Limträbalkar på Visma Arena

En stor utgiftspost kommer att brisera om man inte tämligen omgående åtgärdar limträbalkarna på arenan. Vi ser idag att dylika konstruktioner som ligger öppna för fukt kan ruttna på 7 - 10 år. Bultarna genom limträbalkarna leder fukt och påskyndar förruttnelsen av balken, detta har bland annat visat sig på balkongkonstruktioner på Linneuniversitetet. Felet man gjort från början är att man inte täckte balkarna med tak hela vägen. Nu måste insatser ske för att rädda balkarna innan det går för långt. Det ser illa ut för balkarna mot Storgatan redan. Uppmanar föreningen att göra något innan kostnaderna blir skyhöga, då talar vi ganska många miljoner kronor och en arena som kanske inte får brukas av säkerhetsskäl. Hemska tanke.

«134567

Kommentarer

• Har oxå observerat detta!

• @Lutavallen sa:
    En stor utgiftspost kommer att brisera om man inte tämligen omgående åtgärdar limträbalkarna på arenan. Vi ser idag att dylika konstruktioner som ligger öppna för fukt kan ruttna på 7 - 10 år. Bultarna genom limträbalkarna leder fukt och påskyndar förruttnelsen av balken, detta har bland annat visat sig på balkongkonstruktioner på Linneuniversitetet. Felet man gjort från början är att man inte täckte balkarna med tak hela vägen. Nu måste insatser ske för att rädda balkarna innan det går för långt. Det ser illa ut för balkarna mot Storgatan redan. Uppmanar föreningen att göra något innan kostnaderna blir skyhöga, då talar vi ganska många miljoner kronor och en arena som kanske inte får brukas av säkerhetsskäl. Hemska tanke.

Har du kontaktat klubben om detta? Att skriva här gör nog inte så mycket nytta...

Gillad av:Peter_Hansen, Petter Bengtsson, Labila Kabila (3 totalt)
  • Smidigt att det är Medlemsmöte på onsdag, då är det bara att be om ordet och resa frågan.

Gillad av:Hulthan, Slangen, swindie74, Peter_Hansen, outdoor_miner (5 totalt)
  • redigerade December 2019

Balkarna måste åtgärdas nu annars blir kostnaderna betydande. Uttalande att de håller i flera år till vittnar om bristande kunskaper i ämnet byggnadskonstruktioner.
    Går det tre år till kommer balkarna bli en stor belastning i räkenskaperna.
    För övrigt är limträbalkarna som ligger öppna för regn och fukt en mycket dålig byggnadsteknisk lösning. Vi ser i Växjö flera exempel på träkonstruktioner som ligger öppna som måste bytas efter endast 7 - 10 år till mycket höga kostnader. Det är lätt att inte ta detta på allvar och slå bort frågan men då kommer det kosta än mer för detta måste göras.

• @Lutavallen sa:
    Balkarna måste åtgärdas nu annars blir kostnaderna betydande. Uttalande att de håller i flera år till vittnar om bristande kunskaper i ämnet byggnadskonstruktioner.
    Går det tre år till kommer balkarna bli en stor belastning i räkenskaperna.

Ŕob W sade på mötet att han kollat upp det. Synd att du inte var på mötet och konfronterade honom och hans "osanningar ".

Gillad av:swindie74, Christoffer, Slangen, Labila Kabila (4 totalt)
  • Man kan med okulärbesikning se att detta måste åtgärdas NU!

• @Lutavallen sa:
    Man kan med okulärbesikning se att detta måste åtgärdas NU!

Vi har förstått att du tycker det. Det vi inte förstår är varför du sitter här och skriver det om och om igen och inte passade på att gå på mötet och tog upp det med den som är ansvarig.

Gillad av:Petter Bengtsson, Labila Kabila, swindie74, Christoffer (4 totalt)
  • @Slangen sa:

@Lutavallen sa:
    Man kan med okulärbesikning se att detta måste åtgärdas NU!

