Swisha pengar till Öster

redigerade August 28 i Supportersnack

Har Öster ett Swish-nummer för rena gåvor?Jag vet alltså inte det, utan undrar verkligen. Att jag skapar en tråd om detta är också för att skapa intresse i frågan. Kan vi börja diskutera detta - och kanske även posta här när vi har fört över - så tror jag att det ganska snabbt kan bli mer pengar. Swish är snabbare och enklare än vanlig banköverföring, vilket jag tror är helt avgörande. Bäst vore också om vi löpande får uppgifter om hur mycket som samlats in - en siffra som vi kan förbättra.

«13

Kommentarer

• Bästa är väl att kolla med kansliet, men detta är Östers swishnummer 123 084 58 91, men om man märker det gåva så borde Gun på ekonomin få rätt på bokföringen.

Erik Sääf på twitter har flera kampanjer att få igång swishandet till Öster och dessa måste ses som rena gåvor.

• redigerade August 28

Edit: Vad NonPhixion sa

• Okej, tack för klargörande! Finns det någon uppgift om hur mycket de har fått in via Swish? Helst skulle jag vilja ha en löpande uppdatering. Mycket blir lätt mer.

• redigerade August 28

Troligen svårt att räkna vad som är vad när de får en massa swish som kan heta typ ”två danskar pölse”, ”soffbiljett”, ”hata Kalmar”, ”Wibbebryggt kaffe”, ”ALLEZ!!”, ”öl”, osv.. :) Hade varit riktigt kul att få läsa deras swishutdrag för 2020.

Gillad av:Petter Bengtsson, outdoor_miner (2 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:
    Troligen svårt att räkna vad som är vad när de får en massa swish som kan heta typ ”två danskar pölse”, ”soffbiljett”, ”hata Kalmar”, ”Wibbebryggt kaffe”, ”ALLEZ!!”, ”öl”, osv.. :) Hade varit riktigt kul att få läsa deras swishutdrag för 2020.

Är det de utdragen du har skrivit? ;)

• @McA sa:

@Peter_Hansen sa:

Är det de utdragen du har skrivit? ;)

”En öl för fötti” och liknande har jag köpt i ’kiosken’ gånger flera, liksom soffbiljetter, något om Ingemar Teever skrev jag nån gång och pengar för Fantasy Öster League-elvan samt tvingat Malmösupporter swisha Öster för ett gammalt programblad jag sände honom men resten är mer skapelser av min fantasi. ”Hela kiosken” står det nog ibland.

Funderar på om man kan göra någon mer kul grej av swishandet. Chans att få något i utbyte är nog bra för att få fart på det, alltså chans att vinna något.

Gillad av:McA (1 totalt)
  • redigerade August 28

Om vi kunde få någon sorts uppgift om hur mycket som har kommit in har vi ju delmål att nå. Det tror jag ska skulle stimulera kassaflödet. Bäst vore om vi kunde tävla mot andra klubbar också.

En annan variant är att sälja en souvenir, förslagsvis en t-shirt. Jag tycker att bilden på den skuttande ambulans-Jonas med megafon är mycket fin. Kanske en t-shirt med det motivet där två eller tre hundralappar går till Öster?! Eller något nutida, exempelvis en silhuett där Mehic gör någon av sina Buster-räddningar? Den mot TFF minns jag som vassast hittills.

• @Petter Bengtsson sa:
    Om vi kunde få någon sorts uppgift om hur mycket som har kommit in har vi ju delmål att uppnå.

Har du mailat Öster och frågat?

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade August 28

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:
    Om vi kunde få någon sorts uppgift om hur mycket som har kommit in har vi ju delmål att uppnå.

Nej, jag har inget sådant ansvar. Den som sköter marknadsföringen bör själv förstå att det är viktigt att kommunicera något så grundläggande som ett Swish-nummer och hur mycket pengar som har kommit in. Vi som skänker pengar är att betrakta som en sorts sponsorer.

• redigerade August 28

@Petter Bengtsson sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

Nej, jag har inget sådant ansvar. Den som sköter marknadsföringen bör själv förstå att det är viktigt att kommunicera något så grundläggande som ett Swish-nummer och hur mycket pengar som har kommit in.

De har väl visserligen mycket att göra och har redan lagt ut swishnumret en och annan gång senaste tiden.

Och så vidare.

