Superettan 2019

redigerade January 23 i Supportersnack

Då årets säsong börjar lida mot sitt slut får vi börja blicka mot nästa säsong där vi - förhoppningsvis - åter spelar i Superettan. Men tänkte att vi behöver en diskussionstråd redan nu för att ladda ordentligt och få en uppfattning om kommande säsong.

Följande lag är helt klara för superettan 2019:
Mjällby
Brage
Öster
Degerfors
Örgryte
Halmstad
Trelleborg
Västerås
Dalkurd
Frej
Gais
Jönköping
Norrby
BP
Varberg
Syrianska

Gillad av:MatteP (1 totalt)
«13456710

Kommentarer

• Vill hävda att även Västerås är så gott som klara. Leder norrettan med fyra poängs marginal och har bottenlag kvar att möte i tre av fyra matcher.

• @Slangen sa:
    Vill hävda att även Västerås är så gott som klara. Leder norrettan med fyra poängs marginal och har bottenlag kvar att möte i tre av fyra matcher.

Det vill säga ganska likt utgångsläge som Skövde hade år 2009 - vi vet alla hur det året slutade...!!!

• @Bissan sa:

@Slangen sa:
    Vill hävda att även Västerås är så gott som klara. Leder norrettan med fyra poängs marginal och har bottenlag kvar att möte i tre av fyra matcher.

Det vill säga ganska likt utgångsläge som Skövde hade år 2009 - vi vet alla hur det året slutade...!!!

Haha, sant. Tar tillbaka allt.

• Superettan 2019 börjar så sakteliga ta form...

• Nästa säsong då jävlar ska vi tillbaka till Allsvenskan där vi hör hemma!

• 2019 bör det bli lite lättare att gå upp än i år. De som kommer från Allsvenskan är inga givna topplag. Rent krasst tror jag på Halmstad. Öster har chansen, men då behövs en hyfsad silly season.

Gillad av:MatteP, Knugen (2 totalt)
  • Järdler verkar vilja bygga vidare på årets lag. Lite synd tycker jag att han inte matchat in de egna talangerna nu när laget så länge har befunnit sig i ingenmansland. Jag tänker på spelare som Avdic, Ahrn, Örnblom och V Ericsson.

Gillad av:OmOstersIF (1 totalt)
  • Samtidigt såg man tydligt mot Helsingborg att Örnblom inte alls är på samma nivå som Måns och Lunkan. Även Vasilj är bättre.

• Jag tycker det känns givet att satsa på Karlsson och Lundgren som vårt mittlås också fortsättningsvis. Örnblom blir 3:e mittback nästa säsong och lyfter han sig en nivå så är han verkligen med och konkurrerar. Utöver detta en lärling till nästa säsong också, önskvärt om denne också kan användas som ytterback så att vi inte sitter med fyra renodlade mittbackar. Vi fortsätter med Stefan och Oliver på kanterna. Jag tror det kan bli en riktigt bra backlinje som kan bli en av seriens bästa nästa säsong.

Gillad av:Labila Kabila, Bissan, Zingo (3 totalt)
  • redigerade October 2018

Håller med er, Lunkan och Karlsson som mb-par. Men jag är helt övertygad om att Örnblom kommer bli ordinarie. Kanske inte nu, men i framtiden. Det finns många kvalitéer där. Det är väl positionsspelet som kan vara lite naivt ibland, men sådant putsas bort ju mer matcher och rutin man får.

Gillad av:Labila Kabila, Zingo (2 totalt)
  • redigerade November 2018

Klara för Superettan 2019:

Öster
    Halmstad
    Öis
    Degerfors
    Brage
    Mjällby
    Västerås

Hade lagt till Frej på listan också men så kvitterade AFC i 96:e.

• @Ozze sa:
    Samtidigt såg man tydligt mot Helsingborg att Örnblom inte alls är på samma nivå som Måns och Lunkan. Även Vasilj är bättre.

Just därför måste talangetna matchas in när det är läge att göra det.

• @MatteP sa:

@Ozze sa:
    Samtidigt såg man tydligt mot Helsingborg att Örnblom inte alls är på samma nivå som Måns och Lunkan. Även Vasilj är bättre.

Just därför måste talangetna matchas in när det är läge att göra det.

Skulle inte ha nått emot ett års utlåning till typ Varberg på Örnblom. Han är inte en startspelare hos oss i nuläget men kommer inte att utvecklas mer av att bara träna. De misstag han gör beror på brist på matchrutin.

• Jag vill höra lite med er andra supportrar här ute, Efter 2 säsonger som har varit bra för Öster rent ekonomiskt i Superettan och lag bygget har etablerats, tycker/tror ni att Öster kommer att avancera till Allsvenskan nästa säsong som deras uttalande plan är, eller kommer vi att få vänta en längre tid innan det kommer att hända?. Själv så hoppas jag och ber till gud att Öster går upp nästa säsong men då ska dem vara redo och kunna stanna kvar och inte åka ur Allsvenskan och Superettan på 2 år som dem gjorde innan.

