Truppen 2020 (Första inlägget uppdateras)

redigerade December 5 i Supportersnack

Första inlägget uppdateras, senast uppdaterad 5 december

Målvakter:
- Victor Stulic, oklar kontraktslängd

Backar:
- Stefan Karlsson, 2020
- Filip Örnblom, 2021
- Billy Nordström, ny, 2021
- Oliver Silverholt, 2020

Mittfältare:
- Liridon Silka, 2020
- Christian Ljungberg, 2020 + 1
- Mattias Pavic, 2020
- Jonathan Drott, 2020
- Calle Johansson, 2021
- Johan Persson, 2020
- Petar Petrovic, ny, 2020 + 1
- Emir Avdic, Oklar kontraktslängd
- Benjamin Tannus, oklar kontraktlängd
- Oliver Gustafson, Lärling

Anfallare:
- Gustav Ahrn, 2021
- James Keene, 2020

Utgående:
- Tobias Andersson
- Månz Berg
- Fredrik Lundgren (option på ett år)
- Anton Andréasson (option på ett år)
- Simon Helg (option på ett år)
- Victor Ericsson
- Jonathan Larsson,
- Johannes Vall (lån)

Rykten in:
- Calle Nilsson, anfallare, Bromölla
- Gjenis Zeqiri, anfallare, Laholm
- Oliver Ekroth, försvarare, Degerfors
- Simon Alexandersson, anfallare, Dalkurd
- Paulo Marcelo, anfallare, Gais

Rykten ut
- Fredrik Lundgren
- Anton Andréasson
- Simon Helg

Lämnar:
- Robin Malmkvist, slutar
- Dragan Kapcevic, erbjuds inte kontrakt
- David Johannesson, erbjuds inte kontrakt
- Joao Pedro, erbjuds inte kontrakt

Gillad av:Peter_Hansen, Labila Kabila, Memory Man, Lewinsky (4 totalt)
«13

Kommentarer

• Såhär tror jag läget är. Påpeka gärna ev fel eller om jag glömt någon.

• Vilka kommer o vilka går

• Tror Johan kör ett år till

• Johan skrev väl minst 2 år till har jag för mig? Det var väl en av anledningarna till att ham valde oss? Att han fick ett längre kontrakt?

• redigerade November 10

Stulic har kontrakt till 2022

• Brassen är väl bara året ut? Hoppas det i alla fall

• @Slangen sa:
    Första inlägget uppdateras, senast uppdaterad 10 november

Målvakter:

Backar:
    - Stefan Karlsson 2020
    - Filip Örnblom 2021
    - Victor Ericsson, oklar kontraktslängd

Mittfältare:
    - Liridon Silka, 2020
    - Mattias Pavic, 2020
    - Jonathan Drott, 2020
    - Calle Johansson, 2021

Anfallare:
    - Joao Pedro, sommaren 2020 + 1
    - Gustav Ahrn, 2021
    - James Keene, 2020

Utgående:
    - Tobias Andersson
    - Månz Karlsson
    - Oliver Silverholt (option på ett år)
    - Johan Persson (ev option?)
    - Jonathan Larsson,
    - David Johannesson
    - Dragan Kapcevic
    - Johannes Vall (lån)

Lämnar:

När vi pratar om option, är det en ensidig option från klubbens sida eller ömsesidig sådan ? Undrar eftersom SMP har lite andra uppgifter.

• @NonPhixion sa:
    Brassen är väl bara året ut? Hoppas det i alla fall

Tror det också.

• Hoppas Robin Malmqvist blir målvaktstränare i öster eller någonting (jag vet att vi redan har Rasmus Rydén). Men han är verkligen en bra målvakt egentligen som har haft en svår säsong med ögonproblem.

