Livet efter Järdler, vad gick fel?

Jag gillade aldrig Järdler, jag tyckte att det var fel att byta ut Askerbrand mot honom, och jag tyckte att om något sparkades Järdler för sent. Men jag tvivlar absolut inte på att Järdler gjorde så gott han kunde när han var här.

Ser man på de klubbar som i längden är framgångsrika är min bild att tränaren inte är den viktigaste posten, utan en stark och tydlig sportslig ledning. Se Malmö, AIK, Norrköping med Peter Hunt, tidigare Elfsborg med Stefan Andreasson och till och med k*f med Svante Samuelsson.

Jag tror därför att Östers stora misstag var att anställa Concha. Den rekrytetingen är av vad jag har förstått omvittnat katastrofal, med en person som snarare tycks ha varit ute efter att få skina lite i stället för att lägga ner hårt arbete. Vad jag vet var Concha dessutom drivande bakom rekryteringen av Järdler, vilken väl alla oavsett åsikt om Järdler som tränare kan enas om inte föll väl ut för Öster.

Den roll Concha fick, är den roll föreningen framförallt behöver kontinuitet i. Tränare kommer att fortsätta komma och gå, tränare kommer vilja sätta sin prägel på trupp och spel. Då behövs det någon eller några som är starka och tydliga nog, samt har mandatet att, garantera en långsiktighet och stå upp för en välgenomtänkt vision av vad Östers sportsliga verksamhet ska vara, bli och hur vägen dit ska se ut.

Finns den eller de personerna i föreningen i dag, och finns den eller de personerna i så fall på den positionen i föreningen? Jag vet inte.

«134

Kommentarer

• Järdlers misstag var att inte bygga laget bakifrån. Han värvade försvarsspelare helt utifrån deras offensiva kvaliteter med planen att vi skulle äga boll och inte behöva försvara oss. Men det hade vi inte kompetens till högre upp i banan. Då föll allt som en pannkaka.

Det som hände i år kunde faktiskt lika gärna ha hänt förra året om inte Superdragan mer eller mindre på egen hand räddat åttondeplatsen med sina 12 mål på en halv säsong. I hans första match i fjol, Frej borta, såg det ut ganska exakt som nu.

• Men faktum är också att det såg bra ut periodvis under våren och att vi hade sannslös otur och förlorade många matcher på individuella missar snarare än icke-fungerande spel.

Tänk om Dragan satt straffen, tänk om Stefans ribbträff gått två centimeter lägre, tänk om Pavic inte gjort sin indianare...

Men efter uppehållet har det sett katastrofalt ut. Allt har blivit sämre och att byta ut Järdler blev under rådande omständigheter nödvändigt.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • Men det är ju ändå så att ingen kan ta ifrån honom det han gjorde innan Öster. Från kvalplats till nytt kontrakt i Ängelholm när han tog över sommaren 2015. 2016 hade nog ingen gjort Ängelholm framgångsrikt med konkurshot och extrem turbulens. Innan detta var han dessutom framgångsrik med deras U19.

Hans år i Värnamo, 2017, blev klubbens mest framgångsrika någonsin.

Därför är det lätt att förstå varför han blev intressant för Öster. Går inte att klandra värvningen av Järdler. Därför extremt synd att vi har hamnat där vi har. Nu gäller dock nya tag och att först och främst rädda kontraktet. Livet som tränare är hårt, men med meriterna från Ängelholm och Värnamo i bagaget så hoppas jag att Järdler fixar ett nytt jobb. Om han själv vill.

Gillad av:Ingemar, Petter Bengtsson, Pekka (3 totalt)
  • Otydlig spelidé, dålig matchcoach, fick inte ihop gruppen och bedrövligt dåligt tränade spelare.

Gillad av:Ozze (1 totalt)
  • redigerade July 29

Jag tror att unga spelare idag - i högre grad än för 10-15 år sedan - inte riktigt är beredda på det slit som elitfotboll innebär. Den som nyligen har träffat folk i 20-årsåldern vet att det är mycket sociala medier, slapp attityd och ansvarslöst beteende. Alla unga beter sig inte så, men fler än förut.

Den här övergripande attitydförändringen är Järdler förstås medveten om, men möjligen har han inte kunnat hantera den i tillräckligt hög grad. Jag tycker att jag har sett den här attityden hos en del av de yngre spelarna. Efter framgångarna i cupen tycktes de förvänta sig en glassig solskenstillvaro med många lätta segrar. Kanske fattade de inte riktigt att det som krävdes var hårt arbete. Att slita i motvind. Att vara vuxen nog att ta uppgiften på allvar. Jag tror och hoppas att KGB, gärna med hjälp av de nya och mer mogna värvningarna, direkt kan ta tag i allt barnsligt och bortskämt beteende. Några pojkar behöver bli män om vi ska klara det här.

