VDFF försöker ta över Östers IF:s arena

redigerade November 2018 i Supportersnack

Nu är det verkligen dax att sätta ned foten och skydda Östers intressen.
VDFF som styrs av Lakers försöker nu ta över Östers arena, man vill att kommunen omförhandlar avtalet med Öster så att VDFF skall kunna ta över arenan. VDFF vill vidare att intäkterna för att arenan får heta Myresjöhusarena skall delas mellan Öster och VDFF. Reklamen på arenan skall delas mellan Öster och VDFF.
Lakers med Öman i spetsen kapade Östers damlag för ett antal år sedan av kommersiella skäl, nu försöker man ta arenan också.
Östervänner sätt ner foten mot detta omgående. NU ÄR DET NOG! STÅ UPP FÖR FÖRENINGEN OCH ÖSTERS IF!
RÖR INTE VÅR ARENA OCH VÅRA AFFÄRSINTRESSEN! VDFF kan spela någon annan stans om det inte passar!
VDFF representerar INTE i restaurangerna på Östers arena utan i Lakers restaurang i Vida arena, det säger allt.
Den som gapar över mycket, vill ha allt! Men den som flyger för nära solen bränner sina vingar likt Ikaros.
Läs artikeln i dagens SMP 2018-11-07.

Gillad av:Knugen (1 totalt)
«13

Kommentarer

• I dagsläget har jag väl förståelse för bägge parter.

Ett bra alternativ vore väl att de köper halva arenan och ger oss 100 miljoner kronor. Då kanske vi kan samarbeta bättre.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • >

Östervänner sätt ner foten mot detta omgående. NU ÄR DET NOG! STÅ UPP FÖR FÖRENINGEN OCH ÖSTERS IF!
    RÖR INTE VÅR ARENA OCH VÅRA AFFÄRSINTRESSEN

Sommaren 2015 skrev du så här:
    ”Sälj den jävla arenan som aldrig skulle byggts.
    Bygg en förening och ett elit lag istället.
    Att hålla fast vid arenan leder till undergång för föreningen.”

Gillad av:Pelle, Slangen, Redarmy88 (3 totalt)
  • Det var en väldigt tveksam artikel som skapade mer frågor än vad den svarade på.
    Hur ser hyressituationen ut för VDFF på Myran?
    De klagar på att restaurangen drivs av någon annan, och därför väljer de att ha representation i Vida, drivs den av DFF då eller?
    De förlorar 4mkr på att inte ha en egen arena, är den gratis då eller hur får de ihop en sådan ekonomi med tanke på sin skrala publikintäkt?
    Det kanske inte är världens bästa att ha tv-torn på östra sidan med tanke på solen, men vad vet jag?

Känns ganska mycket som att vi vill gärna ha kvar och äta kakan samtidigt.

• Arenan är byggd av Öster för Öster. Om det inte passar för Växjö DFF så kan de väl flytta till Värendsvallen ?

Gillad av:Hulthan, Eckart, Labila Kabila, Lutavallen, Redarmy88 (5 totalt)
  • -"Sälj alla skyltar ”dubbelt” och låt de sedan exponeras under matcher i både Damallsvenskan och Superettan. De sponsorer som redan har skyltar betalar helt enkelt x antal tusenlappar till Växjö DFF, utöver den summa de redan betalar till Öster"

Osedvanligt dumt förslag. Helt plötsligt kanske DFF i ren jämställdsanda vill dela på intäkterna helt jämnt.

Det ska tilläggas att DFF fram till i somras hade ett publiksnitt på 570 personer. Kanske finns andra delar att starta med än just själva arenafrågan och skapa osämja mot Öster? Få folk till matcherna tex.

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • @Ampelliljan sa:
    Arenan är byggd av Öster för Öster. Om det inte passar för Växjö DFF så kan de väl flytta till Värendsvallen ?

Men Öster tjänar på att ha dem som hyresgäster. Så hoppas de inte flyttar till Värendsvallen.

• @Calle01 sa:

@Ampelliljan sa:
    Arenan är byggd av Öster för Öster. Om det inte passar för Växjö DFF så kan de väl flytta till Värendsvallen ?

Men Öster tjänar på att ha dem som hyresgäster. Så hoppas de inte flyttar till Värendsvallen.

