AFC Eskilstuna - Östers IF

redigerade July 29 i Supportersnack

Nu krävs 3 poäng, annars är vi snart i nedflyttningsträsket. :s

«13456789

Kommentarer

• Afc är bra offensivt, Nnamani och Chidi Omeje håller allsvensk klass. Försvaret är inge vidare, kom igen öster!

• Drott från start är min enda önskan.

• Tre poäng är min enda önskan.

Gillad av:NonPhixion (1 totalt)
  • Keene eller Mortensen är min enda önskan.

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • ”komma väl förberedda till den jätteviktiga matchen i Eskilstuna på lördag” (Velic till MinBoll).

Så sa han inte om matchen i Degerfors. Han ser det liksom jag att matchen mot AFC är viktigare för att de är en potentiell konkurrent på den undre halvan där vi kommer ligga om vi tvingas tvinga ner Pavic på högerbacken, se Ahmed som slår bort bollar trots att han slår dem i sidled, osynlige Rochester, ett allmänt virrigt försvar och inga normala bollar att jobba på oavsett vilken anfallare vi har.

Så nu har jag gnällt av mig lite så nu taggar vi för en strid som i höstas. Varenda poäng är viktig och framför allt är det viktigt att inte förlora mot bottenlagen. Det är att ge dem dubbla poäng jämfört med oss. Vi får inte förlora mot bottenlagen. Hittills har vi gjort den saken utmärkt: seger mot Örgryte, kryss mot Dalkurd, kryss mot Västerås, kryss mot Umeå, seger mot Trelleborg, seger mot Norrby. Någon av dessa blir nedflyttningskandidat ihop med Ljungskile och några får kämpa om kval. Och om vi inte förlorar mot dem så slipper vi bottenstriden.

Gillad av:onion (1 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:
    ”komma väl förberedda till den jätteviktiga matchen i Eskilstuna på lördag” (Velic till MinBoll).

Så sa han inte om matchen i Degerfors. Han ser det liksom jag att matchen mot AFC är viktigare för att de är en potentiell konkurrent på den undre halvan där vi kommer ligga om vi tvingas tvinga ner Pavic på högerbacken, se Ahmed som slår bort bollar trots att han slår dem i sidled, osynlige Rochester, ett allmänt virrigt försvar och inga normala bollar att jobba på oavsett vilken anfallare vi har.

Så nu har jag gnällt av mig lite så nu taggar vi för en strid som i höstas. Varenda poäng är viktig och framför allt är det viktigt att inte förlora mot bottenlagen. Det är att ge dem dubbla poäng jämfört med oss. Vi får inte förlora mot bottenlagen. Hittills har vi gjort den saken utmärkt: seger mot Örgryte, kryss mot Dalkurd, kryss mot Västerås, kryss mot Umeå, seger mot Trelleborg, seger mot Norrby. Någon av dessa blir nedflyttningskandidat ihop med Ljungskile och några får kämpa om kval. Och om vi inte förlorar mot dem så slipper vi bottenstriden.

Nja, förstår poängen, speciellt i slutet av serien då det kan handla om sexpoängsmatcher om vi t.ex. ligger där i bottenträsket o möter likasinnade lag. Men allt handlar om att ha ca 1,5p/match i snitt o spelar inte nån som helst roll vilka man förlorar eller vinner emot, ser hellre att man ibland tar nån fin bortaskalp mot topplag än nesligt debacle hemma mot bottenlag isåfall. Är alltid sluttabell o ens egna poängskalp som räknas o inget annat o än så länge ligger vi i linje med det så tycker vi får vara relativt nöjda med tanke på förutsättningarna, vi vet ju också att det finns mer potential i laget o stundtals grymt poängvinnande grundspel.

• Keene är nog viktigare för laget än vi har förstått. Framförallt med tanke på Velics spelstil. Spelstilen verkar inte gynna en sådan som Alexandersson tyvärr.
    Säkra mitten med drott och Persson.
    Ut med pavic på en kant och in med calle centralt.

