Östers Ekonomi 2018-2019

redigerade November 2018 i Supportersnack

Ja som titeln lyder, är Östers ekonomi bra eller dålig just nu? är det någon som har en inblick i föreningen eller har en teori?

«1

Kommentarer

• Jag tror att Öster är en av de mest välskötta föreningarna i Superettan just nu.

• redigerade November 2018

Öster vände ju -4.5 mkr till vinst med 200k i eget kapital förra året, men då såldes Levi... I år har man budgeterat för en vinst på nästan 2 mkr, enligt en artikel i SMP (se länk i slutet av inlägget). Det kan jag tycka var vågat satsat, men har ju å andra sidan noll insyn i föreningen.

Med minskat publiksnitt i år tror jag ÖIF har tappat en hel del pengar i budgeten. Däremot har man fått in pengar för Simon Strand ännu(?), samt att det om möjligt var så att man minskade lönekostnaderna med några tusen efter spelarrockaderna i somras(?). Sedan är det bara att hoppas så många som möjligt köper Jullotter, blir medlem i föreningen med mera mera kring slutet av året, köper souvenirer och allt vad det nu kan vara. Det intressanta är ju såklart om det finns utrymme för några nyförvärv av hög kaliber som sagt.. Tycker man ska försöka köpa loss Calle Johanson, men det handlar nog om minst 1 mille skulle jag tro (spekulera), finns den möjligheten tror jag man får tillbaka den investeringen, förvisso.

http://www.smp.se/sport/osters-ordforande-talar-ut-om-forandringarna-och-ekonomin/

• Calle J är rätt bra men 1 mille lär väl Öster inte betala för någon spelare?

• @jon sa:
    Calle J är rätt bra men 1 mille lär väl Öster inte betala för någon spelare?

När ska Östersupport öppna pungen, om inte inför 2019, när tv pengarna ökas dramatiskt 2020?

• redigerade November 2018

Rubriken borde vara Östers ekonomi 2019. Går den att ändra?

EDIT/MOD: Bra synpunkt, fixat.

På Östers hemsida hittar jag information om att man får 2 st biljetter till valfri hemmamatch om medlemsskap för 2019 betalas innan 31 dec 2018. Stöd föreningen och teckna medlemskap!

http://ostersif.se/medlem

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • Läst, förstått, värderat, insett möjligheten att fylla ut min konturlösa, ofta obemannade skugga på Södra stå. Sett chansen att ta med någon som tvekar, tvivlar, väljer bort. Nota bene: Det är upp till oss som löst / brukar lösa medlemskap att motverka tvekan, tvivel och tvungna val hos våra nära och kära. Rött och blått, i stort och smått!

Gillad av:KAX, korrsa, Lewinsky (3 totalt)
  • Snart drar utlottningen igång.

Pojkar och flickor, ni har väl köpt Öster-lotter? Alltid Öster!

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • Att bli medlem stärker inte bara föreningsdemokratin - den stärker också Östers ekonomi.

Såg att om man blir medlem innan 31/12 får man två biljetter gratis till valfri match 2019.

• @xonitex sa:
    Att bli medlem stärker inte bara föreningsdemokratin - den stärker också Östers ekonomi.

Såg att om man blir medlem innan 31/12 får man två biljetter gratis till valfri match 2019.

BUMP :sunglasses:

Bli medlem!

Gillad av:Slangen, Fotbollsfakiren, Lewinsky (3 totalt)
  • Lyssnar på Robert Lauls podd med SEFs Mats Enquist. Ca 40 min in i programmet pratar de om det nya avtalets fördelning mellan de allsvenska klubbarna och klubbarna i Superettan. Enquist säger att klubbarna kommit överens om att fördelningen fortfarande skall vara 75-25 %, dvs tre fjärdedelar till Allsvenska och en fjärdedel till Superettan.

Det är första gången jag hört att fördelningen är klar.

https://poddtoppen.se/podcast/1095805585/allsvenska-podden/det-allsvenska-odesaret-2019

Gillad av:Petter Bengtsson, Knugen (2 totalt)
  • Öster har gjort klart med Anders Öhmans bolag APP som dräktsponsor. Bra med samarbete i staden "över gränserna".

Gillad av:Suppe (1 totalt)
  • Huvudlöst med kontantfritt på Östersarena. Alla skall ha möjlighet att gå på fotboll och se Östers IF spela. Gör om, gör rätt!

• @Lutavallen sa:
    Huvudlöst med kontantfritt på Östersarena. Alla skall ha möjlighet att gå på fotboll och se Östers IF spela. Gör om, gör rätt!

Alla har väl möjlighet? Bankkorten kom 1977, innan Östers tre senaste guld bärgades. Internet har ju iaf folk som skriver på forumet, så biljett köps enklast i förväg.
    Vi har ju vid flera matcher fått rapporter om folk som vänt hem för att det tar för lång tid vid kassorna, likaså att många skiter i att handla i kioskerna för att det tar för lång tid. Då är ju åtgärder som snabbar upp flödet positivt.

