Vilka mittbackar ska spela?

redigerade July 2020 i Supportersnack

Ja, efter dagens match är frågan befogad: vilka mittbackar ska spela? (Frågan är lämplig att ta upp trots den fina starten på säsongen med få insläppta mål).
För mig är verkligen vår mittbacks-duo given: Månz och Lunkan. Och detta grundar jag inte på Örnbloms två senaste matcher, utan på vilket mittbackslås som känns mest tryggt och helt enkelt är bäst.

Jag vill börja med att skriva att Örnblom säkerligen är en trevlig och bra kille och jag vill vara tydlig med att här skilja på person och prestation.

Under de tre senaste säsongerna så har Örnblom kostat oss både baklängesmål och poäng... Jag tänker ÖIS hemma 2018, J-Södra borta förra året och, framförallt, nu (nuet är det mest relevanta såklart) inblandad i 3 (eller kanske t.o.m 4) baklängesmål de senaste 2 matcherna.

Jag undrar om varken tränartrio eller ni i supporterleden lägger märke till att backlinje känns betydligt svajigare med Örnblom på plan? De flesta här på forumet verkar tycka tvärtom, vilket jag anser som mycket märkligt.. Jag förstår att ni ser en del brytningar och även en del passningar som är bra men för mig överglänser inte det osäkerheten i positionsspelet och att någon gång varje match gå bort sig i olika dueller (dock ej nickdueller som Han ofta vinner).

Så, för mig är mittbacks-duon given: Lunkan och Månz.

Gillad av:olka6806, Lewinsky (2 totalt)

Kommentarer

• redigerade July 2020

Jag förstår vad du menar just nu även om jag är en Örnblomförespråkare men tycker nog att Månz och Lunkan gått bort sig lika ofta senaste säsongerna. Till exempel var väl Lunkan ute och blev rundad när Norrby fick fram bollen till sitt mål i premiären.

Sedan är ju Månz inte framtiden med sin ålder. Emellertid kan ett alternativ vara att använda Örnbloms fina egenskaper som defensiv mittfältare. Han var verkligen fin där minst en gång 2019 (mot AIK) och vi saknar ju bra alternativ till Persson som snart blir avstängd och även har skadekänningar emellanåt (som mot Dalkurd där han bänkades hela matchen av den anledningen).

• Örnblom Månz

Gillad av:Slangen, Peter_Hansen, Villenyblom, Wallberg (4 totalt)
  • Månz är stabilast överlag. Örnblom är ju framtiden så man får väl ha lite tolerans med honom, killen är ju ung. Men visst har man sett att han markerat dåligt i vissa lägen (när det inte blivit baklängesmål), kolla på det i nästa match så ser ni att han ofta är för vek i markeringen när motståndarnas inlägg kommer och ofta andra på bollen.

Men jag säger ändå Månz och Örnblom då jag tror på det över tid.

• redigerade July 2020

Månz och Lunkan besitter ett lugn i sitt spel och det är en viktig egenskap som mittback.

Det är markeringsspel och positionsspel som jag tänker på också Ruuben. Tyvärr finns det brister hos Örnblom där.

Och visst att han är ung men att ha Örnblom i backlinjen har kostat oss, och kommer att kosta oss både baklängesmål och poäng. Så är det tyvärr..

Och visst kan man tänka på framtiden och att Örnblom är ung men som Velic påpekat i intervjuer, så är det poängen som räknas.

• redigerade July 2020

@tempelriddaren23 sa:
    Månz och Lunkan besitter ett lugn i sitt spel och det är en viktig egenskap som mittback.

Det är markeringsspel och positionsspel som jag tänker på också Ruuben. Tyvärr finns det brister hos Örnblom där.

Och visst att han är ung men att ha Örnblom i backlinjen har kostat oss, och kommer att kosta oss både baklängesmål och poäng. Så är det tyvärr..

Och visst kan man tänka på framtiden och att Örnblom är ung men som Velic påpekat i intervjuer, så är det poängen som räknas.

Lunkan har nog kostat oss lika mycket poäng och är dessutom sämre i uppspelsfasen.

• Vid ett av Jsödras mål står ju lunkan i ingemansland utan att ta markering, vilket han gör vid ett flertal tillfällen, vilket är bedrövligt på denna nivån.

• @Slangen sa:

@tempelriddaren23 sa:

Lunkan har nog kostat oss lika mycket poäng och är dessutom sämre i uppspelsfasen.

EXAKT, tack

• Rent krasst så är det tyvärr ingen av våra 3 mittbackar som håller för spel på högre nivå än ett mittenlag i SE. Alla 3 tycker jag har vissa bra individuella egenskaper och det är svårt att säga vilka två som bör spela, håller kanske Månz som den som har enskilt bäst egenskaper av de 3.

• Blomman har dock högst potential av de tre och spelar på minst samma nivå redan. Att bänka honom igen efter EN mindre lyckad insats vore felaktigt tycker jag.
    Det var ett par högklassiga individuella insatser från J Södra spelare som fick oss att se så bortkomna ut. Totalt sett var det ingen katastrof. Första 20 min riktigt bra, sen tappade vi efterhand.

Gillad av:Szabo, McA (2 totalt)
  • Blomman och Månz

• @Slangen sa:

@tempelriddaren23 sa:

Skulle säga att han mer tillbakapassningsinriktad och långbollspanikinriktad än både Månz och Örnblom.