Gillad av:Drillo, lindeman, Ruuben (3 totalt)
  • redigerade July 30

@ÖÖIIFF sa:
    spelar inte nån som helst roll vilka man förlorar eller vinner emot, ser hellre att man ibland tar nån fin bortaskalp mot topplag än nesligt debacle hemma mot bottenlag isåfall

Säg hej till 2013. Öster slår Elfsborg och Blåvitt men förlorar bägge mot HBK. Hade vi istället förlorat mot Elfsborg och Blåvitt men kryssat en och vunnit en mot HBK hade vi tagit kvalplatsen från HBK istället för att åka ur. Trots sämre eget poängsnitt. Man ska ta poängen mot rätt lag. Vinner vi sedan typ alla hemma och kryssar flesta borta så håller jag med om att det är skit samma men på de tre senaste har vi ett poängsnitt på 0,33 så nu måste man börja kolla på var poängen fördelas.

Gillad av:Ingemar, Slangen, Ruuben, Jockeluring (4 totalt)
  • @Redarmy88 sa:
    Keene är nog viktigare för laget än vi har förstått. Framförallt med tanke på Velics spelstil. Spelstilen verkar inte gynna en sådan som Alexandersson tyvärr.
    Säkra mitten med drott och Persson.
    Ut med pavic på en kant och in med calle centralt.

Tror du har många poänger här. Dock tror jag att Alexandersson har mer att ge än det han fått chansen till hittills. Det förutsätter dock att laget lyckas att lyfta över halva plan och spela bollar in i boxen där han får duellera, eller gå på avslut likt insticket bakom backlinjen mot Giffarna där han också stänkte upp den i nättaket.

I matcher likt gårdagens lyckas dock ingen forward prestera, möjligen att Keene lyckats jaga livet ur någon fler så att laget kunnat vinna boll högre upp några fler gånger. Personligen tycker jag dock att Alex var värd mer speltid efter sina 65 minuter mot Sundsvall.

Gillad av:Redarmy88 (1 totalt)
  • med tanke på laguppställningen så var det en elva där vi skulle gå för 3p. Finns inga andra förklaringar då att spela Ahmed på blött gräs mot gravius/carlen är en extrem chansning. Hade vart mycket mer balanserat att spela drott igår och Ahmed på lördag då det är konstgräs och vi kommer va bollförande lag.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • Så spelar vi Drott/Ahmed som sittande på lördag? Läser nånstans ut att JP undviker konstgräs men jag måste säga att det känns orimligt att inte ta ut en tillgänglig JP till en startelva.

Jag vill starta:
    Mehic
    Stefan/Örnblom/Billy/Silver som höger, Lunkan, Berg, Silver/Billy
    Pavic, Drott, JP, Petar
    Calle och sen vette f*n... Kanske tryggast att starta med Keene faktiskt för att först och främst sätta en stark defensiv som en punkt för Värmlands blodbad.

Gillad av:ojabysupport (1 totalt)
  • Tänker man inte spela Persson på lördag hade man önskat han tog ett gult mot Degerfors så avstängningen kommit i samband med att han vilas.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • Viktigare att inte förlora än att vinna denna matchen och behålla de 6 poängs avstånd som vi har till AFC. Om vi redan nu ska fokusera mer på att ha 3 lag bakom oss än att hamna topp tre. Ingen toksatsning på lördag alltså. Gärna Keene på topp med sitt defensiva jobb. Jag skulle inte vara missnöjd med 0-0 i denna match, så vinner vi mot dem hemma sen.

Gillad av:Peter_Hansen (1 totalt)
  • Det här är en sexpoängsmatch. Förlorar vi är vi inblandade i bottenstriden. På ett påtagligt sätt skulle då också E-tuna utmana poängmässigt. Tycker också att det är ett lag som är betydligt bättre än sin placering. Vinst kan dock betyda att vi är tillbaka i toppstriden. Nyckelmatch i årets serie!

• Farligt att underskatta AFC för mycket. Såg deras match mot Gais, då var de bra (samtidigt som Gais varit dåliga i och för sig...). Afc hade ju osannolik Corona-otur i början av säsongen, de hade garanterat haft fler poäng annars.

För vår del är det dock viktigt att hitta tillbaka till poängvinnande spel. Efter de två inledande segrarna är vår rad 1-4-2, inte helt olikt inledningen med Järdler. Och nu väntar ett svårspelat afc följt av överraskningslaget Akropolis som slog Halmstad på bortaplan och nu senast var nära att ta alla tre pinnarna även av Brage. Därefter väntar just Brage, favorittippat av många inför säsongen.