Det är inte alls svårt att förstå varför Järdler rekryterades. Varför det blev fel är inte lika självklart. Men jag tror att han helt enkelt var för oerfaren. Han är uppenbart intelligent, men behövde antagligen konfronteras med den verklighet som spelidéerna måste anpassas till.

Till sist - jag hoppas att det här inte utvecklas till en tråd där Järdler utsätts för smutskastning. Han fattar garanterat att han inte lyckades. Nu måste vi blicka framåt.

Gillad av:Lucksmith, Pekka (2 totalt)
  • Med en Dragan i normal form så gör han med sin kvallite lätt 15 mål på en säsong i superettan. Om han får lite bättre mittfält runt sig och då hade järdler.haft jobbet kvar. Men på något konstigt vis blev alla sämre slöare svagare tröttare håglösare ju mer järdler försökt lära ut 10 000 taktiska lösningar. Hoppas på att den gamla hederliga coachningen tar över nu tre ord
    SPELA ELLER SKJUT .

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • Jag är främst besviken på spelartruppen. Det är några namn som jag tycker har enormt mycket att bevisa nu. I senaste matchen tycktes flera ha bestämt sig för att helt enkelt ge fan i det. Svaga karaktärer. Jag tycker att det är vårt huvudproblem faktiskt, år 2019 ska man inte behöva tränare som skriker/manar på från sidan.

...

Men det har man iaf fått nu. Man får kanske hoppas att Otto är good cop för nu har vi två bad cops vid sidlinjen. Ni som inte tror på någon förändring rent taktiskt eller coachmässigt - vänta och se.

Gillad av:Sheriffen, ÖÖIIFF, Plantagenparkeringen (3 totalt)
  • @Zingo sa:
    Jag är främst besviken på spelartruppen. Det är några namn som jag tycker har enormt mycket att bevisa nu. I senaste matchen tycktes flera ha bestämt sig för att helt enkelt ge fan i det. Svaga karaktärer. Jag tycker att det är vårt huvudproblem faktiskt, år 2019 ska man inte behöva tränare som skriker/manar på från sidan.

...

Men det har man iaf fått nu. Man får kanske hoppas att Otto är good cop för nu har vi två bad cops vid sidlinjen. Ni som inte tror på någon förändring rent taktiskt eller coachmässigt - vänta och se.

Ja, om du menar att spelartruppen inte gjort jobbet utifrån det de borde kunna, så håller jag med, men det som gått fel är i mina ögon är en spelidé man inte har folk till helt enkelt, i en serie som ofta är världsmästare på att spela ”enkel” fotboll. ”Vi ska sätta ett spel som håller för allsvenskan”, var mantrat när Järdler rekryterades. Jag tror att det viktigaste är att inse var man befinner sig och beroende på hur resultaten utfaller, skruva lite smått och bli lite bättre varje träning. Starten på förra årets säsong var också otroligt dålig, då skulle det byggas om rejält. God tanke, men inte på kort tid - och framförallt inte allt på en gång. Varför inte ta det bästa där Askebrand slutade och addera ett par nya saker, kanske fokusera på att göra bra, ännu bättre? DET, om något, är kontinuitet, inte att vi ska ha samma tränare i evighet.

Gillad av:Den vite kenyanen, Patrik, Vikash, gyros, JCB, Grusplanen (6 totalt)
  • Jag håller med om att varje enskild individ (spelare) har ett stort egenansvar. Och det har man inte sett senaste tiden om man säger så. Var det beror på är svårt att säga. Troligen har man hamnat så långt ner i skiten att några spelare själv tappat tron på både sig själv och lagets förmåga, samt att somliga kanske börjar fundera på framtiden.. Med ny tränare blir det ju alltid någon slags nystart, låt oss hoppas på att den ger effekt. Men nu är bollen även på spelartruppen att ge sitt yttersta och vi i East Front kommer stötta dem alltid, men vi gillar inte när håglösheten träder in.

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • redigerade July 29

@Steffe sa:

@Zingo sa:
    Jag är främst besviken på spelartruppen. Det är några namn som jag tycker har enormt mycket att bevisa nu. I senaste matchen tycktes flera ha bestämt sig för att helt enkelt ge fan i det. Svaga karaktärer. Jag tycker att det är vårt huvudproblem faktiskt, år 2019 ska man inte behöva tränare som skriker/manar på från sidan.

