Bottenstriden

Kniven på strupen gäller varje match ända in i omg. 30.

Västerås och Halmstad stack ifrån bottenstriden. Öster, BP, Frej, Gais verkar göra upp om det, men det är bara 5 poäng upp till Syrianska! Det lag som skärper till sig kan klara sig utan kval.

Vad har vi för chans att klara detta?

«13456716

Kommentarer

• redigerade August 11

Vi har alla chanser i världen att klara detta. Det är min åsikt. Raset mot Brage måste vara en engångsföreteelse annars är vi riktigt illa ute. Det är upp till spelarna att ta sitt ansvar på så vis att jobba till 100 % och hålla uppe moralen, oavsett vad som sker under matcherna. Är allergisk mot dåligt kroppsspråk och hängande huvuden. Det har aldrig hjälpt någon, oavsett livets sfärer att tycka synd om sig själv. Vi ska vända detta. Punkt.

• Flyttar hit text från annan (fel) tråd:

‪Det är 33 poäng kvar att spela om. För att få kvala behöver Öster (nu på 15 poäng) passera två av Gais (19), Frej (16) och BP (15). Följande interna möten återstår dessa fyra klubbar emellan:
    ‪BP-Öster‬
    ‪Gais-BP‬
    ‪Frej-Gais‬
    ‪BP-Frej‬
    ‪Öster-Frej‬

Man kan se det som att Frej och BP har en liten fördel att få möta tre av de lag som åkt på allra mest stryk i år. Samtidigt får BP viss press/förväntan på sig hemma i dessa sexpoängsmatcher (BP kommer ju från Allsvenskan). Viktigast för alla fyra lagen är att inte förlora medan seger är en bonus. Hade Öster kunnat kontra sönder BP i nästa omgång kan man sedan hoppas att de andra bottenlagen stjäl poäng av varandra i de kommande tre bottenmötena innan det sista episka slaget i omgång 30: Öster-Frej. Antingen avslutas året genom att man åker ur hemma mot samma lag som man senast åkte ur Superettan. Eller så blir det Öster som får ur Frej till slut och Öster kan få kvala mot förslagsvis Umeå eller Skövde.

Än ska vi inte ge upp!

• Frej hemma 2a november i sista matchen uuuh.dåliga vibbar redan nu .måtte velic och kalle hinna träna upp lite flås på laget till dess, slutade dom träna fys/styrka/löpning när järdler tog över? Nu är det dags att bära fram medicinbollarna och löpa sundet rundan i ösregn.

• Gott med Frej-förlust igår!
    Idag håller vi tummarna för Norrby.
    Och imorgon, satan så viktig match, hoppas killarna inser allvaret av att ge 110% i varje situation, för vilken viktig 6-poängare det är!

Gillad av:Lutavallen, JanJosefsson, Tompa (3 totalt)
  • Hur mÅnga lag utan nåt o spela för möter vi, i höst, där kan finnas en räddnigs planka, mitten lag utan möjlighet on vare sig trilla ur eller gå upp

• Vi borde ha lite hjälp av att dalkurd hbk vsk degerfors , alla ligger i mittskitet, utan möjlighet o vinna eller trilla ur alla möter vi i höst , varberg j södra mjällby, topplag som vi kan spela avslappnat emot då ingentror på oss då,

• Det är kört och det bygger jag på de två sista drabbningarna, efter GAIS-matchen sa Velic att det var otroligt viktigt för alla från förening, fans och Växjö att VI vann. Min grabb och jag sa hoppas att de avstängda byts av rakt av. Inte då en klassisk Järdler uppställning. Velic hade inte mod nog att göra så, därför har han ej kompetensen att ordna nytt kontrakt, vad gör Kalle ? Jag hade hoppats på honom. Nu tror jag det kommer att ta ett bra tag innan vi är tillbaka i elitfotbollen. Vi har under många år haft en styrelse(all respekt för de som åtar sig arbetet) och en sportslig ledning som är under all kritik. Askebrandt, nog om det men det säger mycket. Vi i min familj har följt ÖIF sedan 60-talet, så vi kommer att vara på plats i fortsättningen också. Alltid ÖIF. Mitt sista inlägg för denna säsong.
    PS
    Tyvärr har jag dragit in ett stort antal tusenlappar på Svenska Spel.
    DS

