Östers IF - Akropolis

Seger ett absolut måste!

«13456710

Kommentarer

• Återigen är kryss på förhand något jag tar. Akropolis är riktigt svåra. Såg dem kontra HBK sönder och samman två gånger om på Örjans för att sedan sätta det där oväntade lobbmålet till 3-2 i 97:e.

Här måste Öster verkligen ligga lågt och gneta på så man inte går bort sig. Akropolis kommer bara ligga och vänta på djupledspassningar från Östers innermittfältare..

• redigerade August 2

@Lutavallen sa:
    Seger ett absolut måste!

Att inte förlora är ett absolut måste! Men jag håller med om att antalet kryss börjar bli oroväckande många. Akropolis match mot Gais idag blir en viktig prolog till den här matchen. Där hoppas jag på kryss.

• Håller med om kryssandet, svårt att klättra i tabellen med 1 poäng per match. Gäller att få in en seger emellan kryssen bara. Men om vi ser det positivt så har vi bara förlorat 2 av 10 matcher eller tagit poäng i 8 av 10 matcher.

Mot Akropolis hoppas jag att man nyttjar bänken aktivare. Tycker man spelat Ahmed för långt ner i banan, Drott och Persson är ju som gjorda för den rollen, men Ahmed är ju en offensiv spelare som ska leverera djupledspassningar etc. och ska Därmed vara högre upp i banan. Men i dagsläget finns det ingen plats för honom i startelvan på den positionen.

Gillad av:Petter Bengtsson, Pekka (2 totalt)
  • Håller helt med Hansen här. X är åter igen helt klart godkänt resultat på fredag. Sen är det en jätte jobbig borta match igen på tisdag mot Halmstad. Segrarna kommer va det lider.

• Men hur tänker du nu? Ett kryss mot Akropolis är okej och sen blir det svårt mot HBK borta? En poäng totalt i de två matcherna innebär ju att vi närmar oss botten. Ren logik.

• Hoppas Stefan och JP är tillgängliga till denna match. Deras rutin behövs.

• Örnblom borde väl bli frisk snart också.

• Ja men jag är realist. Alla var säkra att vi skulle vara topplag ifjol, hur gick det då? Jag har inte sagt att vi ska förlora mot Halmstad. Jag skrev att det är en jävla svår borta match. Jag har Varit på näst intill alla arenor i hela Sverige från Trelleborg i söder till Umeå i norr så jag vet hur jävla tuff superettan är. Dennis Velic och tränar teamet gör ett jätte bra jobb.

Gillad av:McA (1 totalt)
  • Börjar kännas som att vi arbetar fram en förlorarmentalitet som infunnit sig en längre tid hos oss.
    Självklart är oavgjorda matcher okej ibland men vad är det nu 8 matcher där vi endast vunnit en match? Det kan man inte vara nöjd med. Oavgjorda matcher i all ära men bättre facit hade absolut varit att förlora hälften och vinna hälften.

Jag kommer aldrig vara nöjd med att jämföra oss med att vi nästan åkte ut i fjol det är historia.
    Vi behöver börja vinn lite matcher igen. Utåt sett vill man göra en bättre säsong än i fjol,, internt tror jag målet är betydligt högre än så, vi är Östers IF och bör vara med i toppstriden med våran trupp.

Gillad av:Lewinsky (1 totalt)
  • Hur fan kan du tycka att de gör ett bra jobb, när de har spelare på plan som inte håller div. fyra klass typ Ahmed.och sen sätta Pavic som ytterback där han är helt värdelös.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • Blev inte Pavic värvad till Öster som ytterback?

• OlsOls
    redigerade August 2

Med Velic påtagliga försiktiga och defensiva inställning är det svårt att tro något annat än vad Velic hela tiden kommunicerar: Det finns ingen annan målsättning än att Öster ska spela i SE nästa år också.

• @Ols sa:
    Med Velic påtagliga försiktiga och defensiva inställning är det svårt att tro något annat än vad Velic hela tiden kommunicerar: Det finns ingen annan målsättning än att Öster ska spela i SE nästa år också.

Så hans plan är med andra ord att bara göra så att Öster fixar ett nytt kontrakt? lite besviken är man i sådan fall över hans målsättning

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
  • redigerade August 2

@ÖIF135 sa:
    Blev inte Pavic värvad till Öster som ytterback?

Tror inte det med tanke på att Fritte då fanns på högerbacken plus att denne hade 1,5 år kvar på kontraktet när Pavic värvades. Vänsterbacken har i och för sig varit svajig länge men vad jag minns så har bara Pavic lirat på den positionen i någon cupmatch.

• @Calle01 sa:

@ÖIF135 sa:

Tror inte det med tanke på att Fritte då fanns på högerbacken plus att denne hade 1,5 år kvar på kontraktet när Pavic värvades. Vänsterbacken har i och för sig varit svajig länge men vad jag minns så har bara Pavic lirat på den positionen i någon cupmatch.

