Östers ungdomar

Är besviken på Järdler när det gäller att låta de unga spelarna få chansen. Så fort det stod klart att Öster var fast förankrat i mitten av tabellen borde ungdomarna getts frikostigt med speltid. Kan någon förklara hur han tänker? Som i dag mot Halmstad. Inte ens när matchen var körd bytte Järdler in Avdic och Ahrn. Och Oliver Gustafsson kom in med blott fem minuter kvar....obegripligt.

Kommentarer

• Det är ju det bästa laget för dagen som ska tas ut, och därtill då ge ungdomarna chansen. En delikat balansgång. Jag tycker Järdler, likt Roar, är duktig på att snappa upp och ge de unga chansen. Men som sagt, det är en balansgång; vi måste leverera och alla matcher är betydelsefulla (det är inte bara äran, utan även pengar som står på spel för varje tabellplacering).

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • De Pengarna är nog försumbara jämfört med att behöva värva spelare utifrån eftersom de unga inte getts chansen att växa in i laget. När ska man spela in dem om inte när serien redan är körd? Bättre läge finns ju inte.

• redigerade November 2018

@MatteP sa:
    De Pengarna är nog försumbara jämfört med att behöva värva spelare utifrån eftersom de unga inte getts chansen att växa in i laget. När ska man spela in dem om inte när serien redan är körd? Bättre läge finns ju inte.

Ja, ett alternativ är ju att låna ut dom - Örnblom till Ängelholm, Adu till Karlskrona o.s.v i syfte att ge dom speltid i match efter match så att de kan konkurrera om en plats i startelvan när de sedan återvänder till oss. Vi måste ställa det bästa laget på planen - eller vill du se oss i en serie lägre ner ? Ungdomarna får chansen - sedan måste dom ta den också, som Gustav Ahrn gjorde i sin debutmatch. Lita på Järdler.

Gillad av:Slangen, Manne (2 totalt)
  • @TheSmokingMan sa:

@MatteP sa:
    De Pengarna är nog försumbara jämfört med att behöva värva spelare utifrån eftersom de unga inte getts chansen att växa in i laget. När ska man spela in dem om inte när serien redan är körd? Bättre läge finns ju inte.

Ja, ett alternativ är ju att låna ut dom - Örnblom till Ängelholm, Adu till Karlskrona o.s.v i syfte att ge dom speltid i match efter match så att de kan konkurrera om en plats i startelvan när de sedan återvänder till oss. Vi måste ställa det bästa laget på planen - eller vill du se oss i en serie lägre ner ? Ungdomarna får chansen - sedan måste dom ta den också, som Gustav Ahrn gjorde i sin debutmatch. Lita på Järdler.

Att låta de egna talangerna få speltid i betydelselösa matcher, som Öster har spelar på slutet i årets SE, för väl inte laget till lägre divisioner...!

• Jag är alltid glad när egna talanger får minuter. Ahrn första mål och Avdic första assist i år. Och kanske var detta säsongen för ungdomar?! Men placeringar ger pengar, och chefstränarens fokus är nog på att gå upp i allsvenskan nästa eller nästnästa år. Och vi fick ju en debutant! Men idag handlade allt om en äldre farbror som vigt sitt liv åt Östers IF. Tack Mario.

Gillad av:Manne, Slangen, Hulthan, xonitex (4 totalt)
  • Vilken ungdom skulle fått chansen och på vilken plats? Jag förespråkar verkligen att våra egna ska få chansen. I år är det väl Gustaf jag tycker kunde fått någon mer chans. Och Filip såklar då, men bra för honom att få de här två matcherna. Jag hör att vi ska ha en väldigt talangfull målvakt i ungdomsleden. Jag hoppas han får chansen brevid Robin istället för Sobo.

• Målvaktsfrågan måste lösas inför 2019. Vi är alldeles för beroende av Robin och har haft tur att han varit skadefri - hade något hänt honom hade vår tabellplacering kunnat se annorlunda ut. Sobo duger inte på SE-nivå; nu måste vi värva en yngre och mer utvecklingsbar målvakt som redan till våren kan ge Robin en verklig match om startplatsen i målet. Robin får gärna vara fortsatt etta men det måste finnas en klart bättre tvåa bakom honom.