...

Ja, om du menar att spelartruppen inte gjort jobbet utifrån det de borde kunna, så håller jag med, men det som gått fel är i mina ögon är en spelidé man inte har folk till helt enkelt, i en serie som ofta är världsmästare på att spela ”enkel” fotboll. ”Vi ska sätta ett spel som håller för allsvenskan”, var mantrat när Järdler rekryterades. Jag tror att det viktigaste är att inse var man befinner sig och beroende på hur resultaten utfaller, skruva lite smått och bli lite bättre varje träning. Starten på förra årets säsong var också otroligt dålig, då skulle det byggas om rejält. God tanke, men inte på kort tid - och framförallt inte allt på en gång. Varför inte ta det bästa där Askebrand slutade och addera ett par nya saker, kanske fokusera på att göra bra, ännu bättre? DET, om något, är kontinuitet, inte att vi ska ha samma tränare i evighet.

Då borde man låtit Askebrand fortsätta. Det hävdades att han spelade tråkig fotboll, men egentligen handlade det om att spela utifrån förutsättningarna. Han fick spelare som Drott, Shaze och Johannesson och Pavic att leverera på topp eftersom han spelade ett spel de klarade av.

Återgår vi till att låta spelarna spela ett spel de behärskar kommer det här att lösa sig.

• Jag lever i övertygelsen att östers spelartrupp håller topp-5 i SE med normalt självförtroende. Det borde göra jobbet för den nya tränaren relativt enkelt att få upp poängsnittet bara spelarna ger sig fan på att kämpa, kriga, svettas o blöda för klubbmärket igen.

Topp-5 innebär över en säsong 50+ poäng. Det motsvarar 1.67 poäng/match och över återstående 14 matcher innebär det 23.3 poäng. Säg 7-2-5 så får vi totalt 34p, det kan räcka för att tom slippa kvala. Det tror jag på nu!!!

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • Självförtroende byggs inte upp allt för lätt. Det krävs mer än en enstaka seger och mer än en ny röst i omklädningsrummet. Hur ny velic röst nu kan vara....

• Vad som gick fel är såklart en kombination av olika faktorer. Jag tror art Järdler lyckades bygga upp en bra grupp samt en spelidé spelarna trodde på under förra säsongen.

Därefter följde en säsongsinledning med skador på viktiga spelare bland annat båda mittbackarna samt en hel del stolpe ut. Detta lastar jag inte Järdler för, stundtals såg det även riktigt bra ut de första 8-10 matcherna. Det han dock inte lyckades med var att ändra spelet till ett rakare mer effektivt spel samt gjuta mod i gruppen. Med tanke på hur seriöst han tar sitt jobb så kommer han säkert utvärdera detta noggrant och lyckad bättre nästa gång han tränar ett lag samma sits.

Den största missen tror jag dock var att sparka Concha samt ge Järdler en manager roll. Det lyckas nästan aldrig, jag tror att en tränare behöver en chef att rapportera till som man kan bolla med men som även ställer krav samt någon som ser lagbygget från ett annat perspektiv. Specielllt en såpass orutinerad tränare som Järdler faktiskt är.

Gillad av:Redarmy88, Jockeluring, xonitex (3 totalt)
  •  Gillad av:Redarmy88 (1 totalt)
  • @Slangen sa:

@Steffe sa:

@Zingo sa:

...

Då borde man låtit Askebrand fortsätta. Det hävdades att han spelade tråkig fotboll, men egentligen handlade det om att spela utifrån förutsättningarna. Han fick spelare som Drott, Shaze och Johannesson och Pavic att leverera på topp eftersom han spelade ett spel de klarade av.

Återgår vi till att låta spelarna spela ett spel de behärskar kommer det här att lösa sig.

Vi har debatterat Askebrand och andra gamla tränare (exempelvis Roar) i evighet och vi får lätt en romantisk våt blick i våra ögon. Askebrand spelade med lågt försvarsspel och det är ETT sätt att spela ”enkel” fotboll på. Det finns många andra sätt och en riktigt bra tränare hittar vad hen kan göra med det material som finns till förfogande. Roar hade också att ta hand om ett ej speciellt namnkunnigt lag, däribland Krafth. (Och i den bemärkelsen får man en tår i ögat när man släpper iväg Ahrn i höst, det är ju lite offtopic nu när Keene är här).

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Tror inte felet var att sparka Concha då han inte gjorde någonting däremot skulle man haft kvar rollen så att Christian hade en chef/ett bollplank. Jävligt surt för Christian som tagit hit sin familj, brunnit för detta varje dag men inte fått ut resultaten. Han kommer tillbaka stark och jag hoppas vi kommer ur detta men är inte övertygad om Velic även om jag gillar honom som person.

