Värnamo

2

Kommentarer

• Utvisning nummer 2 förstör den här kvällen för oss, var ganska hoppfull om en seger även vid 1-1 och 10 man. Nu har jag inte sett situationen med Gero i efterhand, men varningen kändes inte helt obefogad från min position. Och att som forward ta ett sådant kort med en man mindre är för mig obegripligt.

Spelmässigt finns det ljusglimtar, men poängskörden gör att vi naturligtvis får se till att försvara superettanplatsen till nästa år. Har svårt och tro att ett lag som förlorat 3 av 4 inledande matcher ska kunna fightas om uppflyttning.
  • Återigen ett fantastiskt jobb av klacken. Riktigt bra jobb. Har East Front någonsin varit så här bra? Tycker vi som fans kan sträcka på oss.
  • Denna torsken tog hårt. Fy fan..
  • Surt. Värnamo är ju riktigt dåliga. Alla lag som låter Velic dominera som han gjorde idag, t.o.m. med två man mindre, är dåliga. Gero var ju lysande fram till domaren fullföljde vad han bestämt sig för redan i första halvlek och drog till med ett andra helt felaktigt gult kort. Precis som Aftonbladets reporter säger så är det inget gult kort och tyvärr för vår del så är även det första horribelt fel. Den ende som ska ha gult kort i nån av de situationerna är Värnamospelaren som slänger sig som en döende svan vid andra kortet och tar sig för ansiktet trots att han fått sig en bröstvärmare (detta beteende att spela över för att motståndaren ska kortas är ett j-a gissel som drabbat fotbollen och borde straffas hårt i efterhand när det finns tv-bilder). Gnäll inte på Gero för den här utvisningen, det är enbart domaren som ska lastas och det borde vara fler spelare i Öster som visar samma inställning.

Vad hade hänt med Johan Andersson? Mario och Putte är väl ingen optimal lösning med tanke på deras långsamhet. Fan kör på Kalle om inte Johan kan vara med.

Jag har svårt att lasta Berglund för den här utrusningen egentligen då jag faktiskt tycker att han ska ut och slå undan bollen. Det är försvararnas uppgift att se till att han får göra detta i lugn och ro men de viker ju ner sig alldeles för enkelt - även om nu Värnamospelaren använder ruff. Givetvis ska nån av domarna uppmärksamma det ruffandet om det nu förekom.

Å andra sidan är det inte förvånande om de missade det med tanke på att de missade att Robledo var uppe med båda armarna i huvudet på Mario vid 2-2och därmed med vilje tog bort honom från den spelare som nickade fram till målskytten. Det skulle alltså ha varit frispark till Öster även innan det målet.

Öster vinner denna matchen hur lätt som helst om det inte är för att domaren bestämmt sig för att Gero på nåt sätt ska ut.

Var fan är Lindner och Hellgren? Det måste in nån av dessa på mittfältet. Velic måste upp i anfallet och Zlöjutro måste bort - han gör ju allting fel (och med tanke på Björknesjös minspel och rop, tvärt emot hur denne vill att laget ska spela fotboll).

Bryt ihop och kom igen. En riktig mittfältare in i laget, upp med Velic och låt Gero och Söderberg springa som idioter. Målen kommer.
  • Låg i luften att Gero skulle bli utvisad. Han borde blivit utbytt för att inte riskera sitt andra gula.

Oavsett vad som hände i situationen innan är det katastrofalt dåligt av Berglund att bli utvisad.
  • Sen tycker jag vi har en klar tendens att ha domarna emot oss hela 2013 o då idag. Spelarna är ofta jävligt osmarta o tar helt onödiga frisparkar o varningar.. Gero håller upp händerna o ser skyldig ut så fort domaren blåser. Velic attityd som lagkapten? Jag börjar snart tro att det inte är slumpen som gör att vi blivit bortdömda flera matcher det senaste året.
  • Andra lag som Värnamo spelar fult när domaren tittar bort. De är smartare där helt enkelt också eftersom de kommer undan med det match efter match. Titta på exempelvis Chelsea de har smarta spelare.
  • Vilket gnäll det var härinne, tyvärr inte så nyanserat, vilket kanske det ej blir så här efter en derbytorsk.
    Faktum är ju dock att vi ÄR bättre än Väänamo alla dagar i veckan o det visade vi även idag till Gero helt felaktig blev utvisad; där dör liksom våra chanser drastiskt o utan den hade inte det blivit härinne beskrivningar på både den ena o den andra som "skall bort" eller ersättas av en nu bänknötare.
    3 förluster på raken är alldeles för dåligt, inget att säga om oavsett matchbild eller domarinsats, men idag spelar vi med det lag vår hänförare tror på o låt han göra det så kommer vinsterna.

