Truppen 2019 (första inlägget uppdateras)

redigerade January 7 i Supportersnack

En sån här tråd hör ju till. Lyfter ut från Silly-tråden. Nåla gärna om det går, och påpeka gärna ev felaktigheter.

Uppdaterad 7 januari
Målvakter:
- Robin Malmkvist (31), 2019 + 1
- Victor Stulic (16), Lärling

Backar:
- Månz Karlsson (29), 2019
- Fredrik Lundgren (25), 2019 +1
- Stefan Karlsson (29), 2020
- Oliver Silverholt (24), 2019 + 1
- Filip Örnblom (19), 2021
- Victor Ericsson (20), Oklar kontraktslängd

Mittfältare:
- Liridon Silka (28), 2020
- Simon Helg (28), 2020 + 1
- Christian Ljungberg (21), 2020 + 1
- Mattias Pavic, (25), 2020
- Anton Andréasson (25), 2019 + 1
- Jonathan Drott (26), 2020
- Calle Johansson (20), oklar kontraktsform
- Emir Avdic, (18) Oklar kontraktslängd
- Oliver Gustafson (17), Lärling

Anfallare:
- David Johannesson (31), 2019
- Dragan Kapcevic (33), 2019
- Joao Pedro (22), sommaren 2019 + 1
- Gustav Ahrn (18), Oklar kontraktslängd

Spelare man sagt sig vilja förhandla med:

Lämnar:
- Mario Vasilj
- Darmin Sobo
- Victor Jonasson
- Fredrik Lindblad
- Flamur Dzelili

Gillad av:OmOstersIF, Szabo, Labila Kabila, Jögge, Memory Man, Manne (6 totalt)
«1

Kommentarer

• Mycket bra initiativ ! :+1: Jag tror på fyra anfallare också nästa år men att Järdler kommer vilja värva in minst en ny. Ahrn är säker, likaså tror jag faktiskt Pedro får behålla sin plats. Sedan är frågan Kapcevic och Johannesson. Får båda fortsätta eller satsar Öster på blott en av gamlingarna ?

• Tror och hoppas på en ny ytterback, en ny yttermitt och en ny innermitt och att man därutöver får behålla i vart fall Pavic, Drott och Calle J.

Angående målvaktsposten håller Robin absolut för en toppstrid i superettan, hur bra Jonasson eller någon av de andra ungtupparna är som reserv har jag ingen aning om, möjligt att det behövs en bättre back-up där. Anfallssidan måste trots allt betecknas som ganska god...

• redigerade November 2018

Ljungberg har till 2020 + 1 år

Silverholt har väl till 2019?

• @xonitex sa:

Tack, stämmer, Silverholt skrev på 2+1

• Känns som att Avdic är lika mycket en del av A-truppen som Ahrn. Ahrn har inget A-kontrakt, bara en plats i truppen (med ungdomskontrakt?).

@OmOstersIF sa:
    Känns som att Avdic är lika mycket en del av A-truppen som Ahrn. Ahrn har inget A-kontrakt, bara en plats i truppen (med ungdomskontrakt?).

Hmm, ja. Enligt detta verkar Eriksson, Lindblad och Avdic ha samma status som Ahrn: http://www.vxonews.se/vxo-sport/talanger-flyttas-upp-till-osters-a-lag/

Flyttar dem.

Gillad av:OmOstersIF (1 totalt)

Så här sa Gurra till SMP förra veckan:

-Det känns väldigt kul och att jag skulle få A-kontrakt redan nu var inget jag räknat med. Det har gått snabbt, säger Gustav Ahrn.
    - Just nu har jag lärlingskontrakt, men det hoppas jag kunna förhandla om till A-kontraktet. Jag siktar på att ta en plats i superettan nästa år, säger Gustav.

http://www.smp.se/sport/oster-skriver-a-kontrakt-med-talang/

@Labila Kabila sa:
    Så här sa Gurra till SMP förra veckan:

-Det känns väldigt kul och att jag skulle få A-kontrakt redan nu var inget jag räknat med. Det har gått snabbt, säger Gustav Ahrn.
    - Just nu har jag lärlingskontrakt, men det hoppas jag kunna förhandla om till A-kontraktet. Jag siktar på att ta en plats i superettan nästa år, säger Gustav.

http://www.smp.se/sport/oster-skriver-a-kontrakt-med-talang/

Förhoppningsvis informerar de väl när/om det blir ett riktigt A-kontrakt. Nån som vet vilken typ av kontrakt som gäller för Jonasson?

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Falkenberg jagar Pavic, Jonasson lämnar Öster. Stulic flyttas upp till A-truppen som lärling.