Vi har förstått att du tycker det. Det vi inte förstår är varför du sitter här och skriver det om och om igen och inte passade på att gå på mötet och tog upp det med den som är ansvarig.

Tidsbrist.

• Håller med.
    De oskyddade limträbalkarna är en katastrofkonstruktion!
    Ett annat stort problem är den bristande avrinningen av regnvatten på de öppna ytorna vid kioskområdena bakom läktarna samt fasaderna som saknar skydd från obefintliga takutsprång.
    Detta är ett gemensamt ansvar som vilar/vilade på arkitekt/konstruktör, byggbolaget Skanska samt projektledare Claes Risberg.
    Skämmes!!!

• @onion sa:
    Håller med.
    Ett annat stort problem är den bristande avrinningen av regnvatten på de öppna ytorna vid kioskområdena bakom läktarna samt fasaderna som saknar skydd från obefintliga takutsprång.
    Detta är ett gemensamt ansvar som vilar/vilade på arkitekt/konstruktör, byggbolaget Skanska samt projektledare Claes Risberg.
    Skämmes!!!

Fast nu sa ju Ron på dagens möte att man har koll på balkarna, att de inte utgör någon risk och att oron som Lutavallen framförde i sitt inlägg var helt obefogad. Det var väl skönt att höra?

• @Slangen sa:

@onion sa:
    Håller med.
    Skämmes!!!

Fast nu sa ju Ron på dagens möte att man har koll på balkarna, att de inte utgör någon risk och att oron som Lutavallen framförde i sitt inlägg var helt obefogad. Det var väl skönt att höra?

Jag hävdar att detta måste åtgärdas innan kostnaderna blir ohanterliga. Bygget har tyvärr många brister i materialen och i konstruktionen pga kostnadsskäl. Man har upphandlat material och utförande som inte håller över tid. Det finns även partier av betong som måste åtgärdas då armeringen rosta och betongen sprängs sönder. Arenan är ett lågprisbygge med brister som därav kommer att kosta pengar i för tidigt underhåll. Med rätt utförande skulle dessa material hållt i många år till.

• Typ: Det påstås att Öster hängde kvar i Superettan men enligt min bedömning åkte de ur och det gör mig rasande!

Gillad av:Slangen, Skogen, swindie74, lundino (4 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:
    Typ: Det påstås att Öster hängde kvar i Superettan men enligt min bedömning åkte de ur och det gör mig rasande!

Vad har detta med limträbalkar att göra? :s

@Lutavallen sa:

@Peter_Hansen sa:
    Typ: Det påstås att Öster hängde kvar i Superettan men enligt min bedömning åkte de ur och det gör mig rasande!

Vad har detta med limträbalkar att göra? :s

Symboliskt exempel om att man också kan lyssna på yrkesmännen istället för att bestämma sig för att man själv alltid har rätt och dessutom kräva åtgärder åt saken. För min del litar jag hellre på de som jobbar med saken.

Gillad av:öster i väster, Lindstig, swindie74 (3 totalt)
  • Jag besitter mer byggnadsteknisk kunskap än någon i Östers IF kan jag garantera dig.

@Lutavallen sa:
    Jag besitter mer byggnadsteknisk kunskap än någon i Östers IF kan jag garantera dig.

Ja isåfall borde du verkligen ta kontakt med Öster istället för att skriva här som någon påpekade. Rent oansvarigt att inte göra det, t o m. Avgå, Lutavallen! ;)

Gillad av:öster i väster, swindie74, Sheriffen (3 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:

@Lutavallen sa:
    Jag besitter mer byggnadsteknisk kunskap än någon i Östers IF kan jag garantera dig.

Ja isåfall borde du verkligen ta kontakt med Öster istället för att skriva här som någon påpekade. Rent oansvarigt att inte göra det, t o m. Avgå, Lutavallen! ;)

Öster är nu uppmärksammade på problemet. Det är inget roligt att ta tag i detta problem då det kommer kosta pengar, pengar som man inte har. Kan tycka att de som sålt in lösningarna till föreningen kan bistå med medel att lösa problemen innan det går för långt.

