Myresjöhus Arena

12357

Kommentarer

• @Hasse-Hattrick sa:

@Lutavallen sa:
    Växjö Vipers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.
    Växjö Lakers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.

Dax för Öster att bygga höghus med lite mer ambition, skyskrapa 250 meter hög som sätter Öster på kartan i Sverige och Norden.

Jag skulle väl snarare se det som att deras sponsorer bygger höghus. Och i så fall ligger ju inte Öster efter på något sätt om vi tänker på vad IST vill bygga. Något som ska i 500 år och ligga på Öster..
    http://www.smp.se/vaxjo/landmarke-i-vaxjo-i-1890-talsstil/

Motorgården i Österbacken ändå. Bilbaneracing där när man var liten.

• @Fotbollsfakiren sa:

@Lutavallen sa:
    Växjö Vipers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.
    Växjö Lakers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.

Dax för Öster att bygga höghus med lite mer ambition, skyskrapa 250 meter hög som sätter Öster på kartan i Sverige och Norden.

Och samtidigt skuggar halva planen så att byte till helplast blir ett måste?

Gällande Lakers så är de inte inblandade i Icon mer än att de sålt marken.

Gällande Vipers så är jag extremt tacksam så länge klubbens ekonomi inte äventyras av att en förskola säger upp sitt hyreskontrakt.

Nä fokusera på kärnverksamheten och lägg kraft på att driva och utveckla det som ryms inom Myrans fyra (en rund) väggar.

Gillad av:Platini, outdoor_miner (2 totalt)
  • Ska bli spännande att se mattan på Myran på Påskdagen. Dygnsmedeltemp under nollan hela mars indikeras och då växer inget gräs. Den var ju inte i toppskick i höstas direkt. Värendsvallen i premiären?

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • @Sigge sa:
    Ska bli spännande att se mattan på Myran på Påskdagen. Dygnsmedeltemp under nollan hela mars indikeras och då växer inget gräs. Den var ju inte i toppskick i höstas direkt. Värendsvallen i premiären?

Har man inte en fiberduk samt planvärme? Såklart att det kanske inte växer gräs för det, men borde hålla sig grönt? Hur många cm snö har ni i Växjö? Många frågor på en gång! :D Hoppas det slår om till plusgrader och strålande solsken snart.

• Minns att du hade samma funderingar förra året. :) Fiberduk fyller ingen funktion så länge snön ligger, den isolerar bra. Planvärmen finns men den undrar jag om vi har råd att använda. Skulle behöva gå i princip dygnet runt i 7-10 dagar.

• @Sigge sa:
    Minns att du hade samma funderingar förra året. :) Fiberduk fyller ingen funktion så länge snön ligger, den isolerar bra. Planvärmen finns men den undrar jag om vi har råd att använda. Skulle behöva gå i princip dygnet runt i 7-10 dagar.

Hehe, "samma visa varje år". Nej det är ju klart.. Ligger det snö ovan fiberduken är det ju sådär, såklart. Tänkte inte så långt...

Nu vet jag inte vad det kostar att värma upp, men de måste nog ha planvärmen på dygnet runt och ta den notan då. Desto mer leråker 2:e april, desto mer jobb med den fram tills att vi skall byta underlag, kan jag tänka mig. Känns som det blir dumsnålt.

• Planvärmen var igång nära jag var på Myran förra veckan.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • @Sigge sa:
    Planvärmen finns men den undrar jag om vi har råd att använda. Skulle behöva gå i princip dygnet runt i 7-10 dagar.

Nu har jag ingen aning vad som finns för avtal nu, men i början av Myresjöhus Arenas existens så snackades det om att Öster betalade en summa för hela årets uppvärmning, och då snackades det om summa som var väldigt låg iom att det handlade om värme från Griffels? serverfarm på Arenastaden.

• Det är returvärmen från fjärrkylan från samarkand som går genom Myran faktiskt.

Gillad av:Zingo, Labila Kabila, Peter Hansen (3 totalt)
  • redigerade March 2018

@honda sa:
    Det är returvärmen från fjärrkylan från samarkand som går genom Myran faktiskt.

Nja, bägge har rätt

Växjö Energi nomineras till det globala klimatpriset Global District Energy Climate Awards för sitt innovativa sätt att leverera kyla till två näringsfastigheter, Grand Samarkand och Green Data Center, och värme till Myresjöhus arena – samtidigt.

http://www.energinyheter.se/20170908/18341/vaxjo-energi-nominerade-till-global-district-energy-climate-awards

Gillad av:Zingo, Platini, Pekka (3 totalt)
  • Direkt efter slutsignalen i Östers match börjar arbetet med att lägga det nya hybridgräset. Sex veckor senare måste allt vara klart. Lördagen den 4 augusti kommer nämligen Varberg på besök för match mot Öster.

http://www.smp.se/sport/naturgraset-pa-myran-sager-hej-da/

•  Gillad av:Patrik, lidot, Platini (3 totalt)
  • Smp har en fin film om hur planen hyvlas av. Avslutas med strandskata!

http://www.smp.se/vaxjo/se-fotbollsplanen-forsvinna-pa-tva-minuter/

• Nån som vet om man kommer göra något åt allt ogräs som växer på kortlinjerna exempelvis? Ser väldigt oproffessionellt ut när det växer så ojämnt och fult även vid sidlinjerna. Hade varit schyst om man även kunde lägga om det gräset också..