Tack Robin❤️

• Nu har det varit ren kämpafotboll utan finess och det har vi gjort väldigt bra men.... Till nästa år behövs kvalite på innermittfältet och två bra anfallare. Lättläst att spela höga bollar på Dragan och försöka vinna andrabollar. Kanske försöka spela in calle (om han inte säljs)mer på innermitt ihop med en stabil passningssäker defensiv mittfältare.

• @ÖIF135 sa:
    Hoppas Robin Malmqvist blir målvaktstränare i öster eller någonting (jag vet att vi redan har Rasmus Rydén). Men han är verkligen en bra målvakt egentligen som har haft en svår säsong med ögonproblem.

Tack Robin❤️

Nu har han ju meddelat att han slutar pga att han ska kombinera studier och barn så det lär knappast finnas
    någon tid över tid att bli tränare.

• @olka6806 sa:

@Slangen sa:

Målvakter:

Backar:
    - Stefan Karlsson 2020
    - Filip Örnblom 2021

Mittfältare:
    - Liridon Silka, 2020
    - Mattias Pavic, 2020
    - Jonathan Drott, 2020
    - Calle Johansson, 2021

Anfallare:
    - Gustav Ahrn, 2021
    - James Keene, 2020

Utgående:
    - Tobias Andersson
    - Månz Karlsson
    - Jonathan Larsson,
    - David Johannesson
    - Dragan Kapcevic
    - Johannes Vall (lån)

Lämnar:

När vi pratar om option, är det en ensidig option från klubbens sida eller ömsesidig sådan ? Undrar eftersom SMP har lite andra uppgifter.

Oklart, men skulle tro ömsesidig, det är väl det vanligaste. De jag skrivit option på var de där klubben talade om ett +1-kontrakt när spelaren presenterades.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • @olka6806 sa:

@Slangen sa:

Målvakter:

Backar:
    - Stefan Karlsson 2020
    - Filip Örnblom 2021

Mittfältare:
    - Liridon Silka, 2020
    - Mattias Pavic, 2020
    - Jonathan Drott, 2020
    - Calle Johansson, 2021

Anfallare:
    - Gustav Ahrn, 2021
    - James Keene, 2020

Utgående:
    - Tobias Andersson
    - Månz Karlsson
    - Jonathan Larsson,
    - David Johannesson
    - Dragan Kapcevic
    - Johannes Vall (lån)

Lämnar:

Alla optioner måste vara dubbla nu förtiden. Förr fick det finnas ensidiga optioner men inte längre. Så både spelare som klubb måste vara överens om förlängning för att det ska bli av.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • Tycker lite synd om Robin ändå. Fått väldigt mycket skit från fans, fick ändå avsluta snyggt o säga vad man vill om honom så är han en Öster-legendar.
    Borde avtackats ordentligt om man vetat att det var hans sista match.

Gillad av:Sheriffen (1 totalt)
  • @Berra sa:
    Tycker lite synd om Robin ändå. Fått väldigt mycket skit från fans, fick ändå avsluta snyggt o säga vad man vill om honom så är han en Öster-legendar.
    Borde avtackats ordentligt om man vetat att det var hans sista match.

Ja, skönt att han gjorde det stabilt under kvalet. Hade inte varit kul om han avslutat med en tavla.

• Sjukt starkt av hela laget att vända det här men i synnerhet av Robin. Har kritiserat honom hårt men att vara så stark i slutet är imponerande.

• Det var sjukt fint att få prata med Robin några minuter efter matchen när spelarna kom in till Östergatan... En kille med hjärtat på rätta stället har jag så oerhört svårt att bli arg på, även när han gör en dålig match eller en tavla då och då. Robin är jäkligt skärpt och vill nu satsa helhjärtat på papparoll och plugga vidare samtidigt som han själv sa: "jag blir inte yngre och vill inte stå i vägen för andra".