Gillad av:Peter_Hansen (1 totalt)
  • @Lutavallen sa:

Själv besitter jag ingen byggnadsteknisk kunskap alls. Men om du har rätt i det du säger är föreningen illa ute. Du kanske kan ringa någon i styrelsen och förklara vad problemet är? Det vore ju tråkigt om arenan håller på att förfalla utan att de ansvariga förstår det i tid.

Gillad av:Slangen (1 totalt)

@Lutavallen sa:

Men ta kontakt med dem och berätta om bristerna då? Vad är problemet? Rons kontaktuppgifter finns på sajten:

Arena- och Säkerhetsansvarig

Ron Wähämäki
    0470-73 12 26
    ron.wahamaki@ostersif.se

Edit: Don't bother, jag mejlade Ron åt dig. Återkommer med hans svar.

Gillad av:öster i väster, Labila Kabila, Peter_Hansen, swindie74, Manne (5 totalt)
  • När jag var första gången på invigningen tänkte jag just på hur oskyddade limträbalkarna var,, de var heller inte täckmålade utan bara lackade vilket är helt förkastligt, då trät bryts ned snabbare då, det vet varenda målare, tex, mycket oprofessionellt, obegripligt att man ens funderar på en sån lösning, är det amatörer som byggt arenan

• Saker som just nu gör Östersupportrar sömnlösa:
    1. Att Christian Järlders lön i Mjällby delvis betalas av Öster.
    2. Att solen inte har gått upp i Öster sen slutet av oktober.
    3. Oskyddade limträbalkar.

Gillad av:Wallberg, ubie67 (2 totalt)
  • Lägg er energi på annat, snälla. Tror ni man bygger en arena för 200mille på måfå?

• @jojolaget sa:
    Lägg er energi på annat, snälla. Tror ni man bygger en arena för 200mille på måfå?

Troligen inte men det kan ha varit dåliga arkitekter som har designat arenan.

• @Plantagenparkeringen sa:
    Saker som just nu gör Östersupportrar sömnlösa:
    1. Att Christian Järlders lön i Mjällby delvis betalas av Öster.
    2. Att solen inte har gått upp i Öster sen slutet av oktober.
    3. Oskyddade limträbalkar.

Det enda vi med säkerhet har koll på är solens uppenbarelse eller inte, resten bara fullt med anekdotisk bevisföring, men är väl lite så under silly i väntan på annat!
    Nä nu en redig målvakt o MB tack så vi kan andas ut under julen o slippa alla onödiga debatter o koncentrerar oss på det konkreta verkliga, ett Öster 2020 i medvind med hyfsat stark trupp för övre halvan!

• Vi behöver skeppa iväg både två och tre mittfältare också. Silka vill jag inte se mer. Skeppar vi iväg tre så blir det ju utrymme för ett nyförvärv också, men det kanske är att begära för mycket. Troligen stannar det vid en keeper och en mittback. Men som sagt, minst två mittfältare måste bort, truppen ska ju bantas och då kan vi inte värva massa lirare utan att vi samtidigt gör oss av med ännu fler.

• Precis, o hoppas också på Silka isåfall, inget framtidsämne där inte! Hoppas allt detta plus/minus färdigt snart så vi får en trupp spikad så tidigt av året som möjligt bara....

• På frågan om limträbalkarnas eventuella sönderfall eller inte så svarar vi Silka.

Gillad av:Slangen, Tompa, Suppe, Labila Kabila (4 totalt)
  • @Greger sa:
    På frågan om limträbalkarnas eventuella sönderfall eller inte så svarar vi Silka.

va?

• Ett annat svar är motfrågan "hur många KF troll får det plats samtidigt i en EF-tråd och varför bryr man sig inte om sitt KF....?

Gillad av:McA, swindie74 (2 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.