Vad är mest konstruktivt att göra innan sommaren 2019?

Jag sitter just nu och följer slutminutrarna från Jönköping. En deprimerande upplevelse. Likväl måste vi ta oss vidare även efter detta. Men hur? Jag förstår att en del vill se Järdler avgå. Det tror jag dock inte kommer att ske, i varje fall inte på ett tag. Har vi råd med någon ny spelare som kan fixa måltorkan? Antagligen inte nuvarande lönekostnader. Så vilka är då alternativen? Jag önskar att vi kan föra en konstruktiv diskussion, även om det känns jävligt motigt just nu.

«13

Kommentarer

• redigerade May 16

Man måste vara ärlig.
    Järdler har lovat väldigt mycket men det infrias aldrig. Jag är rädd att vi väntar för länge och åker ur.. HBK och syrianska har redan gjort det. Vi behöver göra något akut och jag tror järdler har max 2-3 matcher på sig att vända skutan.

• Vinner vi ej dom 2 kommande matcherna så måste järdler ryka. Finns inget annat

Gillad av:zune (1 totalt)
  • Det jag hoppas på är självinsikt från Järdlers sida efter matchen. Uppenbarligen har vi inte det spelarmaterial som krävs för att spela Järdlers spel, alternativt lyckas han inte förmedla sina tankar till spelarna.

• Då vi lyckas med det höga presspelet återerövrar vi ofta bollen, men det sker alltid genom att blotta oss bakåt. Det var på detta sätt J-Södra skapade sina chanser, det var på detta sätt Norrby avgjorde i Växjö.

• När vi närmar oss offensivt straffområde verkar det finnas en enda tanke hos alla spelare - vi ska passa bollen hela vägen fram till någon som får ett friläge. Vi måste ha alternativa anfallsvägar, kunna variera vårt spel.

• Vi är som farligast när vi i slutminuterna blir desperata vid underläge. Mot Norrby skapade vi vassa chanser på de sista två minuterna av stopptiden som (förutom de två stolpträffarna som tyvärr tillkom mer genom Norrby-slarv än eget bra spel) var det farligaste på hela matchen. Likaså idag mot J-Södra är det först från ca minut 88 som vi börjar desperations-spela, och plötsligt störde vi J-Södra spelarna ganska påtagligt.

• Matchen mot Halmstad var perfekt genomförd. I varenda anfall gick det snabbt, rakt mot mål och sett till antalet chanser vann vi den matchen helt rättvist. Mot VSK i matchen därefter var det fortsatt positivt i anfallsväg. Idag var det återigen som det varit i matcherna tidigare, omständligt, stillastående och helt ofarligt.

Jag vill inte byta tränare igen. Det har vi testat alltför många gånger genom åren. Men jag vill se och höra att Järdler i vart fall i någon mån delar min verklighetsbild. Det har han inte gjort tidigare under säsongen och det oroar mig nästan mer än det bristfälliga spelet.

Gillad av:Petter Bengtsson, NonPhixion, outdoor_miner (3 totalt)
  • Som tillägg till mitt tidigare inlägg kom jag att tänka på Järdlers uttalande efter Halmstads-matchen. Han närmast bad om ursäkt för segern och tyckte Halmstad varit det klart bättre laget. HBK spelade då som vi har spelat de flesta andra matcherna, mycket boll, många passningar men fullständigt uddlöst framåt. Vi var istället nitiska, effektiva och snabba i vårt omställningsspel.

Järdlers uttalanden störde mig redan då, det stör mig än mer idag. Det gör att jag ifrågasätter hans sätt att se på fotboll.

Gillad av:Knugen, Petter Bengtsson, André (3 totalt)
  • Helt klart har vi alldeles för få spelare i offensiva positioner när det är det där avgörande läget för att komma till en bra målchans men frågan är om det spelar någon roll hur många där finns - inläggen och passningarna in i boxen är ju inte ens i närheten av de som väl är där.

Det hade varit intressant att se hur stor (eller rättare sagt liten) procent av Olivers och Stefans inlägg/passningar som går till rätt adress.