Svåra matcher där vi dock bör plocka minst fyra poäng efter den skrala utdelningen de tre senaste matcherna...

• Hissen går nedåt nu för Öster, dax att vända trenden annars kan det gå rent åt helvete.

• @Lutavallen sa:
    Hissen går nedåt nu för Öster, dax att vända trenden annars kan det gå rent åt helvete.

Lugn och fin nu. Vi har en mycket bra match och en mycket dålig match bakom oss, mot två topplag. Vi ska bli ett stabilt mittenlag i år, minst.

Gillad av:ubie67 (1 totalt)
  • @Calle01 sa:

@Lutavallen sa:
    Hissen går nedåt nu för Öster, dax att vända trenden annars kan det gå rent åt helvete.

Lugn och fin nu. Vi har en mycket bra match och en mycket dålig match bakom oss, mot två topplag. Vi ska bli ett stabilt mittenlag i år, minst.

Precis, lugn o fin samt avdramatisera dessa skitmatcher som gäller, något som är viktigt även för tränare att banka in i lagmoralen i trupp.
    Som tränare vet jag själv att helt nu ointressant vilket lag man tappar poäng emot, är alltid endast totalpoäng som räknas. Några sexpoängsmatcher kan man inte tala om så här tidigt på säsongen, bara en gammal dogmatisk klyscha som saknar evidens. 3p mot AFC o vi studsar tillbaka i serien samt ngt ökat självförtroende. Nu kör vi!!!

Gillad av:Calle01 (1 totalt)
  • redigerade July 31

Saknar evidens?! Du minns väl matcherna mot HBK som nämndes ovan? Klart det finns sexpoängsmatcher. Jag påstår att det här är en av dem. Vinner de har de plötsligt häng på oss. Glasklart.

• @Petter Bengtsson sa:
    Saknar evidens?! Du minns väl matcherna mot HBK som nämndes ovan? Klart det finns sexpoängsmatcher. Jag påstår att det här är en av dem. Vinner de har de plötsligt häng på oss. Glasklart.

Man får tycka olika o ja jag var själv på tex Örjans vall där, många nesliga minnen förutom Silkas mål förra året. Men enskilda fall utgör aldrig bevis på något, vad vi från tränarhåll försöker fokusera på är just det totala antalet poäng o spel över tid nu i o ej enskilda matcher, bara det jag försöker säga. Sedan att man kan ha sexpoängsmatcher i sista omgångarna en helt annan sak då man slåss mot ett annat lag i samma position.
    Förlorar vi nu är det också en negativ spiral på självförtroendet i truppen, nog än värre än om nåt nu bottenlag närmar oss, men förstår din poäng....

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • redigerade July 31

Helt okej. Det blir hur som helst en viktig match i ett skede av säsongen som förmodligen blir avgörande. Jag hoppas att det inte blir ösregn igen.

Jämfört med förra säsongen har vi I år inte haft en massa ramträffar. Ett gott omen.

• redigerade July 31

Svårt att veta nu vilka fyra lag som är troligast att utgöra botten. Tror nog inte att AFC kommer göra det med sin dokumenterat skickliga tränare.

Alltjämt är det ju de flesta gångerna så att vissa matcher är viktigare att inte förlora än andra.

I Allsvenskan 2003 slutade vi 2 poäng bakom Sundsvall. Båda mötena slutade med kryss. Hade de tillåtit oss att vinna ett av de mötena hade de åkt ur och vi kvalat. Istället vann vi mot t ex Helsingborg men vad hade vi ut av det när en seger mot Sundsvall istället hade givit oss chansen att kvala.

I Allsvenskan 2006 slutade Häcken blott 3 poäng före oss och höll på att ställa till det genom att låta Öster (som vanligt) vinna på Rambergsvallen. Den förlusten hade varit förödande för Häcken om vi inte varit så usla över säsong i sin helhet.

I Superettan 2007 kryssade Falkenberg hemma mot Öster. I sluttabellen tog de två poäng fler i slutändan och klarade sig till kval före Öster trots sämre målskillnad. Hade de låtit oss vinna den hade de åkt ur istället för Öster.

Allsvenskan 2013 och debaclena mot HBK (som egentligen hade en sämre säsong än Öster) har vi varit inne på.

