Myresjöhus Arena

24567

Kommentarer

• Vad kostar Myran för Öster (ej kommunen) varje år? Är inte så insatt i det ämnet.

Klart är i alla fall att man måste komma på hur man ska få in mer kapital utöver hemmamatcher.
  • Ser inga problem i det om vi spelar i Allsvenskan och kan ha en marknads- och eventavdelning i klass med Växjö Lakers.
    Nu spelar Östers IF inte i Allsvenskan utan i Div1 södra, hur osannolikt det än kan låta.

• Ser inga problem i det om vi spelar i Allsvenskan och kan ha en marknads- och eventavdelning i klass med Växjö Lakers.
    Nu spelar Östers IF inte i Allsvenskan utan i Div1 södra, hur osannolikt det än kan låta.

Precis. Men arenans investering är väl kalkylerad på minst 30 år? Under dessa år hoppas vi nog alla att vi kan hålla till i Allsvenskan x %. Vi inser nog att ett Div1 lag inte har råd, men ambitionerna är såvitt jag vet högre? Vi kan nog inte köpa tillbaka senare om vi säljer nu. Och vem är det företag som gör den kalkylen? Precis. Samma kalkyl som Östers IF gör. Frågan att äga arenan är mer strategisk än vi tror.
  • Fördelen med plast som underlag är att arenan då kan användas för evenemang med Monster-truckar, för Digiloo konserter, osv.
  • Fördelen med plast som underlag är att arenan då kan användas för evenemang med Monster-truckar, för Digiloo konserter, osv.
    Vad jag vet är inte arenan godkänd för evenemang typ konserter.
    Finns inte utrymningsvägar nog ifrån planen.

• redigerade September 2015
    Ja, det är fascinerande att dessa arkitekter tänkte till ordentligt. När det är blött/regnar är det dessutom inte så mysigt att traska/halka runt i små vattenpölar på betongen.

Annars älskar gillar jag Myran skarpt, den är rätt egen trots jämförelserna med andra arenor.
  • SR Kronoberg:

Kalmar FF har hamnat i en ekonomisk kris som till stor del beror på att klubben själv äger sin nybyggda arena. Tobias Stark, lektor i idrottsvetenskap, menar att det är ett hårt ekonomiskt slag att äga sin egen fotbollsanläggning.

Östers IF äger också sin arena, och även de lider också av ekonomiska problem.

– Att äga en idrottsarena är väldigt kostsamt, för vissa är det gynnsamt men då måste man få det att gå runt genom aktiviteter och i och med att allt fler klubbar äger olika arenor så blir konkurrensen större och större så det är ett enormt pussel att få det att gå ihop, säger Tobias Stark, lektor i idrottsvetenskap på Linnéuniversitetet och fortsätter:

– Många gånger byggs de och planeras utifrån rena luftkalkyler som bygger på siffror som inte kommer att bära sig.
  • Lösningen blir förmodligen en kompromiss med kommunen till föreningen stabiliseras och kommer upp på allsvensk mark. Det kommer bli högljudda protester mot en sådan lösning från diverse hästskokastare, så det är bra att Öster redan nu sänker kostnader och tar fram en plan för en hållbar ekonomi som klarar framtida bakslag. Ju mer Öster visat prov på vilja till förändring och dragit lärdomar av den uppkomna situationen desto lättare för kommunen att motivera grönt ljus till en kompromiss.
    För att få hjälp kommer de antagligen behövas en styrplan som gör att Öster aldrig sätter sig i samma situation igen.

Wallenberg har byggt sin stabila ekonomi genom att förvalta sin förmögenhet. Det finns juridiskt bestämda riktlinjer för hur kapitalet ska användas för framtida generationer. Det ska alltid finnas likviditet när krisen kommer.
    Något sådant skulle kunna vara lösningen för Öster då kan det inte komma några fördärvargenerationer i framtiden.
    Riktlinjer som tas juridiskt om kostnadseffektivitet - resultat per krona, rätt spelare i rätt serie, hur kapital avsätts löpande till ekonomisk buffert samt när och hur denna får användas vid en nysatsning vore mycket positivt.
  • Nu är det upp till försvar för Vår Arena! Vi har nu länge hört de negativa och pessimisterna. Jag och väldigt många med mig älskar denna arena. Vi vet att den kostar oss enorma pengar. Vi vet att det är en svår situation i division ett. Vi vet att vi borde prioritera det sportsliga. Vi vet att laget kommer före.