Gör vi verkligen det ? Jag stör mig mest på att det verkar som om de typerna ifrågasätter vår äganderätt i artikeln ?

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • @Knugen sa:
    Vem fan kollar ens på VDFF? Ingen bryr sig om det pisslaget och så tror dem att de bara kan komma och försöka stjäla hela Östers jävla arena. Inte nog med att vi är sjyssta redan när vi hyr ut arenan till så ställer dem ens massa jävla krav på oss. Kasta jt dem från myran och så fpr vi se hur jävla glada de blir sen när dem inte har någonstans att spela dem jävla asen

Ingen har velat stjäla någonting. VDFF vill hitta sätt att få in mer pengar på arenareklam under sina matcher. Det kan man argumentera för och emot utan att förfalla till en femårings språkbruk...

Och vad gäller Lutavallen, du borde väl jubla. Du har ju som påpekades ovan ihärdigt argumenterat för att Öster ska göra sig av med arenan. Men för en del är ju det viktigaste att få vara rejält arg, och då spelar det mindre roll vad man är arg på.

Gillad av:Memory Man (1 totalt)
  • Hur fungerar det i Borås? En stad där två elitlag spelar sina matcher på samma arena.

• @Knugen sa:

@Slangen sa:

@Knugen sa:
    Vem fan kollar ens på VDFF? Ingen bryr sig om det pisslaget och så tror dem att de bara kan komma och försöka stjäla hela Östers jävla arena. Inte nog med att vi är sjyssta redan när vi hyr ut arenan till så ställer dem ens massa jävla krav på oss. Kasta jt dem från myran och så fpr vi se hur jävla glada de blir sen när dem inte har någonstans att spela dem jävla asen

Ingen har velat stjäla någonting. VDFF vill hitta sätt att få in mer pengar på arenareklam under sina matcher. Det kan man argumentera för och emot utan att förfalla till en femårings språkbruk...

Och vad gäller Lutavallen, du borde väl jubla. Du har ju som påpekades ovan ihärdigt argumenterat för att Öster ska göra sig av med arenan. Men för en del är ju det viktigaste att få vara rejält arg, och då spelar det mindre roll vad man är arg på.

jag måste väl förfan få uttrycka mina känslor innan någon språkpolis ska komma och läxa upp mig vilka ord jag "får använda" och "inte får använda". Grammar Nazi

Easy tiger, jag har inte sagt något om vilka ord du får eller inte får använda. Men de ord du väljer att använda gör att du blir lite svår att ta på allvar. Sen känns det onödigt att bli så arg över att någon försöker stjäla vår arena när ingen försöker stjäla vår arena, det är bara det jag säger. Och därmed checkar jag ut från den här diskussionen.

• @Slangen sa:
    VDFF vill hitta sätt att få in mer pengar på arenareklam under sina matcher. Det kan man argumentera för och emot utan att förfalla till en femårings språkbruk...

Jag håller med om språkbruket men att de är för lata för att plocka upp och ner reklam efter sig nu när inte Öster har vaktmästare som gör det åt dem finns det inget att argumentera om.

Att folk blir upprörda när en förening som inte bidrar öht* ska försöka kapa den anläggning någa andr har skapat får man faktiskt förstå.

* den mikroskopiska hyra de öht betalar får de ju anslag till från kommunen

Min gissning är att det här, förutom ett sätt att försöka tvinga till sig mer pengar, är ett sätt att förekomma vinterns resultaträkning och när denna kommer kunna peka på "om vi hade fått in de där fyra miljonerna (var i h-e har de fått en sån siffra från?) så hade vi faktiskt inte gått back"....

Gillad av:Lutavallen, Eckart, Knugen, Hulthan, Labila Kabila, razz97, lidot, Patrik, Lewinsky, Sigge (10 totalt)
  • Konstatera att en del inlägg hoppar på mig, det kan jag ta. MEN jag är bekymrad över att VDFF med folket bakom och runt den föreningen har planer på att försöka ta över arenan från Östers IF på ett slugt och illmarigt sätt. Artikeln i SMP som herrarna runt hockeyklubben fått in var riktad till stadens politiker.
    ALLA verkliga Öster supporter med något innanför pannbenet borde dra öronen åt sig och ta situationen på yttersta allvar. Folket runt ett vist lag med klubbor har tentakler in i Öster, så blev föreningen av med damlaget och så kan vi bli av med arenan. Tycker föreningen omgående skall starta damfotboll igen för att blidka Växjö kommun, det behöver inte vara på elitnivå. Vem tjej i hela världen vill inte spela i Östers IF.
    PS: Verkliga Öster supporter har mycket innanför pannbenet.