• Jag tror att vi har goda möjligheter att avancera nästa år. Redan i år har vi visat att när spelet sitter kan vi slå alla lag i serien, nu gäller det bara att undvik svackorna. Dessutom ser nästa år serie ut att bli betydligt lättare än årets.

Däremot tror jag att vi behöver rejäla förstärkningar för stt klara oss kvar om vi går upp. På sin höjd ett par-tre spelare ur dagens trupp som skulle hålla i allsvenskan.

Gillad av:Knugen (1 totalt)
  • Det behövs förstärkningar som levererat på allsvensk nivå tidigare.
    Tror vi har bra möjlighet att gå upp nästa säsong. Hoppas det finns lite extra cash till nyförvärv. Annars är risken att vi tappar ytterligare i publiksnitt nästa säsong.

• redigerade November 2018

@Slangen sa:
    Jag tror att vi har goda möjligheter att avancera nästa år. Redan i år har vi visat att när spelet sitter kan vi slå alla lag i serien, nu gäller det bara att undvik svackorna. Dessutom ser nästa år serie ut att bli betydligt lättare än årets.

Däremot tror jag att vi behöver rejäla förstärkningar för stt klara oss kvar om vi går upp. På sin höjd ett par-tre spelare ur dagens trupp som skulle hålla i allsvenskan.

Jag håller med att nästa års Österlag bör ha en bra möjlighet att slåss om en uppflyttning.

Håller dock inte med om att laget i så hög grad borde/måste bytas ut om så sker. Kontunieteten och en modifierbar, hållbar spelidé under samma tränare som byggt upp framgången är definitivt viktigare än vad som står på tröjan.

Dock gäller det att också gå upp med en hungrig, äregirig trupp med potential, som ger sig f-n på att ta ett steg till i sin utveckling väl i AS. Därför vore det utmärkt att gå vidare med t ex Silverholt, Ljungberg, Silka, Calle, Avdic och Lundgren, Örnblom, Månz, Pavic, Stefan och Drottgänget. Här ser jag störst potential i utv hos Örnblom, Ljungberg och Calle som skulle kunna lyfta ett par nivåer och bli karaktärsspelare i ett framtida allsvenskt Öster.

Skulle Järdler ta upp Öster redan nästa år vill jag direkt se honom på ett treårskontrakt. Det kommer förenkla vidare rekryteringar av utvecklingsbara spelare som vill uppåt och framåt.

Tänk att det fortfarande är gratis och skattefritt att drömma....

Gillad av:olka6806, Bissan (2 totalt)
  • Som jag har upplevt signaler inifrån föreningen så är den just nu mkt välskött. Jämfört med ex HIF som verkar ha fallit tillbaka till gamla synder och HBK som inte verkar ha lärt sig ngt nytt av sämre säsonger.

Får man in rätt spelare som passar in i gruppen så finns absolut chanser att gå upp. Min högst personliga önskan är att det ska bli roligt att gå på Myran nästa år. Fler vinster med fler mål och positiv fotboll. Järdler har en filosofi som kan skapa detta. Mindre prat om dåliga publiksiffror förhoppningsvis.

Gillad av:NonPhixion, olka6806 (2 totalt)
  • Om de vinner mer matcher tror ni fortfarande att mer folk kommer att åka och kolla på matcher eller är det dem där 2000 som alltid är på plats kommer att fortsätta?.

• @Knugen sa:
    Om de vinner mer matcher tror ni fortfarande att mer folk kommer att åka och kolla på matcher eller är det dem där 2000 som alltid är på plats kommer att fortsätta?.

Absolut, kör vi en 14-1-0 rad likt första halvan av 2012 så tror jag absolut vi kommer snitta runt 4000 pers per hemmamatch. Allt talar för oss nu. Järdler är en riktigt bra tränare och vår bästa värvning på senare år. Nu har han fått ett inkörningsår så nästa år bör kunna bli bättre resultatmässigt - får vi tre värvningar av klass på de rätta positionerna och samtidigt behålla det vi har (tänker då i första hand på CJ och MP) samtidigt som vi undviker längre formsvackor (och det tror jag vi klarar då nästa års trupp kommer vara betydligt mer samspelad och inkörd i Järdlers spelfilosofi) så räcker det nog för en topp-tre placering.

Gillad av:olka6806, Redarmy88, Knugen (3 totalt)
  • Håller med Drillo. Gör inte som sist då avdankade spelare som Kenny Pavey och Robledo värvades. Låt de spelare som går upp få förtroendet i AS också. Så har t ex Sirius och Östersund lyckats etablera sig.