Gillad av:Slangen, Szabo, korrsa, Ozze, Manne, Bonus, Peter_Hansen, xonitex, Lewinsky, Eric, per gustafsson, Sheriffen, ubie67, Bissan, Lucksmith, Old Chap, Ruuben, Tompa, Pekka (19 totalt)
  • redigerade November 10

@Redarmy88 sa:
    Johan skrev väl minst 2 år till har jag för mig? Det var väl en av anledningarna till att ham valde oss? Att han fick ett längre kontrakt?

stämmer, enligt artikel i smp när han kom har han kontrakt 1,5 år till
    "(Jag) har nu skrivit på för två år här. Jag ville fortsätta spela även efter den här säsongen."

http://www.smp.se/sport/sheriffen-ville-forlanga-karriaren/

Gillad av:Slangen, Redarmy88 (2 totalt)
  • redigerade November 10

@Redarmy88 sa:
    Johan skrev väl minst 2 år till har jag för mig? Det var väl en av anledningarna till att ham valde oss? Att han fick ett längre kontrakt?

Låter rimligt, kan dock inte hitta några uppgifter om kontraktslängd

Edit: Backar direkt... JP nu tillagd i truppen.

• Spelartruppen måste ses över rejält, sen gäller det att spelarna vi har tar ett seg upp. Vilket många har chans att göra.
    Känns inte som någon höjde sig 2019 jämfört med året före. vilket är största anledningen till att vi är 1p från att åka ur, nu kan alla njuta en vecka Max sen är det hårt jobb som gäller!

• redigerade November 11

Årets lagbygge är ett mysterium som bara Järdler ansvarar för.
    Skadade spelare, (för) unga spelare har tagits in utan att bidra mer än på lönelistan. Alla dessa måste släppas och ersättas med spelare som konkurrerar om en startplats i varje match. Mittfältare av kreativ typ måste in, defensiva har vi 2st och det räcker, en vass anfallare av hög superettaklass, Ahrn får säsonhen på sig att visa att han håller, samt Keane som måste kunna bidra mer än i toppen av kortligan.
    Backlinjen har som alla sett funkat bäst med Örnblom än Lundgren, men trots allt har vi 3 mittbackar som håller i Superettan, dock ser jag helst att Silverholt byter till en mittfältsposotion pga sina vådliga chansningar som ofta sätter laget i onödigt svåra och farliga situationer.

Tobbe i målet kan gå vidare eller acceptera att vara reserv nu är det Stulic som ska stå!

• Vi behöver en sportchef med långsiktigt tänk både på spelar och tränarsidan. Punkt.

Gillad av:Linnet, Sheriffen, Zingo (3 totalt)
  • @jores sa:
    Vi behöver en sportchef med långsiktigt tänk både på spelar och tränarsidan. Punkt.

Den viktigaste värvningen vi kan göra!

• ....o skall vi bli ett topplag måste vi ha anfallare som kan leverera, tämligen säker på att gamlingarna DJ/Dragan ej kan komma upp i så mkt mer än 10mål även mästa år så de måste bort, ger ingenting 2-3 år framåt då vi skall etablera oss i AS. Min första prio, även andra saker som sportchef, kreativ MF o ny VB oxo står högt på lista...

• @ubie67 sa:
    ....o skall vi bli ett topplag måste vi ha anfallare som kan leverera, tämligen säker på att gamlingarna DJ/Dragan ej kan komma upp i så mkt mer än 10mål även mästa år så de måste bort, ger ingenting 2-3 år framåt då vi skall etablera oss i AS. Min första prio, även andra saker som sportchef, kreativ MF o ny VB oxo står högt på lista...

Efter alla inlägg där jag försvarat Johannesson instämmer jag nu i de som säger att han inte ska vara kvar i klubben. Han har bidragit otroligt mycket till att vi är där vi är just nu, utan honom vet jag inte om vi hade tagit oss upp från söderettan senast, men nu är det tid att ta in en yngre förmåga på den platsen.

