Matchtröjor

Årets matchtröja finns med bland de 32 årgångar som röstas fram för att se vilken som är den populäraste. Gå in och rösta!

Gillad av:Slangen (1 totalt)
«1

Kommentarer

• Varifrån kommer bilden på 2020-tröjan? Har missat att den presenterats

• redigerade April 2020

De har nog inte sett något läge att presentera den efter säsongsstarten skjutits upp.

Om du laddar hem Bildbyråns app (gratis) och skriver ”Öster” i sökfältet (också gratis) är de senaste bilderna just dessa på alla spelare i nya stället och även bild på hela truppen. (Viljam Hansson och Alen Zahirovic är med men inte Gustav Ahrn.) Så cred till Bildbyrån som alltså är källan.

• Kvartsfinalerna inleddes just efter att Adidas sopat hem det mesta i gruppspelet. In och rösta!

Gillad av:Bissan, Lewinsky (2 totalt)
  • All heder till dig Hansen som orkar hålla lågan vid liv. En annan går nu bara och väntar på att hela säsongen ska ställas in.

• Älskar denna omröstning! Älskar att se de ”gamla” tröjorna igen (gamla för mig innebär inledningen av 90-talet, tillhör ju tyvärr den generationen som har bronset 1992 som största framgång)! Minns tillbaka på de förskräckliga tröjorna 93 med vitt på hela magen men inser nu i efterhand att det finns en stark hatkärlek till dem. Likaså de år då Östermärket endast bestod av vita ”ränder”, nu intalar den nostalgiska sidan hos mig att det trots allt var ganska snyggt. Eller dräkterna från 2001 med det stora vita partiet mitt på magen där vissa av spelarna hade sponsorer, andra inte. Gräsligt fult då, men nu ångrar jag bittert att jag inte passade på att köpa en Östertröja av den upplagan...

• @Bissan sa:
    Eller dräkterna från 2001 med det stora vita partiet mitt på magen där vissa av spelarna hade sponsorer, andra inte. Gräsligt fult då, men nu ångrar jag bittert att jag inte passade på att köpa en Östertröja av den upplagan...

Sportjohan! Konstiga färger också, den röda var nästan cerise och den blåa turkos. Lägg därtill fruktansvärt fula och en mängd olika sponsorloggor (var det inte typ personliga sponsorloggor?) och jag tycker som du - klart man ångrar bittert att man inte köpte en sån...

• redigerade April 2020

Det är också något spännande med 2002:an. Bara en enda gång mitt i alltihop kör man en oxblodsröd. Och slänger på en stor logga mitt på i regnbågens alla färger: Mars Fundraising.

För övrigt var både 2013 och 2014 med i omröstningen trots dess likheter. Jag inbillar mig nämligen (och det ser också ut så på bilderna) att den nästan orangeaktigt röda 2013 (usch) fick en lite rödare nyans 2014. I övrigt diskvalificerades tröjor som var helt lika, t ex fick 1994 vara med men inte 1993.

• Tröjan med reklam för Mars Fundraising fulast genom tiderna . Såg ut som om någon spytt på tröjan.

• Har Österspelarna fått stödstrumpor i vit plast? :p :3

• @Lindstig sa:
    Tröjan med reklam för Mars Fundraising fulast genom tiderna . Såg ut som om någon spytt på tröjan.

Tänker att detta kanske kan bli nästa omröstning Hansen? De som kom sist i gruppspelet kanske kan köra ett slutspel om fulast tröja???

Gillad av:Peter_Hansen (1 totalt)
  • redigerade April 2020

@Bissan sa:

@Lindstig sa:
    Tröjan med reklam för Mars Fundraising fulast genom tiderna . Såg ut som om någon spytt på tröjan.

Tänker att detta kanske kan bli nästa omröstning Hansen? De som kom sist i gruppspelet kanske kan köra ett slutspel om fulast tröja???

Mycket bra idé.
    Frågan är om Hasse Rydén har något från 30-talet som hade kunnat konkurrera. :)

Kan kanske köra igång fulastetröjantävling i samma tråd parallellt med nuvarande ikväll. Dock knepigt då det i någon grupp var två som kom delat sist..

• redigerade April 2020

Fulaste tröjan jag kan minnas måste ha varit den märkligt fiskbensmönstrade tröjan från div. 1 Södra 1989, det året då Prigoda och Andreev anslöt. Den röda färgen hade då också en lätt rosaaktig ton. Fruktansvärt. Det året var dock laget mycket bättre än tröjdesignen.

Edit: Eller var det 1988? Här är Andreevs tröja på eBay: https://www.ebay.co.uk/itm/MATCH-WORN-OSTERS-IF-SWEDEN-VINTAGE-1988-FOOTBALL-SHIRT-ADIDAS-ANDREEV-USSR-/163998562487

Edit igen: Nej, jag hade rätt först. Det var 1989. Otrolig värvning för övrigt. Vilken målskytt! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sergey_Andreyev

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • 1988 ska det vara.

Det finns med i omröstningen ”minst populära Östertröja”, varsågod Bissan :)

Gillad av:Bissan (1 totalt)
  • redigerade April 2020

Nej sorry, var EBay som lurades där (bilden är därifrån med året 1988). Här bär Hasse tröjan säsongen 1989:

Får göra en rättelse och ändra till 1989 om den går vidare till semifinal. Tack för att du uppmärksammade mig på saken, Petter!