Vi kan älta Dragan, David och Gustav i evighet men det går inte att komma ifrån att alla tre har en väl dokumenterad förmåga att sätta bollen i nät men det spelar ju ingen roll när medspelarna inte klarar av att förse dem med den.

Gillad av:onion, Sigge, honda (3 totalt)
  • Säger som jag sagt hela året, vi vinner nästa match, går inte grubbla för mycket på sånt här, vad det gäller spelarna, ut o spela boll, många underpresterar, järdler bara pratar och har massa bortförklaringar, men jag tror bakom stängda dörrar är det nog en annan visa i fiolen som spelar, idrotten är som sådan, vi har inte pengar och göra något på spelarmarknaden, och densamma gäller på tränar fronten, utan det som måste hända är något inom gruppen, DETTA ÄR TRUPPEN VI HAR, OCH HUR GÖR VI FÖR ATT EFFEKTIVISERA DETTA SPELARMATERIAL, HANS SPELIDÉ FUNGERAR I MFF KANSKE, MEN JUST I DETTA LÄGE VI BEFFINER OSS I FÖR TILLFÄLLET, tror jag vi måste ändra om en hel del, anpassa oss till situationen och ut o vinna matcher, ska vi spela bunkerfotboll, då får det bli så, men vi måste vinna matcher och uppenbarligen gör vi inte detta med spelet vi spelar (försöker spela)

• @Bissan sa:
    Jag vill inte byta tränare igen. Det har vi testat alltför många gånger genom åren. Men jag vill se och höra att Järdler i vart fall i någon mån delar min verklighetsbild. Det har han inte gjort tidigare under säsongen och det oroar mig nästan mer än det bristfälliga spelet.

Jag skulle snarare säga att vi gjort tvärtom de senaste åren och låtit tränarna köra Öster i botten innan dom lämnar, till exempel Björknesjö och Thomsson. Senaste vi sparkade en tränare under pågående säsong om jag vill minnas rätt var Erntsson som vi ersatte med Hans Gren som då räddade oss kvar i Superettan. Jag tycker det hade vart uppfriskande att se Järdler och hela staben lämna i sommar om formen kvarstår.

• redigerade May 16

@Greger sa:

Helt klart har vi alldeles för få spelare i offensiva positioner när det är det där avgörande läget för att komma till en bra målchans men frågan är om det spelar någon roll hur många där finns - inläggen och passningarna in i boxen är ju inte ens i närheten av de som väl är där.

Det hade varit intressant att se hur stor (eller rättare sagt liten) procent av Olivers och Stefans inlägg/passningar som går till rätt adress.

Vi kan älta Dragan, David och Gustav i evighet men det går inte att komma ifrån att alla tre har en väl dokumenterad förmåga att sätta bollen i nät men det spelar ju ingen roll när medspelarna inte klarar av att förse dem med den.

Har påpekat det här tidigare med. Jonte från Helsingborg verkar ju för dålig för att konkurrera om startplatsen, Viktor verkar heller inte få spela. Hellre 3 nya spelare än 1 ny tränare. Satsa på två nya ytterbackar- eftersom anfallen startar just där.

Var en väldigt tydlig sekvens efter 10 minuter, i dagens match mot J-södra, där Ahrn tillslut får en passning från Silverholt. Passningen slås dessvärre skevt och Ahrn går uppgivet med ryggen mot spelaren. Knappt reagerar över bristen på kvalité till en förhållandevis enkel långboll. Såg knappt den typen av löpning efter det momentet.

Är det så att ytterbackarna inte klarar av att leverera passningarna uppåt blir också rörelsen där sämre. Ingen av de offensiva spelarna kommer vilja ta löpningarna som krävs- på grund av att man aldrig får bollen.

