Myresjöhus Arena

12467

Kommentarer

• "Miljonsatsning på Myresjöhus Arena" låter ju bra, men förslaget är byggt på att vi samtidigt tappar två gräsplaner (de som angränsar till Grand Samarkand). Spontant tänker jag att jag kan leva med det - OM - man fr o m nu skrotar ALLA planer på att använda Värendsvallens gräsplan till något annat än fotboll och friidrott. Den planen blir med beslutet långt mycket viktigare än vad den varit hittills.

• Men hybridgräs köper jag alla dagar i veckan. För att få en riktigt bra naturgräsmatta på Myran så hade det krävts sollampor och en planskötsel som ingen förening som huserar där just nu har råd med.

• @Zingo sa:
    Men hybridgräs köper jag alla dagar i veckan. För att få en riktigt bra naturgräsmatta på Myran så hade det krävts sollampor och en planskötsel som ingen förening som huserar där just nu har råd med.

Funkar bra här på G:a Ullevi efter lite strul i början, hoppas projektörerna lär sig ngt från dem o andra så vi börjar på ruta 1 första matchen så kan detta bli ett lyft för vårt spelande lag, vi såg ju alla hur det såg ut i lervällingen sist som ingen tjänar på....

• @Zingo sa:
    "Miljonsatsning på Myresjöhus Arena" låter ju bra, men förslaget är byggt på att vi samtidigt tappar två gräsplaner (de som angränsar till Grand Samarkand). Spontant tänker jag att jag kan leva med det - OM - man fr o m nu skrotar ALLA planer på att använda Värendsvallens gräsplan till något annat än fotboll och friidrott. Den planen blir med beslutet långt mycket viktigare än vad den varit hittills.

Som jag skrev i en tidigare tråd väljer kommunen att minska antalet fotbollsplaner i staden då man vill förtäta byggandet. Två planer på väg bort från Arenastaden, BK-torpet rivet (två planer) och nyligen även i11-planen där det spelas flertalet matcher (främst korpen) dagligen under säsong. Finns det ingen risk att tillväxten blir lidande om man centrerar träningar/matcher till ett fåtal planer? Blir det en påverkan kring fotbollsintresset när man försvårar tillgängligheten? Jag gillar inte utvecklingen som vi ser i Växjö just nu på detta område.

Positivt dock att man väljer hybridmatta på Myran för att utöka nyttjandegraden och förlänga säsongen på denna plan.

Gillad av:razz97, Zingo, Platini (3 totalt)
  • redigerade October 2017

@KAX sa:
    Finns det ingen risk att tillväxten blir lidande om man centrerar träningar/matcher till ett fåtal planer? Blir det en påverkan kring fotbollsintresset när man försvårar tillgängligheten? Jag gillar inte utvecklingen som vi ser i Växjö just nu på detta område.

Delar din oro, framförallt faktumet att naturgräsplaner försvinner överallt. Nu plockar de två till från Arenastaden, och kommer det ett enda förslag om att hästar etc ska in på Värendsvallens gräsplan igen så kommer iaf jag att protestera högljutt.

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • Det är inte bara yta som minskar, även tider då de flesta ungdomslag tränar. De går ju i skola på dagtid...

• Men annars bra satsning och positiv!

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Det var en tidsfråga. Mer lir, mindre lervälling. Positivt!

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)

I Göteborg spelar tre lag på samma arena. Nederbörden är minst lika omfattande där som här. Håller hybridgräset i Göteborg, funkar det nog överallt.

Hur lång tid tar det anlägga? När kan det vara dags på Myran?

• Mycket goda nyheter.> @Platini sa:

I Göteborg spelar tre lag på samma arena. Nederbörden är minst lika omfattande där som här. Håller hybridgräset i Göteborg, funkar det nog överallt.

Hur lång tid tar det anlägga? När kan det vara dags på Myran?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/gamla-ullevi-far-ny-grasmatta

https://www.superettan.se/2017/04/gamla-ullevis-hybridgras-hyllas-efter-premiaren/

Att ”sy” in konstgräs och lägga mattan tog drygt en vecka. För mig jag läste att de jobbade skift också nånstans. Och i den andra artikeln vad gäller GU:s matta står det att det sammantaget tog cirka 3 veckor. Hoppas att vi kan få se en ny matta till premiären.

• Även i Kristianstad läggs en hybridmatta på nya arenan. Tog ungefär en månad från det att gräset lades till första provträningen.

• Jag tycker det här med hybridgräs är jättebra. Men visst är det lite typiskt svenskt att lagom, mittemellan, lite blandat, mellanmjölk är det vi kör på

• @Steffe sa:
    Jag tycker det här med hybridgräs är jättebra. Men visst är det lite typiskt svenskt att lagom, mittemellan, lite blandat, mellanmjölk är det vi kör på

Eller så kan man resonera som att det ändå är lite riskfyllt jämfört med om man skulle lägga konstgräs då arenan hade kunnat nyttjats än mer till fotbollsspelande ;).