Pavic spelade väl i princip enbart högerback i Oskarshamn innan han kom till Öster. Han sa i någon intervju för något år sedan att han fortfarande i grunden såg sig själv som försvarare trots att han då nästan enbart hade spelat på mittfältet i Öster.

Gillad av:Szabo (1 totalt)
  • @Slangen sa:

@Calle01 sa:

@ÖIF135 sa:

Pavic spelade väl i princip enbart högerback i Oskarshamn innan han kom till Öster. Han sa i någon intervju för något år sedan att han fortfarande i grunden såg sig själv som försvarare trots att han då nästan enbart hade spelat på mittfältet i Öster.

Stämmer att han sagt det och hur det var i Oskarshamn vet jag inte. Kan det vara så att Öster plockade in en duktig, allround kunnig spelare från närområdet utan uttalat syfte på vilken position han skulle spela? Och att Askerbrand tyckte det lämpade sig bäst på högermittfältet.

• @Calle01 sa:

@Slangen sa:

@Calle01 sa:

@ÖIF135 sa:

Stämmer att han sagt det och hur det var i Oskarshamn vet jag inte. Kan det vara så att Öster plockade in en duktig, allround kunnig spelare från närområdet utan uttalat syfte på vilken position han skulle spela? Och att Askerbrand tyckte det lämpade sig bäst på högermittfältet.

Så var det nog. Smp kallad honom ”utvecklingsbar högerback” när han anslöt https://www.smp.se/sport/pavic-vill-till-oster-och-superettan

Själv beskrev han sig som allround som ”kan spela på ett flertal positioner i mittfältet och i backlinjen” när han presenterades. http://www.ostersif.se/a/klart-med-forsta-nyforvarvet-infor-2017

• Är det någon som har scoutat vår nästa motståndare? Styrkor? Svagheter?

Inför AFC var det uppenbart att vi bara behövde skärpa defensiven och minimera misstag för att hålla nollan och därefter gnugga, gneta och leta efter målet. Tyvärr bjöd vi återigen på mål och fick därefter jobba ikapp istället för att exekutera vår matchplan. Kan vi använda oss av samma taktik igen? (Försöka) Hålla tätt, rulla runt, leta instick/inlägg, hoppas på ett misstag eller en individuell prestation från våra yttrar, vinna med 1-0 eller kryssa?

• redigerade August 2

@Redarmy88 sa:
    Börjar kännas som att vi arbetar fram en förlorarmentalitet som infunnit sig en längre tid hos oss.
    Självklart är oavgjorda matcher okej ibland men vad är det nu 8 matcher där vi endast vunnit en match? Det kan man inte vara nöjd med. Oavgjorda matcher i all ära men bättre facit hade absolut varit att förlora hälften och vinna hälften.

Jag kommer aldrig vara nöjd med att jämföra oss med att vi nästan åkte ut i fjol det är historia.
    Vi behöver börja vinn lite matcher igen. Utåt sett vill man göra en bättre säsong än i fjol,, internt tror jag målet är betydligt högre än så, vi är Östers IF och bör vara med i toppstriden med våran trupp.

Förstår vad du menar men i vissa matcher får man inse att för naiv inställning ger förlust och noll poäng men mer stabil/tråkig ger en poäng och då vet jag vad jag väljer.

Hade vi mött AFC hemma istället för borta just nu hade jag tyckt man skulle gå för 3 men borta 1 poäng först och främst. Segrarna ska vi gå för fullt ut när vi inte riskerar att skänka bort tre poäng som vi gjort allt för ofta senaste tre åren. Ljungskile borta kan jag tycka man ska gå för 3 poäng men det beror på hur matchen gestaltar sig. Umeå hemma ska givetvis också vara en trea som målbild. Formstarka Akropolis är något annat även om de också är nykomling och ödmjukhet är viktigt för att inte åka på proppen som HBK gjorde. Gais hemma däremot: gå för tre poäng!

Sen blir man ju mer cynisk med åren också. När jag var tonåring hade jag inställningen inför varje match att Öster skulle vinna och blev lika besviken varje gång. Nu är man ju mer inställd på det värsta för att orka med och jag tror att det är lite så för Mattan också även om han kraxade ganska bra om olyckskorpar redan för 20 år sedan. :)

Akropolis hemma är en typisk sån där match där forumtrollen dyker in och hojtar om att ”vi bara måste ju vinna mot en grekisk restaurang”, ”nu vill jag hellre ha en kebab än souvlaki” och ”vad är det här för ett korpgäng, är vi i division fem igen eller, svagt om vi inte vinner detta med tre mål minst”. Så är väl rätt vettigt att några skriver ner förväntningarna som en motvikt till detta, anser jag.

• Pavic var ju vänsterback en hel säsong i öster

• Jag gissar 0-3. Jag brukar ha fel............

• @ÖIF135 sa:
    Pavic var ju vänsterback en hel säsong i öster

Vilken säsong då?

• @Calle01 sa:

@ÖIF135 sa:
    Pavic var ju vänsterback en hel säsong i öster

Vilken säsong då?