När det gäller swishsammanräkning så måste ju någon praktiskt sett gå in i Föreningens swish-app, klicka på mottagna och sedan börja räkna. Tar nog bara ett par veckor eller så. :D Ekar nog inte lika tomt som i mina mottagna senaste året. :)

Gillad av:jojolaget (1 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

Nej, jag har inget sådant ansvar. Den som sköter marknadsföringen bör själv förstå att det är viktigt att kommunicera något så grundläggande som ett Swish-nummer och hur mycket pengar som har kommit in. Vi som skänker pengar är att betrakta som en sorts sponsorer.

Så du känner att du har tillräckligt ansvar att skriva här och fråga, men inte höra av dig till Öster och skriva exakt det du skriver här?
    WOW!
    Snacka om någon annan kan göra allt och jag kan göra inget....
    WOW!

Gillad av:cj9808, Hulthan, McA, jojolaget (4 totalt)
  • @Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

Så du känner att du har tillräckligt ansvar att skriva här och fråga, men inte höra av dig till Öster och skriva exakt det du skriver här?
    WOW!
    WOW!

Kom igen nu. Vi måste väl kunna skriva här med konstruktiva förslag på förbättringar utan att tvingas kontakta Östera kansli? Fortsätt att ge förslag på hur Öster kan utvecklas! Det är alltid någon som fångar upp det.

Gillad av:Petter Bengtsson, KAX, Fille, Peter_Hansen, Tompa (5 totalt)
  • Glöm inte https://ostersifshop.se/
    Köp det ni behöver på rätt ställe:)

• redigerade August 29

@Calle01 sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

WOW!
    WOW!

Kom igen nu. Vi måste väl kunna skriva här med konstruktiva förslag på förbättringar utan att tvingas kontakta Östera kansli? Fortsätt att ge förslag på hur Öster kan utvecklas! Det är alltid någon som fångar upp det.

Precis. Att jag över huvud taget startar den här tråden är ju för att jag vill hjälpa föreningen, som nu plötsligt rimligen har fått ont om pengar. Alla (?) vet ju att det finns en hel del deg i Öster-kretsar. Jag tror att det är många som, liksom jag, ger fasen i både Twitter och Instagram, internets kloaker. De är ju ännu värre än Facebook... Och då talar jag alltså inte om Östers flöden där, utan om allt annat.

Rimligen bör föreningen ha någon sorts intresse för det här forumet. Som supportrar är vi viktiga kunder (de viktigaste). Klart jag kan slänga iväg ett mail, men svarar de? Det är inte min erfarenhet.

Ibland märks det att det finns en tydlig hierarki i EF. Jag tror att några behöver tänka på att kärnan i EF inte är de enda Öster-supportrarna, utan bara en liten men röststark klick. Man kan vara en mycket trogen supporter även på sittplats eller framför tv:n. Själv har jag stor respekt för allt ideellt arbete som har gjorts genom åren, men den interna hackordningen tycker jag varken är särskilt intressant eller konstruktiv.

Idéer kommer alltid att behövas, även när de kommer från folk som lämnade Växjö för många år sedan... Just oförmågan att ta till vara på nya och goda idéer tror jag faktiskt har varit ett problem i Öster under lång tid. Det som gjorde Stig Svensson framgångsrik var just att han vågade tänka nytt och djärvt kring just pengar och nätverkande. Och det är ju precis det jag talar om här, men i en tid med helt andra förutsättningar... Hade Stig varit ung ordförande idag tror jag att Öster sedan länge hade haft en av fotbolls-Sveriges mest framgångsrika Swish-insamlingar.

• Soffbiljetter köpta, GGG AAA III SSS 9-0!!!

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • redigerade August 29

@Petter Bengtsson sa:

@Calle01 sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

WOW!
    WOW!

Precis. Att jag över huvud taget startar den här tråden är ju för att jag vill hjälpa föreningen, som nu plötsligt rimligen har fått ont om pengar. Alla (?) vet ju att det finns en hel del deg i Öster-kretsar. Jag tror att det är många som, liksom jag, ger fasen i både Twitter och Instagram, internets kloaker. De är ju ännu värre än Facebook... Och då talar jag alltså inte om Östers flöden där, utan om allt annat.

Rimligen bör föreningen ha någon sorts intresse för det här forumet. Som supportrar är vi viktiga kunder (de viktigaste). Klart jag kan slänga iväg ett mail, men svarar de? Det är inte min erfarenhet.

