Positiv läktarkultur

redigerade January 1970 i Supportersnack
Se startsidan för mer information!

Olika diskussioner kring detta ämne kan hållas här.

:ef:
«1

Kommentarer

• Slår ett slag för Positiv Läktarkultur. Trots att det finns idioter som slänger in bangers på planen är majoriteten av supportrarna emot dem och visar det på plats. Kevin Hagen blev nedslängd på innerplan för att han kastade in en och likaså blev det internbråk hos djurgårn efter missödet. Media riktar blickarna helt åt helvete fel och ser bara problemen istället för de ljusglimtar som finns.

Rekommenderar även en artikel på aftonbladet idag:

Samt att samtliga går in och gillar Positiv Läktarkultur på facebook.

För en Positiv Läktarkultur.

• Vi står bakom "Positiv Läktarkultur".
  • I omgång 24 och 25 ska många supporterklubbar som stödjer Positiv Läktarkultur ha en manifestation och därmed vara tysta de första 10 minuterna. Är detta något vi i EF också ska göra i hemmamatchen mot Ljungskile?

• I omgång 24 och 25 ska många supporterklubbar som stödjer Positiv Läktarkultur ha en manifestation och därmed vara tysta de första 10 minuterna. Är detta något vi i EF också ska göra i hemmamatchen mot Ljungskile?
    Information kring detta kommer inom kort!

Svar ja, det kommer vi göra.
    Informationen är färdigskriven och kommer bli publicerad snarast. Håller inne på det lite till så att Värnamoinfon ligger överst på hemsidan. Trotsallt viktigast just nu.

Förhoppningsvis kommer även info finnas på bussen till Värnamo.

• suck ...

http://www.smp.se/sport/knallskott-och-bengaler-utanfor-arenan(2938285).gm
    EF va grymma i går, dels när de drev bort den lilla vakten i början, han blev rådissad och smög i väg
    Vidare all respekt till K´Kabila som vågar ifråga sätta det där invandrargänget som lyckats få agera ordningsvakter utanför EF. Bajjen får agera hur de vill, jag håller med bra att någon agerar.

• suck ...

http://www.smp.se/sport/knallskott-och-bengaler-utanfor-arenan(2938285).gm
    EF va grymma i går, dels när de drev bort den lilla vakten i början, han blev rådissad och smög i väg, heter för övrigt Micke, bor i Hjortsberga. Riktig fjolla....

Vidare all respekt till K´Kabila som vågar ifråga sätta det där invandrargänget som lyckats få agera ordningsvakter utanför EF. Bajjen får agera hur de vill, jag håller med bra att någon agerar.
    Bajen var rätt snälla inne i stan när dom var på besök, stötte på dom när vi väntade på taxi, mittemot Harry's, och hamnade i SMP på grund av detta ;)

Undrar hur man kan skriva " I går kväll nådde eländet Värnamo." samt bara referera till matcher som blivit avbrutna ...
  • Två lokala jordbrukare diskuterade livligt utanför arenan, huruvida den ene olovligt nyttjat den andres mark under sommaren. Det ledde till mindre gruff. Hoppas på repressalier och böter för Värnamo. Jävla huliganer. Blir så trött. Fotbollen är död!

Kom igen SMP - ni är bättre än så..
  • Mysisgt med bengaler, men vem fan slänger bangers på detta derby liksom ?!?!?! Tutor på flaska eller fordonstutor, trummor är ok. Men sluta upp med vuvuzelor och kinapuffar.

• Mysisgt med bengaler, men vem fan slänger bangers på detta derby liksom ?!?!?! Tutor på flaska eller fordonstutor, trummor är ok. Men sluta upp med vuvuzelor och kinapuffar.
    Möjligen om man är på Indianerna - Valsarna.
  • Jävla huliganer!
  • Läs, inse & förstå.

• "Svensk fotboll har problem. Den misshandlas av enskilda individers illdåd, svartmålas av opportunistisk media, bestraffas kollektivt av förbundet och åtstramas av populistiska politiker."

*HOST*

Det är upp till svensk fotboll att tvätta sin egen byk istället för att, som alltid, hänvisa till individer och negativ media etc etc.

Det finns ett riktigt problem och det problemet löser man inte genom att supportrar ställer sig i protest mot omvärlden.

/JCB, sur gubbjävel.
  • Jag håller med Positiv Läktarkultur, men dom är också ganska insnöade på en sak och ser faktiskt inte helheten.

Positiv läktarkultur handlar inte bara om medias vinkel i min mening (att den när snedvriden).

