"Farmarlaget" Östers IF
Allsvenska Halmstads BK har kommit överens med div 1-laget Östers IF om att använda dessa som U22-lag
http://www.ostersif.se/a/osters-if-inleder-samarbete-med-halmstads-bk
http://www.ostersif.se/a/osters-if-inleder-samarbete-med-halmstads-bk
Logga in eller registrera för att kommentera.
Kommentarer
Malkolm Nilsson, målvakt
Marcus Johansson, mittback
Alexander Berntsson, mittback
Simon Silverholt, mittfältare
Andreas Bengtsson, vänsterback
Shkodran Maholli forward
Sead Haksabanovic
Eric Smith
Perparim Beqaj, forward
Sen att det känns förnedrande som supporter är en annan femma.
Men detta är inte ett avtal mellan två jämbördiga parter. Det handlar om att ett lag från en högre serie ska få möjlighet till matchning för sina juniorer i ett lag från en lägre serie som i sin tur bedömer att nämnda juniorer skulle ha en chans att ta en plats.
Det är i detta, att vi i avtal formaliserar en roll som varandes en mindre klubb än HBK, som den upplevda besvikelsen ligger. För det är ju inte så att vi annars varit förbjudna att låna in spelare från Allsvenskan.
Och om man inte tror att avtalet kommer utnyttjas särskilt mycket förstår jag inte hur man kan tycka det är bra. Då är det ju BARA en PR-katastrof.
Visst blir det något enklare att låna från just HBK med ett avtal. Men den (relativt marginella, tror jag de flesta är överens om) effekten måste vägas mot vilka signaler det hela sänder till omvärlden. Och jag har otroligt svårt att se hur vi går plus i den ekvationen.
Öster blir inget farmarlag som tvingas ta emot spelare de inte vill ha och Halmstad påverkar inte laguttagningar. Det handlar om att Öster garderar sig för långtidsskador, får möjlighet att ta in nytt blod om de anser att det behövs samtidigt som Halmstad får möjlighet att låta spelare eventuellt få spela lite mer a-lagsfotboll. En win-win så att säga.
Silverholt vore väl exempelvis intressant att låna in om skadorna på innermittfältet kvarstår?
Pinsamt att ett sammarbete med halmstad ska till. De är i mina ögon en superettanklubb. Det finns inte ord för hur kortsiktigt Wibrån ser i det här fallet. Avgå!