• @Steffe sa:
    Jag tycker det här med hybridgräs är jättebra. Men visst är det lite typiskt svenskt att lagom, mittemellan, lite blandat, mellanmjölk är det vi kör på

Fast det är ju konstigt att se det som svenskt lagom när vi är efter nästan alla andra med hybridgräs.
    Är ju ingen som anklagar tex Real Madrid för lagom eller mellanmjölk.

Gillad av:jon (1 totalt)
  • @Labila Kabila sa:

@Steffe sa:

Fast det är ju konstigt att se det som svenskt lagom när vi är efter nästan alla andra med hybridgräs.
    Är ju ingen som anklagar tex Real Madrid för lagom eller mellanmjölk.

Var mer en betraktelse över mittemellan två val - konst respektive natur. Inget allvarligt i det :-)

"Genom att låta Öster och Växjö DFF såväl avsluta vårsäsongen som inleda höstsäsongen med bortamatcher skulle tillräckligt med tid kunna skapas för ett skifte av underlag under sommaren.

För att förhindra problem med ett alltför halt hybridgräs är taktiken att först lägga ut konstgräset och sedan så i naturgräset. Dessutom kan man använda sig av olika sorters naturgräs beroende på vilken del av planen det gäller.

En del av planen där solen inte kommer åt kan behöva en annat sorts gräs jämfört med en del med mycket sol."

http://www.smp.se/sport/oster-kan-tvingas-flytta-tillbaka-till-varendsvallen/

Varför inte börja i mars och be om att ÖIF och DFF börjar på bortaplan? Finns kanske inte lika mycket resurser som i storstan där det tog 3 veckor på Gamla Ullevi? En annan faktor kan ju också vara klimatet, att man vill ha optimala förutsättningar. Nåväl, ser fram emot hybridgräset som fan!

• Går inte att så gräs i mars. Mvh Trädgårdsmästaren :)

Gillad av:xonitex, Jockeluring (2 totalt)
  • @Sigge sa:
    Går inte att så gräs i mars. Mvh Trädgårdsmästaren :)

:D Okej! :D

• San Siro har lampor på hjul man rullar ut på planen för att gräset ska växa och nåt jäkla växthus man ställer över målområdet.

Inte under matcherna alltså.

@Steffe sa:
    San Siro har lampor på hjul man rullar ut på planen för att gräset ska växa och nåt jäkla växthus man ställer över målområdet.

Låter som en bra grej för att hålla nollan annars.

• redigerade February 2018

https://www.superettan.se/2018/02/oster-och-kommunen-satsar-pa-hybridgras/

@Jonas_Karlsson sa:
    – Grundinställningen är så nära naturgräs som möjligt, och det är utifrån det perspektivet som vi haft en diskussion med kommunen. Det ger möjlighet för två elitföreningar att tillsammans finnas på arenan, och Jonas Karlsson och fortsätter.

Gillad av:Platini, outdoor_miner (2 totalt)

@Steffe sa:
    San Siro har lampor på hjul man rullar ut på planen för att gräset ska växa och nåt jäkla växthus man ställer över målområdet.

Ser man på G:a Ullevi titt som tätt också att de rullar ut, lyser bra i nattmörkret, man kan nästan höra hur det växer då man inmundigar sin natt-Max-burgare utanför arenan. Snart är vi No2 i Sverige, blir hur bra som helst detta, bara kolla på hur det var nu i oktober på myran!

Gillad av:Steffe (1 totalt)
  • Växjö Vipers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.
    Växjö Lakers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.

Dax för Öster att bygga höghus med lite mer ambition, skyskrapa 250 meter hög som sätter Öster på kartan i Sverige och Norden.

• @Lutavallen sa:
    Växjö Vipers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.

Dax för Öster att bygga höghus med lite mer ambition, skyskrapa 250 meter hög som sätter Öster på kartan i Sverige och Norden.

Och samtidigt skuggar halva planen så att byte till helplast blir ett måste?

Gillad av:Lutavallen, öster i väster (2 totalt)

@Lutavallen sa:
    Växjö Vipers bygger höghus på 19 våningar vid sin arena.

Jag skulle väl snarare se det som att deras sponsorer bygger höghus. Och i så fall ligger ju inte Öster efter på något sätt om vi tänker på vad IST vill bygga. Något som ska stå i500 år och ligga på Öster..
    http://www.smp.se/vaxjo/landmarke-i-vaxjo-i-1890-talsstil/

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • Även om det inte handlar om traditionell bandy utan innebandy får jag ändå känslan av att klubben är ute på hal is.

Gillad av:olka6806, Lutavallen (2 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.