• redigerade August 17

@gyros sa:
    Det är kört och det bygger jag på de två sista drabbningarna, efter GAIS-matchen sa Velic att det var otroligt viktigt för alla från förening, fans och Växjö att VI vann. Min grabb och jag sa hoppas att de avstängda byts av rakt av. Inte då en klassisk Järdler uppställning. Velic hade inte mod nog att göra så, därför har han ej kompetensen att ordna nytt kontrakt, vad gör Kalle ? Jag hade hoppats på honom. Nu tror jag det kommer att ta ett bra tag innan vi är tillbaka i elitfotbollen. Vi har under många år haft en styrelse(all respekt för de som åtar sig arbetet) och en sportslig ledning som är under all kritik. Askebrandt, nog om det men det säger mycket. Vi i min familj har följt ÖIF sedan 60-talet, så vi kommer att vara på plats i fortsättningen också. Alltid ÖIF. Mitt sista inlägg för denna säsong.
    PS
    Tyvärr har jag dragit in ett stort antal tusenlappar på Svenska Spel.
    DS

Kom igen hur enkelt kan du ge upp?, vi har endast 5 poäng upp till säker mark om vi vinner bara 2 matcher så är vi uppe på säker mark igen ge inte upp redan vi behöver stötta Öster nu som allra mest ändan in i kaklet

• Själv är jag bekymrad men inte på långa vägar uppgiven. Det är 11 matcher kvar och 33 poäng att spela om. Klart som fan att vi inte ska lägga oss ner och lipa för det. Det är nu det gäller!

Gillad av:Knugen, Ruuben (2 totalt)
  • Alldeles för tidigt att ge upp, vi kommer förmodligen förlora en del av matcherna som är kvar, men det gäller att ta 3 poängare mellan förlusterna, inte oavgjort som vi gjort under första halvan. Då klarar vi garanterat åtminstone kval. De andra 4 lagen verkar ju vara under isen precis som vi varit, så med lite skärpning ska det kunna gå vägen.

• Tyvärr lagen över poäng hela tiden alla 4 i dag

• @Oldtimern sa:
    Tyvärr lagen över poäng hela tiden alla 4 i dag

Vadå ”alla 4”, alla lag ligger ju över Öster. Det vore ju helt otroligt om inga lag över Öster tar poäng. Gais eller BP tog väl inga poäng idag så jag förstår inte helt vilka dina 4 är. :)

Gillad av:Bissan, Slangen, korrsa, Petter Bengtsson, Manne (5 totalt)
  • Syrianska, norrby, trelleborg degerfors

• Sammantaget har det, än så länge, varit en ganska bra omgång för Öster. Frej nollade igen och Syrianska tog bara en poäng (även om den var oerhört turlig). Det är helt okej utdelning. Lagen ovanför Syrianska tycker jag att vi kan strunta i. Åtminstone med nuvarande tabellsituation. Som sagt: allt över negativ kvalplats är utifrån vårt läge en stor framgång.

• Jag hoppas verkligen att vi vinner mot bp. Men nä det blir nog tyvärr inte så, laget är för dåligt helt enkelt tränarna/styrelse håller samma låga nivå och har så gjort länge, kompetenta människor som förstår vad som krävs och som kan agera innan en sån här situation uppstår är ett måste. Laget är ju fruktansvärt dåligt tränat, innan förvärven kom, måste det här vara det sämsta laget vi ställt upp med sen ??? Hade verrklign varit skönt att se ett öif som chansar och har som mål att sätta minst 3 på bp...bära eller brista vi måste ta 3p.

• @Oldtimern sa:
    Syrianska, norrby, trelleborg Degerfors

Jag tror inte vi kan passera något av de lagen, särskilt inte Norrby som har mer än dubbelt så många poäng som Öster.