I Superettan 2014 slutade vi tre poäng bakom Gais efter att ha låtit dem vinna på hösten. Hade vi istället besegrat dem (istället för att vinna mot Varberg med 5-1) så hade de åkt ner på kvalet på sämre målskillnad än oss och fått åka till Vikingavallen.

Bara för att nämna några säsonger.
    Vi har ju 2019 i närminnet där Öster verkligen gjorde allt perfekt på hösten med kryss mot BP (nu i division 1) och segrar mot Syrianska (nu i division 2 för att möta Älmeboda/Linneryd) och Frej (nu i division 1).

Jag vill med detta återigen påstå att det visst spelar roll vilka lag man tar sina poäng emot även om man så här tidigt bara kan börja ana vilka som blir bottenlag. De poäng de andra lagen får är ju bland annat poäng som vi låter dem ta.

Sedan full respekt för att man som tränare i ett lag går in för att man ska vinna alla matcher och ta så många poäng som möjligen men man får ju ha två bollar i luften samtidigt: när tabellen summeras ser man att allt hade sett annorlunda ut om man gått in mer för att bevaka sin utgångspoäng i vissa matcher istället för att satsa allt på seger för att kamma noll OCH ge motståndaren tre poäng.

OM den just nu negativa poängmässiga spiralen fortsätter så får vi börja ladda för att inte förlora mot Ljungskile och Umeå till exempel då de allt mer ser ut som bottenlag. Örgryte och Dalkurd också möjligen.

Gillad av:ubie67 (1 totalt)
  • Det handlar också om när på säsongen en viss match spelas. Just nu har vi det det lite motigt. Därför blir morgondagens match särskilt viktig. Förra säsongen kändes redan den missade straffen not Dalkurd avgörande. Åtminstone i efterhand. Men matcher kan också kännas positivt avgörande. I år var trepoängaren mot TFF en sådan match för åtminstone mig. Mehic spelade som en VM-målvakt och Keene gjorde ett nästan omöjligt mål.

• Eskilstuna hade inte ett enda skott på mål mot Norrby

• redigerade July 31

@Petter Bengtsson sa:
    I år var trepoängaren mot TFF en sådan match för åtminstone mig. Mehic spelade som en VM-målvakt och Keene gjorde ett nästan omöjligt mål.

Där är jag ännu mer pragmatisk och tänker att de tre poängen kan vara helt avgörande om det blir så att TFF och ÖIF i december är i vild kamp om att undvika plats 13 i tabellen. :) Men jag förstår vad du menar också. Symbolvärdet när man tar en seger han vara oerhört viktigt. 1997 när man som jumbo slog serieledande Blåvitt innebar en vändning på ett negativ lång trend under Ravellis tränargärning. Dessutom var de tre poängen i slutändan avgörande för att man ens skulle ha en chans att skicka ur Degerfors i slutomgången, vilket vi då kunde göra bara genom att spela kryss.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Någon som vet om vår gode kapten klivit av cykeln och in i matchtruppen igen?

Kanske Örnblom piggat på sig så pass att han kunnat ansluta truppen?

Det vore goda nyheter i så fall...

• Är rädd att vi upprepar matchen mot dalkurd, innan skulle vi vinna enkelt vi blev totalt utspelade, känns som vi är inne i en dipp, alla råkar ju ut för de, får hoppas de är tillfälligt

• redigerade July 31

@Oldtimern sa:
    Är rädd att vi upprepar matchen mot dalkurd, innan skulle vi vinna enkelt vi blev totalt utspelade, känns som vi är inne i en dipp, alla råkar ju ut för de, får hoppas de är tillfälligt

Det var du som sa att vi skulle vinna enkelt, ingen annan.

För övrigt har hemmaspelet blivit allt bättre men på bortaplan är vi fortsatt väldigt svaga och har väl bara vunnit två gånger sedan Velic tog över.

Gillad av:Slangen, Peter_Hansen, Labila Kabila (3 totalt)
  • Rochester, Stefan och Örnblom missar matchen pga skada/skada/sjukdom enligt Minboll.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • redigerade July 31

Örnblom har varit sjuk i två veckor? Bra/viktigt att hålla sig hemma vid minsta symptom. Hoppas verkligen han kryar på sig snart.

Henningsson åter in i truppen då Rochester alltså saknas.

Silka fortsätter hålla Zahirovic utanför truppen får man anta.

Logga in eller registrera för att kommentera.