Publik på matcherna

redigerade June 2020 i Supportersnack

Likabra att skapa en publiktråd.
när tror ni publiken kommer tillbaka?
Efter 10 omgångar?
15? Eller rent av 20?
kanske blir det en hel säsong utan publik vilket i sig vore förödande.
Ungern öppnade upp med publik där man har åskådare på var 4e stol och varannan rad.

https://www.fotbollskanalen.se/andra-ligor/ungerska-ligan-tillater-publik--pa-var-fjarde-stol/

Jag tror att vi får se publik i någon form efter drygt halva säsongen. Återstår att se.
Hoppas på bra uppslutning från Växjöfolket där öster behöver få in välbehövliga stålar.

«13456714

Kommentarer

• redigerade June 2020

Niva la ut från Aleppo där det var 0 publik men typ 3000 pers som kaozade på ett hustak intill stadion när det blev mål.

• "Fotbollslaget FC Köpenhamn spelar på en arena för upp emot 40 000 åskådare. De har påpekat det ologiska att en teatersalong får har publik på varannan stol när hela deras luftiga arena ska stå nästintill tom. Nu hoppas FCK kunna släppa in 500 personer i 21 olika zoner på arenan vilket möjliggör 10 500 åskådare"

https://www.expressen.se/kvallsposten/efter-82-dagar-nu-ar-samlingsforbudet-borta/

Gillad av:Manne, jojolaget (2 totalt)
  • Tomma läktare ger fler bortasegrar.
    Hemmalaget vinner hälften så ofta utan publik, visar omstarten av Bundesliga.
    Frågan är om det bara är en tillfällighet?
    Under de fem första Bundesligaomgångarna sedan omstarten i mitten av maj har endast 22 procent av matcherna slutat med hemmaseger. Förra säsongen vann hemmalaget 45 procent av matcherna.

För Östers del kan man nu förvänta sig fler hemma segrar. Laget har nu chansen att göra sin arena till sin borg, något man aldrig lyckats med under arenans livstid. Nu behöver man inte likt tjuren Ferdinand smyga in på arenan i rädsla för publiken. Vinner laget hemma och håller man även nivån borta som brukligt kan det leda till toppen i Superettan.

Gillad av:olka6806, Redarmy88, Petter Bengtsson, JanJosefsson (4 totalt)
  • "Med Spanien som ett av de värst drabbade länderna i följderna av Covid-19-pandemin stapplar fotbollen så sakteliga igång. Till säsongen 2020/21, vilken planeras starta i september, vill La Liga och Javier Tebas att spanska hälsomyndigheterna ska tillåta publik och föreslår själva starta med trettio procentig publiktillströmning till arenorna. "

https://www.svenskafans.com/spanien/la-liga-planerar-for-202021-med-30-procent-publik-615278

Fler och fler länder gör upp planer för spel i inför publik. Senast i raden Spanien och la liga som inför seriestarten 2020/21 vill starta upp med 30% kapacitet på arenorna i september.

Hoppas Sverige inte är sist i raden att lyfta upp frågan.

I Italien och bergamo där coronapandemin var som värst uppvisade 56% av de testade antikroppar mot covid-19.

Det går om än sakta framåt vad det verkar som..

• Finska ligan drar igång den 1 juli med publik. 500 personer per sektion kommer vara tillåtet

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttsport/sport/a/qLjkde/publik-pa-arenorna-nar-finska-ligan-startar

Gillad av:Peter_Hansen (1 totalt)
  • Helsingborg gör precis vad jag föreslog i en annan tråd, öppna upp restaurangen men kallar det middag.

Det skulle östers IF också kunna göra både när det är bortamatch och hemmamatch.Ger inget publiktryck men borde kunna ge lite intäkter :) jag https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/allsvenskan/hit-valkomnas-300-fans-till-premiaren/

Gillad av:Redarmy88 (1 totalt)
  • redigerade June 2020

@naren sa:
    Helsingborg gör precis vad jag föreslog i en annan tråd, öppna upp restaurangen men kallar det middag.