Gillad av:Kalle Dahl, Petter Bengtsson, Hulthan, outdoor_miner, Labila Kabila, Slangen, Lucksmith, lidot, Manne, Ruuben (10 totalt)
  • @Lutavallen sa:
    Huvudlöst med kontantfritt på Östersarena. Alla skall ha möjlighet att gå på fotboll och se Östers IF spela. Gör om, gör rätt!

Rätt av Öster. Kontanthantering är dyrt och svårhanterat nu när alla giriga banker lagt ner all kontanthantering.

Gillad av:ubie67 (1 totalt)
  • Är det någon som har beställt årsredovisningen inför årsmötet på torsdag?
    Plusminus noll för koncernen är det jag har hört, någon annan som vet?

• @Labila Kabila sa:
    Är det någon som har beställt årsredovisningen inför årsmötet på torsdag?
    Plusminus noll för koncernen är det jag har hört, någon annan som vet?

Jag har mailat Jacob om årsredovisningen men inte fått svar. Har inte hört något om resultatet.

• @Calle01 sa:
    Öster har gjort klart med Anders Öhmans bolag APP som dräktsponsor. Bra med samarbete i staden "över gränserna".

Tragedi för Östers IF att bli sponsrad av Anders Penning Pung. När pungen spricker vad händer då?

• @Lutavallen sa:

@Calle01 sa:
    Öster har gjort klart med Anders Öhmans bolag APP som dräktsponsor. Bra med samarbete i staden "över gränserna".

Tragedi för Östers IF att bli sponsrad av Anders Penning Pung. När pungen spricker vad händer då?

1. Pungen spricker nog inte.
    2. Skulle pungen spricka finns det andra potentiella sponsorer.

Jag tror inte vi tjänar på att ligga i fejd med Lakers och deras välgörare. Jag tror mer på samarbete.

Gillad av:KAX, xonitex, Ruuben, JFA, Redarmy88, olka6806 (6 totalt)
  • För er som vill ha en årsredovisning: Det går att beställa på hemsidan och ni hittar det under Fler nyheter. Den 28 februari lades det ut Inför årsmöte 2019. Går ni in där så finns det ett formulär där årsredovisningen för 2018 kan beställas. Men det står inte vilket datum årsmötet äger rum. Någon som vet?

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • redigerade March 14

Årsredovisningen damp ner i maillådan några minuter efter jag gjort beställningen. Liten kort sammanfattning av förra årets resultat.

Årsredovisningen består av två resultat- och balansräkningar, koncernens och moderföreningens.

Det egna kapitalet, som beviljar Elitlicensen, räknas utifrån koncernens balansräkning.

Resultatet efter finansiella poster för koncernen är en vinst på 40 263 kr. Skatten på året resultat är 349 963 kr så årets resultat för koncernen blev minus 309 700 kr. Elitlicensen räddas genom erhållna villkorade kapitaltillskott på 315 875 kr. Utfall inklusive kapitaltillskott blev 6 175 kr.

Koncernens eget kapital per den 31 december 2018 är 226 363 kr. Att det egna kapitalet är positivt beror alltså enbart på att ett kapitaltillskott erhållits.

Det är moderföreningen som erhållit kapitaltillskottet. Enligt verksamhetsberättelsen är tillskotten villkorade innebärande att återbetalning endast kan göras ur föreningens disponibla vinstmedel. Årsmötet bestämmer om återbetalning av kapitaltillskotten skall ske.

Det är tur vi har vår arena och vår koncern, för resultaträkningen för moderföreningen ser inte bra ut. 2018 års resultat för moderföreningen blev minus 2 095 660 kr. Utfall efter kapitaltillskott blev minus 1 779 785 kr.

Det egna kapitalet för moderföreningen är minus 4 644 267 kr. Erhållna kapitalskott sammanlagt är 4 740 500 kr och den balanserade förlusten i nästa års redovisning/balansräkning kommer att bli hela 9 384 767 kr för moderföreningen.

Snacka om att nästa års ökning av tv-avtalet är välkommet. Diskussionen om att ökningen av intäkter ska gå till höjda spelarlöner kan inte gälla klubbar i Superettan. Här gäller det att konsolidera. Och Öster är ju en välskött förening jämfört med t ex HBK och HIF.

Jag har ett par frågor som någon kanske kan besvara.

1. Hur kan koncernen betala 349 963 kr i skatt när vinsten efter finansiella poster bara blev 40 263 kr?
    2. Hur kan SvFF tillåta kapitaltillskott? Det är pengar som skall återbetalas och för mig är det ett lån. Och ett lån påverkar inte balansräkningen positivt. Det är många klubbar som erhåller kapitaltillskott för att klara Elitlicensen.
    3. Jag hittar ingen post för spelarförsäljningar. Hur mycket fick Öster för Simon Strand?
     Gillad av:Petter Bengtsson, Labila Kabila, Lewinsky, outdoor_miner, Zingo, xonitex (6 totalt)
  • redigerade March 14

@Calle01 sa:
    Men det står inte vilket datum årsmötet äger rum. Någon som vet?

Torsdagen den 14 mars 19.00

http://ostersif.se/a/oster-kallar-till-arsmote

• Så koncernens egna kapital är över 200k men moderföreningen har underskott? Tack för genomgången men jag förstår inte riktigt, ekonomiska termer är inte min starka sida.