Gillad av:Redarmy88 (1 totalt)
  • @Sheriffen sa:
    Tror inte felet var att sparka Concha då han inte gjorde någonting däremot skulle man haft kvar rollen så att Christian hade en chef/ett bollplank. Jävligt surt för Christian som tagit hit sin familj, brunnit för detta varje dag men inte fått ut resultaten. Han kommer tillbaka stark och jag hoppas vi kommer ur detta men är inte övertygad om Velic även om jag gillar honom som person.

Synen av vad Concha gjorde varierar kraftigt. Nyttig kravställare enligt en del, en symbolisk roll enligt andra. Sanningen är troligen någonstans i mitten. Men annars så håller jag med i sak, det är inte Concha som sådan som var viktigast utan att man saknade sportchefsrollen.

• Tror concha bidrog mer än vad en del vill erkänna. Dags för fidde att be concha snällt att komma tillbaka?

Gillad av:Apotekaren (1 totalt)
  • @Redarmy88 sa:
    Tror concha bidrog mer än vad en del vill erkänna. Dags för fidde att be concha snällt att komma tillbaka?

Concha är väl fastighetsmäklare i Spanien? Kommer aldrig att hända.

• @Memory Man sa:

@Redarmy88 sa:
    Tror concha bidrog mer än vad en del vill erkänna. Dags för fidde att be concha snällt att komma tillbaka?

Concha är väl fastighetsmäklare i Spanien? Kommer aldrig att hända.

Så gick det med den fotbollskarriären! :#

• redigerade July 30

Concha var - om jag förstått det rätt, annars får någon gärna motbevisa mig - sportchef vid tillfället och en av de drivande för att inte förlänga med Askebrand och att locka hit Järdler istället. Öster hade blivit "utspelade" av IFK Värnamo i en match och den sportsliga ledningen började drömma om en tränare som stod för en annan typ av fotboll. Och en tränare som ville bo och verka i stan. Och en tränare som gärna skulle se samt hjälpa till med ungdomslagen.

I ärlighetens namn, det var många av oss supportrar som höll med. Mig inräknad.

Det är alltid lätt att tänka "om inte om vore om" efter ett fiasko, men det ena ledde till det andra som ledde till det tredje. Och som i de flesta organisationer ansvarar ledarna för de anställda, men det hindrar inte spelarna från att vara dåliga för att ledningen är bra. Eller vice versa.

Jag vidhåller att vi har karaktärsproblem i truppen, och nu ställs det på sin spets: Hur kommer truppen att ta emot den nya ledarstilen? Det är ord och inga visor, det blir inget gullande med någon som har en dålig dag, ingen extra tanke på våra unga spelare och vi kommer därmed säkerligen att höra spelare och ledare i föreningen som beklagar sig både till höger och vänster. Samtidigt som vi kommer att höra andra spelare och ledare som anser att det här var precis det som behövdes.

Med andra ord - det blir en helt jävla galen höst oavsett vad som händer.

Gillad av:dokken, McA, ÖÖIIFF, naren, lundino, Steffe (6 totalt)
  • @Zingo sa:

Jag vidhåller att vi har karaktärsproblem i truppen, och nu ställs det på sin spets: Hur kommer truppen att ta emot den nya ledarstilen? Det är ord och inga visor, det blir inget gullande med någon som har en dålig dag, ingen extra tanke på våra unga spelare och vi kommer därmed säkerligen att höra spelare och ledare i föreningen som beklagar sig både till höger och vänster. Samtidigt som vi kommer att höra andra spelare och ledare som anser att det här var precis det som behövdes.

Med andra ord - det blir en helt jävla galen höst oavsett vad som händer.

Jag håller med om att vi har ett karaktärsproblem i i truppen, det finns ett par tillfällen där jag undrat vem det är som driver laget framåt på plan!

På rak arm så kan jag bara se ett enda tillfälle där en spelare står upp för laget, det är Ljungberg när han sparkade ner en Bragespelare. Visserligen på ett dumt sätt men han visade vinnarskalle och hjärta, det rann över! Men hur svarade de övriga i laget, de sträckte på sig och började spela som ett lag nästan så att vi skulle vunnit matchen!!

Gillad av:McA, Petter Bengtsson, Patrik, Den vite kenyanen (4 totalt)
  • redigerade July 31

Jag vill se att spelarna är desperata. Ibland ser man att de inte agerar. Det får inte ens vara ett alternativ. De har kontrakt och lön. Jag vill gärna höra från fler spelare exakt vad de som enskilda individer tänker bidra med. De kan inte bara räkna med att ”någon annan” gör jobbet.

