Seriepremiär i juni

redigerade March 18 i Supportersnack

https://ostersif.se/a/ligastarten-flyttas-till-borjan-av-juni

Ambitionen att ligorna ska starta senast i början på juni stöttas av Svensk Elitfotbolls samtliga klubbar, våra huvudpartners i form av Discovery, Unibet, DHL och OBOS samt Svenska Fotbollsupporterunionen (SFSU).

«134

Kommentarer

• Vi leker med tanken att det verkligen blir spel from början av juni. Undrar vilka Öster ska möta första matchen? Brage hemma eller Gais borta (5 juni enligt schemat)?

• Inte f-n blir det spel i juni. Vi är mitt uppe i stormen då.

• @TheSmokingMan sa:
    Inte f-n blir det spel i juni. Vi är mitt uppe i stormen då.

Tre månader bort.

Kinas stora outbreak skedde väl i januari och nu två månader senare är de på rätt väg om jag förstått rapporterna rätt.

Nu är jag ingen expert på frågan som Lutavallen så det kan så klart bli värre i Sverige än i Kina men för min del kommer jag nog ändå hoppas på att allt är så pass kontrollerat i juni att premiären kan bli av då efter att det ”stormat” under april och maj.

• Vem vet vad som händer i Kina? Egentligen. Solskenshistorier är diktaturer bra på, men om den här inte stämmer lär det i alla fall bli uppenbart snart.

• Kina på rätt väg... Ja dom har väll svetsat igen alla dörrar så att det inte kan spridas. En väldigt sorglig historia är det här

• Just så, vem vet vad som händer där ? Det vi vet är att Wuhan fortfarande är i karantän efter tre månader, så utifrån den tidsaspekten blir det inget spel i sommar. Växjöbor kommer inte att kunna samlas på Myran. Sedan förstår jag att förbundet vill vara hoppfulla och att något slags preliminärt spelschema måste sättas, men vi får nog tryggt räkna med seriespel först nästa vår. Tänk på att vi inte har samma möjligheter att stänga in folk som Kina har; vi kommer att ha en större spridning och under längre tid. Blir det spel detta år så blir det utan publik.

• När nu centrum för Corona utbrottet flyttats till Europa från Kina så hoppades många asiatiska länder på att man skulle kunna få spridningen under kontroll. Men nu ser allt fler länder i Asien en ny våg av smittade.

• @TheSmokingMan sa:
    Just så, vem vet vad som händer där ? Det vi vet är att Wuhan fortfarande är i karantän efter tre månader, så utifrån den tidsaspekten blir det inget spel i sommar. Växjöbor kommer inte att kunna samlas på Myran. Sedan förstår jag att förbundet vill vara hoppfulla och att något slags preliminärt spelschema måste sättas, men vi får nog tryggt räkna med seriespel först nästa vår. Tänk på att vi inte har samma möjligheter att stänga in folk som Kina har; vi kommer att ha en större spridning och under längre tid. Blir det spel detta år så blir det utan publik.

Jag finner det högst intressant att du sitter på mer fakta än vad många av experterna gör.
    Arbetar du - eller har utbildning inom ämnet? Eller är det magkänslan som talar?

• @Ozze sa:

@TheSmokingMan sa:
    Just så, vem vet vad som händer där ? Det vi vet är att Wuhan fortfarande är i karantän efter tre månader, så utifrån den tidsaspekten blir det inget spel i sommar. Växjöbor kommer inte att kunna samlas på Myran. Sedan förstår jag att förbundet vill vara hoppfulla och att något slags preliminärt spelschema måste sättas, men vi får nog tryggt räkna med seriespel först nästa vår. Tänk på att vi inte har samma möjligheter att stänga in folk som Kina har; vi kommer att ha en större spridning och under längre tid. Blir det spel detta år så blir det utan publik.

Jag finner det högst intressant att du sitter på mer fakta än vad många av experterna gör.
    Arbetar du - eller har utbildning inom ämnet? Eller är det magkänslan som talar?

Jag resonerar så här; vi är precis i början av pandemin, ungefär där Kina var vid årsskiftet efter några veckors allmän spridning. Nu är vi i slutet av mars och den kinesiska stad och region som plågats värst är fortsatt i karantän så här dags. Inga idrottsevenemang pågår någonstans i det landet. Kina har helt andra möjligheter att med tvång sära på människor och hålla dom instängda; det borde rimligen minska risken för smittspridning jämfört med ett samhälle som saknar den typen av tvångsmedel. I Sverige kommer vi inte att svetsa igen dörrar eller släpa in människor i bussar för transport till uppsamlingsläger för misstänkt smittade.