Ibland märks det att det finns en tydlig hierarki i EF. Jag tror att några behöver tänka på att kärnan i EF inte är de enda Öster-supportrarna, utan bara en liten men röststark klick. Man kan vara en mycket trogen supporter även på sittplats eller framför tv:n. Själv har jag stor respekt för allt ideellt arbete som har gjorts genom åren, men den interna hackordningen tycker jag varken är särskilt intressant eller konstruktiv.

Idéer kommer alltid att behövas, även när de kommer från folk som lämnade Växjö för många år sedan... Just oförmågan att ta till vara på nya och goda idéer tror jag faktiskt har varit ett problem i Öster under lång tid. Det som gjorde Stig Svensson framgångsrik var just att han vågade tänka nytt och djärvt kring just pengar och nätverkande. Och det är ju precis det jag talar om här, men i en tid med helt andra förutsättningar... Hade Stig varit ung ordförande idag tror jag att Öster sedan länge hade haft en av fotbolls-Sveriges mest framgångsrika Swish-insamlingar.

Ok, lite off-topic.

Jag var länge utanför East Front och kände precis som du, men jag har aldrig varit med om en sån välkomnande förening som EF och känner inte alls att det finns någon hierarki, tvärtom.

Dessvärre är det ofta så att om man vill att något ska komma igång så får man ta tag i det själv. Det är ingen som kommer göra det åt dig. Föreningarna (varken Öster eller EF) har inte den kraften just nu. För att ge ett exempel, jag och Magnus la ett förslag till Öster om podcast och Öster-TV i vintras, men Öster återkom aldrig med ett svar, vilket vi tolkade som om de inte vara intresserade. Det kunde slutat där, men resultatet blev att vi startade vår egen podd.

Annars är ju Erik Sääfs swishkampanjer ett lysande exempel på eget initiativ som Öster faktiskt tar till sig och gör till en officiell kampanj.

Gillad av:McA, Slangen, Hulthan, Oscar J (4 totalt)
  • Edit: Jag mailade dem och frågade

support1930@gmail.com
    14:21 (för 0 minuter sedan)

till peter.wibran, peo.jonsson, jacob.gustafson

Tjena Wibbe (cc, Peo & Jacob)

Tack för senast!

Jag och några supporters har en fundering kring de swishkampanjer som Öster har. Finns det något sätt att samordna dessa till en större kampanj? Kanske går det göra en stapel på hemsidan med vad ni fått in, kanske skulle det finnas ett uppsatt mål med hur mycket ni vill uppnå stimulera kassaflödet? Det hoppas och tror vi. Vi hjälper naturligtvi till och sprida all info vi kan!

Allt gott

Andreas, Radio 1930

Gillad av:Oscar J, Knugen, Lewinsky, Slangen, Calle01, Hulthan, Pelle, Peter_Hansen (8 totalt)
  • Jag har köpt biljetter till mig och döttrarna. Några få plåtar kvar, skynda fynda!

Gillad av:Petter Bengtsson, NonPhixion (2 totalt)
  • redigerade August 29

@NonPhixion sa:

@Petter Bengtsson sa:

@Calle01 sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

@Labila Kabila sa:

@Petter Bengtsson sa:

WOW!
    WOW!

Ok, lite off-topic.

Jag var länge utanför East Front och kände precis som du, men jag har aldrig varit med om en sån välkomnande förening som EF och känner inte alls att det finns någon hierarki, tvärtom.

Dessvärre är det ofta så att om man vill att något ska komma igång så får man ta tag i det själv. Det är ingen som kommer göra det åt dig. Föreningarna (varken Öster eller EF) har inte den kraften just nu. För att ge ett exempel, jag och Magnus la ett förslag till Öster om podcast och Öster-TV i vintras, men Öster återkom aldrig med ett svar, vilket vi tolkade som om de inte vara intresserade. Det kunde slutat där, men resultatet blev att vi startade vår egen podd.

Annars är ju Erik Sääfs swishkampanjer ett lysande exempel på eget initiativ som Öster faktiskt tar till sig och gör till en officiell kampanj.