Gillad av:Knugen (1 totalt)
  • Nån liten maxlöpning hade vart fint att se.

Gillad av:Knugen, Bosse Back, Rejkan, Eckart, DNA (5 totalt)
  • Dem enda maxlöpningar de gjort i år är till VIPkön till Grace!

Gillad av:Rejkan, Redarmy88, Patrik, cj9808 (4 totalt)
  • Intressant det här med vad spelare och omklädningsrum behöver. Var inte Alex Ferguson en kombo av två världar? Driven tränare, schackspelsstrateg inför och under match, samtidigt som han kunde riva hela omklädningsrum om spelarna inte skötte sig. Inte många är på det viset. Askebrand smög längs väggarna, livrädd för Kalle Björklund. Tog ändå sina poäng. Men teoretiskt var det kanske ändå en bra kombo. Precis som Järdler / Concha, if you ask me. Tycker det är så synd att det gick som det gick med Järdler, tror fortfarande han är en framtida superstar. Och oj vad han har lärt sig av den här smällen. Något ruskigt coolt vore att Bad Guy 1 och Bad Guy 2 räddar kvar Öster, och att Järdler kommer tillbaka till nästa säsong. Kan rimligen inte vara många som tycker som jag, va? B)

Gillad av:honda, Bissan, KAX, naren, El_barto, Charlie, Ols (7 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Intressant det här med vad spelare och omklädningsrum behöver. Var inte Alex Ferguson en kombo av två världar? Driven tränare, schackspelsstrateg inför och under match, samtidigt som han kunde riva hela omklädningsrum om spelarna inte skötte sig. Inte många är på det viset. Askebrand smög längs väggarna, livrädd för Kalle Björklund. Tog ändå sina poäng. Men teoretiskt var det kanske ändå en bra kombo. Precis som Järdler / Concha, if you ask me. Tycker det är så synd att det gick som det gick med Järdler, tror fortfarande han är en framtida superstar. Och oj vad han har lärt sig av den här smällen. Något ruskigt coolt vore att Bad Guy 1 och Bad Guy 2 räddar kvar Öster, och att Järdler kommer tillbaka till nästa säsong. Kan rimligen inte vara många som tycker som jag, va? B)

Jag är inte främmande för en Järdler-comeback. Kanske ska ge honom ett par år med att forma sitt spel i de just nu väldigt framgångsrika ungdomslagen och sedan slussa över de spelarna till ett a-lag som han leder. För de flesta verkar ju ense om att det inte i första hand är Järdlers spelidé som sådan det är fel på, men att han just nu inte hade spelarna för den. Han sa väl tom själv till smp att han höll fast vid sin grundidé förlänge.

Gillad av:Plantagenparkeringen, Redarmy88 (2 totalt)
  • @Slangen sa:

@Jockeluring sa:
    Intressant det här med vad spelare och omklädningsrum behöver. Var inte Alex Ferguson en kombo av två världar? Driven tränare, schackspelsstrateg inför och under match, samtidigt som han kunde riva hela omklädningsrum om spelarna inte skötte sig. Inte många är på det viset. Askebrand smög längs väggarna, livrädd för Kalle Björklund. Tog ändå sina poäng. Men teoretiskt var det kanske ändå en bra kombo. Precis som Järdler / Concha, if you ask me. Tycker det är så synd att det gick som det gick med Järdler, tror fortfarande han är en framtida superstar. Och oj vad han har lärt sig av den här smällen. Något ruskigt coolt vore att Bad Guy 1 och Bad Guy 2 räddar kvar Öster, och att Järdler kommer tillbaka till nästa säsong. Kan rimligen inte vara många som tycker som jag, va? B)

Jag är inte främmande för en Järdler-comeback. Kanske ska ge honom ett par år med att forma sitt spel i de just nu väldigt framgångsrika ungdomslagen och sedan slussa över de spelarna till ett a-lag som han leder. För de flesta verkar ju ense om att det inte i första hand är Järdlers spelidé som sådan det är fel på, men att han just nu inte hade spelarna för den. Han sa väl tom själv till smp att han höll fast vid sin grundidé förlänge.

Det är väl snarare så att man har det folk man har råd med i den här serien, som i alla serier. Och då är ju spelidén fel.

• Känns mer som att hans spelidé funkar bäst för ett topplag i allsvenskan dock.

Logga in eller registrera för att kommentera.