Dragan är ett av de största mysterierna i Östertröjan. Under några matcher per säsong är han den skyttekung vi så länge önskat. Under dessa matcher springer han, kämpar han, vinner dueller, är bollmottagare och målskytt. Men under många andra matcher kan han knappt vara svettig efter match så lite som han verkar ha rört sig. Ska han vara kvar??? Om han lovar att prestera i 30 matcher likt han presterat de senaste fem så definitivt. I annat fall - nej.

• redigerade November 11

@Bissan sa:

@ubie67 sa:
    ....o skall vi bli ett topplag måste vi ha anfallare som kan leverera, tämligen säker på att gamlingarna DJ/Dragan ej kan komma upp i så mkt mer än 10mål även mästa år så de måste bort, ger ingenting 2-3 år framåt då vi skall etablera oss i AS. Min första prio, även andra saker som sportchef, kreativ MF o ny VB oxo står högt på lista...

Efter alla inlägg där jag försvarat Johannesson instämmer jag nu i de som säger att han inte ska vara kvar i klubben. Han har bidragit otroligt mycket till att vi är där vi är just nu, utan honom vet jag inte om vi hade tagit oss upp från söderettan senast, men nu är det tid att ta in en yngre förmåga på den platsen.

Dragan är ett av de största mysterierna i Östertröjan. Under några matcher per säsong är han den skyttekung vi så länge önskat. Under dessa matcher springer han, kämpar han, vinner dueller, är bollmottagare och målskytt. Men under många andra matcher kan han knappt vara svettig efter match så lite som han verkar ha rört sig. Ska han vara kvar??? Om han lovar att prestera i 30 matcher likt han presterat de senaste fem så definitivt. I annat fall - nej.

Exakt. Allt handlar om att leverera en hel säsong o inget annat, det gör tyvärr inte de två herrarna även hur mkt man nu gillar dem som person eller de viktiga mål de gjort. Varför skulle de göra mer än 10 mål tillsammans nästa säsong? Vi måste blicka framåt, så då måste dessa bort, inte svårare än så...

• Dragen blev några klasser bättre när Keene kom in i truppen. Konkurrens stärker. Dessutom hade han skadeproblem under sommaren. Öster behöver värva en redig forward som sätter minst femton mål nästa år men behåll gärna både Dragan och Keene som alternerar.

• @ubie67 sa:

@Bissan sa:

@ubie67 sa:

Exakt. Allt handlar om att leverera en hel säsong o inget annat, det gör tyvärr inte de två herrarna även hur mkt man nu gillar dem som person eller de viktiga mål de gjort. Varför skulle de göra mer än 10 mål tillsammans nästa säsong? Vi måste blicka framåt, så då måste dessa bort, inte svårare än så...

Instämmer. Löneaspekten är ganska väsentlig då de äldre är väldigt dyra jämfört med de yngre. Om Dragan är grym halva säsongen å kass halva säsongen så är han ju väldigt dyr i drift sammantaget.
    Nästa år har vi inte råd att ha de äldre/dyra spelarna på bänken. Där ska ungdomarna/framtiden sitta. De äldre som vi väljer att behålla måste vara startspelare, annars får de lämna.
    Öhrnblom är given startspelare nästa år, måste helt enkelt satsa på honom, annars plockar någon annan klubb honom garanterat.

• Om Dragan blir kvar så blir det på ett nytt kontrakt, rimligen Billigare än det Concha styrde upp. Men en spetsanfallare måste in och Keene, Ahrn och pedro har kontrakt. Tveksamt om vi har plats för även Dragan.

• @Slangen sa:
    Om Dragan blir kvar så blir det på ett nytt kontrakt, rimligen Billigare än det Concha styrde upp. Men en spetsanfallare måste in och Keene, Ahrn och pedro har kontrakt. Tveksamt om vi har plats för även Dragan.

Edit: enligt smp går pedros kontrakt ut. Hade för mig att det skrevs på ett år.

Logga in eller registrera för att kommentera.