Jag tror på vårt lag o Björknesjö, tror ni?
  • Vilket gnäll det var härinne, tyvärr inte så nyanserat, vilket kanske det ej blir så här efter en derbytorsk.
    Faktum är ju dock att vi ÄR bättre än Väänamo alla dagar i veckan o det visade vi även idag till Gero helt felaktig blev utvisad; där dör liksom våra chanser drastiskt o utan den hade inte det blivit härinne beskrivningar på både den ena o den andra som "skall bort" eller ersättas av en nu bänknötare.
    3 förluster på raken är alldeles för dåligt, inget att säga om oavsett matchbild eller domarinsats, men idag spelar vi med det lag vår hänförare tror på o låt han göra det så kommer vinsterna.

Jag tror på vårt lag o Björknesjö, tror ni?
    Håller helt med. Det här kommer vi att komma igen ifrån. Långt ifrån lika orolig som jag var efter tre raka förluster med Thomsson bakom spakarna.
  • Jag hoppas att laget tar med sig( och får berömm för) sitt oerhört hårda jobb med två man mindre. Kul att se att de verkligen ville ge allt. Wihlborg och Josef bäst i ÖIF.

Gör Freddy ett mål så kommer det att lossna. Allt handlar om självförtroende.
  • Vilket gnäll på Gero från vissa håll. Han är ju definitivt bland de bästa i Öster i denna match..kraftfull bollvinnare som kämpar och sliter, gör sig spelbar, tar löpningar och dessutom visar sig vara ett farligt vapen i luftrummet även om bollen gick lite för högt denna match...att han blir utvisad är horribelt och inget han kan lastas för. Han har en tuff spelstil och att vissa domare inte kan hantera det är ju bara sorgligt. Skillnad på tufft och fult. Fortsätt spela Gero från start så ska ni se att han kommer producera ordentligt framåt. Berglunds utrusning...med resultatet som följde så klart enkelt att såga, men marginalerna är hårfina..han tar bollar som ingen annan än han och Vargen mäktat med på många år i Östertröjan...en smått löjlig spekulation, men Värnamos första mål vette fan om han inte tagit just för att han nästan alltid står rätt och har grymma reflexer...Nadj vettigt stabil, men tar sällan de där svåra bollarna..Berglund är dessutom stabil och tar även det han ska. Vi har ju haft målvakter som varvat fantomräddningar med att i stort självmant kasta in bollen i kassen sekvensen efteråt. Nä, någon målvaktssågning är min själ inte på plats...då har man som Östersupporter glömt hur det såg ut när Robin och Rasmus med flera agerade burväktare...annan klass där nu.
    Jag tror som många att Öster promenerat hem den här matchen med fler man på banan...jag hoppas bara att man tar med sig det fina spel man presterade för man skapade rejält med farligheter. Bakåt...tja..Konates defensiv är hemsk...framåt är det bättre, men det går inte att ha en sån back om man inte vill bjuda på ett mål per match ungefär..tyvärr är det inte mkt bättre på högerbacken heller...att ha rundningsmärken på ytterbacksplats är sällan bra...märkligt på Wihlborg som annars såg lovande ut på den positionen..
  • Var håller den nye ytterbacken som värvades från Åland hus? Platsar inte i truppen? Skadad?
  • Han är skadad. Har för mig att det är baksida lår som krånglar. Har dock ingen uppfattning om hans kvalitéer och är han inte högerback?
  • Trams. Klart vi klarar oss kvar.
  • redigerade April 2014
    Tycker ni höjer Nadj alldeles för mycket. Han vann ju inte ens luftduellerna igår trots att han får använda armarna. Mycket orolig för hans insats mot Ljungskile.
  • Frågan många ställer sig nu efter 4 matcher och 3 poäng är - ska man börja bli orolig?