Gillad av:Sigge (1 totalt)
  • Lite skönt hybridogräs så att säga...

Gillad av:Jockeluring, xonitex (2 totalt)
  • redigerade July 2018

@xonitex sa:
    Nån som vet om man kommer göra något åt allt ogräs som växer på kortlinjerna exempelvis? Ser väldigt oproffessionellt ut när det växer så ojämnt och fult även vid sidlinjerna. Hade varit schyst om man även kunde lägga om det gräset också...

">

När jag tittade förbi i torsdag, så såg det ut som om de hade åtgärdat ogräset längs östra sidan.

http://www.smp.se/vaxjo/nya-graset-vaxer-pa-myran/

– I måndags la vi ut cirka 400 kilo gräsfrön, vi borde börja se lite strån inom en vecka, säger Ron Wähämäki

Gillad av:outdoor_miner, Platini, xonitex (3 totalt)
  • Att myrans gräs varit under all kritik råder inget tvivel om. Likaså östers resultat hemma. Av 24 inspelade poäng är 18 inspelade på bortaplan, och bara en seger och tre oavgjorda hemma.

Kommer en jämn och fin hybridmatta nu hjälpa till att vända trenden? Jag vill tro det.

Gillad av:olka6806, outdoor_miner, Zingo (3 totalt)
  • Naturgräset på Myran såg hårt och svårspelat ut. Jag vet inte hur stor roll ojämnheten spelade. Vad skiljer det nya hybridgräset från det gamla naturgräset? Jämnhet antar jag. Men blir det hårdare eller mjukare?

• redigerade July 2018

Jag cyklade förbi Myran nyss där bevattningen var i full gång. Sanden har runnit ner och mattan ser både grön och skön och tät ut.

Även träningsplanen med hybridgräs, som anlades någon vecka senare, tar sig bra. Brist på sol är det ju inte i år, och vattenmängden är lätt att kontrollera. Jag är optimistisk. Äntligen en riktig matta för Österfotboll.

Gillad av:outdoor_miner, Zingo (2 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Men blir det hårdare eller mjukare?

Det beror på hur planen sköts om. Torra naturgräsplaner är lika hårda som konstgräsplaner. Den typen av hybrid som Myran och Nya Gamla Ullevi har är i princip att jämföra med en naturgräsplan, så skötseln är fortsatt A och O.

Det som varit lite struligt med hybrider har varit att de är halkiga innan de satt sig riktigt. Så jag blir inte förvånad om det skulle vara lite så nu på lördag, samtidigt som det har varit optimala förhållanden för att odla gräs (hear hear Teo Bennet) snabbt.

Gillad av:xonitex (1 totalt)
  • IFK har samma hybridgräs på deras träningsområde, även MFF. De är väldigt nöjda med detta hybridgräset. Samma hybrid Öster har finns även på ett antal stora arenor därute i Europa. Men som Zingo är det nog viktigast med skötseln. Där har ÖIF legat i lä. GML Sport ska sköta driften i 2 år framöver av Östers nya matta, man kan ju hoppas man lärt sig ordentligt efter de åren alternativt behåller dem som planskötare.

• redigerade July 2018

Jag hoppas verkligen att Öster blir bättre på att vinna hemma. Det poängmässigt dåliga hemmaspelet har länge varit ett problem. Jag har tidigare nämnt Elsborgs stora poängskörd på hemmaplan (inte den här säsongen, utan sett över längre tid). Förmodligen är underlaget i längden så avgörande att både spelsätt och värvningar behöver anpassas till just detta hybridgräs. Det måste vara en stor fördel att spela på hemmaplan.

• Är det någon som har hört när Öster ska ha sin första träning på hybridgräset imorgon?

• 14:00 sa Ron på radion

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Rosengårds tränare totalsågar underlaget på Myran, missade gårdagens match. Var det så dåligt?

• @Eric sa:
    Rosengårds tränare totalsågar underlaget på Myran, missade gårdagens match. Var det så dåligt?

Mattan såg grymt bra ut igår.

• @Eric sa:
    Rosengårds tränare totalsågar underlaget på Myran, missade gårdagens match. Var det så dåligt?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=7013658
    Lite oroväckande, med tanke på Dragans gnäll igår

– Jag är besviken att vi inte vattnade den. Jag vet inte vad meningen är att ha den om vi inte ska vattna den. Alla 22 spelare som spelade idag snubblade på bollen. Så nej, om vi inte vattnar den så sågar jag den. Men om vi vattnar den är den riktigt bra!, sa anfallaren efter matchen.

Och då vattnades planen före och efter uppvärmningen samt i halvtid.
    Det man kan hoppas på är att den blir bättre med tiden, när den etablerat sig.

• Det man kan undra är varför det går två spridare vid ena långsidan i paus, de stängs av och spridarna vid andra långsidan går igång. Inga i mitten eller boxarna. Pausen är femton minuter, det är väl bara att dunka på? Oavsett, Öster måste lära sig vad deras spelare vill ha så Myran kan bli vår fördel. Det har varit på detta vis men hur svårt kan det vara att fråga truppen hur de vill ha underlaget?

Logga in eller registrera för att kommentera.