NonPhixion, för att nu gå direkt på kärnan i detta: jag startade den här tråden (med en otvetydig ämnesrubrik). Syftet är uppenbart: det behöver bli lättare för Öster att få in pengar. Alla fattar att det totala publikbortfallet åtminstone på sikt kan ge föreningen röda siffror. Flera har redan gjort inlägg om att de har satt in pengar (hatten av för denna generositet!). Och du, NonPhixion, har nu också mailat folk i föreningen. Är det bra eller dåligt att jag startade den här tråden? Hade vi ens diskuterat det här problemet utan tråden? Jag pekar ju på något högst väsentligt: pengar in.

Vad gäller gruppdynamiken i EF - jag är, vad jag vet, fortfarande en av få livstidsmedlemmar i EF, men flyttade från Växjö för nästan 30 år sedan och ingår därför inte alls i det lokala gänget. Det har jag inga problem med. Men möjligen betyder det också att jag ser en del saker på andra sätt. Jag försöker vara så kreativ som möjligt och tänka utanför ramarna. Det brukar, tycker jag, vara intressantare än att bara tycka som alla andra. Är det ett problem eller en tillgång? Behövs det mer av samma eller mer av något nytt?

Att du och Magnus har startat en podcast tycker jag, som jag redan har påpekat flera gånger, är alldeles utmärkt (jag swishar över en slant inom kort). Det är ett välbehövligt komplement till den övriga (och ofta rätt torftiga) mediebevakningen av Öster. Som du redan har märkt går det att göra egna saker bra. Smp borde vara intresserade av att plocka in er under sitt paraply (även om jag kan förstå att det inte är självklart att ni vill det).

Jag tror att bevakningen av den lokala sporten kommer att förändras i grunden de närmsta åren. Och då är vi där igen: det behövs nya, kreativa idéer (inte minst vad gäller finansieringen). Att bara göra mer av samma gamla papperstidning är inte längre en lönsam affärsidé. Men att jag säger det betyder inte att jag måste starta en ny webb-tv-kanal med tillhörande podcast och interaktiv premiumtidning via special-app imorgon. Jag kan prata om det ändå. Kreativitet är ju numera något man ofta delar med sig av inom ett community.

Och medan jag skriver det här har förhoppningsvis mer pengar swishats in till klubbkassan. Bra, tycker jag. Förhoppningsvis blir numret till klubben snabbt känt bland fler. I längden kommer det att göra en väsentlig skillnad. Jag hoppas att det ska bli prestige, även bland de rikaste supportrarna, att Swisha in rejäla summor.

Gillad av:Lewinsky (1 totalt)
  • redigerade August 29

Sedan behöver man inte vara med i det lokala EF-gänget för att komma med någon sorts insats. Jag har kört ut en del grejer både vad gäller krönikor och tweets trots att jag flyttade från Växjö under Stormen Gudrun och alltså bott utanför Småland sedan januari 2005. Jag känner visserligen en del av den ursprungliga stommen i EF men många har kommit till sedan dess och dessa träffar man på bara ibland. Just för att man varit över 15 år från staden och inte så ofta kan hjälpa praktiskt kring matcher/hemmaklack etc så känns det extra bra att göra någonting som skapar snack och goodwill kring Östers IF. :heart:

• Då swishar vi ett par soffbiljetter nu då. Allt för Öster!

Gillad av:NonPhixion, outdoor_miner, Calle01 (3 totalt)
  • Svar från Öster, de svarade alltså på mail, har ni några förslag så är det läge nu...

Hej
    Tack själv,
    Vi funderar lite på hur vi skulle kunna utveckla swish kampanjerna. Vi tar tacksamt emot ytterligare förslag från er!
    Jacob kontaktar dig inom kort för ytterligare diskussion kring detta!

Vänliga hälsningar
    Peter Wibrån | Verksamhetschef

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade August 31

Var det bra eller dåligt att jag lyfte detta ämne? Bara så att vi klargör det. Det har ju, trots min uppenbart välmenande avsikt, varit ganska magsur respons hittills (helt otroligt).

Med det sagt: jag tror att det är bra att Swish-numret blir ännu mer synligt. Kanske även inne på arenan, om det är praktiskt möjligt (med hänsyn till utsåld reklamplats). Jag tänker alltså att det ska synas i tv. Helst skulle jag även vilja se det på matchtröjorna, men det är möjligt att allt utrymme redan är utsålt. Man skulle kunna tänka sig affischer på stan (jag kan inte sätta upp dem själv eftersom jag inte bor i Växjö). Små Öster-flyers på restauranger kan också vara en möjlighet.

