2019 - hur satsar lagen?

redigerade November 2018 i Supportersnack

Fr om 2020 träder det nya TV-avtalet i kraft, vilket innebär att SEF får 540 mkr.

Dessutom tar Unibet över efter Svenska spels och Svensk Elitfotbolls 85 år långa samarbete. Detta innebär i praktiken mer än en fördubbling av dagens intäkter. Läs gärna mer i följande två artiklar:

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-allsvenskan-dumpar-svenska-spel--skriver-avtal-med-unibet-vart-780-mi/

https://sillyseason.se/allsvenskan-tv-avtal-och-tv-rättigheter-104327/

Vad tror ni kommer hända den här säsongen? Jag tror att vissa klubbar kommer satsa hårt och även desperat, särskilt om de hamnar i en utsatt situation under säsongen. Kanske kommer många gå över sin budget för att man vet att man får igen det 2020, så att säga. Bör ÖIF göra detta (köpa loss t ex Calle)?

Många pratar om vikten av att gå upp i år, pga de nya pengarna. Jag skulle inte vilja påstå att det viktiga är att gå upp, för Superettan kommer ju också bli starkare ekonomiskt, även om AS tar den största delen av kakan (men det gör man idag också). Det är desto viktigare att inte trilla ur en serie. Vi kommer säkert se högre löner inom elitfotbollen framöver, men spelarna kommer ju inte bli bättre för det. Inom några års framtid tror jag en del klubbar kommer sätta sig rejält i klistret om de satsar "allt" på ett kort under en kortare tid. Det gäller nog att ha is i magen och agera sunt.

Jag är nyfiken på vad ni har för tankar kring det här! Så ut med era spekulationer och sväva gärna iväg långt över horisonten.

Gillad av:Petter Bengtsson, outdoor_miner, Lewinsky (3 totalt)
«13

Kommentarer

• Det är förmodligen en korrekt analys. Finns väl mer att vinna på en chansning men också mer att förlora. Gissar också att det är smart att inte sitta med för många utgående kontrakt inför 2020, kan ev bli dyrt att förlänga eller värva då

• redigerade November 2018

Tack för intressant info! En effekt av detta torde bli att svensk klubbfotboll hamnar lite högre upp i näringskedjan. Det bör i sin tur innebära fler eller åtminstone bättre utländska spelare i Superettan och Allsvenskan.

• Vem får betala i slutändan? Abonnemang på både Cmore och Viasat är för dyrt redan nu.

Gillad av:Grizzly (1 totalt)
  • @Old Chap sa:
    Vem får betala i slutändan? Abonnemang på både Cmore och Viasat är för dyrt redan nu.

Gissningsvis stackarna som är fast i spelberoende

• Tror inte det behöver vara fel att som Öster, vad det verkar, ha lite is i magen och inte toksatsa inför nästa år. Många klubbar kommer bränna sig, i synnerhet lär de som åker ur AS nästa år "ha gjort allt" för att just inte åka ur och därmed bli oerhört sårbara i SE 2020. Jag ser det absolut inte som något dåligt om vi inte går upp nästa säsong, och jag tror i ärlighetens namn inte vi gör det heller med den truppen vi ser ut att få.

• Intressant tråd och diskussionsämne. Mitt mål nästa år är inte att Öster går upp i Allsvenskan utan att vi hänger kvar i Superettan. Det låter negativt kanske, men i fotboll kan allt hända. Kunde Öster åka ur Superettan 2007 så kan vi åka ur 2019. Sedan vill jag såklart se att spelarna och laget utvecklas och hamnar så högt upp i tabellen som möjligt.

Jag tycker i princip inte klubbar skall chansa med ekonomiska satsningar för pengar som inte finns. Jag hoppas att klubbarna i Superettan inte toksatsar nästa år. Är det några klubbar som gör det så är det lätt att de andra hänger på och då kommer det sluta illa, i alla fall för ett par klubbar.

Jag hoppas att Öster, och de andra klubbarna i Superettan, (jag utgår från att Öster varken åker ur eller går upp nästa säsong), använder intäktsökningen till att bygga upp och konsolidera sin verksamhet. Skräckscenariot vore om samma spelare får mycket högre löner utan att höja sig i kvalitet. Det finns många hål att stoppa pengarna i, utan att höja lönerna till spelarna. Att bygga ut ungdomsverksamheten, minska belastningen på kansliet genom att anställa personal och att säkra Elitlicensen. Jag hoppas att Öster om några år kan ha ett eget kapital på 5-10 miljoner kronor. Det skulle göra enormt mycket för Östers trygghet.