• @jojolaget sa:

@Slangen sa:

@tempelriddaren23 sa:

Skulle säga att han mer tillbakapassningsinriktad och långbollspanikinriktad än både Månz och Örnblom.

Slåbortbollpanikinriktad

• Ge Örnblom chansen och hoppas velic ingjuter lite självförtroende hos grabbarna inför nästa match så hoppas vi väl att det går vägen.

• Tråkigt svar men endast något för Velic att avgöra utefter veckans träning då han o tränarkollegor kan utvärdera den mentala samt fysiska statusen sammanlagt mellan vår trio kombatanter, något man endast ser inom gruppen o väldigt svårt för oss att avgöra. Men ponera att elake Måns nu petats på lika villkor senaste o blomman gör samma halvmediokra insats mot Sundsvall, då finns nog bara ett alternativ...

• redigerade July 2020

@ÖIF135 sa:

@jojolaget sa:

@Slangen sa:

@tempelriddaren23 sa:

Slåbortbollpanikinriktad

Just så

• Jag håller Blomman först av alla våra mittbackar, han vinner massor av sina dueller både framåt och bakåt. Han producerar poäng och vågar ta kampen i varje läge, visst ger det ett fåtal förlorade dueller men med Blomman på plan så får vi många fler poäng än vi förlorar!

Eventuellt så skulle Blomman kunna vara sittande mittfältare, då skulle vi inte förlora många av de långa och höga bollarna mot anfallarna :)

• redigerade July 2020

Med tanke på att tre mittbackar konkurrerar om två platser lär det oavsett vilket roteras friskt under säsongen. Gula kort, skador, dagsform, styrkor gentemot motståndarens anfallare etc ser till att alla tre får spela, och vila..

Men tanken var nog att Blomman och Månz skulle bilda mittbackspar från början, med tanke på att Lunkans kontrakt inte förlängdes förrens sent under sillyn.

• @jojolaget sa:
    Med tanke på att tre mittbackar konkurrerar om två platser lär det oavsett vilket roteras friskt under säsongen. Gula kort, skador, dagsform, styrkor gentemot motståndarens anfallare etc ser till att alla tre får spela, och vila..

Men tanken var nog att Blomman och Månz skulle bilda mittbackspar från början, med tanke på att Lunkans kontrakt inte förlängdes förrens sent under sillyn.

Tanken var nog snarare att Månz och Ekroth skulle bilda mittbackspar med Blomman som reserv. Men nu spekulerar jag en aning.

• redigerade July 2020

@jojolaget sa:

Om inte tanken var där att Oliver Ekroth skulle konkurrera med Filip & Månz men efter 17 veckors betänketid bestämde sig för att förlänga med Degen. Så nu får istället Månz konkurrera med Filip & Fredrik. Kan han slå Filip & Fredrik?

Gillad av:Ruuben, Jockeluring (2 totalt)
  • redigerade July 2020

@Peter_Hansen sa:

@jojolaget sa:

Om inte tanken var där att Oliver Ekroth skulle konkurrera med Filip & Månz men efter 17 veckors betänketid bestämde sig för att förlänga med Degen. Så nu får istället Månz konkurrera med Filip & Fredrik. Kan han slå Filip & Fredrik?

3 minuter före dig på den bollen hehe.

Gillad av:Jockeluring (1 totalt)
  • @jores sa:

@Peter_Hansen sa:

@jojolaget sa:

3 minuter före dig på den bollen hehe.

Jag måste lära mig skriva snabbare helt enkelt. :)

Gillad av:Jockeluring (1 totalt)
  • Jag tänker så här... Victor Nilsson Lindelöf gjorde sina tavlor i United, speciellt i början.Om tränaren tror att Blomman är framtiden i Östers backlinje, då är han gammal och erfaren nog att starta i varje match. VNL fick rätt många chanser. Antal misstag krympte. Om tränaren INTE ser att Blomman utvecklas på planen, lär sig av misstagen etc, då - men bara då - kan jag tänka att det vore rätt att börja med honom på bänken.

Gillad av:Peter57, Lucksmith (2 totalt)
  • Mattis Adolfsson

• @onion sa:
    Mattis Adolfsson

Mycket bra. Det behövs ett 4e alternativ på mb inför kommande eventuella skador/avstängningar/barnafödanden.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade July 2020

Det är intressant hur personer kan se så olika på fotboll...

Jag håller Lunkan högst av våra mittbackar.

Lunkan har producerat några mål framåt om man kollar 2019 & 2020. Tittar vi på förra säsongen så gjorde Lunkan bland annat oerhört viktiga mål i hemmamatcherna mot GAIS och Halmstad! Och i år avgjorde han matchen mot ÖIS med målet som gav 2-0, ett viktigt mål.

• @tempelriddaren23 sa:
    Det är intressant hur personer kan se så olika på fotboll...

Jag håller Lunkan högst av våra mittbackar.

Lunkan har producerat några mål framåt om man kollar 2019 & 2020. Tittar vi på förra säsongen så gjorde Lunkan bland annat oerhört viktiga mål i hemmamatcherna mot GAIS och Halmstad! Och i år avgjorde han matchen mot ÖIS med målet som gav 2-0, ett viktigt mål.

För en mittback är det viktigare för mig att dom försvarar än att göra mål

Gillad av:Villenyblom, CrobyJr (2 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.