Gillad av:jon (1 totalt)
  • @Knugen sa:
    Efter 2 säsonger som har varit bra för Öster rent ekonomiskt i Superettan

Jag tror årets säsong kommer vara långt ifrån bra ekonomiskt för Öster. Vi klarar oss hyfsat pga Levi-pengar, men gör troligen ett rätt stort minusresultat i driften. Jag tror till o med att det är nära nog omöjligt att dra runt vår arena och organisation i Superettan. Vi måste upp snarast möjligt.

Men när vi väl är i Allsvenskan tycker jag INTE att vi ska satsa allt för att hänga kvar. Vi ska givetvis förstärka där det är vettigt men med de ökade intäkterna som Allsvenskan ger bör vi budgetera för att gå ett antal miljoner plus snarare än att sikta öka våra kostnader lika mycket som intäkterna.

Skulle vi sedan åka ur så gör vi det med ett par miljoner extra i kassan och kan förbereda oss på ett positivt sätt inför ett nytt år i Superettan. Hänger vi kvar så kan vi ännu mer förstärka inför det svåra andra året i Allsvenskan.

Satsar vi ALLT på att hänga kvar och det går åt skogen så kommer vi stå med skulder i slutet av året. Vi kommer bli tvungna att sälja/släppa allt bra och behålla skrapet... för att sedan med usel ekonomi och tappade nyckelspelare försöka vända skeppet. Jag vill absolut inte hamna där igen!

Gillad av:olka6806, MatteP (2 totalt)
  • apropå att åka ur Allsvenskan, hur kommer det sig att nykomlingar har det oftast väldigt svårt att hålla sig kvar och åker ur hela tiden, någon som har en teori om det?

• @Knugen sa:
    apropå att åka ur Allsvenskan, hur kommer det sig att nykomlingar har det oftast väldigt svårt att hålla sig kvar och åker ur hela tiden, någon som har en teori om det?

Om man tittar på de senaste 2 säsongerna så gäller det att spela med den trupp och det spel som gjort att man tagit steget upp (verkar dessutom gälla även för Superettan).

Alla tre nykomlingarna i årets Allsvenska springer omkring med endast 3-5 spelare från förra årets lag, BP och Dalkurd dessutom med nya tränare - till skillnad från SIrius året innan.

Dalkurd (Yarshuvat), BP (Gyökeres, Kabran) och Trelleborg (Islamovic, Camara Jönsson) spelar utan sina skyttekungar. Trelleborg går upp med en stomme av för gamla spelare (ungefär som Öster 2012). Dalkurd har en massa mittfältare som håller bra superettanklass men inte i Allsvenskan.

Gillad av:Knugen (1 totalt)
  • @Greger sa:

@Knugen sa:
    apropå att åka ur Allsvenskan, hur kommer det sig att nykomlingar har det oftast väldigt svårt att hålla sig kvar och åker ur hela tiden, någon som har en teori om det?

Om man tittar på de senaste 2 säsongerna så gäller det att spela med den trupp och det spel som gjort att man tagit steget upp (verkar dessutom gälla även för Superettan).

Alla tre nykomlingarna i årets Allsvenska springer omkring med endast 3-5 spelare från förra årets lag, BP och Dalkurd dessutom med nya tränare - till skillnad från SIrius året innan.

Dalkurd (Yarshuvat), BP (Gyökeres, Kabran) och Trelleborg (Islamovic, Camara Jönsson) spelar utan sina skyttekungar. Trelleborg går upp med en stomme av för gamla spelare (ungefär som Öster 2012). Dalkurd har en massa mittfältare som håller bra superettanklass men inte i Allsvenskan.

Kontinuiteten är nyckeln. Därför viktigt att man går upp med ett lag som är så bra att man inte behöver värva mängder av spelare. Isåfall är det bättre att vänta ett år.

• Om Oddevold slår Oskarshamn och Mjällby vinner mot Eskilsminne på lördag kan vi behöva möta Tvååker igen :o

• Jag möter gärna Tvååker. I Superettan.

• DJ lär ligga i frossa inför ett eventuellt kval för Tvååker

• Hemmaspelet måste bli bättre nästa säsong. Jag saknar en analytisk diskussion om hur hybridgräset på Myran ska bli en strategisk fördel. Det bör gå att skapa ett spelsätt som bättre passar underlaget.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • Hålle4 med hemnaspelet har ju varit under all kritik, i går gav man ju sina supporter en riktig örfil genom att stölla ett lag på benen som hade förlorat innan, målvKten tex, man skämms ju att en sådan kille får stå mellan stolparna, har tappat tron på den sp hypade värnamotränaren verkar vara mycket snack o lite verkstad

Logga in eller registrera för att kommentera.