2017

• Halva 2017 var det visst

• @ÖIF135 sa:
    Halva 2017 var det visst

Det kommer jag faktiskt inte ihåg, men Strand hade platsen på hösten.

• @Calle01 sa:

@ÖIF135 sa:
    Halva 2017 var det visst

Det kommer jag faktiskt inte ihåg, men Strand hade platsen på hösten.

Japp

• Lövdahl spelade dom 3 första, sen tog pavic över ända fram till strand kom i sommarfönstret.

För övrigt spelar nu Lövdahl i Skövde efter att ha lämnar nedflyttade Oddevold

• @Knugen sa:

@Ols sa:

Så hans plan är med andra ord att bara göra så att Öster fixar ett nytt kontrakt? lite besviken är man i sådan fall över hans målsättning

Lär stå så i hans uppdrag, primärt behålla SE-statusen och sekundärt lyfta laget till högre höjder.

• @Peter_Hansen sa:

@Redarmy88 sa:
    Börjar kännas som att vi arbetar fram en förlorarmentalitet som infunnit sig en längre tid hos oss.

Förstår vad du menar men i vissa matcher får man inse att för naiv inställning ger förlust och noll poäng men mer stabil/tråkig ger en poäng och då vet jag vad jag väljer.

Hade vi mött AFC hemma istället för borta just nu hade jag tyckt man skulle gå för 3 men borta 1 poäng först och främst. Segrarna ska vi gå för fullt ut när vi inte riskerar att skänka bort tre poäng som vi gjort allt för ofta senaste tre åren. Ljungskile borta kan jag tycka man ska gå för 3 poäng men det beror på hur matchen gestaltar sig. Umeå hemma ska givetvis också vara en trea som målbild. Formstarka Akropolis är något annat även om de också är nykomling och ödmjukhet är viktigt för att inte åka på proppen som HBK gjorde. Gais hemma däremot: gå för tre poäng!

Sen blir man ju mer cynisk med åren också. När jag var tonåring hade jag inställningen inför varje match att Öster skulle vinna och blev lika besviken varje gång. Nu är man ju mer inställd på det värsta för att orka med och jag tror att det är lite så för Mattan också även om han kraxade ganska bra om olyckskorpar redan för 20 år sedan. :)

Akropolis hemma är en typisk sån där match där forumtrollen dyker in och hojtar om att ”vi bara måste ju vinna mot en grekisk restaurang”, ”nu vill jag hellre ha en kebab än souvlaki” och ”vad är det här för ett korpgäng, är vi i division fem igen eller, svagt om vi inte vinner detta med tre mål minst”. Så är väl rätt vettigt att några skriver ner förväntningarna som en motvikt till detta, anser jag.

Jag tycker det är bra att man försöker tona ner förväntningar för att slippa pressen på spelarna och för att man själv inte ska bli uppgiven.

Men med tanke på vår arena, publik, förutsättningar på försäsong med tipshallen o dylikt. Sen vårat bortafölje i vanlig ordning så förstår jag inte hur vi helt plötsligt ska jämföra oss med de sämre lagen i superettan.

Vi måste själva stärka vårat varumärke genom att ställa krav på spelare och eventuella spelare som kommer hit.
    Det ska vara skillnad att dra på sig en öster tröja jämfört med en medioker superettan klubb.

Gillad av:Petter Bengtsson, Knugen, penseln, Lewinsky, Fille (5 totalt)
  • redigerade August 2

@Redarmy88 sa:

Men med tanke på vår arena, publik, förutsättningar på försäsong med tipshallen o dylikt. Sen vårat bortafölje i vanlig ordning så förstår jag inte hur vi helt plötsligt ska jämföra oss med de sämre lagen i superettan.

Som klubbar är ”de sämre” inte mycket att hänga i julgranen men just i år är ju varken publik eller bortafölje något vi har någon nytta av, av förklarliga skäl. Och jag tror inte de sämre lagen är rädda för en tom arena. Tipshallen har vi inte heller haft någon särskilt nytta av under perioden april-juni då lagen haft sin försäsong 2.

Och det är klart att det är enorm skillnad på att dra på sig det finaste av klubbmärken jämfört med skräp som Värnamo, Frej, Dalkurd, Utsikten och allt vad vi har stött på. Och det vet ju spelarna i de lagen också. Det är därför vi får en del spelare till oss som annars kunde valt typ AFC istället. Nuförvärven talar om ”anrik förening” och ”bra förutsättningar”. De vet att potentialen finns och att Öster alltid kommer tillbaka.

Men bara för att man vill att vi ska vinna bara för vi är Öster så gör vi tyvärr inte det. HOPPET tar dock någon aldrig i från mig. Trots att jag var mer än nöjd med en poäng på Stora Valla i förväg satt jag och hoppades på tre poäng fram till Degen satte 3-1 strax innan paus.

Hoppet om att vi ska vinna SM igen kommer jag aldrig ge upp. Kunde Kalmar snubbla till sig ett kan vi ta fyra till. :)

Logga in eller registrera för att kommentera.