”Östertränaren avslöjar också att Östers tredjemålvakt gångna säsongen, Victor Jonasson, också kommer att lämna ÖIF.

Betyder det att ni måste värva en ny målvakt?

– Nej, inte som det ser ut i dagsläget. Istället kommer 16-årige Victor Stulic att flyttas upp som en av A-truppens lärlingar. Han är redan tillräckligt bra för att sitta på bänken i superettan, men kommer att få sin huvudsakliga matchning i U19-laget, svarar Järdler.”

http://www.smp.se/sport/uppgifter-falkenberg-jagar-mattias-pavic/

Gillad av:Slangen, OmOstersIF (2 totalt)
  • Pavic ska ingenstans..

• falkenberg får fan inte stjäla pavic, Jag hoppas att järdler erbjuder han ett bra avtal nu så han vill stanna och se visionerna med laget och ta upp dem i Allsvenskan istället för att bara sticka iväg

@Suppe sa:
    Falkenberg jagar Pavic, Jonasson lämnar Öster. Stulic flyttas upp till A-truppen som lärling.

”Östertränaren avslöjar också att Östers tredjemålvakt gångna säsongen, Victor Jonasson, också kommer att lämna ÖIF.

Betyder det att ni måste värva en ny målvakt?

– Nej, inte som det ser ut i dagsläget. Istället kommer 16-årige Victor Stulic att flyttas upp som en av A-truppens lärlingar. Han är redan tillräckligt bra för att sitta på bänken i superettan, men kommer att få sin huvudsakliga matchning i U19-laget, svarar Järdler.”

http://www.smp.se/sport/uppgifter-falkenberg-jagar-mattias-pavic/

För enkelhetens skulle får alla som saknar A-kontrakt vara lärlingar i sammanställningen ovan. Det verkar vara den termen som gäller. Dock ska 14 spelare ha A-kontrakt enligt SMP:s artikel, jag får det bara till 12. Är det Arhn och Avdic som åsyftas?

Gillad av:Suppe (1 totalt)
  • Känns ju väldigt osannolikt att vi inte skulle plocka in en målvakt till, även om det är väldigt roligt att vi verkar har en stor talang i unge Stulic. Men han är trots allt bara 16. En längre skada på Robin skulle kunna bli ödesdiger. Jag räknar med att en bra andramålvakt värvas in som kan ge Robin lite flås i nacken och utmana om en plats i startelvan.

Gillad av:Labila Kabila, MatteP (2 totalt)
  • @Suppe sa:
    Känns ju väldigt osannolikt att vi inte skulle plocka in en målvakt till, även om det är väldigt roligt att vi verkar har en stor talang i unge Stulic. Men han är trots allt bara 16. En längre skada på Robin skulle kunna bli ödesdiger. Jag räknar med att en bra andramålvakt värvas in som kan ge Robin lite flås i nacken och utmana om en plats i startelvan.

Ja det är viktigt med konkurrens så att han inte känner sig bekväm och vet att oavsett hur jag presterar får jag spela, det ska vara tuffa krav att prestera på matcher

• @Slangen sa:

@xonitex sa:

Tack, stämmer, Silverholt skrev på 2+1

Stefan Karlsson fyller väl snart 30 (Malmqvist fyller tydligen år imorron)

Gillad av:Slangen, TheSmokingMan (2 totalt)
  • Har vi haft sobo så länge så förstår jag inte varför stulic skulle vara ett problem. Helt rätt att flytta upp honon

• @Suppe sa:
    Känns ju väldigt osannolikt att vi inte skulle plocka in en målvakt till, även om det är väldigt roligt att vi verkar har en stor talang i unge Stulic. Men han är trots allt bara 16. En längre skada på Robin skulle kunna bli ödesdiger. Jag räknar med att en bra andramålvakt värvas in som kan ge Robin lite flås i nacken och utmana om en plats i startelvan.

Nån som vet hur Malkolm Nilssons kontrakssituation är? Är väl inte givet att han föredrar HBK så länge de är i SE? Trivdes väl i Öster och verkade i alla fall vara glad att återse flera av Öster-spelarna efter slutsignalen i lördags.

• Malkolm har kontrakt över 2020.

@MatteP sa:

@Suppe sa:

Nån som vet hur Malkolm Nilssons kontrakssituation är? Är väl inte givet att han föredrar HBK så länge de är i SE? Trivdes väl i Öster och verkade i alla fall vara glad att återse flera av Öster-spelarna efter slutsignalen i lördags.

Han har kontrakt över 2019. Tror inte det är omöjligt att hamnar i Öster igen, men tror inte han köps loss. Troligare att han kommer efter nästa säsong och att man då fasar ut Robin. Men det förutsätter ju att man faktiskt inte signar upp någon mer inför nästa år.