Utan supportrarna är de som har det absolut största ansvaret. Så jag undrar faktiskt varför inte organisationen Positiv läktarkultur tar upp sådana saker och uppmanar fans landet runtom hur och vad en positv läktarkultur faktiskt är. Då syftar jag på att man delvis ska lite civilkurage att våga säga emot när någonting är fel. Det är inte coolt att bära bandanas och luva över huvudet, det är inte coolt att slåss, det är inte okej att skrika "hora", och jag är ofta emot hatramsor. Det är verkligen inte okej att kasta in knallskott och andra föremål på planen. Detta är bara några grejer som bidrar till en kall tongång bland vissa kretsar. Det odlas upp ideal om hur man ska vara, så att säga.

Jag tycker trenden mer tenderar att man bara föra över all kritik mot media, SvFF, discnämnden och så vidare. Det känns många gånger som att självrannsakningen och att kunna se helheten i det hela saknas hos en del. Positiv läktarkultur tycker jag därför även skall fundera på hur supportrarna skall bidra, och inte bara kommentera och rapportera varje gång det skrivs något negativt i tidningarna. Man måste agera och inte bara skylla ifrån sig allt ansvar.
  • Alternativ
    Jag står bakom det här och slänger in en reflektion jag haft genom åren angående det som JCB och Xonitex reagerar på:

Folk i allmänhet (inte bara ungdomar) har svårt för "de som bestämmer", månde dessa vara poliser, media (som bevisligen har makt genom att det de skriver blir åtminstone halvsanningar), svenskt fotbollförbund, vakter eller föreningsstyrelser. Även när tränare får bära oket och avgå för vad en hel grupp tillsammans misslyckas med är ett exempel på det. (Lättare att ge en person som har mer makt än de andra hundhuvudet än alla i gruppen.)

Sedan tycker jag det är fånigt att belysa att två smällare kastats på allmän plats liksom jag tycker att det är fånigt att kasta två smällare på allmän plats.

Skapa stämning gör man väl genom större tifon som vårt egna EF Tifo sköter utmärkt när det genomförs. Sedan att enstaka individer gör dessa val kan man nog inte styra över - varken vi eller förbundet eller media. Men vi kan visa vår ståndpunkt i EF genom att deltaga i denna demonstration. Sedan är det upp till media om de vill rapportera om även en positiv grej från supporterhåll.

Jag har dock inga problem med "de som bestämmer". ;)

• Jag står bakom det här och slänger in en reflektion jag haft genom åren angående det som JCB och Xonitex reagerar på:

Folk i allmänhet (inte bara ungdomar) har svårt för "de som bestämmer", månde dessa vara poliser, media (som bevisligen har makt genom att det de skriver blir åtminstone halvsanningar), svenskt fotbollförbund, vakter eller föreningsstyrelser. Även när tränare får bära oket och avgå för vad en hel grupp tillsammans misslyckas med är ett exempel på det. (Lättare att ge en person som har mer makt än de andra hundhuvudet än alla i gruppen.)

Sedan tycker jag det är fånigt att belysa att två smällare kastats på allmän plats liksom jag tycker att det är fånigt att kasta två smällare på allmän plats.

Skapa stämning gör man väl genom större tifon som vårt egna EF Tifo sköter utmärkt när det genomförs. Sedan att enstaka individer gör dessa val kan man nog inte styra över - varken vi eller förbundet eller media. Men vi kan visa vår ståndpunkt i EF genom att deltaga i denna demonstration. Sedan är det upp till media om de vill rapportera om även en positiv grej från supporterhåll.

Jag har dock inga problem med "de som bestämmer". ;)
    Jag hoppas att spelarna är medvetna om denna demonstration. Så de inte springer och fundera vad EF håller på med de första 10 minuterna.
    Jag har all förtroende för som driver detta framåt, sålänge det inte påverkar mitt älskande lag negativt.

• "Svensk fotboll har problem. Den misshandlas av enskilda individers illdåd, svartmålas av opportunistisk media, bestraffas kollektivt av förbundet och åtstramas av populistiska politiker."

*HOST*

Det är upp till svensk fotboll att tvätta sin egen byk istället för att, som alltid, hänvisa till individer och negativ media etc etc.

Det finns ett riktigt problem och det problemet löser man inte genom att supportrar ställer sig i protest mot omvärlden.

/JCB, sur gubbjävel.
    Vore intressant att höra lite mer om hur Du tror man löser problemet.

*HOST*

/JCB, sur gubbjävel.
    Personligen tror jag att det enda sättet att råda bot på detta är att individualisera och identifiera de som gör det. Så det kan dömas ut individuella straff till personer istället för till klubbarna.

Detta genom att ha bättre kameraövervakning, inte bara på läktarna utan även vid insläppen och andra offentliga utrymmen, personliga biljetter och ett ökat antal vakter/värdar vid de sektioner som skapar problem.

