Problem att ta poäng mot mittenlag

redigerade September 2013 i Supportersnack
Som många andra dagar satt jag idag på jobbet och funderade lite över tabellsituationen, det slog mig då att vi är sanslöst dåliga mot mittenlagen. Den spontana känslan var att vi plockade poäng mot botten och toppen. Satte mig därför och räknade lite:

Vi har 15 motståndare så jag tog helt enkelt och delade upp lagen i tre grupper, toppen, mitten, botten. Därefter räknade jag hur många poäng vi tagit mot lagen vi mött där jag började med den första matchen och därefter den andra, således ingen hemma/borta indelning.

MALMÖ 0-1
HELSINGBORG 1-0
GÖTEBORG 3-
AIK 0-
ELFSBORG 0-3

Totalt 8 matcher, 8 poäng

KALMAR 0-
MJÄLLBY 1-1
ÅTVIDABERG 0-0
NORRKÖPING 0
DJURGÅRDEN 0

Totalt 7 matcher, 2 poäng

HÄCKEN 3-3
GÄVLE 1-
HALMSTAD 0
BP 1-1
SYRIANSKA 3-3

Totalt 8 Matcher 15 p

Som statistiken visar så tar vi i snitt 1p per match mot topplagen och 1,875 p mot bottenlagen. Dessa siffror får väll betraktas som fullt godkänt. När det sen gäller mittenlagen så har vi enbart tagit 2p på 7 matcher vilket är förklaringen på varför vi ligger där vi ligger.

Några funderingar kring detta?

Kommentarer

• Spontant är det ju bättre att slå dessa förmodade bottenlag än att ge dem poäng för att istället slå Åtvidaberg. Samtidigt bittert att inte ha slagit Mjällby trots att vi var bättre än dem i båda mötena, för att inte tala mot Norrköping där PPA brände allt som han satte mot Elfsborg.
  • Givetvis är det så, snittet mot bottenlagen är riktigt bra. Det som grämer mig är bara att vi gör sådana plattmatcher mot mittenlagen men riktigt bra mot topplagen. Utan att ha räknat på det så känns det som att vi måste vara det bottenlag som tagit mest poäng från toppen och minst från mitten.
  • Hoppas att trenden fortsätter. Tittar vi på kommande omgångar så ser jag hellre seger mot HBK och Gefle och stryk av Kalmar alla dar i veckan.
  • Intressant hoppas tränsen håller i sig för vi har bottenlaget Halmstad och Gefle kvar hemma och sen har vi Göteborg och AIK kvar på borta plan och håller tränsen i sig så får vi många poäng till
  • Ja håller trenden i sig så löser vi det här med nöd och näppe. Frågan är bara vad det beror på. Vi är bevisligen duktiga på att försvara oss och även duktiga på att föra spelet mot sämre lag. Men mot lagen som är halvbra klappar vi igenom (Åtvidaberg X2 och kff tex). Hade vi bara tagit fem pinnar till där hade det varit en komfortabel mittenresa i år.
  • Det går inte så bra nu.
  • redigerade September 2013
    Just nu drömmer man bara om nytt kontrakt på vilket sätt som helst (kvalseger är också okej, ännu en gång) så man slipper gräma sig över alla dessa sura förluster. Som i Limhamn 2009 då vi stod där som serieseger och alla sura förnedrande förluster inte spelade någon roll längre. Öster behöver bli mer cyniska och ta segrar som de Halmstad tog i Åtvidaberg och Växjö.
Logga in eller registrera för att kommentera.