Jag personligen tycker nog inte det. Att spela med 9 man mot 11 blev lite för tufft (räknefel i varenda fast situation) men fram tills dess att vår käre domare bestämde sig för att Gero är för stark för att spela fotboll i Superettan - alternativt - att vidriga filmningar är positivt för fotbollen så hade vi bra kontroll på Värnamo. Visst, någon gång blev Konate/Wihlborg överspelade, men det hör lite systemet till. Tyckte också att mittbackarna + innermittarna skötte sitt hemjobb bra i det stora hela.

Men Berglund får ta på sig en del av skulden faktiskt, det var en av de klantigaste utrusningar jag sett. Här brast kommunikationen med bl a Wihlborg (som i sekunden efter att Berglund sänkte Värnamoiten med stor säkerhet hade brutit bollen) och mittbackarna. Prata, prata, prata. Lita på varandra.

Jämförelsen med 2007 haltar. Då hade vi 11 trötta spelare med en tillika trött/usel tränare, fanns heller inte mycket av vare sig hjärta och hjärna på planen. Nu har vi hjärtat på plats samt en tränare med en spelidé som kommer att funka. Vi saknar lite hjärna bara, men det kommer.

Förlusten gjorde jävligt ont, det ska också sägas. En av de värre för mig personligen i modern tid p g a förutsättningarna (du har INGA vänner här, Kuno). Men samtidigt - den betyder egentligen ingenting i det här läget. Fyra matcher är spelade, alla lag slår alla lag och det går fort mellan topp och bottenplacering.
  • Har det kommit några reaktioner på banderollen om Kunos brist på vänner?
  • Frågan många ställer sig nu efter 4 matcher och 3 poäng är - ska man börja bli orolig?

Jag personligen tycker nog inte det. Att spela med 9 man mot 11 blev lite för tufft (räknefel i varenda fast situation) men fram tills dess att vår käre domare bestämde sig för att Gero är för stark för att spela fotboll i Superettan - alternativt - att vidriga filmningar är positivt för fotbollen så hade vi bra kontroll på Värnamo. Visst, någon gång blev Konate/Wihlborg överspelade, men det hör lite systemet till. Tyckte också att mittbackarna + innermittarna skötte sitt hemjobb bra i det stora hela.

Men Berglund får ta på sig en del av skulden faktiskt, det var en av de klantigaste utrusningar jag sett. Här brast kommunikationen med bl a Wihlborg (som i sekunden efter att Berglund sänkte Värnamoiten med stor säkerhet hade brutit bollen) och mittbackarna. Prata, prata, prata. Lita på varandra.

Jämförelsen med 2007 haltar. Då hade vi 11 trötta spelare med en tillika trött/usel tränare, fanns heller inte mycket av vare sig hjärta och hjärna på planen. Nu har vi hjärtat på plats samt en tränare med en spelidé som kommer att funka. Vi saknar lite hjärna bara, men det kommer.

Förlusten gjorde jävligt ont, det ska också sägas. En av de värre för mig personligen i modern tid p g a förutsättningarna (du har INGA vänner här, Kuno). Men samtidigt - den betyder egentligen ingenting i det här läget. Fyra matcher är spelade, alla lag slår alla lag och det går fort mellan topp och bottenplacering.
    Tack, Zingo. Jag håller med om allt. Det var en av de tyngsta förlusterna på väldigt länge, men så länge Öster spelar fotboll och skapar chanser kommer i alla fall jag vänta med att dra paralleller till 2007.

Och tack EF för en jävla bra läktarinsats!
  • Domarnas insats var ingen höjdare.
    Nu hugger jag mig själv i foten, men hörnan som vi gör 1-2 på så nickar Vasilj ner bollen i nacken på Gero sen går bollen ut och vi får hörna.

Sen att 27 lyckas klara sig utan gult för filmning när han slänger sig så fort en Österspelare är i närheten.
    Särskilt ett läge i slutet av matchen, innan kvitteringen, tänker jag på när han försöker filma till sig en straff eller försöka få ytterligare en spelare utvisad.