Edit: Fel av mig, 2020 som gäller som konstaterades ovan. Så stryk detta resonemang.

@Suppe sa:

Minns Andreas Isaksson 1999. 17 år, tredjemålvakt, värvades efter två månaders nödspel av Juventus...

• Buffon, stod i Juventus som 17 åring. Spelade också i italienska landslaget som väldigt ung.

• Donnarumma..

Klart att Stulic kan vara andremålvakt - om hans nivå är bra nog i U19-spelet ska väl inte ålder vara ett hinder. Det har Ahrn redan visat.

• Har absolut inget emot att ge unga spelare chansen om dem är bra nog, men om Robin skadar sig en längre period så står vi där med en 16-åring som ska bära den pressen på sina axlar helt själv, utan några andra alternativ. Självklart vackert om det lyckas men det är mer troligt att en så ung spelare kommer att ha både toppar och dalar oavsett hur talangfull han är, med noll erfarenhet av spel på den här nivån. Alla vet ju hur utsatt målvaktspositionen är för misstag också, man har inte råd med många misstag där, det har ju Robin visat för oss flera gånger om. Att inte värva en till målvakt anser jag är en dum risk att ta om vi ska satsa allsvenskt nästa år. Utöver det anser jag att Robin behöver mer konkurrens.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)

@Suppe sa:
    Har absolut inget emot att ge unga spelare chansen om dem är bra nog, men om Robin skadar sig en längre period så står vi där med en 16-åring som ska bära den pressen på sina axlar helt själv, utan några andra alternativ. Självklart vackert om det lyckas men det är mer troligt att en så ung spelare kommer att ha både toppar och dalar oavsett hur talangfull han är, med noll erfarenhet av spel på den här nivån. Alla vet ju hur utsatt målvaktspositionen är för misstag också, man har inte råd med många misstag där, det har ju Robin visat för oss flera gånger om. Att inte värva en till målvakt anser jag är en dum risk att ta om vi ska satsa allsvenskt nästa år. Utöver det anser jag att Robin behöver mer konkurrens.

Håller med om att det känns som en ett risktagande. Det går såklart att lyfta många exempel på 16-17-åringar som lyckats, men de är alla undantag. Hade det varit självklart för spelare i den åldern att lyckas hade allsvenskan varit full av dem. Men hoppas att Järdler vet vad han gör. I bästa fall blir det succé och vi har en ny stormålvakt. En snabb googling på Stulic ger vid handen att han vann DM åt Öster som 14-åring genom att rädda tre straffar mot Kalmar. Hyfsad start på Österkarriären.

Hur som helst känns det bra att det är just Robin som Stulic får bredvid sig i A-truppen. En bra mentor som samlat på sig mycket erfarenhet men också vet hur det var att komma fram tidigt.

• Vid eventuell långskada på Robin ska Stulic så klart inte vara själv. Då kliver Rydén in i kassen i väntan på att Wulff kommer farande i Wulffmobilen från Laholm. :)

Gillad av:olka6806, Slangen, Manne (3 totalt)

Jag anser att stulic borde ges chansen om Robin hamnar i ett oflyt. I värsta fall förlorar vi EN match, i bästa fall vinner vi en stortalang. Vågar man inte misslyckas så Blir man aldrig framgångsrik.

Känns som vi har många unga spelare på gång, tar vi vara på dom så ger vi oss ett gott rykte under en lång tid framöver för framtida talanger.

Gillad av:lidot, Apotekaren (2 totalt)
  • Angående Stulic har jag sett han stå i klacken vissa matcher i år!! Kul =)

Gillad av:Manne, OmOstersIF, razz97, olka6806, KAX, outdoor_miner, Labila Kabila (7 totalt)
  • @Christoffer sa:
    Angående Stulic har jag sett han stå i klacken vissa matcher i år!! Kul =)

Det låter fantastiskt! Ännu en anledning att dregla inför den stora mängd talanger som knackar på A-lagsporten - spelare med klubbhjärta som förhoppningsvis inte sticker så fort ditt random BP/Dalkurd lyfter luren. MUMMA!

• @Manne sa:

Det låter fantastiskt! Ännu en anledning att dregla inför den stora mängd talanger som knackar på A-lagsporten - spelare med klubbhjärta som förhoppningsvis inte sticker så fort ditt random BP/Dalkurd lyfter luren. MUMMA!

BP är en av de klubbar som fått fram men också förlorat många talanger under de senare åren. Synd att jämföra dem med främlingslegionerna.

• @Christoffer sa:
    Angående Stulic har jag sett han stå i klacken vissa matcher i år!! Kul =)

.. och på bortaplan dessutom!

Gillad av:OmOstersIF, Christoffer (2 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.