Utgång Allsvenskan 2013. Egna tips.

redigerade September 2013 i Supportersnack
Jag tror tyvärr på den här utgången som innebär kval för ÖIF . (tippar dagens match BP - BKH ett X )

Öster HBK BP Gefle

KFF 0 IFKN 1 IFE 0 IFKG 0
AIK 0 DIF 3 Syri 3 BKH 3
Gefle 3 HIF 0 Åtvid 1 ÖIF 0
IFKG 0 BKH 0 MFF 0 Syri 3
IFKN 0 MIF 3 AIK 0 DIF 1
DIF 3 BP 1 HBK 1 IFE 1

6 8 5 8

Totalt 31 32 28 34

Tippa gärna hur ni tror utvecklingen på slutspurten i allsvenskan blir.
«1

Kommentarer

• Spelscheman för bottenlagen.

Ångest. Vi måste nog vinna 3 matcher av de som är kvar.
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2835&grupp=12344&artikel=5653186
  • redigerade September 2013
    Extra mycket ångest att spelschemat i länken inte stämmer. Var är vår säkra trepoängare mot Blåvitt och varför får inte Häcken vara med i omgång 30?
    Lite surt att både Häcken, BP och Gefle har allt mer uppgivna Syrianska kvar.

Visserligen tror jag fortfarande att någon eller båda av nykomlingarna är de enda vi kan ha bakom oss. Blir nog kvalplats nån poäng bakom Halmstad (eftersom Öster klantade sig gånger två mot just det laget) efter att BP åkt ur i sista omgången på sumpigt gräs i Halmstad.

Blir Eklund klar för K*F snart så möter vi Falkenberg i kvalet.
  • Efter föregående omgång var det BP som tog 3 poäng istället för 0 och HBK tog 0 istället för 1 poäng . (enligt mina beräkningar)
    Därför ser sluttabellen ut så här just nu :

Gefle 34
    BP 32
    HBK 31
    ÖIF 31 (förlorat båda matcherna mot hbk ifall man har lika målskillnad)
    Syr...

Nästa omgång blir jobbig. Där har jag tippat öster förlust och att BP vinner mot syrianska, Gefle vinner mot häcken och HBK vinner mot DIF. så i denna omgången kan öster vinna mycket om man tar poäng och de andra tappar!
    Ni som är kunniga i arenafrågor och elitlicens. Skulle man inte kunna få Hbk utskickat ur allsvenskan på en gång som straff för att de inte kommer uppfylla de arenakrav som ska gälla 2014?

Det tas inga beslut i arenafrågan där Hbk vill bygga nytt och kommunen vill putta till 75 miljoner för att bygga om nuvarande arena. Det som sagts är att klubben kommer få spela sina hemmamatcher på annan ort om inget görs under vintern (vilket väl snart börjar bli för sent).

Enligt följande länk kan de väl rädda sig om de tar ett beslut. Falkenberg tog beslut om ny arena (med superettanklass vad det verkar) som ska vara klar 2016 och eftersom beslut är taget om detta ges tydligen dispens från arenakraven inför 2014. De får alltså spela på en skräparena i allsvenskan 2014 för att de lovat bygga nytt om två år.

http://www.expressen.se/gt/sport/falkenberg-ser-over-allsvenska-arenakrav/
  • Får väl lägga in tips på resterande matcher för bottenlagen:

AIK - Öster 1-1
    Gefle - Häcken 2-0

BP-Åtvid 1-0
    Öster-Gefle 1-0
    Helsingborg-Halmstad 3-1

Gefle-Syrianska 2-1
    Göteborg-Öster 3-1
    Malmö-BP 2-0
    Halmstad-Mjällby 1-1

Häcken-Halmstad 2-2
    BP-AIK 1-3
    Djurgården-Gefle 2-1
    Norrköping-Öster 2-0

Öster-Djurgården 2-0
    Gefle-Elfsborg 1-1
    Halmstad-BP 2-1

Sluttabell:
    Gefle 33 poäng -10
    BP 33 poäng -18
    Öster 32 poäng -13
    Halmstad 29 poäng -16
  • Tråkig utgång för Öster mot AIK.. Första målet var ren markeringsmiss och andra målet är förmågan att stå stilla i eget försvarsområde = mål.
    Dock tippade jag som sagt i 26e omgången att ÖIF skulle förlora och BP, HBK och Gefle gå med 3 poäng från sina matcher. dock blev det bara BP som vann och gefle tog en poäng istället för 3.

Det ger tabellen (enligt mitt tips ovan) efter 26e omgången :

Gefle 32
    BP 32
    ÖIF 31
    HBK 28
    Syrianska.