Sedelqvist var lagom glad efter 1-2-målet, och hade varit smidigt om vi kunnat förvalta det:

"HELVETE han är ju så dålig på huvet den jäveln, varenda jävla nickduell...."

om en medspelares kompetens, antagligen lagkaptenen Claesson som förlorade sin nickduell med Bergholtz
  • Har det kommit några reaktioner på banderollen om Kunos brist på vänner?
    "Det var åt helvete" -Kuno om banderollen http://xn--vrnamo-bua.nu/sport/pc-och-kuno-oerhort-glada/

I övrigt kan jag bara hålla med de flesta andra om i stort sätt allt.
  • Tack.

Paralleller till 2007 är väl lite väl långtgående att dra. Lycksökare som vi hade då har vi knappast nu. Vi har en tränare med positiva tongångar. en spelidé och mer hjärta, än vattenbärare i laget.

Det vi möjligen bristen på är rivjärn, jag tycker saknas, för att låta spelarna med bollkonster blomma ut än mer behövs rivjärn. Som täcker yta, tar dueller och köttar.
  • Domaren och Berglund dödade den här matchen. Berglund leker libero som nån jävla vessla som ska ut och löpa, typ som mot Sundsvall och idag. Gero spelar hårt men tycker han får för jävla mycket avblåsning mot sig för han är stor och stark "och svart ?". Pinsamt att domaren ger Gero rött kort. Tycker det är rätt dåligt att egna "FANSEN" sågar en spelare som inte gjort sig förtjänt av av det röda. Domaren gör ju helt klart fel när han ger han andra gula . Öster var klart bättre och skulle vunnit med fullt lag och tror till och med att dom hade vunnit med 10 man så det är ju positivt. Jag tror det kommer lösa sig, bara lite otur just nu. Det vänder eller är TILLSAMMANS TILLBAKA inte värt något längre ?
  • Hoppas bara inte detta sätter sig i huvudet på spelarna. 6 poäng av 12 hade varit en ok start. Nu står vi på ynka 3 pinnar efter 4 matcher. Det blir inte lättare att vända trenden med tanke på all skit som hände förra säsongen, vilket säkert fortfarande påverkar en del spelare.
  • Dom måste vara så pass professionella att dom inser att om dom fortsätter såhär utan utvisningar så kommer det vända annars har dom inte mycket till psyke. Dom spelade ju bra fotboll igår fram till all skit eller är jag helt ute och cyklar ??????
  • Ett frågetecken för mig är hur Robban inte kunde byta ut Gero som hade ett gult istället för Vlado?
  • OlsOls
    redigerade April 2014
    http://bloggar.aftonbladet.se/superettan/2014/04/krisstampel-pa-oster/

Kris är det knappast ännu. Men det är nog dags att utfärda en floppvarning. Laget är offensivt balanserat men anfallasbesättingen är tunn och har svårt att göra mål. Laget försöker också göra det svåra: att själv skapa sitt spel och inte bara lita på att man kan utnyttja motståndarens misstag. Det bäddar för svårigheter.
  • Ett frågetecken för mig är hur Robban inte kunde byta ut Gero som hade ett gult istället för Vlado?
    Vlado var meningslös på plan. Gero användbar om än lite het, Gero var på väg att bytas ut, precis innan han fick sitt andra gula.

• Att Gero skulle bytas ut vet jag, men nu spelade det ingen roll. Syftade mer på att det kanske vore en god tanke att inte riskera att få en spelare till utvisad som får mycket blåst emot sig.
  • Att Gero skulle bytas ut vet jag, men nu spelade det ingen roll. Syftade mer på att det kanske vore en god tanke att inte riskera att få en spelare till utvisad som får mycket blåst emot sig.
    Håller med
  • Dom måste vara så pass professionella att dom inser att om dom fortsätter såhär utan utvisningar så kommer det vända annars har dom inte mycket till psyke. Dom spelade ju bra fotboll igår fram till all skit eller är jag helt ute och cyklar ??????
    Dom måste vara så pass professionella att dom inser att om dom fortsätter såhär utan utvisningar så kommer det vända annars har dom inte mycket till psyke. Dom spelade ju bra fotboll igår fram till all skit eller är jag helt ute och cyklar ??????
    Det är klart de är professionella men uselt självförtroende har inget med professionalitet att göra.
Logga in eller registrera för att kommentera.