Om Superettan ska kunna börja i juni, vilket är tre månader bort, så får det inte förekomma någon allmän spridning som äventyrar människors liv och hälsa. Det är en självklarhet. Om inte Kina klarar det på tre månader, hur skulle vi kunna göra det ? Sedan tillkommer såklart många osäkra faktorer som att virus generellt sett sprids sämre under varma månader, men även här tvistar ju experterna då det finns gott exempel på motsatsen (exempelvis H1N1 som i april 1918 bröt ut vars första våg kulminerade först i augusti/september samma år då det var fortsatt varmt sommarväder). De flesta experter, däribland våra egna på FHM, är också överens om att det här kommer att komma i vågor; och en ny brukar generellt komma några månader efter den första.

Att skjuta upp seriespelet till juni är klokt. Vi får ju hela tiden skjuta det framför oss och bättre då att skjuta upp det en för kort tidsperiod, som sedan kan förlängas, än en för lång tidsperiod som innebär risk för uteblivna inkomster om seriespelet faktiskt kan komma igång före det förväntade datumet. Så resonerar förbundet. De hoppas att vi kan börja i juni men mycket talar för att vi kan glömma det.

Gillad av:Ozze, Slangen, Lewinsky (3 totalt)
  • redigerade March 19

Det krävs ingen expert för att hävda att vi inte vet vad som egentligen händer i Kina. Det är helt enkelt sant: vi vet inte. Eller för att utgå ifrån en klassisk källkritisk aspekt: tendens. De kinesiska myndigheterna är en tendentiös källa. De kanske ljuger eftersom de har intresse av att hävda att de har gjort rätt, även om de inte kan kontrollera situationen.

• Virus har svårare att sprida sig på sommaren då luftfuktigheten är högre än på vintern. Luftfuktigheten gör att viruset sjunker snabbare till marken på sommaren. På vintern med låg fuktighet håller sig viruset flygande i luften längre och smittar då fler.

• @Lutavallen sa:
    Virus har svårare att sprida sig på sommaren då luftfuktigheten är högre än på vintern. Luftfuktigheten gör att viruset sjunker snabbare till marken på sommaren. På vintern med låg fuktighet håller sig viruset flygande i luften längre och smittar då fler.

Expert även inom detta område. Imponerande! B)

Gillad av:Peter_Hansen (1 totalt)
  • @Calle01 sa:

@Lutavallen sa:
    Virus har svårare att sprida sig på sommaren då luftfuktigheten är högre än på vintern. Luftfuktigheten gör att viruset sjunker snabbare till marken på sommaren. På vintern med låg fuktighet håller sig viruset flygande i luften längre och smittar då fler.

Expert även inom detta område. Imponerande! B)

Tack! B) <3

Gillad av:JanJosefsson (1 totalt)
  • redigerade March 19

Kan tillägga att den nya våg av sjukdom som syns i en del asiatiska länder som Lutavallen nämnde ovan inte handlar om nya lokala utbrott utan om människor från de länderna, som nu kunnat resa hem och tar med sig smittan tillbaka från Europa. Ingen regelrätt andra våg alltså.

Gillad av:ubie67 (1 totalt)
  • Påhopp om att jag gissar. Jävla dumheter! Säg något som jag skrivit som är fel.

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • redigerade March 19

@Petter Bengtsson sa:
    Det krävs ingen expert för att hävda att vi inte vet vad som egentligen händer i Kina. Det är helt enkelt sant: vi vet inte. Eller för att utgå ifrån en klassisk källkritisk aspekt: tendens. De kinesiska myndigheterna är en tendentiös källa. De kanske ljuger eftersom de har intresse av att hävda att de har gjort rätt, även om de kanske egentligen inte kan kontrollera situationen.

Det är ju självklart att dem ljuger dem är ju kommunister för fan och vill framställa sitt skitland som det bästa på jorden genom deras propaganda

• OK, får vara mer källkritisk. Kan mycket väl vara så att det inte alls bromsat upp i Kina och då blir det som Smoking Man är inne på att det inte blir någon fotboll alls i år.