Som svar på Xonitex fråga ovan. Nej, jag tycker inte Öster skall överskrida sin budget för att köpa loss Calle. Jag tror Öster sköts bäst genom att inte göra ekonomiska chanstagningar. Öster hade 0,2 miljoner i eget kapital inför 2018 och det lär inte vara mycket högre inför 2019. Diskussionen om eventuella spelarförvärv leder till frågan vad Östersupport kan bidra med. Kan någon härinne berätta för mig vad som gäller? Å ena sidan är det förbud mot tredjepartsinvesteringar, å andra sidan har jag för mig att Östersupport finansierade köpet av Simon Strand.

• Jag hoppas på tre klassvärvningar som går direkt in i startelvan så att vi är ett lag för topp-sju nästa säsong. Jag vill inte ångestfullt behöva titta neråt i tabellen nästa år - låt oss slippa det och min oro här på forumet nästa år.

• Jag är en gammal luttrad ÖIF:are färgad av alla upp och nedgångar genom åren. Jag har samma förhoppning inför 2019 som i år att ha fyra lag efter sig till slut. Många spelare har sitt bästa bakom sig verkar sakna både fart och motivation. Nyförvärven inför och under året vad har de presterat, bl annat en brasse som råkade toffla in bollen när han fick den på sig. Den jag hoppas kan bli något är Ljungberg om han nu får spela nästa år. Järdler är jag väl en av få som ej är så imponerad av än, så vi får hoppas han växer till sig och får mer rutin, var mycket snack och lite verkstad i början men han dämpade sig ju längre året gick. Det blir säkert bättre med åren får vi hoppas. Ingen blir gladare än mig om jag har fel, men ska vi slåss om allsvenska platser måste det säkert in 3-4 riktigt bra spelare och de pengarna finns nog ej tyvärr. Redan köpt nytt årskort ! ALLTID ÖSTER

• En mycket intressant tråd. Vad kan mer pengar till svensk elitfotboll betyda? Tyvärr tror jag att det inte kommer att betyda så mycket.De stora vinnarna på det här kommer vara attraktiva spelare som säker kommer att kunna räkna med bättre betalt än idag. På marginalen kommer kan man hoppas att spelare som harvar utomlands i någon halvtaskig klubb vänder hem lite tidigare därför att de kan ändå få hyfsat betalt hemma. Storklubbarna, MFF och AIK, som även kan locka med europaspel kan få in någon enstaka spelare som verkligen kan gör skillnad i allsvenskan
    Men totalt sett kommer lönenivåerna ändå vara för låga och allsvenskan vara en alltför oattraktiv liga för att kunna locka spelare som verkligen skulle lyfta hela allsvenskan.

• Kanske en dum fråga, men vilka lönenivåer gäller i superettan resp allsvenskan?

• En halvkvalificerad gissning: 12-13' i snitt i SE och runt 45' i AS.

• @Sigge sa:
    En halvkvalificerad gissning: 12-13' i snitt i SE och runt 45' i AS.

Måste vara minst det dubbla. Finns en i Malmös lag som skattade för 15 miljoner ett år.

• @Old Chap sa:

@Sigge sa:
    En halvkvalificerad gissning: 12-13' i snitt i SE och runt 45' i AS.

Måste vara minst det dubbla. Finns en i Malmös lag som skattade för 15 miljoner ett år.

Är nog rätt stor skillnad på säg Malmö och typ BP!

• Tror snittlönen är närmare 100 000 i AS

Däremot är nog medianlönen inte så hög

• För två år sedan var snittet drygt 60 i AS och tror inte den har höjts med Dalkurd, Trelleborg och BP. Rosenberg hade 125’ och var bäst betald. Några 100’ i snitt är det definitivt inte. Gissar att Östers snitt är kanske 17-18. Nästan alla måste jobba deltid eller närmare heltid i SE för att ha en dräglig levnadsstandard.

• redigerade November 2018

@Sigge sa:
    För två år sedan var snittet drygt 60 i AS och tror inte den har höjts med Dalkurd, Trelleborg och BP. Rosenberg hade 125’ och var bäst betald. Några 100’ i snitt är det definitivt inte. Gissar att Östers snitt är kanske 17-18. Nästan alla måste jobba deltid eller närmare heltid i SE för att ha en dräglig levnadsstandard.