• Tänk vad en förlust gör med stämningen härinne. Och en vinst.

Gillad av:JanJosefsson, Steffe, Redarmy88, Jockeluring (4 totalt)
  • Det va ju denna omgången vi skulle klättrat i botten, men så blev det inte. Om man ska se något positivt i bedrövelsen så halkade vi iaf inte efter övriga bottenskrapet. Plockade t.o.m. in 1 poäng på Frej å Gais.

• redigerade August 18

@Ruuben sa:
    Det va ju denna omgången vi skulle klättrat i botten, men så blev det inte. Om man ska se något positivt i bedrövelsen så halkade vi iaf inte efter övriga bottenskrapet. Plockade t.o.m. in 1 poäng på Frej å Gais.

Lite klättrade vi, inte sist längre och tog som sagt in på två lag. Dessutom gick vi plus tre viktiga mål i förhållande till Gais. Men tre poäng mot BP hade såklart varit mycket bättre. Gais-BP nästa omgång. Får väl hoppas på kryss där.

• Gais och BP möts i nästa omgång. Slår vi samtidigt Örgryte är vi uppe på kvalplats. Bara att börja hoppas igen.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • redigerade August 19

Efter nästa omgång kan det se ut så här:

Syrianska 21
    Gais 20
    Öster 19
    BP 17
    Frej 16

Eller mer troligt så här:

Syrianska 24
    Gais 22
    Frej 19
    BP 16
    Öster 16

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Efter nästa omgång kan det se ut så här:

Syrianska 21
    Gais 20
    Öster 19
    BP 16
    Frej 16

Eller mer troligt så här:

Syrianska 24
    Gais 22
    Frej 19
    BP 16
    Öster 16

Fast gais och bp möts ju så det första poängscenariot är en omöjlighet.

• BP på 17 så blir det bra. :p

Gillad av:jores (1 totalt)
  • Känns som om klättringen kan börja på allvar nu, JP spelat nåra matcher nu o med Keene som tjurig vinnare kommer vi höja lagmoral tillräckligt för att knapra ihop poängen vi behöver...

Gillad av:Petter Bengtsson, olka6806, öster i väster (3 totalt)
  • @ubie67 sa:
    Känns som om klättringen kan börja på allvar nu, JP spelat nåra matcher nu o med Keene som tjurig vinnare kommer vi höja lagmoral tillräckligt för att knapra ihop poängen vi behöver...

Hoppas du har rätt!

• Jag hoppas och tror att vi kniper kvalplatsen trots allt. Två matcher mot Syrianska och en mot Frej kvar där vi har goda poängchanser. Hoppas vi kan lyckas norpa lite bonuspoäng i de andra återstående matcherna också samtidigt som de andra bottenkollegorna fortsätter vara usla. Så kan vi bryta ihop och ta nya tag till nästa säsong sen.

• redigerade August 19

Det finns verkligen ingen anledning att ge upp nu heller. Igår tog vi en poäng och klättrade en placering. De andra bottenlagen kommer antagligen att förlora en hel del. Vi har allt att vinna på ren kamp. Någon gång bör vi, rent statistiskt, få stolpe eller ribba in. Det kan mycket väl räcka till åtminstone en kvalplats.

• @jores sa:
    Jag hoppas och tror att vi kniper kvalplatsen trots allt. Två matcher mot Syrianska och en mot Frej kvar där vi har goda poängchanser. Hoppas vi kan lyckas norpa lite bonuspoäng i de andra återstående matcherna också samtidigt som de andra bottenkollegorna fortsätter vara usla. Så kan vi bryta ihop och ta nya tag till nästa säsong sen.

En match mot syrianska kvar.

Gillad av:jores (1 totalt)
  • NÄR BÖRJAR KLÄTTRINGEN? ;)

• @Lutavallen sa:
    NÄR BÖRJAR KLÄTTRINGEN? ;)

Den har redan börjat. Numera ligger Frej sist.

Gillad av:naren (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.