Det skulle östers IF också kunna göra både när det är bortamatch och hemmamatch.Ger inget publiktryck men borde kunna ge lite intäkter :) jag https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/allsvenskan/hit-valkomnas-300-fans-till-premiaren/

Ja fan vad bra idé det borde Öster också göra så kan man sitta där och äta och kolla på fotboll!

Gillad av:Skogen (1 totalt)
  • Vakterna får nog att göra vid fönsterna, troligt att folk sitter kvar vid sina bord eller? :)

• https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7517436

”Just nu trycker vi på via fotbollsförbundet (SvFF) upp till RF (Riksidrottsförbundet) om att försöka få till en dialog, men vi har inte fått någon respons ännu”, säger han till TT.

• Bra att det rör på sig (lite) i alla fall

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • @xonitex sa:
    Bra att det rör på sig (lite) i alla fall

Jo vi är nog många som lär bli tårögda den dagen vi först får bevittna vårt lag på plats bredvid gröngräset, som vi alla längtar!!!

• @ÖÖIIFF sa:

@xonitex sa:
    Bra att det rör på sig (lite) i alla fall

Jo vi är nog många som lär bli tårögda den dagen vi först får bevittna vårt lag på plats bredvid gröngräset, som vi alla längtar!!!

Ja eller bara att få stå i närheten av alla klackhjältar! Så bittert det var att tvingas avboka helgen i Göteborg i samband med den tänkta bortapremiären mot Örgryte.

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • På torsdag skall SvFF ha möte med kulturministern angående att börja släppa in publik på matcherna.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-fotbollen-pa-vag-mot-genombrott-i-publikfragan---svff-ska-traffa-kultu/

• @Calle01 sa:
    På torsdag skall SvFF ha möte med kulturministern angående att börja släppa in publik på matcherna.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-fotbollen-pa-vag-mot-genombrott-i-publikfragan---svff-ska-traffa-kultu/

Skulle inte direkt bli förvånad om det blir ett tvärnej av henne

• @Knugen sa:

@Calle01 sa:
    På torsdag skall SvFF ha möte med kulturministern angående att börja släppa in publik på matcherna.

Antyder du här att inte heller den här idrottsministern verkar så intresserad av idrott?

• @Peter_Hansen sa:

@Knugen sa:

@Calle01 sa:

Antyder du här att inte heller den här idrottsministern verkar så intresserad av idrott?

Ja, jag har ju inte direkt fått ett bra intryck av henne tidigare att hon är så idrottsintresserad även om hon är idrottsminister

Gillad av:JanJosefsson (1 totalt)
  • redigerade August 2020

Får vi gå på match nästa säsong ska vi nog vara glada. Tror det tar tid innan de släpper på restriktionerna. Jag hoppas såklart att jag har fel.

• Att inte släppa in publik i lägre divisioner är konstigt. 200 personer runt planen i division 4 borde inte vara några problem. Frågan är vad gränsen går. 2000 på Visma Arena med alla ingångar öppna och kioskerna stängda borde fungera. 20 000 på allsvenska matcher är givetvis inte ok.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • @Lindstig sa:
    Att inte släppa in publik i lägre divisioner är konstigt. 200 personer runt planen i division 4 borde inte vara några problem. Frågan är vad gränsen går. 2000 på Visma Arena med alla ingångar öppna och kioskerna stängda borde fungera. 20 000 på allsvenska matcher är givetvis inte ok.

Saken är ju den att i de lägre divisionerna går ju folk på matcherna ändå. Varit på ett antal matcher i div fyra och neråt där antalet åskådare väl överskridit tillåtna 50 personer. Kontroll obefintlig.

• Från politiskt håll finns nog också en oro för att framöver behöva skärpa restriktionerna igen om läget förvärras. Tror att man misstänker att det är svårare för att få en acceptans för att publik totalförbjuds igen i september/oktober om man lättar på restriktionerna nu. Då är det lättare att hålla fast vid de regler som finns nu något längre än nödvändigt. Linjen i Sverige har ju hela tiden varit att man vill hålla sig till restriktioner som är långsiktiga, så att man inte ska behöva lätta och skärpa om vartannat beroende på läget.