Fast 60k var det i snitt när vi var i allsvenskan.
    2017 låg det, enligt den här artikeln, på 104k
    https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/snittlonen-i-allsvenskan-pa-rekordhog-niva/
    (Inser sen att Östersunds EL-bonusar kan påverkat en del)

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Glöm inte bort de sociala avgifterna när ni se siffror i media som hämtats från förbundets uppgifter.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Jag vet inte om detta är rätt tråd men jag kollade på MFF vs Genk igår vilken skillnad i löpstyrka Genk var ju oerhört mycket starkare. Efter 2-2 ökade de tempot igen och var nära att göra ett mål till. Läste en intervju med Jonas Olson i Blåvitt han sa bl annat att laget tränade alldeles för lite trots att de är heltidsproffs och har Kamratgården. Kollar man på ÖIF:s veckoschema så är det ju inte så överdrivet mycket träning + match 1 ggr vecka där finns lediga dagar osv .Nu vet jag inte hur många i ÖIF som är heltidsproffs men säkert kan man träna mer med de anläggningar som finns. Jag bara tänker på mina grabbar som körde intervaller i backarna vid Norrastugan 3 ggr/vecka och spelade i div 6.

• Intressant synpunkt och iakttagelse. Jag trodde lirarna i Öster var heltidsproffs men med tanke på lönerna som nämnts ovan bör många ha andra sysselsättningar. Och då kan de inte träna Hur mycket som helst.

• @Calle01 sa:
    Intressant synpunkt och iakttagelse. Jag trodde lirarna i Öster var heltidsproffs men med tanke på lönerna som nämnts ovan bör många ha andra sysselsättningar. Och då kan de inte träna Hur mycket som helst.

Silka och Malmkvist jobbar på en grundskola exempelvis.

• redigerade December 2018

@jores sa:

@Calle01 sa:
    Intressant synpunkt och iakttagelse. Jag trodde lirarna i Öster var heltidsproffs men med tanke på lönerna som nämnts ovan bör många ha andra sysselsättningar. Och då kan de inte träna Hur mycket som helst.

Silka och Malmkvist jobbar på en grundskola exempelvis.

Majje har väl jobbat som elektriker parallellt i flera år och Månz är säljare på nått konsultbolag. Men fetast är Altemark Vanneryr i ÖIS som är helikopterpilot inom polisen.

• Pavic jobbar ute på skolan i Öjaby.
    Johannesson gör något liknande.

• @Oldtimern sa:
    Var inte stig svensson föregångare inom svensk fotboll, med att göra spelarna tilheltidsproffs har jag för mig, därav östers måbga framgångar man kunde ju tro spelarna var dålugt tränade när man såg dem ibland, öster tränar alltså mindre nu än när de gjorde på 70 80 talet, låter illa i så fall

Jag tror inte Stig var först med att göra spelarna till heltidsproffs, däremot var han och Öster först med att skriva kontrakt med spelarna. Kontrakten angav bl a vilka skyldigheter spelarna hade gentemot föreningen. Jag har för mig att MFF var först med att göra spelarna till heltidsproffs i slutet av 80-talet eller början på 90-talet.

• Stig Svensson var också först med att se till att spelarna kunde träna under em en eller ett par gånger i veckan. Det i en tid när alla hade heltidsjobb och tränade på på kvällar.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • @Oldtimern sa:
    Var inte stig svensson föregångare inom svensk fotboll, med att göra spelarna tilheltidsproffs har jag för mig, därav östers måbga framgångar man kunde ju tro spelarna var dålugt tränade när man såg dem ibland, öster tränar alltså mindre nu än när de gjorde på 70 80 talet, låter illa i så fall

Vad får dig att dra slutsatsen att de tränar mindre nu än på 70-talet?

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Slangen sa:

@Oldtimern sa:

Vad får dig att dra slutsatsen att de tränar mindre nu än på 70-talet?

Allt var ju bättre förr såklart :-)

• Det var inte bättre förr. Det är bra idag. Det blir bättre imorgon :+1:

• De tränade hårdare förr. Nu är det mer av anpassad träning för att undvika och förebygga skador. Så säger de själva 70-80-talslirarna

• Det vette f-n. Jag tror ju dagens lirare är avgjort bättre tränade än för fötti år sedan. Fys- och konditionsbiten skulle nog en SE-lirare av idag med enkelhet slå en allsvensk lirare från 60-talet.

• Ja 58 kunde man väl traska igenom ett VM-försvar

Logga in eller registrera för att kommentera.