• Anmärkningsvärt. Det är ju en debattartikel som Dan Magnusson av någon anledning satt sitt namn på? Vad håller han på med?

• Ngn som kan kopiera Magnussons text, flertalet exilare härinne som ej betalar 150 riksdaler/mån för att endast läsa sportdelen typ 2ggr/v ?

• @Knugen sa:
    Äger Öster arenan eller gör kommunen det?

Jag citerar från Östers senaste årsredovisning, under rubriken Förvaltningsberättelse, sid 2:

"Koncernen består av moderföreningen Östers IF som äger alla aktier i Öster Arena AB, vilket i sin tur äger samtliga aktier i Fotbollsfastigheter i Växjö AB.

All sportslig verksamhet bedrivs inom moderföreningen Östers IF. Fotbollsfastigheter i Växjö AB äger Myresjöhus Arena och bedriver fastighetsförvaltning och hyr genom hyresavtal ut arenan till Öster Arena AB. Inom arenabolaget bedrivs huvudsakligen evenemangsverksamhet, uthyrning av arenan samt lokaluthyrning."

Östers IF har således kontroll över arenan genom aktieinnehav så något övertagande av Myresjöhus Arena av annan part torde vara omöjlig.

Överlag en okritisk artikel med något sakfel. Varför påpekar inte journalisten eller låter någon från Öster kommentera, rimligheten att ägaren av arenan också får pengarna som namnet genererar? Vilket av bolagen som får pengarna för arenanamnet vet jag inte, men det är inte Öster Arena AB som äger Myran, det gör Fotbollsfastigheter i Växjö AB.

Visst kan säkert arenaavtalet omförhandlas, som Hans Ohlsson i VDFF vill, men då borde också ägarskapet delas. Med den risk det innebär för en liten förening som VDFF.

• redigerade November 2018

• Fundera kring arenanamnet. Är det rimligt att Öster Arena AB tar hand om hela intäkten från namnförsäljningen av arenan? Namnet får ju medial spridning även i samband med Växjö DFF:s elva hemmamatcher.
    - Ja, det är rimligt

VDFF ska ju såklart få ha sina åsikter och jag förstår att man alltid vill utvecklas. Men varför inte ta det internt? Det här gör ju bara relationen till Öster infekterad. Inse er plats i näringskedjan och var tacksamma att ni fick ta över just det, Östers, damlag. Ni hade inte befunnit er i Damallsvenskan annars. Öster ska ju bygga om/renovera Myran så det blir mer komfort för just VDFF.. Så otroligt otacksamt att kasta ut sig det här i media också. Muppar. Flytta till C-planen om det inte passar.

Gillad av:onion (1 totalt)

Lär komma motreaktion på detta inom kort, om det så bli nånstans på annat forum än Smp, intressant o höra vad VÅRT lag har att säga om detta!

• Naturligtvis vill de ha mer av kakan. Eftersom vi har yttrandefrihet kan de säga det i lokaltidningen. Det tycker jag faktiskt inte är särskilt upprörande. Det viktiga är hur ägaren av arenan hanterar dessa anspråk. Kan de inte bara säga nej? Så kan ju en fastighetsägare välja att svara en gnällig hyresgäst. En missnöjd hyresgäst kan flytta.

Naturligtvis har det här även en lokalpolitisk dimension. VDFF kan säkert påverka en del feministiskt orienterade kommunpolitiker. Jag antar att det är därför de gör det här utspelet. Hade jag varit ordförande i VDFF hade jag också gjort liknande utspel. Det är en del av den lokala konkurrenssituationen. Jag tror att Öster kommer att svara klokt.

• Dem är hyresgäster, passar det inte så är det bara att flytta. Man kan även ta ett lån på 200 miljoner och bygga eget. Så fungera det i den verkliga världen

Gillad av:Labila Kabila, Patrik (2 totalt)
  • Fotboll är business. Det handlar om krona in och krona ut.
    Hur många åskådare ser VDFFs matcher?
    Finns inte en rimlig chans att de bör få mer pengar än åskådare. Det här tjatet mellan dam respektive herr-fotboll börjar bli övertjatat.
    Passar det inte så är det bara att bygga eget.