• @Slangen sa:
    Från politiskt håll finns nog också en oro för att framöver behöva skärpa restriktionerna igen om läget förvärras. Tror att man misstänker att det är svårare för att få en acceptans för att publik totalförbjuds igen i september/oktober om man lättar på restriktionerna nu. Då är det lättare att hålla fast vid de regler som finns nu något längre än nödvändigt. Linjen i Sverige har ju hela tiden varit att man vill hålla sig till restriktioner som är långsiktiga, så att man inte ska behöva lätta och skärpa om vartannat beroende på läget.

Det är ju dock med en väldigt stor risk man gör så pga klubbarnas ekonomi

• @Knugen sa:

@Slangen sa:
    Från politiskt håll finns nog också en oro för att framöver behöva skärpa restriktionerna igen om läget förvärras. Tror att man misstänker att det är svårare för att få en acceptans för att publik totalförbjuds igen i september/oktober om man lättar på restriktionerna nu. Då är det lättare att hålla fast vid de regler som finns nu något längre än nödvändigt. Linjen i Sverige har ju hela tiden varit att man vill hålla sig till restriktioner som är långsiktiga, så att man inte ska behöva lätta och skärpa om vartannat beroende på läget.

Ja absolut. Jag säger inte att jag tycker att det är bra resonemang men tror att det är så tankarna går.

• @Slangen sa:

@Knugen sa:

@Slangen sa:

Ja absolut. Jag säger inte att jag tycker att det är bra resonemang men tror att det är så tankarna går.

Sedan ska vi ju inte glömma bort att det i grunden handlar om vår hälsa och en skenande pandemi som i USA är ju inget vi vill drabbas av. Idrottsklubbars ekonomi kommer långt ner på statliga myndigheters prioriteringslista i det sammanhanget.. Sedan tilltalas jag av den danska modellen med begränsad publik på matcherna. 1000-2000 personer på Visman eller 4000-5000 personer på Friends känns som en variant som borde fungera. Tror dock som flera av Er att det kan dröja en bra bit in på hösten/vintern innan publik tillåts. Helt avhängigt höstens utveckling för smittspridningen av Covid-19.

• Enestubbe går hårt åt de styrande i SMP nu i eftermiddag. Han skriver om tortyr av idrott och kultur.

https://nxt.smp.se/sport/sparka-lagen-i-arslet-och-slapp-in-publiken-f33a7038

Gillad av:onion (1 totalt)
  • Större chans att smittas på jobbet eller grand än en match i superettan. Släpp upp 25% av arenakapaciteten

• @Redarmy88 sa:
    Större chans att smittas på jobbet eller grand än en match i superettan. Släpp upp 25% av arenakapaciteten

50% hellre

• @Knugen sa:

@Redarmy88 sa:
    Större chans att smittas på jobbet eller grand än en match i superettan. Släpp upp 25% av arenakapaciteten

50% hellre

I vårat fall blir det nästan samma siffror som i fjol vilket är okej med rådande situation. Även om jag tror att 50% inte hade ökat smittan nämnvärt om ens något.

• redigerade August 2020

Det viktiga bör rimligen vara hur folk släpps in på arenan och hur tätt de sedan sitter. Och hur de släpps ut. En mer säker lösning kräver nog lite mer personal (fler in- och utsläpp). Saker och ting får kanske också ta lite mer tid. Alla kan inte gå in samtidigt. Men nog borde det vara en uppoffring de flesta kan stå ut med?!

Eftersom jag själv har Corona-hostat HELA våren och sommaren kan jag inte nog betona hur viktigt det är att INTE sprida smitta. Många förstår inte hur påfrestande det är att drabbas. Det är INTE som en vanlig förkylning. Som ni förstår blir jag väldigt provocerad av att se folk sitta helt obrytt i stora folksamlingar. Det håller helt enkelt inte. Självklart är det sådan idioti som gör att smittan över huvud taget sprids.

Att jag ändå tror att det kan fungera med publik i Superettan beror på att publiken är ganska liten och dessutom sitter utomhus. Fullsatta sektioner funkar dock inte.

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • De restriktioner som vi har nu har hjälpt till att minska smittan i landet. Lyssna på experterna i FHM och inte på en gaphals på SMP utan några som helst kunskaper i ämnet.

Gillad av:honda (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.