Tråden om andra lag

24567306

Kommentarer

• ...
    Briljant inlägg. Instämmer till 100%.

• Personligen tror jag att det utspridda spelandet stör väldigt mycket. Jag skulle hellre se att man koncentrerar det till helgerna, med kanske någon enstaka omgång i veckorna när det varit landslagsuppehåll.

Tycker det blir kaos när matcher går vilken dag som helst i veckan och tror det påverkar både publik som tv-intäkter.
  • Jag blir så trött när jag hör glorifieringen av Bajen och deras fans. Senast nu på fikat här på jobbet. Att de skulle vara trevliga grabbar som gillar Bajen och bärs. De är ju samma skit som övriga storstadsklubbar - huliganer som gillar slagsmål mer än fotboll.
    Samma vanföreställningar hör man ofta även om blåvitt och deras supportrar.
  • Chrisrer Olsson, vilken dåre! Gå till Coop istället. F.ö har Ica nu svarat på citatet http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article18256221.ab

Att se supportrar som kunder så tycker jag är en parallell som håller på väldigt få och då tekniska plan. När vi går på fotboll och löser biljett konsumerar vi en tjänst och genererar således intäkter till tjänsteerbjudande part. Därav vi är konsumenter av fotboll, där likställer Christer kund och konsument - det är väl upp till mottagaren att bedöma skillnaden, jag säger att det handlar om en inställningsfråga och respekt gentemot oss supportrar. Det allmänt känt i servicebranschen att tjänster är unika, handlar om samproduktion mellan tjänstegivare-tjänstetagare samt att produkten (tjänsten) produceras och konsumeras på samma gång, och således inte går att stoppa i Ica-kassen och gå hem, därför är det viktigt att man i tjänsteerbjudandet (fotbollsmatchen) adderar värde för att skapa en upplevelse för gästen, det ord som till och med handlare numera kallar sina "kunder" i större utsträckning.

Väl många detaljhandelsparalleller här och jag tycker han är snett ute kring sitt resonemang. Det han egentligen borde dra en parallell till är det gamla ordspråket "bit inte den hand som föder dig", för som Lutavallen påpekar så är det vi som genererar pengar; utan oss - inga intresserade sponsorer på grund av inga att exploateras inför, inga tv-sändningar pga. inget intresse och så vidare.

Och om han vill envisas med kundparallellen kan han ju åtminstone hänvisa till klassikern "kunden har alltid rätt" http://blog.cmbinfo.com/Portals/75217/images//stew_leonards_rock-resized-600.jpg
  • Fast att generalisera och kalla samtliga supportrar till storstadslagen för huliganer är ju också strunt.
  • Helt riktigt Gurröö.
    Vad jag menar är att Bajen, och även Blåvitt, har ett oförtjänt gott rykte, framför allt bland folk som följer fotbollen mer på avstånd.
  • Jag blir så trött när jag hör glorifieringen av Bajen och deras fans. Senast nu på fikat här på jobbet. Att de skulle vara trevliga grabbar som gillar Bajen och bärs. De är ju samma skit som övriga storstadsklubbar - huliganer som gillar slagsmål mer än fotboll.
    Samma vanföreställningar hör man ofta även om blåvitt och deras supportrar.
    Jag blir så trött när jag läser sådana generaliseringar. Jag skulle säga att (minst) 99 % av Hammarbys supportrar är trevliga grabbar. Att det sen finns en ytterst liten andel huliganer som följer laget ska inte majoriteten bli lidande av.
  • Och jag skulle vilja säga att Hammarby har precis samma problem som övriga storstadsklubbar.
  • OlsOls
    redigerade January 2014
    Jag grävde fram ett gammalt inlägg jag gjort där jag citerade från en krönika som Eric Niva hade skrivit i Aftonbladet. En krönika som Hans-Christer Olsson definitivt borde läsa.
    Mitt citat från den:. "...men då det i styrelserum och på tränarsymposier pratas om att utveckla produkten svensk fotboll missar man alltjämt att värdesätta det som verkligen är viktigt. Fansen. Läktarna. Supporterkulturen". Om själva fotbollen, skriver Niva, varit den enda anledningen till att gå på en allsvensk match hade svensk fotboll varit en förlorare i kampen med hela världens ligor som kans ses i alla tv-kanaler. "Nu är det inte så. Nu har det här i stället utvecklats till en plats där matcherna är en given del av livet. klubben en självklar del av identiteten och läktarna en väldigt stor del av upplevelsen. Sverige har blivit ett fotbollsland."