Positiv omgång ändå! vi ser att HBK tappar och det kan ge en kvalplats åt öster.
    Dock hänger allt på nästa omgång! kan HBK förlora mot Helsingborg borta och vi vinner hemma mot gefle skiljer det 4 poäng! Det kan vara avgörande för kval eller inte.

Så därför blir det detta ultimatum som väljer var öster vill spela i nästa år :
    Vinst mot gefle = Kval/Allsvenskan
    Förlust = Superettan

Vi kommer inte ta poäng borta mot ifk och norrköping därför är Gefle matchen livsavgörande. visa nu att ni har allsvenskt blod i er!
  • 13 Östers IF
    14 djävla gefle gävle
    15 Halmstad
    16 surbukssyrianska
  • OM vi nu klarar kvalplats så väntar med stor sannolikhet Örebro eller Sundsvall - två extrema skräckmotståndare för Öster. Fy fan. För att hitta någon ljus i det eventuella mörkret kan man konstatera att både ÖSK och Gif verkar ha tappat stinget lite på slutet - alltmedan Falkenberg ångar på mot allsvenskan.
  • 13 Östers IF
    14 djävla gefle gävle
    15 Halmstad
    16 surbukssyrianska
    Krävs segrar mot Gefle, IFK och DIF för det, troligen, men vilken dröm det skulle vara!
  • Detta var ju inte den bästa omgången för vårt kära röblå lag. Enligt min beräkning blir utgången nu följande:

Gefle-Syrianska 2-1
    Göteborg-Öster 3-1
    Malmö-BP 2-0
    Halmstad-Mjällby 1-1

Häcken-Halmstad 2-2
    BP-AIK 1-3
    Djurgården-Gefle 2-1
    Norrköping-Öster 2-0

Öster-Djurgården 2-0
    Gefle-Elfsborg 1-1
    Halmstad-BP 2-1

Gefle, 34 p, - 8
    BP, 31 p, - 19
    Halmstad, 29 p, - 16
    Öster, 28 p, - 18,

Första gången i år som min prognos pekar på en negativ utgång av säsongen. Kanske det som behövs för att spelarna ska gå in o vinna matcher igen, för nog har Öster överraskat oss alla tidigare under säsongen. Då vi räknar i 3 poäng, kammar laget noll. Men när vi räknar in 0 poäng, då fixar laget (ibland) lite bonuspoäng...
  • Utgång?
    Vi åker ur.Resten skiter jag i.

Vi har för tungt spelprogram kvar,för lite balls i spelartruppen samt veka spelarsjälar.
    Vi åker ur..igen.
  • Så får man då helt plötsligt börja hålla på Örebro och Lapparna för att få möta Falconberg i kvalet...
  • Vore mumma med kval mot Falkenberg. Matteo hoppar in på kryckor och språngnickar bollen i egen kasse och jublar med 10 tillresta bussar på IP.
  • Vore mumma med kval mot Falkenberg. Matteo hoppar in på kryckor och språngnickar bollen i egen kasse och jublar med 10 tillresta bussar på IP.
    tyvärr paja han knät för nån match sen va? så han är la borta resten av året...

• redigerade October 2013
    Utgången? Mitt tips är faktiskt att BP får kvala och HBK åker ur. Visst, vi måste ta två segrar. Men kolla på BP:s restprogram:

Malmö borta
    AIK hemma
    HBK borta

Två bortamatcher. BP överlägset sist i bortatabellen. Enda hemmamatchen är AIK hemma, lokalderby mot ett AIK med möjlig guldchans. Bortamatch mot ett djuriskt kämpande HBK i sista. BP tar inte en enda pinne till och landar på kvalplatsen.

HBK då?

Mjällby hemma - 3p helt klart
    Häcken borta - nyckelmatch - jag hoppas på 0p men det är lite önsketänkande här
    BP hemma - säker 3:a
    Totalt 6 poäng, landar på 30 poäng och åker ur.

Östers IF.

Blåvitt borta - grisar vi oss till 1 pinne vilket ger oss självförtroende tillbaka
    Peking borta - 3p - baserar det på den fina insatsen hemma trots förlusten
    DIF hemma - 3p - önsketänkande, men nödvändigt
    Totalt 7p och 32 som slutresultat, vilket innebär 13:e plats.

Kommer att vara extremt tufft, men fan vet. Vi slog Blåvitt hemma och tycker inte Peking har imponerat när vi mötte dem hemma.

