Marknadsföring.. känns som man inte blir hörd.

redigerade January 1970 i Supportersnack

Precis som huvudrubriken säger... Varför får man känslan av att den konstruktiva kritiken man ger Östers IF inte får något genomslag?
Då pratar jag självklart inte bara om mig utan min bekantskapkrets, personer man träffar på och utanför arenan som känner samma sak..

Jag vet inte hur marknadsavdelningen tänker (och jag vet att dom gör ett hästjobb och är stolt över dem), men jag tror att de ser allt på ett helt annorlunda sätt än vad vi gör.

För att komma till något konkret. Marknadsföring mot Elfsborg söndagen den 28/4 . Vi har en sportchef som tror att det här löser sig självt.. (hur kan man tänka så?? , vill man inte få mer intäkter genom bra marknadsföring??)

1. De har gjort reklam i Smp med en stort helblad . BRA! men... statistiskt sett (av vetskap) är de som är prenumeranter ofta de som går på Östers IF.
2. De gör reklam av matchen på Östers IFs Facebooksida.. problemet?! Jo det är inte DE PERSONERNA vi vill nå ut informationen till. De som gillar Östers IF på facebook är redan dem som går på matchen.
3. Vad är övrig marknadsföring?! jag gick runt på stan nu på lunchen i en timma och har fan inte sett en enda plansch om matchen. De har de digitala skärmarna vid SF och PM men de visar en liten snutt bland 50 andra reklamer.

Jag har påtalat Östers IF hur man kan vända den negativa trenden av publik och vad man ska göra för att nå ett högre publiksnitt. Jag kanske har fel.. men de borde väl ändå ta åt sig kritik? de borde väl ändå kunna höra av sig och säga att "vi jobbar på det, tack för förslaget" INGET HÄNDER.. Väntar man bara på att det ska komma publik?

Ännu en reklam kampanj.. Östers SEMI mot IFK + Åtvidaberg för 150 kr för studenter. RIKTIGT BRA! .. äntligen.. men.. var på campus igår.. inga planscher uppsatta..hur fan ska vi nå ut till studenter när vi annonserar via FB ? mig veterligen är det inte många växjö studenter som går där.. (jag är själv student)

Åtvidaberg vet vi om att det inte kommer komma något folk oavsett marknadsföring och lika så studenter väljer väl inte en åtvidabergsmatch? De hade varit bättre och lagt allt krut på Elfsborg och IFK för 150 kr istället!...

Jag vet inte vad jag ska skriva mer.. känner bara hopplöshet.. (nej jag är inte förbannad över att vi förlorade sist :P) Men något behövs göras?

Är det fler som tänker som mig eller är jag helt jävla ute och cyklar?

Kommentarer

• Delar din uppfattning att det genom god marknadsföring kommer komma betydligt mer folk till matcherna. Tänk tillbaka på premiären 2003, hela Växjö var klätt i rött och blått, och jag tror inte det fanns en enda växjöbo som inte visste att det var premiär. Jag, som utflugen växjöbo, köpte årskort för att vara garanterad en plats på matchen. Känslan då var att hela Växjö hade längtat efter att åter få ha ett allsvenskt fotbollslag, och då hade vi ändå bara spelat fyra år i en lägre serie.

Den känslan går absolut att få tillbaka, och jag tror det kan lyckas utan att det behöver vara alltför kostsamt. Upp med affischer över hela staden (absolut ute bland studenterna), skänk Öster-prylar till affärerna längs gågatan under förutsättning att de sätter upp dessa i skyltfönstrena, ordna ett avtal med någon större kedja (typ ICA) så att alla anställda där har någon form av Öster-pryl på sig under matchdag etc. Helt enkelt, färga stan röblå, o väck känslan av stolthet över att vi äntligen har ett fotbollslag tillbaka i högsta serien.

Sedan kommer man aldrig ifrån att billigare biljettpriser är oerhört avgörande för antalet åskådare. Inga biljetter får kosta mer än 250 spänn och kraftigt rabatterade priser till matcher mot lag som Åtvid, Gefle, BP etc.
  • Öster skall vara trendigt, då kommer det folk.

Billiga biljetter i alla ära, men man brandar väl knappast ett märke genom realisation.

Det tar tid, men med bra fotboll kommer det mera publik. Låt det ha sin gång.
Logga in eller registrera för att kommentera.