"Farmarlaget" Östers IF

redigerade May 2015 i Supportersnack
Allsvenska Halmstads BK har kommit överens med div 1-laget Östers IF om att använda dessa som U22-lag

http://www.ostersif.se/a/osters-if-inleder-samarbete-med-halmstads-bk
«1345

Kommentarer

• Behöver inte vara så dramatiskt, svårt att se att det kommer att utnyttjas mer än i nått enstaka fall per säsong. Att mindre klubbar med små resurser samarbetar kan nog vara bra.
  • Trots all skit som har hänt har jag nog inte känt mig såhär förnedrad någon gång under hela resan ned i Div I.
  • Förhoppningsvis blir det ett samarbete som gynnar båda klubbar. Men håller med om att det känns lite pissigt att bli farmarlag åt Halmstad.
  • Ger oss potentiellt tillgång till följande spelare ur HBK:s A-trupp:

Malkolm Nilsson, målvakt

Marcus Johansson, mittback

Alexander Berntsson, mittback

Simon Silverholt, mittfältare

Andreas Bengtsson, vänsterback

Shkodran Maholli forward

Sead Haksabanovic

Eric Smith

Perparim Beqaj, forward
  • Undrar hur spelarna känner angående detta. Nio pinnar av 12 möjliga och detta. Var ska spelarna som inte platsar i ett lag vi slog på försäsongen ta plats här?
    Sen att det känns förnedrande som supporter är en annan femma.
  • Äckligt och smutsigt, avgå ansvarig.
  • redigerade May 2015
    Det är skillnad på att vara farmarklubb och att samarbeta. Snälla skilj dessa åt.

• Trots all skit som har hänt har jag nog inte känt mig såhär förnedrad någon gång under hela resan ned i Div I.
    Farmarlag till en avstigningskandidat känns sjukt desperat
  • Allvarligt, ser vi inte oss som bättre än så här. Dem ledande i föreningen gjorde precis bort sig fullständigt.
  • Vet vi att det bara är samarbete och inte farmaravtal?
    Benägen att hålla med. Känns som om vi är Halmia.

• Det är skillnad på att vara farmarklubb och att samarbeta. Snälla skilj dessa åt.

Visst kan man diskutera ordval. Men nog tusan är det huvudsakliga (för att inte säga enda) syftet att spelare som inte platsar i HBK ska komma och få A-lagsfotboll hos oss?

• Jag väntar med att döma ut detta tills jag ser i vilken utsträckning det kommer användas. Känns som vi har god konkurrens i truppen, så just nu ser jag inget syfte med detta avtal. Möjligen att man vill ha en backup-plan om Rasmus blir skadad, Sulejmen har väl missat i stort sett hela säsongsupptakten?
  • Lugna er lite, det är knappast så att HBK kommer att kunna placera spelare i vår trupp hur de vill.
  • Vi är ingens Bitch. Vi är ju för fan Östers IF. Så jävla pinsamt.
  • redigerade May 2015
    Det är skillnad på att vara farmarklubb och att samarbeta. Snälla skilj dessa åt.

Visst kan man diskutera ordval. Men nog tusan är det huvudsakliga (för att inte säga enda) syftet att spelare som inte platsar i HBK ska komma och få A-lagsfotboll hos oss?

Det låter väl rätt okej va? Jag tar hellre, exempelvis en HBK-forward som gör bra ifrån sig ett halvår än någon Österspelare som gör 0 mål :-). I vissa fall kanske det finns en möjlighet att man värvar när man lånar in någon, där man skriver en sådan klausul att man kan få rätten till det. Glöm heller inte bort att Öster själva väljer att ta hit en spelare om HBK erbjuder detta. Med nuvarande serietillhörigheter och Östers ekonomi skulle jag vilja säga att detta kan vara positivt. Även om man självfallet alla dagar i veckan ser en spelare ägd av vår förening spela och prioriteras givetvis.
  • Vi är ingens Bitch. Vi är ju för fan Östers IF. Så jävla pinsamt.
    Just så. +1
  • Lugna er lite, det är knappast så att HBK kommer att kunna placera spelare i vår trupp hur de vill.
    Det är ju inte det som är grejen. Jag går åtminstone inte runt och är rädd för att vi helt plötsligt kommer tvingas lira med en helt random högerback bara för att "pappa HBK" bestämt det. Klart man förstår att det inte är så.

Men detta är inte ett avtal mellan två jämbördiga parter. Det handlar om att ett lag från en högre serie ska få möjlighet till matchning för sina juniorer i ett lag från en lägre serie som i sin tur bedömer att nämnda juniorer skulle ha en chans att ta en plats.

Det är i detta, att vi i avtal formaliserar en roll som varandes en mindre klubb än HBK, som den upplevda besvikelsen ligger. För det är ju inte så att vi annars varit förbjudna att låna in spelare från Allsvenskan.

