020

@Peter_Hansen sa:

@Petter Bengtsson sa:
    För övrigt: någon som vet hur Östers statistik för konstgräs resp naturgräs (inkl hybrid) ser ut i år?

100% kryss på konstgräs men bara 23% kryss på övrigt underlag. Så många andra slutsatser går nog inte att dra av den statistiken.

Okej, det betyder alltså att vi har betydligt fler konstgräsmatcher i den andra halvan av serien: Norrby, Dalkurd, Brage, Sundsvall, Akropolis och Västerås. Mer än en tredjedel av matcherna. Intressant.

Jag tycker att de olika konstgräsen verkar skilja sig åt en del. De äldre - Umeå, Borås och Grimsta? - ser åtminstone hårdare och strävare ut. Minns även (felaktigt?) planen i Sundsvall som äldre och hårdare.Jag antar att det betyder färre närkamper och mer betoning på snabba passningar (Elfsborg style). Undrar just om underlaget påverkar hur Velic tar ut laget.

• redigerade August 2020

@Petter Bengtsson sa:

@Peter_Hansen sa:

@Petter Bengtsson sa:

Okej, det betyder alltså att vi har betydligt fler konstgräsmatcher i den andra halvan av serien: Norrby, Dalkurd, Brage, Sundsvall, Akropolis och Västerås. Mer än en tredjedel av matcherna. Intressant.

Jag tycker att de olika konstgräsen verkar skilja sig åt en del. De äldre - Umeå, Borås och Grimsta? - ser åtminstone hårdare och strävare ut. Minns även (felaktigt?) planen i Sundsvall som äldre och hårdare.Jag antar att det betyder färre närkamper och mer betoning på snabba passningar (Elfsborg style). Undrar just om underlaget påverkar hur Velic tar ut laget.

Vi har redan mött Dalkurd men om Studenternas i Uppsala har konstgräs(?) så var det en miss av mig där.

Dock då fortfarande 100% kryss på konstgräs men ännu lägre procent kryss på naturgräs.

• redigerade August 2020

Studenternas i Uppsala har konstgräs (sedan 2019, enligt Wikipedia). Vi har ju, som bekant, mött alla lag en gång. Kom inte ihåg om just Dalkurd var hemma eller borta. Men det blir ändå en mer konstgräsbetonad seriehalva som inleds i Sundsvall. Jag tror att underlaget blir betydelsefullt, även om det är svårt att säga på vilket sätt. Möjligt att vi faktiskt har en trupp som bättre än andra kan hantera olika underlag.

• Det finns pessimism även i Giffarnas svenskafansforum:

Det gäller kanske att ha något sinne för proportioner, även när Gif förlorar i säsongens (hittills) sämsta prestation!
    Vi, publicum, kan glömma toppstrid. Fast det var kul så länge det varade!
    Allvarligare reflexion: Får vi inte ordning på försvarsspelet åker vi ur SE med dunder och brak!
    Hade, ”kompisen” och filantropen, Joel Cedergren använt bara en bråkdel av träningsmängden till att sätta -åtminstone- en konventionell försvarsorganisation hade Gif spelat i AS 2020.
    Gif har kapacitet att ramla ur SE. Rätt coachat kan nog Gif kämpa om direktkvalificering till Division 1!

• @Petter Bengtsson sa:
    Studenternas i Uppsala har konstgräs (sedan 2019, enligt Wikipedia). Vi har ju, som bekant, mött alla lag en gång. Kom inte ihåg om just Dalkurd var hemma eller borta. Men det blir ändå en mer konstgräsbetonad seriehalva som inleds i Sundsvall. Jag tror att underlaget blir betydelsefullt, även om det är svårt att säga på vilket sätt. Möjligt att vi faktiskt har en trupp som bättre än andra kan hantera olika underlag.

tyckte det var svagt att de lade konstgräs på en så fin ny arena som studenternas. hybrid borde de kunnat ha men kanske blev de brända av några matcher som fick spelas i gävle härom året

• Känns skönt att möta Sundsvall när vi är på uppåtgående och deras lag påväg neråt. Kvalplatsen är farligt nära- för andra gången i år :)

• @Ruuben sa:
    Förhoppningsvis något sargat självförtroende hos giffarna efter 2 raka förluster. Tänk att vi bara är 1 poäng bakom dem som kändes så överlägsna i början, det svänger fort. Punktmarkering på Engblom så ska detta nog gå bra.
    Rochester in istället för Persson.

Vad heter den mittfältare som serverar Engblom, han som satte frisparken mot oss? Jag tänker att det är denne spelare som ska ha en riktig överrock på sig. Drott, Örnblom som gör det riktigt tråkigt för honom.

Logga in eller registrera för att kommentera.