Gillad av:Greger (1 totalt)
  • Vill se samma lag som när vi mötte degen o mff i cuppen, av nån anledning har vi väl inte haft det laget nån gå g sen dess, det betyder måns i backlinjen, örnbolm på mittfältet pavic som vänsterback,

Gillad av:McA (1 totalt)
  • redigerade May 16

Jag tror inte Järdler kommer att få sparken. Dock tror jag att det finns en risk/chans att han kliver av på eget initiativ om det inte vänder. Frågan är vad vi gör då, vilka realistiska kandidater finns? Själv tror jag faktiskt att Roar ligger bäst till. Han är ledig, kan klubben och känner Velic väl. Förmodligen den som skulle komma in i det snabbast. Dessutom bör att han vara hyfsat billig i nuläget.

• redigerade May 16

Och för att knyta an till trådens ämne: Det mest konstruktiva nu är att faktiskt inse att målet i år är att klara kontraktet och spela efter den insikten. Glöm alla tankar på toppstrid, släpp allt försök till finlir, spela cyniskt och se till att ta poäng mot rätt lag.

Det är lite oroande att även Halmstad och BP ligget så långt ner. De har båda kapacitet att komma igång, samtidigt som flera tippade bottenlag redan har samlat bra med poäng. Inga uppenbara räddningsplankor.

• Ny tränare/sportchef omgående!
    Ny styrelse behövs också!
    Nya spelare!
    Hela föreningen måste byggas om, ut med det unkna in med starka krafter!

• Sen kan man börja träna på nya hörnvarianter. Som det är nu hamnar man hela tiden för nära mål och de nickdueller man vinner går över.

Fasta situationer är allt för viktiga för att slarva bort, och det gäller även frisparkar. Vi har flera tillfällen då man från positioner långt uppe på motståndarlagets planhalva slår tillbaka bollen till egna backar - helt oförsvarligt och borde betecknas som spelsabotage.

Det är likadant med inkast långt upp i banan, de får inte heller hamna på egen planhalva efter 1-2 pass. Vi såg detta vid ett speciellt ett tillfälle igår när Silverholt instinktivt plockar upp bollen och riktar blicken bakåt innan kast samtidigt som Calle befann sig i en postion där han var helt rent och bortglömd av sin back.

Gillad av:onion (1 totalt)
  • redigerade May 17

Det är ett jävla duttande hela tiden. Jag satt hela matchen igår och väntade på skott. Det kom knappt något på 90 + tillägg. Istället var det mest sidledspass mot ett väl samlat försvar. Det är varken underhållande eller effektivt. Där tror jag att Järdler behöva släppa en teoretisk spelidé och istället se vad som funkar i den verklighet där han just nu befinner sig. Den trupp vi har ligger nu i botten av Superettan, inte i holländska eller spanska förstaligan. Askebrand hajade detta direkt. Han fick också Johannesson med alla sina begränsningar, men med en jävla vilja och snabbhet, att funka i spel. Det är på planen det händer, inte i manualen.

Jag instämmer också i resonemanget om de fasta situationerna. De är viktiga möjligheter. Då ska man känna att koncentrationsnivån höjs och att det finns en plan för vad som ska göras. Inget av det kände jag igår. De fasta var bara något som hanterades utan vilja, styrka och självförtroende. Finns det inget beslut bakom vad som ska hända i dessa situationer? Det bästa är när motståndarlaget blir riktigt stressade av att de vet att en frispark eller ett långt inkast kan resultera i mål. Det påverkar hela spelet, även i helt andra situationer. Motståndarna blir tvingade att fatta dåliga beslut, vi får fördelar.

Gillad av:onion, Pekka (2 totalt)
  • Ni som har lyssnat på Fidde G i SMP-podden kanske la märke till att han betonade att Östers styrelse ville göra föreningen bättre på längre sikt och därför värvades Järdler. Tanken är att Järdlar ska sätta prägel på hela föreningen inte bara A-laget. Värvning av Järdler gjordes, enligt Fidde G, efter noggrann scouting. Det är en mycket god tanke och jag litar på Fidde. Men problemet Öster nu står inför nu, när A-lagets spel hackar, är att de värvade Järdler som just tränare för A-laget och inte som sportchef. En person som ska bygga föreningen kanske borde ha en renodlad sportchefsroll?