MEN VI VET ATT VI ÄLSKAR MYRESJÖHUS ARENA. FÖR VI ÄR ÖSTERS IF. DET HÄR ÄR VÅRT HEM NI SNACKAR OM.

Punkt.
    En arena som dränerar alla förutsättningar att kunna bygga ett slagkraftigt lag. En arena som tvingar oss att sälja alla våra talanger för att kunna betala driftskostnader.
  • En arena som dränerar alla förutsättningar att kunna bygga ett slagkraftigt lag. En arena som tvingar oss att sälja alla våra talanger för att kunna betala driftskostnader.
    Vi vet det. Det har du sagt några gånger i den här tråden. Men poängen med mitt inlägg är att balansera alla negativa kommentarer. Vi är många som är oerhört stolta över arenan. Har du någon gång vandrat runt i lokalerna och likt mig själv fått rysningar och gåshud över hela kroppen, sett bilderna på Stig och Tommy? Det är så jävla mycket själ i den här arena, det här är vi. Östers IF.
  • En arena som dränerar alla förutsättningar att kunna bygga ett slagkraftigt lag. En arena som tvingar oss att sälja alla våra talanger för att kunna betala driftskostnader.
    Vi vet det. Det har du sagt några gånger i den här tråden. Men poängen med mitt inlägg är att balansera alla negativa kommentarer. Vi är många som är oerhört stolta över arenan. Har du någon gång vandrat runt i lokalerna och likt mig själv fått rysningar och gåshud över hela kroppen, sett bilderna på Stig och Tommy? Det är så jävla mycket själ i den här arena, det här är vi. Östers IF.
    Varje gång jag ser arenan får jag rysningar!

• Jag håller med. Ryser av välbehag. Precis som Steffe är jag väldigt stolt över denna arena. Det finns alltid småsaker, men på det hela taget har vi fått en lagom, funktionell och otroligt vacker arena. När sen solen sänker sig, tallarna står där ståtligt och hymnen ljuder, då är det magi för mig. För andra är det magi att tänka på hur det varit, hur saker inte ska vara. Men för mig är detta vi har nu, även i lingonserien, något enastående. Ekonomi/ägarförhållanden kan man diskutera. Att allt bygger på att vi snarare än snart tar oss ur denna serien behöver inte diskuteras. Men arenan står där och den kommer att stå där. Digga det.
    Nu har restaurangen fått nya ägare. Hyrespengar trillar in. Hoppas att alla gynnar dem på bästa sätt, med mat och dryck innan match och nån lunch då och då.
  • Jag håller med. Ryser av välbehag. Precis som Steffe är jag väldigt stolt över denna arena. Det finns alltid småsaker, men på det hela taget har vi fått en lagom, funktionell och otroligt vacker arena. När sen solen sänker sig, tallarna står där ståtligt och hymnen ljuder, då är det magi för mig. För andra är det magi att tänka på hur det varit, hur saker inte ska vara. Men för mig är detta vi har nu, även i lingonserien, något enastående. Ekonomi/ägarförhållanden kan man diskutera. Att allt bygger på att vi snarare än snart tar oss ur denna serien behöver inte diskuteras. Men arenan står där och den kommer att stå där. Digga det.
    Nu har restaurangen fått nya ägare. Hyrespengar trillar in. Hoppas att alla gynnar dem på bästa sätt, med mat och dryck innan match och nån lunch då och då.
    :cheers:
  • Jag älskar Värendsvallen och minnena därifrån. Jag älskar Myran i sin tallomgivning, att vår läktare är där Gamla Vallens huvudläktare återfanns och all nytta vi kommer få av Myran lång tid framöver.