Bäst är nog om det hela presenteras som en kampanj - ”Stötta Öster, Smålands stolthet” eller något liknande - med någon typ av startevent. Kanske kan Smp vara med på ett hörn. Utöver detta tror jag, vilket redan har påpekats, att det vore bra med någon sorts kontinuerlig uppdatering om hur mycket som har kommit in, åtminstone en gång i månaden. Något kanske kan hända - det kan räcka med ett pressmeddelande där ordföranden säger några väl valda ord - varje gång ett nytt delmål har nåtts.

Jag kan maila detta personligen till Öster eller så kanske det når fram ändå, vi är ju ändå på internet. Min ambition har från början varit att bidra med något konstruktivt och det står jag som synes fortfarande fast vid.

• redigerade August 31

Det var jättebra att du tog upp detta ämne.

• @Petter Bengtsson sa:
    Var det bra eller dåligt att jag lyfte detta ämne? Bara så att vi klargör det. Det har ju, trots min uppenbart välmenande avsikt, varit ganska magsur respons hittills (helt otroligt).

Med det sagt: jag tror att det är bra att Swish-numret blir ännu mer synligt. Kanske även inne på arenan, om det är praktiskt möjligt (med hänsyn till utsåld reklamplats). Jag tänker alltså att det ska synas i tv. Helst skulle jag även vilja se det på matchtröjorna, men det är möjligt att allt utrymme redan är utsålt. Man skulle kunna tänka sig affischer på stan (jag kan inte sätta upp dem själv eftersom jag inte bor i Växjö). Små Öster-flyers på restauranger kan också vara en möjlighet.

Bäst är nog om det hela presenteras som en kampanj - ”Stötta Öster, Smålands stolthet” eller något liknande - med någon typ av startevent. Kanske kan Smp vara med på ett hörn. Utöver detta tror jag, vilket redan har påpekats, att det vore bra med någon sorts kontinuerlig uppdatering om hur mycket som har kommit in, åtminstone en gång i månaden. Något kanske kan hända - det kan räcka med ett pressmeddelande där ordföranden säger några väl valda ord - varje gång ett nytt delmål har nåtts.

Jag kan maila detta personligen till Öster eller så kanske det når fram ändå, vi är ju ändå på internet. Min ambition har från början varit att bidra med något konstruktivt och det står jag som synes fortfarande fast vid.

Jag tror inte att det är någon som tyckte det var en dålig att idé att ta upp själva ämnet, inte jag i alla fall. Jag och Magnus pratar just om förvirringen i att stötta Öster i dessa tider i vårt första poddavsnitt och att det behöver bli tydligare.

Det jag tror, och nu är jag inte säker, att folk reagerade på var att att du utgick från att "Öster inte svarar på mail" och att Östers anställda läser en trådstart på EF:s forum, det gör de nog inte och som jag skrev tidigare vill man driva något så får man ofta göra det själv, därmed inte sagt att man inte få startar trådar här. Min poäng att maila Öster var just att visa att de kommer svara och att det inte var särskilt bemödande.

Men nu vet vi att Öster verkade intresserade om vad vi hade att säga och om det är ok med dig så kan jag ta den fortsatta dialogen med dem med gällande, mina, dina och andras funderingar.

Gillad av:Slangen, Lewinsky (2 totalt)
  • NonPhixion, jag har mailat Öster tidigare utan att få svar (och jag kan förstå att de har begränsad bemanning och därmed ont om tid för mail). Det står dig förstås fritt att använda alla uppslag jag har kommit med. Inlägg på ett öppet forum är rimligen tillgängliga för alla. Det är bara att länka eller citera eller tycka något annat.

Gillad av:NonPhixion, Zingo, Fidde P (3 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Det står dig förstås fritt att använda alla uppslag jag har kommit med. Inlägg på ett öppet forum är rimligen tillgängliga för alla. Det är bara att länka eller citera eller tycka något annat.

Precis så. Tack för kloka ord.

• Nu har jag snackat med Öster som ska sätta igång en större swishkampanj, med en redovisning var de har fått in och ett mål!

Stay tune

Gillad av:Knugen, Petter Bengtsson, Suppe, outdoor_miner (4 totalt)
  • @NonPhixion sa:
    Nu har jag snackat med Öster som ska sätta igång en större swishkampanj, med en redovisning var de har fått in och ett mål!

Stay tune

Gött, äntligen händer det något positivt kring ekonomin kanske?

Logga in eller registrera för att kommentera.