Om Östers kräftgång fortsätter så står då Östers styrelse inför ett dilemma, ska de släppa sin vision att stärka föreningen på sikt och sparka personen som de tror kan göra det eller ska de stå fast vid den och riskera nedflyttning. Personligen tror jag det ska mycket till om Järdler ska sparkas. Även om jag delar grundtanken att tänka på längre sikt och försöka göra föreningen stabilare så tror jag inte att det är en uppgift för A-lagstränaren.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Lutavallen sa:
    Ny tränare/sportchef omgående!
    Ny styrelse behövs också!
    Nya spelare!
    Hela föreningen måste byggas om, ut med det unkna in med starka krafter!

Och när vi ändå håller på kan vi bygga ny arena och byta till gröna matchställ..

Sluta sprida din dynga, detta skulle vara en konstruktiv tråd, det blev det inte..

• @NonPhixion sa:
    Ni som har lyssnat på Fidde G i SMP-podden kanske la märke till att han betonade att Östers styrelse ville göra föreningen bättre på längre sikt och därför värvades Järdler. Tanken är att Järdlar ska sätta prägel på hela föreningen inte bara A-laget. Värvning av Järdler gjordes, enligt Fidde G, efter noggrann scouting. Det är en mycket god tanke och jag litar på Fidde. Men problemet Öster nu står inför nu, när A-lagets spel hackar, är att de värvade Järdler som just tränare för A-laget och inte som sportchef. En person som ska bygga föreningen kanske borde ha en renodlad sportchefsroll?

Om Östers kräftgång fortsätter så står då Östers styrelse inför ett dilemma, ska de släppa sin vision att stärka föreningen på sikt och sparka personen som de tror kan göra det eller ska de stå fast vid den och riskera nedflyttning. Personligen tror jag det ska mycket till om Järdler ska sparkas. Även om jag delar grundtanken att tänka på längre sikt och försöka göra föreningen stabilare så tror jag inte att det är en uppgift för A-lagstränaren.

Att stärka föreningen på längre sikt borde läggas på den sportsligt ansvarige, dvs Fidde själv.

• Sluta citera trollen här. Troll blockas.

• redigerade May 17

@Virden sa:
    Sluta citera trollen här. Troll blockas.

Jo. Men med ett mycket väntat undantag har det generellt sett har varit konstruktiva inlägg i den här tråden. Det har varit ungefär det jag hoppades på: en sansad diskussion om vad som faktiskt kan göras i klubben den närmaste tiden. Järdlers ledarskap kan, precis som jag väntade mig, ifrågasättas på olika sätt. Men vi måste också komma någon vart. Helst snabbt. Serien fortsätter i snabb takt. Att bara säga att allt och alla är skit är inte konstruktivt. Därav frågan i trådnamnet.

• En värvning som 2004 då PC kom till Öster och infriade alla förväntningar vore något att drömma om.

• @Old Chap sa:
    En värvning som 2004 då PC kom till Öster och infriade alla förväntningar vore något att drömma om.

Som jag tillat tidigare, PC är väl ledig. ;)

• @Greger sa:

@Old Chap sa:
    En värvning som 2004 då PC kom till Öster och infriade alla förväntningar vore något att drömma om.

Som jag tillat tidigare, PC är väl ledig. ;)

Sjukt habilt facit ändå. http://fotbolltransfers.com/site/player/1204

• Ändra spelsystem. Har inte spelare som klarar att spela ut lag. Bättre med lägre press och snabba omställningar.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Lägg undan alla tankar på att vi är ett topplag. Vi har en i grunden stabil defensiv, ta vara på den, utveckla den. Var nöjd om vi spelar 0-0 eller vinner med 1-0. Vi håller oss kvar med det.
    Låt Ahrn få spela och utvecklas. Hoppas att Dragan hittar formen. Leta anfallsfynd på transfermarknaden.
    Riv inte allt bra som byggts upp. Ingen orkar att börja om från början igen.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • Roar är väl dessutom tillbaka i ängelholms ff igen