Lite missvisande att de bar en annan tröja på lagbilden inför 1989 dock:
    https://ostersif.se/lagbilder

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Lite skrämmande att så många av tröjorna från senare år är med bland de fulaste medan de äldsta tröjorna är med bland de vackraste. Är hela East Front endast nostalgiska? Har designen på tröjor bara blivit sämre och sämre? Är det så enkelt som att reklamen är den som "förstör" tröjorna?

• Ja, det är så enkelt.

• Reklamen gör det svårare att göra snygga tröjor helt klart.

• redigerade April 2020

@Bissan sa:
    Lite skrämmande att så många av tröjorna från senare år är med bland de fulaste medan de äldsta tröjorna är med bland de vackraste. Är hela East Front endast nostalgiska? Har designen på tröjor bara blivit sämre och sämre? Är det så enkelt som att reklamen är den som "förstör" tröjorna?

I det här fallet måste det inte vara fulaste vs vackraste, minst eller mest populär kan ju innefatta något annat. Tröjorna runt 1976-1982 är de som går bäst här och just den perioden var ju föreningens allra mest framgångsrika hittills.

• Just nu är ju 76-82 stilen inne. Vänta tills 90-talet kommer tillbaka, då blir diadoran högvilt =)

Gillad av:Peter_Hansen, Labila Kabila (2 totalt)
  • @Bissan sa:
    dräkterna från 2001 med det stora vita partiet mitt på magen där vissa av spelarna hade sponsorer, andra inte. Gräsligt fult då, men nu ångrar jag bittert att jag inte passade på att köpa en Östertröja av den upplagan...

Finns tydligen en hos en samlare i England:

• 2020 kan vara den snyggaste tröjan vi haft på länge!

• redigerade April 2020

@cj9808 sa:
    2020 kan vara den snyggaste tröjan vi haft på länge!

Personligen gillar jag inslaget med blå ränder på axlarna från 2019 bättre men visst är 2020 också fin. Röd tröja, blå shorts, röda strumpor ska det vara men lite inslag av blått på tröjan gör att det förtydligas att vi inte är Kalmar jämfört med när man fått för sig att ha stora inslag av vitt på tröjan.

• @Peter_Hansen sa:

@cj9808 sa:

Personligen gillar jag inslaget med blå ränder på axlarna från 2019 bättre men visst är 2020 också fin. Röd tröja, blå shorts, röda strumpor ska det vara men lite inslag av blått på tröjan gör att det förtydligas att vi inte är Kalmar jämfört med när man fått för sig att ha stora inslag av vitt på tröjan.

Den mer nedtonade reklamen gör 2020 klart snyggare. Bara den där IV Produkt som alltid stör. Hoppas de betalar bra...

• @Slangen sa:

@Peter_Hansen sa:

@cj9808 sa:

Den mer nedtonade reklamen gör 2020 klart snyggare. Bara den där IV Produkt som alltid stör. Hoppas de betalar bra...

Ett konstigt inslag till på 2020 är att det utanför den blå kanten av tröjärmen finns en smal gul linje. Förstår inte syftet med den.

• @Peter_Hansen sa:

@Slangen sa:

@Peter_Hansen sa:

@cj9808 sa:

Ett konstigt inslag till på 2020 är att det utanför den blå kanten av tröjärmen finns en smal gul linje. Förstår inte syftet med den.

Nej den stör. Inbillar mig att den ska knyta an till det gula i klubbmärket?

• Kuriosa:
    Hade en granne på Solberget ca 15år sedan som visade upp plastkasse med olika tidningar från dagen efter vårt guld -68 samt Bilds´s matchtröja som han erhållit efter match iom var bårbärare. Luktade lite sunkigt, men shit vilken nostalgi. Nog flera som skulle velat ha den, där allt började typ....

Gillad av:Peter_Hansen, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:

@Bissan sa:
    dräkterna från 2001 med det stora vita partiet mitt på magen där vissa av spelarna hade sponsorer, andra inte. Gräsligt fult då, men nu ångrar jag bittert att jag inte passade på att köpa en Östertröja av den upplagan...

Finns tydligen en hos en samlare i England:

Har en själv. Har för mig det står Rimi eller annan norsk dagligvarukedja på magen.

• redigerade April 2020

@Wallberg sa:

Har en själv. Har för mig det står Rimi eller annan norsk dagligvarukedja på magen.

Delvis rätt. Bissan hade svaret längre upp i tråden.

@Bissan sa:
    dräkterna från 2001 med det stora vita partiet mitt på magen där vissa av spelarna hade sponsorer, andra inte.

Tror också de spelade matcher där det vita fältet var helt tomt. Sedan var det utöver Rimi även åtminstone Euro Accident som här då Goran Jevtic plockade bort nån slyngel:

Gillad av:Labila Kabila, Jögge, Petter Bengtsson (3 totalt)
  • Då drog semifinalerna just igång med deadline mellan 18-19 på lördag (råkade nog ställa in någon tid lite fel) i grenarna ”mest populära Östertröja” respektive ”minst populära Östertröja”.

Bilder på tröjorna och omröstningarna finns som tidigare i samma tråd med start från denna tweet:

Gillad av:Bissan (1 totalt)
  • redigerade April 2020

Lovar att sluta tjata efter detta inlägg men nu är faktiskt finalerna igång och pågår fram till 10:00 på måndag förmiddag. Finaltröjorna för mest populära är snarlika men vilken gillar ni mest? Och vilken är tidernas minst populära Östertröja? (Då fanns det visserligen inte med någon gulblå tröja från 1932 eller den vita skjortan som man spelade i vid första matchen 1930 eftersom ett krav här var att kunna presentera alla tröjor i färgfoto. En från 50-talet var därför den äldsta.)

Logga in eller registrera för att kommentera.