Gillad av:MatteP (1 totalt)
  • @TheSmokingMan sa:
    Målvaktsfrågan måste lösas inför 2019. Vi är alldeles för beroende av Robin och har haft tur att han varit skadefri - hade något hänt honom hade vår tabellplacering kunnat se annorlunda ut. Sobo duger inte på SE-nivå; nu måste vi värva en yngre och mer utvecklingsbar målvakt som redan till våren kan ge Robin en verklig match om startplatsen i målet. Robin får gärna vara fortsatt etta men det måste finnas en klart bättre tvåa bakom honom.

Gillad av:olka6806, Lindstig, Lewinsky, MatteP (4 totalt)
  • Njaha, han som skrivit det där har ju också trollat om att han ”vet allt om Öster” och publicerat en hel del nonsens. Men visst, Stulic är en talang. Sobo ser jag dock som helt omöjlig att ha kvar nästa år och jag tror Järdler fick det bekräftat igår. Robin behöver konkurrens och känna att han inte är given i match efter match och vi behöver framförallt ett hållbart alternativ om Robin blir skadad.

• @TheSmokingMan sa:
    Njaha, han som skrivit det där har ju också trollat om att han ”vet allt om Öster” och publicerat en hel del nonsens. Men visst, Stulic är en talang. Sobo ser jag dock som helt omöjlig att ha kvar nästa år och jag tror Järdler fick det bekräftat igår. Robin behöver konkurrens och känna att han inte är given i match efter match och vi behöver framförallt ett hållbart alternativ om Robin blir skadad.

Om du lyssnade på Mario Vasilj i intervjun på Östers officiella hemsida, så tar även Majje upp Stulic som ett intressant namn för framtiden. Det verkar lovande..

• Ja nu är det inte bara Musa som tycker så utan väldigt många runt och i föreningen.

• redigerade November 2018

Avdic, Ahrn, Örnblom i A-truppen, Stulic flyttas upp som 16-åring, Nuh gick direkt till MFF (tyvärr), Gustafson, Ericsson, Lindblad och Dzelili knackar på dörren till A-laget. När hade vi så här många egna produkter på gång senast? Och hur kommer det sig att ungdomsverksamheten plötsligt verkar leverera?

• Kan någon berätta lite om Lindblad?

• @Slangen sa:
    När hade vi så här många egna produkter på gång senast? Och hur kommer det sig att ungdomsverksamheten plötsligt verkar leverera?

En gubbjävel som jag kan knappt minnas det, så länge sen är det. På frågan om varför så tror jag inte det handlar om en sak - men det känns som att det funnits en styrning och en långsiktighet på ledarsidan, samtidigt som vi har en riktigt bra anläggning för träning och en inramning som får de mest talangfulla att stanna kvar.

Men jag väljer att ta det lite lugnt med superlativen ett tag till. Inte för att förminska någon, jag är så grymt jävla nöjd med vad som är på gång - men det är just på gång än så länge. Inte slå oss för bröstet, inte slå oss till ro. Bara fortsätta jobba precis som vi gör nu. Säkra upp ledare och resurser. Bli lite bättre varje år.

Och sen - om frukten blir mogen så att säga - så ska vi inte bli upp- och nerköpta, vi ska fortsätta samma arbete och se till att etablera oss i högsta serien.

Gillad av:Patrik, Manne, Labila Kabila, McA, JFA (5 totalt)
  • Öster i topp i Kronoberg gällande Gräsroten, och tilldelas nära 200 000 kronor. Hatten av för er som tippar och har angivit Öster som ert lag.

Gillad av:Slangen, xonitex, Hulthan, Labila Kabila, Ozze, cj9808, Manne, Ols, Lutavallen (9 totalt)
  •  Gillad av:KAX, Labila Kabila, outdoor_miner, Pekka, naren (5 totalt)
  • Inte nog med att vi har fått markant mycket högre poäng, vi har fått en extra stjärna(tror det hände 2018?). Om man kollar certifieringen från 2016 så hade vi 3 stjärnor och 1288 poäng.

Riktigt bra utveckling till 2018 med andra ord, 1892 poäng och 4 stjärnor!! <3

Logga in eller registrera för att kommentera.