Det som är mest störande är alla de som vill att damfotbollen ska få in samma pengar som herrfotbollen, bara det att när man väl har möjligheten att gå på da fotboll så skiter man i det. Som jag skrev tidigare krona in kontra krona ut så kommer man närmst sanningen, den svidande sanningen för damfotbollen är ju att krona in inte blir mycket krona ut..

• De får väl bygga en egen arena, som alla andra föreningar som inte vill hyra kommunalt gör..

• Ett par saker jag är säker på och jag vet precis hur det här kommer sluta. Om ett tag kommer VDFF och Växjö Kommun stå i tidningen hand och hand och Öster är en förlorare igen, Öman kommer ha blandad sig i på något sätt (alternativt må gott när det gått åt helvete för Öster igen). Någon morsa från Hovsaga kommer konstatera att det är klart arenan ska målas om i färgen svart "den är ju neutral", och att det är klart intäkterna ska delas lika. "DFF spelar ju trots allt i högsta ligan och Öster spelar ju inte ens i Allsvenskan."

Gillad av:Knugen, Patrik (2 totalt)
  • Hade det inte varit smart om VDFF valt rött när föreningen bildades 2014? Då var ju arenan redan målad.

Gillad av:Lindstig, OmOstersIF, Lewinsky, Ozze (4 totalt)
  • OlsOls
    redigerade November 2018

Öster o kommunen sitter i samma båt. Utan bidragen från kommunen skulle Öster aldrig kunna ha en "egen" arena. Samtidigt behöver kommunen kanske påminnas om att utan ett elitlag i herrfotboll skulle kommunen bli ägare av en elefantkyrkogård. Men Östers supportrar får kanske ändå vara beredda på att smälta en del kompromisser till förmån för VDFF.

@Ols sa:
    Öster o kommunen sitter i samma båt. Utan bidragen från kommunen skulle Öster aldrig kunna ha en "egen" arena. Samtidigt behöver kommunen kanske påminnas om att utan ett elitlag i herrfotboll skulle kommunen bli ägare av en elefantkyrkogård. Men Östers supportrar får kanske ändå vara beredda på att smälta en del kompromisser till förmån för VDFF.

Problemet i frågan är ju att Öster, genom sina bolag, äger arenan. Samarbetet måste bli bättre men att VDFF skulle ha del av pengarna för arenanamnet är absurt.

Och skulle inte kommunen bidra skulle det inte funnits någon ishockeyarena och inga SM-guld heller. Det är nog många i Växjö som glömmer det. Hela området skulle bli en kyrkogård om kommunen helt plötsligt skulle dra in bidragen.

• @Calle01 sa:

@Ols sa:

Problemet i frågan är ju att Öster, genom sina bolag, äger arenan. Samarbetet måste bli bättre men att VDFF skulle ha del av pengarna för arenanamnet är absurt.

Och skulle inte kommunen bidra skulle det inte funnits någon ishockeyarena och inga SM-guld heller. Det är nog många i Växjö som glömmer det. Hela området skulle bli en kyrkogård om kommunen helt plötsligt skulle dra in bidragen.

Nja, Lakers får väl mindre i kommunalt bidrag än vad de normalt gör vinst per år. Så hockeyklubben skulle nog klara sig utan problem.

• @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Calle01 sa:

@Ols sa:

Nja, Lakers får väl mindre i kommunalt bidrag än vad de normalt gör vinst per år. Så hockeyklubben skulle nog klara sig utan problem.

Jo, men då hade fått lägga mycket mer på arenan och mindre på löner. Då hade det blivit svårare att konkurrera med Frölunda, Skellefteå och de övriga.

• Ingen förening hade klarat sig utan de kommunala bidragen. Allra minst VDFF.

• Låt dom köpa halva arenan. Inte speciellt lukrativt att driva arena. Dela kostnader. Intäkter tar respektive förening för eget arrangemang. Proffesionellt skött arenabolag sköter driften. Kan Hammarby och Djurgården dela arena så kan väl vi också. Tror Öster skulle tjäna på det. Kommunen måste dock gå i borgen för Vdff.

Logga in eller registrera för att kommentera.