• redigerade May 17

Lösningen jag ser nu på kort sikt är att börja spela mer cyniskt. Vi har en bra defensiv, om än något svaga ytterbackar. Låt oss ligga lågt och spela mer direkt på omställningar. Använd Johannesson på det enda sätt han håller som fotbollsspelare på den här nivån, i djupled med mycket yta framför sig. Då vet vi att han är farlig. Järdler pratar om tidigare inlägg och ett mer direkt spel, absolut det behövs, men vi fyller ju för fan aldrig på bakifrån med centrala mittfältare in i box vid inläggssituationer. Utan Dragan i boxen är vi totalt ofarliga och det håller inte att ha max en till två spelare och ofta är en av dom inget hot överhuvudtaget i luften. Utöver att kvaliten på majoriteten av inlägg, inspel och sistapass varit bedrövlig och också behöver förbättras rejält. Jag hoppas Järdler släpper prestigen och maximerar poängskörd nu, vi behöver förbättra truppen innan vi är redo för någon form av toppstrid. Nu måste vi säkra kontraktet och undvika bottenstrid.

• @Apotekaren sa:
    Roar är väl dessutom tillbaka i ängelholms ff igen

Och han lär inte göra om bedriften från 2012..

• @Suppe sa:
    Lösningen jag ser nu på kort sikt är att börja spela mer cyniskt. Vi har en bra defensiv, om än något svaga ytterbackar. Låt oss ligga lågt och spela mer direkt på omställningar. Använd Johannesson på det enda sätt han håller som fotbollsspelare på den här nivån, i djupled med mycket yta framför sig. Då vet vi att han är farlig. Järdler pratar om tidigare inlägg och ett mer direkt spel, absolut det behövs, men vi fyller ju för fan aldrig på bakifrån med centrala mittfältare in i box vid inläggssituationer. Utan Dragan i boxen är vi totalt ofarliga och det håller inte att ha max en till två spelare och ofta är en av dom inget hot överhuvudtaget i luften. Utöver att kvaliten på majoriteten av inlägg, inspel och sistapass varit bedrövlig och också behöver förbättras rejält. Jag hoppas Järdler släpper prestigen och maximerar poängskörd nu, vi behöver förbättra truppen innan vi är redo för någon form av toppstrid. Nu måste vi säkra kontraktet och undvika bottenstrid.

" Använd Johannesson på det enda sätt han håller som fotbollsspelare på den här nivån, i djupled med mycket yta framför sig. Då vet vi att han är farlig."

Och hur mycket yta har det funnits framåt de senaste matcherna?? Handbollsförsvar är väl inte hans melodi, kan inte nicka, ta emot en boll på fötterna osv. Nej fortsätt med
    Ahrn och ge honom tid .
    Försök att locka hit Nanne åtminstone på "konsultbasis" kanske.

• redigerade May 17

@honda sa:

@Suppe sa:

" Använd Johannesson på det enda sätt han håller som fotbollsspelare på den här nivån, i djupled med mycket yta framför sig. Då vet vi att han är farlig."

Och hur mycket yta har det funnits framåt de senaste matcherna?? Handbollsförsvar är väl inte hans melodi, kan inte nicka, ta emot en boll på fötterna osv. Nej fortsätt med
    Ahrn och ge honom tid .
    Försök att locka hit Nanne åtminstone på "konsultbasis" kanske.

Ytorna uppstår inte eftersom vi försöker vara bollförande och pressar rätt högt utan någon direkt framgång. Vi spelar för långsamt, bygger nerifrån backlinjen mot samlade försvar. Nu är det vi som blir straffade när vi tappar boll och motståndarna ställer om. Vi är inte skickliga nog för vårt nuvarande spelsätt. Ligger vi lägre med laget och lockar upp motståndarna, som vi gjorde under Askebrandt, så passar David perfekt om någon kan ha kvalité i leveransen i djupet.

Gillad av:gyros (1 totalt)
  • Tror inte motståndarna behöver vara oroliga i så fall eftersom David inte lyckas träffa mål eller i mål på mer än var tionde chans.

Gillad av:Barcapenya (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.