Om andra punkter som framförts som viktiga förändringar, höst-vår och färre lag, tycker jag nog båda är tveksamma. Att färre lag i allsvenskan skulle ge en bättre allsvenska känns tveksamt. Föreställningen bygger bla på att TV-pengarna skulle fördelas på färre lag och därmed ge dessa större resurser och att fler matcher mot de bästa lagen skulle vara utvecklande. Hur mycket skulle mera tv-pengar ge till klubbarna? 10 millar? Summorna skulle hur som helst inte förändra allsvenskans position i näringskedjan. Det skulle inte bli lättare att behålla talangerna. I stället skulle det väl snarare finnas en risk för att färre får chansen. Konsekvensen för att åka ur blir större klubbarna tar mindre risker. Och så färre lag att visa upp sig i.
    Ger fler tuffa matcher en bättre utveckling? Kanske, men samtidigt kan man nog peka på att det är en viktig kvalitet att kunna vinna måste matcherna mot de sämre lagen. Här har de allsvenska lagen en del att lära sig (inte minst att utvecklad det offensiva spelet - att föra matcher).
  • Jag är uppväxt i sthlm och även om alla supportrar till stockholmslagen såklart inte är huliganer, ja inte ens en majoritet, så har den genomsnittlige supportern betydligt otrevligare attityd än de mest störiga supportrarna till småstadsklubbarna.
  • Även om det kanske är sant att vissa har dryg attityd så skulle jag aldrig dra paralleller mellan otrevlig attityd och huliganer. Två helt skilda saker.
  • Det du talar om, jon, tycks ju vara Stockholmarens eviga och framförallt ofrivilliga image (bild andra har av x) som dryga och otrevliga. Det ligger i betraktarens ögon och jag tar avstånd från sådana generaliseringar, men framförallt har det nog ingenting med fotboll att göra.

• Koppla in Gero och sno framför näsan. Visserligen inte möjlig att signa än, men visst vore det trevligt att kapa en k*f-spaning. Imponerad är han tydligen också. http://www.expressen.se/kvp/sport/vm-hjalte-imponerad-efter-kalmar-besoket/
  • Manne: "men framförallt har det nog ingenting med fotboll att göra."

Jag menar att det är precis med fotboll det har att göra. Som stockholmare, och med majoriteten av alla mina bekanta som är stockholmare är jag plågsamt medveten hur fel bilden av stockholmare är. Däremot hävdar jag att den generella stämningen på arenorna i sthlm (och kanske även i andra större orter), och då menar jag inte Grimsta IP, är mer hätsk än i mindre städer. Huruvida detta bidrar till mer eller mindre huliganism har jag inga vetenskapliga belägg för men jag gissar att det inte är mindre. Jag föredrar att man hejar på sitt lag och bryr sig mindre om att skrika okvädningsord mot motståndarlaget.
  • Vad vill man uppnå med en sådan här tråd?
    Hjälp...kanske jag är för gammal för idiotier?
  • Bajen kör med drönare..det har väl vi haft flera år eller?
  • Vad vill man uppnå med en sådan här tråd?
    Hjälp...kanske jag är för gammal för idiotier?
    Åldrande kan ha negativ inverkan på synapserna, ja. :)
  • http://www.hbk.se/extra/news/?module_instance=1&id=13210

"Bland spelarna märks Andre Josefsson. Han är född 1997 och tillhör division 3-laget Laholms FK."

10 år sedan jag slutade på den lilla skolan i Laholm intill Glänninge Park där Jocke Wulff var kung. Den då 10årige gossen AJ hade varje vecka idrottslektioner ledda av undertecknad och har detta till trots alltså tagit sig ända till ett långt provspel med HBK där han idag startade som mittback ihop med Liverstam.
  • För oss bekante målspottaren Andres Thorleifsson från Norrtälje får för tillfället målspottarråd av Henke Larsson. Igår matchade FFF mot Halmia och redan efter en kvart slog provspelande Thorleifsson in 1-0.
  • Stockholm består väl av minst 90 procent inflyttade wannebe-bönder:-)
  • redigerade February 2014
  • Jag har snappat upp att Hammarby-fansen gärna talar om sin nya tränare som Kurt-Arne, vilket de gör rätt i – och vilket får mig att tänka på svensk punk …

KSMB: Kurt Sunes Med Berit.

KAMB: Kurt-Arne med Bajen.
  • där har vi en lucka som kan ge oss 6 p i år
  • Vlado lär lura robledo:)
  • Känns stabilt att Hammarby levererar på försäsongen, har hänt mer än en gång att favoriter gör en superförsäsong och sen lider av mental gruppsykotisk stress och faller igenom fullständigt.

Kanske blir det så - kanske inte :)
  • Johan P rött kort
    Ngn förvånad?
  • Johan P rött kort
    Ngn förvånad?
    Min reaktion exakt när jag läste det (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/superettan/hammarby/article18480409.ab)
Logga in eller registrera för att kommentera.