Och om man inte tror att avtalet kommer utnyttjas särskilt mycket förstår jag inte hur man kan tycka det är bra. Då är det ju BARA en PR-katastrof.

• Det är skillnad på att vara farmarklubb och att samarbeta. Snälla skilj dessa åt.

Det låter väl rätt okej va? Jag tar hellre, exempelvis en HBK-forward som gör bra ifrån sig ett halvår än någon Österspelare som gör 0 mål :-). I vissa fall kanske det finns en möjlighet att man värvar när man lånar in någon, där man skriver en sådan klausul att man kan få rätten till det. Glöm heller inte bort att Öster själva väljer att ta hit en spelare om HBK erbjuder detta. Med nuvarande serietillhörigheter och Östers ekonomi skulle jag vilja säga att detta kan vara positivt. Även om man självfallet alla dagar i veckan ser en spelare ägd av vår förening spela och prioriteras givetvis.
    Precis. Det här är en möjlighet för Öster att säkra upp vid skador och dylikt (eller prova ett få in en målskytt om det fortsätter att gå trögt för Söderberg, utan att behöva chansa på en dyr värvning), självklart kommer Öster att kunna bestämma om vi vill ha en HBK-spelare eller inte.
  • En kritik i detta vill jag dock framföra. Varför inte ge Lukas Quist och Philip Hausenkamph chansen? Istället för att matcha deras juniorer.

Precis. Det här är en möjlighet för Öster att säkra upp vid skador och dylikt (eller prova ett få in en målskytt om det fortsätter att gå trögt för Söderberg, utan att behöva chansa på en dyr värvning), självklart kommer Öster att kunna bestämma om vi vill ha en HBK-spelare eller inte.
    Ja, och därmed har vi etablerat att det är bra att kunna låna in spelare. Det kan vi oavsett.

Visst blir det något enklare att låna från just HBK med ett avtal. Men den (relativt marginella, tror jag de flesta är överens om) effekten måste vägas mot vilka signaler det hela sänder till omvärlden. Och jag har otroligt svårt att se hur vi går plus i den ekvationen.
  • Jag tycker väl inte heller om ett samarbete där vi är i underläge rent divisionsmässigt, men man måste inse fakta. Vi är i division 1 södra. Om vi ska låta den sejouren vara så kort som möjligt måste vi ta de möjligheter vi hittar (förutom samarbete med skämmena från brofästet naturligtvis). Så se det för vad det är:

Öster blir inget farmarlag som tvingas ta emot spelare de inte vill ha och Halmstad påverkar inte laguttagningar. Det handlar om att Öster garderar sig för långtidsskador, får möjlighet att ta in nytt blod om de anser att det behövs samtidigt som Halmstad får möjlighet att låta spelare eventuellt få spela lite mer a-lagsfotboll. En win-win så att säga.
    Silverholt vore väl exempelvis intressant att låna in om skadorna på innermittfältet kvarstår?
  • Detta kanske kan få spelarna att förstå att det är allvar nu (även om det gör ont som supporter). När Öster gjorde Värnamo till farmarlag blev det ju Värnamo som blev det bättre laget... Låt oss lära oss något av detta.
  • Det här är ett rejält hån mot den ungdomsverksamhet som Öster driver. För ni tror väl inte att deras stjärnor kommer till Öster för att lira. Det blir på bekostnad av våra egna talanger. Som dessutom är Östers största problem, det att låta våra unga talanger (där många håller för div.1 nivån) stå utanför. Istället väljer vi att lira med avdankade spelare som alla kan namnen på och dessutom köpa in dussinspelare från andra superettanklubbar. Inse att vi faktiskt kan plocka upp våra egna spelare, särskilt när nivåskillnad är hårfin!

Pinsamt att ett sammarbete med halmstad ska till. De är i mina ögon en superettanklubb. Det finns inte ord för hur kortsiktigt Wibrån ser i det här fallet. Avgå!
  • Styrelsen pissar på oss. Jag skäms. Nu får det räcka med clownen Sven som pajasordförande. Avgå!
  • Men lite positiva får ni ändå vara! vi har ju i alla fall bättre klack än Halmstad.

Som du säger är det stor skillnad på farmarklubb och samarbete och jag har väldigt svårt att tro någon av klubbarna går in i det här med tron att det skulle vara ett farmarupplägg. HBK har inte en tillräckligt bredd ungdomsorganisation för det och öster är för bra/har för höga ambitioner för det. Skulle snarare tro att det här kommer att handla om lån vid skador på så vis kan Öster snabbt, enkelt och billigt få tag i ersättare. HBK får å sin sida någon kanske några gånger om året möjligheten att ge unga spelare speltid på seniornivå. Så något större utbytte tror jag inte vi kommer att få se men några positiva effekter tror jag allt det kan leda till för bägge lagen.

• Men för all del Öster, fortsätt att pissa oss i munnen bara.
  • Alla är välkomna att sparka upp oss från div 1.
Logga in eller registrera för att kommentera.