Men helt ärligt så vet väl ingen hur det blir. Det är här MATTAN:s tombola skulle kunna avgöra allt. In och lotta vilken månad ni Superettan inleds från juni 2020 till maj 2021.

Min lottning där först dragen lott alltså är mest trolig startmånad enligt teorin att ingen vet:
    December 2020
    Oktober 2020
    Augusti 2020
    Juni 2020
    November 2020
    Februari 2021
    April 2021
    Mars 2021
    September 2020
    Maj 2021
    Januari 2021
    Juli 2020

Så just nu lutar det åt någon gång under 2020 i alla fall.

Gillad av:Svensson (1 totalt)
  • Helt riktigt tombolan är på högsta nivån är det i dessa tider

• Jag har hört att man inte ska ropa hej för tidigt och det skulle väl kunna vara en anledning att tro att det kan komma att pågå ett tag. Speciellt om folk nu håller sig hemma i väldigt stor uträckning under våren så kanske det kan leda till att när allt drar igång igen så är vi än mer benägna på att ge oss ut på sociala evenemang. fullt blås från dag ett när kurvan vänt kanske inte är vägen de kommer att gå.

• Vi bör ju mobilisera oss rejält. En premiär i juni när vi mer eller mindre isolerat oss flera månader bör ju innebära ett oerhört stort intresse. Ta tillfälle i akt att fylla arenan. Upp med en biljettbarometer eller vadsomhelst tror många kommer vara sugna på fotboll till sommaren. #coronaout

• @MATTAN sa:
    Helt riktigt tombolan är på högsta nivån är det i dessa tider

Tombolateorin stöds nu också i medierna. Det handlar om tur eller otur det här...

https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/slumpen-avgörande-vid-smittspridningar-1.25676430

• Tombolan snurrar vidare. Nu är den stora frågan om tombola superettan säsongen börjar 14 juni eller inte? Jag var och åt lunch på myran igår. Då träffade jag Jahan Persson som tog sig en stor potion pyttipanna (precis som jag gjorde också) efter att tränat styrka på förmiddagen. Min styrketräning på förmiddagen var att vända mattor i mattaffären. Han sa till mig att alla är inställda på match start helgen 14 juni. Spelschemat kommer vara väldigt intensivt. Jag fick höra att spelschemat börjar i den omgången som tex om vi börjar i omgång 14 så spelas den omgången då. Sen plockar dom in omgång 1 till veckoomgång tis-ons sen omgång 15 och sen omgång 2 osv.

Gillad av:Vikash, Jögge, Zingo, Ingemar, Jockeluring, Pekka, Virden (7 totalt)
  • redigerade May 6

felpost

• Avspark nyss om tre veckor eller vad tror ni? Akropolis hemma utan någon gyrostallrik.

• Klart som fan vi tror på detta!

• @Peter_Hansen sa:
    Avspark nyss om tre veckor eller vad tror ni? Akropolis hemma utan någon gyrostallrik.

Nyss! :p

• https://fotbolldirekt.se/2020/05/26/sef-klubbarna-eniga-om-regelandring-nu-tas-beslut

Fem byten per match. Alla klubbar verkar nöjda. Storlagen med breda trupper förstår jag. Men ett lag som ex Öster. Är det verkligen en fördel med den tunna trupp vi har.

• @Plantagenparkeringen sa:
    https://fotbolldirekt.se/2020/05/26/sef-klubbarna-eniga-om-regelandring-nu-tas-beslut

Fem byten per match. Alla klubbar verkar nöjda. Storlagen med breda trupper förstår jag. Men ett lag som ex Öster. Är det verkligen en fördel med den tunna trupp vi har.

Har vi så tunn trupp? Vi ska jämföra oss med Norrby etc. Inte med MFF och AIK.

Gillad av:Szabo (1 totalt)
  • @Calle01 sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    https://fotbolldirekt.se/2020/05/26/sef-klubbarna-eniga-om-regelandring-nu-tas-beslut

Har vi så tunn trupp? Vi ska jämföra oss med Norrby etc. Inte med MFF och AIK.

Trupperna är svagare men spetsen viktigare. Så bredare trupper i den divisionen ger mindre skillnad mellan Norrby och Öster. Spets ställs mot färska ben och i det tror jag Öster blir en förlorare, om vi nu då tror att vi har bättre spelare individuellt. Jag är övertygad om att den här faktorn kommer att påverka utgången av säsongen. Blir att se i vilken riktning.

Logga in eller registrera för att kommentera.