• Vi ger aldrig upp! Nio poäng kvar att spela om. Full stöttning nu.
  • Utgången? Mitt tips är faktiskt att BP får kvala och HBK åker ur. Visst, vi måste ta två segrar. Men kolla på BP:s restprogram:

Malmö borta
    AIK hemma
    HBK borta

Två bortamatcher. BP överlägset sist i bortatabellen. Enda hemmamatchen är AIK hemma, lokalderby mot ett AIK med möjlig guldchans. Hemmamatch mot ett djuriskt kämpande HBK i sista. BP tar inte en enda pinne till och landar på kvalplatsen.

Jag har faktiskt tänkt på samma sak. Med det programmet tar BP inte en enda pinne till. Så hade vi vunnit mot Gefle så hade vi haft världens chans att gå om dem. Men tar vi två segrar till så är vi ikapp dem.

Troligare scenario är väl dock att BP skräller mot Mff eller AIK och att vi avslutar med att slå förlustrekordet från i våras, dvs åtta raka förluster...
    HBK då?
    Häcken borta - nyckelmatch - jag hoppas på 0p men det är lite önsketänkande här
    Det skulle hjälpa om det blir gula kort mot Mjällby på:
    *mittbackarna Liverstam och Magyar
    *yttermittfältarna Selakovic och Blomberg
    *innermittfältaren Landgren
    *anfallaren Baldvinsson

Alla ordinarie till vardags. Fullständigt kaos i startelvan om man skulle sakna alla på en gång. Mot Mjällby är ex-mjällbyaren Westerberg (högerback) redan avstängd.
  • Efter att hämtat mig från senaste skit omgången kan vi konstatera följande (enligt mina beräkningar) att

De tre återstående omgångarna kommer se ut så här :
    Omgång 28
    IFK - ÖIF 1
    HBK - MAIF 1
    MFF - BP 1
    Gefle - Syri 1

Omgång 29
    Norrköping - ÖIF 1
    BKH - HBK 1
    BP - AIK 2
    DIF - Gefle X

Omgång 30
    ÖIF - DIF 1
    HBK - BP X
    Gefle - IFE X

Vilket ger sluttabellen

Gefle 35
    BP 32
    HBK 28
    ÖIF 28
    Syri

Tror öster kommer få sämre målskillnad vilket innebär ridå i nuläget...

Ja, exakt. Därav "kryckor". ;)

Ja, exakt. Därav "kryckor". ;)
    tänk om man läst noga å inte snabbt :watchout:
  • Hos unibet är iaf HBK favorit att åka ur direkt till 1,70. Öif står i 1,95. Gefle i 12,50 och BP i 15.
    Så man kan ju slänga in en regäl slant till 1,95 för att få lite plåster på såren.
  • Just nu känns det som att Öster tar en, möjligtvis två poäng till.
    Sannolikt:
    IFK GBG-Öster 1
    IFK NKPG-Öster x
    Öster-Djurgården 2 (kanske x)

Tyvärr har HBK lite lättare schema och borde klara av att slå antingen Mjällby eller BP, och då är det ju kört...
    Men man lever på hoppet. Ett tag till.
  • Tja, vi kom från en räcka förlustmatcher före Blåvitt hemma. Exakt samma utsatta situation som nu. Blåvitt har vi chans på.
    Saxat från Halmstads svenskafans-forum:
    "sen ryktas det enligt hifare att Landgren har sagt att det enda hbks supportrar är bra till är att de betalar hans lön"
    :bigmouth:
    Snackas även om att tränare Gustafsson rakt av mobbar spelare och därför har tappat förtroendet hos halva truppen.

Man behöver lite såna här sköna halm(stad)strån att greppa efter för att inte redan nu boka in sina resor nästa år efter att råka köra förbi Huskvarna eller Uppsala just när det vankas Östermatch. :rcard:
  • Även som optimist måste man bara inse att sannolikhetsmässigt åker vi ur igen.
    HBK har klart lättare schema än oss o vad talar för att vi nu helt plötsligt skall börja ta poäng. Man får nog tyvärr förlita sig på att HBK inte tar något eller väldigt få poäng själva för att vi skall få kvalplatsen.
    Ser det som 39% chans till kvalplats, 59% chans att vi åker ur o 2% chans att vi klämmer oss förbi Gefle/BP o stannar kvar.
  • I helgen spelar både Halmias damer och herrar på Örjans Valls sumpiga höstmatta (herrlaget nosar fortfarande på superettankval och kan genom att besegra kalmardödarna från Torslanda skicka dem ur söderettan). Således är risken stor att HBK får spela på en gropig plan mot Mjällby vilket dessvärre lär passa hemmalagets tjongfotboll.
Logga in eller registrera för att kommentera.