• @xonitex sa:
    Så koncernens egna kapital är över 200k men moderföreningen har underskott? Tack för genomgången men jag förstår inte riktigt, ekonomiska termer är inte min starka sida.

Precis så är det.

• @Calle01 sa:

1. Hur kan SvFF tillåta kapitaltillskott? Det är pengar som skall återbetalas och för mig är det ett lån. Och ett lån påverkar inte balansräkningen positivt. Det är många klubbar som erhåller kapitaltillskott för att klara Elitlicensen.

Är det inte Lex Helsingborg?
    När de höll på att gå omkull tidigt 00-tal gav kommunen ett stort efterställt lån som inte tolkades som ett lån i balansräkningen. Vilket gjorde att de klarad elitlicensen och slapp bli tvångsnedflyttade som Örebro.
    Funkar det för en funkar det för fler......

• @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Calle01 sa:

1. Hur kan SvFF tillåta kapitaltillskott? Det är pengar som skall återbetalas och för mig är det ett lån. Och ett lån påverkar inte balansräkningen positivt. Det är många klubbar som erhåller kapitaltillskott för att klara Elitlicensen.

Är det inte Lex Helsingborg?
    När de höll på att gå omkull tidigt 00-tal gav kommunen ett stort efterställt lån som inte tolkades som ett lån i balansräkningen. Vilket gjorde att de klarad elitlicensen och slapp bli tvångsnedflyttade som Örebro.
    Funkar det för en funkar det för fler......

Jo, det är lex HIF. Men det är ändå konstigt. Tur för Öster att det tillåts men för handlar det om lån.

• Inga roliga siffror. Någon som vet vad man budgeterat med för publiksiffra? Har ju iaf fått en bra start på säsongen med cupmatcherna som tur är.

• Förra årets minus för moderföreningen låg på -1,9. Av det var 900 000 minskade publikintäkter och 600 000 i minskade intäkter från SEF för sämre resultatbonus. Rätt "naturliga" förklaringar således. De lade årets publiksnitt på ungefär som förra årets siffra 2200, vilket känns klokt och lågt. Med tanke på cup-matcherna, ingen flyttad hemmapremiär och bättre resultat bör det går att öka på rejält. Man budgeterade med ett minus på 1.1 miljoner tror jag det var. Men plusresultat i hela koncernen.

Gillad av:Petter Bengtsson, xonitex, Labila Kabila, Slangen (4 totalt)
  • Gäller ju verkligen att leverera om publiken ska strömma till arenan, inte bara resultatmässigt, utan att man verkligen spelar en rolig och attraktiv fotboll tror jag kommer vara avgörande för den kräsna publiken.
    Vad man sett hittills så finns det ju goda förutsättningar för det. Varit underhållande matcher att titta på so far.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • redigerade March 15

Jag tror att det mest handlar om sportsliga framgångar, inte om att spela roligt. Nu spelar ju Järdlers version av Öster en synnerligen attraktiv fotboll, så tråkigt spel är rimligen inte ett problem.

Östers påstått låga publiksiffror - i själva verket är de ganska höga för Superettan - kommer ju upp emellanåt. Jag tror att det är svårt att få till en plötslig dramatisk ökning. Växjö är för litet för det. Vad jag istället tror på är en mer långsiktig utveckling av supporterkulturen. Jag har redan föreslagit att de olika sektionerna får namn efter klassiska spelare (en uppskattad idé, vad hände?), men jag tror att man kan göra mer. Att orginsera en gemensam marsch från centrum till arenan tror jag på. Om alla vet att det blir något vid varje hemmamatch kan det bli något som växer över tid och skapar mer publikintresse. Jag tror att East Front har potentialen att bli betydligt större.

Precis som Växjö som stad aldrig bör försöka vara ett mini-Stockholm utan istället odla den egna särarten, anser jag att East Front och Öster behöver satsa mer på den egna storyn, det unika. Stig Svensson, Lill-Damma, Harry Bild, Tomas Ravelli, Mario Vasilj - kulturbärarna, SM-gulden, de stora matcherna i Europa-cupen, och längre tillbaka ängagänget från stadsdelen Öster. Jag fattar inte varför allt detta inte syns mer. När vi senast här på forumet diskuterade souvenirer handlade det om brandsläckare och brandfiltar. Hur fasen har de tänkt?

Jag gillade verkligen när Harry Bild var modell för nya matchtröjan. Det kändes klockrent. Och jag gillar idén med fika-träffarna. Men det krävs mer för att jag ska tycka att marknadsföringen håller Järdler-klass.

• Precis Petter, o viktigast av allt resultaten som styr o att vi spelare kontinuerligt i AS o ej SE likt nu, där ligger pengar, uppmärksamhet o allt större intresse både från näringsliv o privatpersoner. Gladspel bara ett plus men inte avgörande, vet ju själv hur det var under Backes tid då det nästan var för många lirare o finlir, hade bytt till lite TFF spel alla dgr i veckan för tex guld -92 som innerstolpen bestal oss på bla...

Logga in eller registrera för att kommentera.