För övrigt: hur många år köpte Myresjöhus upp arenanamnet? Vore märkligt att byta när man vant sig vid "Myran".
  • 7 plus tre optionsår vill jag minnas.
    Varje gång jag ser arenan får jag rysningar!

Då har jag ett bra förslag. Stanna hemma.
  • Fel tråd, men nu är Värendsvallens norra kurva borta.
    Så huvudläktaren, öppna sitt och de bägge burarna är det som återstår.
    Fel tråd, men nu är Värendsvallens norra kurva borta.
    Norra Stå? Souvenirboden också? Känns märkligt, lite som när Gamla Värendsvallen försvann till förmån för vår nya fina arena.

Som man har halkat runt på kurvornas regnvåta "trästockar" i sin ungdom.

• Fel tråd, men nu är Värendsvallens norra kurva borta.
    Norra Stå? Souvenirboden också? Känns märkligt, lite som när Gamla Värendsvallen försvann till förmån för vår nya fina arena.

Som man har halkat runt på kurvornas regnvåta "trästockar" i sin ungdom.

Trästockarna försvann väl för 20 år sen, för att ge plats åt de betongfundament som nu är bortforslade, och troligen skrotade när det känns som om de borde gått att återanvända antinget vid C-plan eller någon av stadens andra arenor.

I min värld har alltid Norra Stå varit hemma-apburen (sen -93), även om betongkurvan ner till resultattavlan rent tekniskt är det som borde vara Norra Stå.
    Och nej, Souvenirboden används av IFK Växjö och står kvar.
  • Ja apburen är ju där man var, åtminstone från 1994. Enda minnet av EF på södra stå var när klacken var typ tio pers mot Kongsvinger 1993 om minnet inte sviker.
  • Bo Frank har inspekterat Myran.
    "Genomförkyld i underställ på Myran. Kass gräsmatta! Hoppas på konstgräs snarast!"
    Snart kommer plastaskiten till stan. :bigmouth:
    Ja, snart har han lyckats!

Räppevallen ska det byggas småindustri på, Sandavi (som inte används särskilt ofta) blir väl hus och plastmatta på Myran.
    Då är Åbo IPs gräsmatta den sista gräsplanen kvar inom stadsgräsen (med tanke på att kommunen vägrar släppa in föreningar ens för att träna på Värendsvallen, samt då avsaknaden av omklädningsrum...)
  • Vad jag hört ser det ut som fan på Myran, smutsigt, inget papper på toaletterna osv. Tråkigt om det är dåligt ordning till premiären...
  • Alltså en helt ny arena måste man ta hand om! Om det är sant att arenan nästan står och förfaller blir man på riktigt ledsen. Är väl bara att anordna lite städdagar. En på våren och en på hösten med ett 30-tal på plats varje gång kan man göra mycket med under några timmar
  • Bra idé Alex. Ska kolla upp det därmed styrelse och kansli. Enda kruxet är väl att vaktmästeriet som klagat över hårt arbetstryck kommer att klaga på att vi tar deras jobb. På något skall det säkert gå att ordna med frivillighjälp inom ramen för gällande avtal. Sen exakt vad är största problemen. Är det nån som verkligen varit på plats och kan informera?
  • Det har lagts fram för folket på kansliét, att vi kan tänkas hjälpa till att röja upp! Men sen har vi inte hört något...
  • Vi får hoppas på hybridgräs!
    http://gota.media/nsqk
    Hybridgräs är framtiden för svensk fotboll. Allt annat än hybridgräs på Östers Arena är att gå fel väg. Plastaskiten måste bort från svensk elitfotboll för dess överlevnad i internationella sammanhang.

• Jag skriver inte alls under på Lutavallens domedagstankar kring konstgräs. Jag är övertygad om att vi idag får fram fler passningsskickliga och tekniskt bättre spelare när vi alltid har bra planer att spela och träna på än vad vi fick innan konstgräset. En BRA gräsplan är dock alltid att föredra på matcharenan, därför vore hybridgräs kanon!
Logga in eller registrera för att kommentera.