De sju punkterna som listades i dagens Aftonbladet känns inte speciellt genomtänkta. Snarare som om det finns en vilja att motverka en lösning av problemet. Lite som att det finns en gömd agenda mot att kunna peka ut de skyldiga. Plus att de är otroligt personfixerade vilket knappast är speciellt produktivt.
  • Alternativ
    I Premier League händer väl aldrig någonting som knallskottsinkastning och liknande på läktarna sedan man satte in kameraövervakning? Inga matcher bryts. Det värsta som hänt senaste åren var väl då en kille slängde in en badboll varpå Sunderland kunde valla in segermålet mot Liverpool via badbollen.
  • Jag tror att man från polisens håll aktivt börjat släppa in folk på läktarna, snarare än att ha dem kvar utanför.
    På så sätt blir det ju klubbarnas "fel" om något hände,r medan det är polisens ansvar om det är utanför.

För några år sen hände ju allt utanför arenorna.

Och ja, att individualisera straffen, i motsats till att straffa klubbarna, är nog den enda raka lösningen.

• Jag tror att man från polisens håll aktivt börjat släppa in folk på läktarna, snarare än att ha dem kvar utanför.
    På så sätt blir det ju klubbarnas "fel" om något hände,r medan det är polisens ansvar om det är utanför.

För några år sen hände ju allt utanför arenorna.

Och ja, att individualisera straffen, i motsats till att straffa klubbarna, är nog den enda raka lösningen.
    Sker fortfarande mycket utanför arenorna, men numera verkar det vara mer uppstyrt.

*HOST*

/JCB, sur gubbjävel.
    Personligen tror jag att det enda sättet att råda bot på detta är att individualisera och identifiera de som gör det. Så det kan dömas ut individuella straff till personer istället för till klubbarna.

Detta genom att ha bättre kameraövervakning, inte bara på läktarna utan även vid insläppen och andra offentliga utrymmen, personliga biljetter och ett ökat antal vakter/värdar vid de sektioner som skapar problem.
    Håller med till 100%.

Och sen, för att svära ordentligt i kyrkan, är jag övertygad om att ståplats måste bort.

Jag tyckte annorlunda för tio år sen, men efter att ha varit på mängder av rena sittplatsarenor i PL, MLS, NFL, NBA, MLB och till och med Elitserien är jag övertygad om att ståplats inte tillför något särskilt till stämningen utan mest skapar problem.
  • Att ståplats genererar bättre stämning står ställt utom allt rimligt tvivel. Jämför Premier League idag där ursprungsfans inte har råd med de dyra sittplatserna, och halva läktarna är turistbesatta. Ta Gula Väggen i Dortmund som exempel. Eller berömda The Kop på Liverpool, som på 80-talet hade 25 000 ståplatser mot 12 000 sitt idag.

Det där med ståplatsernas försvinnande är ju redan säkerställt, 2014 får det vara max 20% ståplatser nationellt för samtliga lag, något som naturligtvis beaktats i vårt bygge.
  • Fotboll skall kunna ses stående.
    Att det är ståplatserna som är förklaringen till problemen är BS.
    60(sitt)-40(stå) vore en önskvärd fördelning för framtiden.

• Fotboll skall kunna ses stående.
    Att det är ståplatserna som är förklaringen till problemen är BS.
    60(sitt)-40(stå) vore en önskvärd fördelning för framtiden.

Ståplats är inte förklaringen till problemet, men en del av förklaringen.

Och är det nåt som är BS, så är det att ståplats är en nödvändighet för bra stämning. Det är ju helt enkelt inte sant.

Sen kan man ju personligen föredra ståplats, men det är ju en annan sak.
  • På fotboll står man! Har svårt att se att jag skulle kunna se en match med öster sittandes.

*HOST*

/JCB, sur gubbjävel.

Håller med till 100%.

Och sen, för att svära ordentligt i kyrkan, är jag övertygad om att ståplats måste bort.

Jag tyckte annorlunda för tio år sen, men efter att ha varit på mängder av rena sittplatsarenor i PL, MLS, NFL, NBA, MLB och till och med Elitserien är jag övertygad om att ståplats inte tillför något särskilt till stämningen utan mest skapar problem.
    Såklart att det på en arena med enbart sköna stora sittplatser, många loger, dyra biljettpriser samt mycket popcorn och ballonger hade brännts betydligt färre bengaler. Lägg till regler kring att man inte får resa sig, personliga biljetter och förbud mot alla former av flaggor och sånger som inte godkänts av fotbollsförbundet så har du verkligheten i flera av de ligor som du radar upp. Är det en NBA-match du ser när du fantiserar om stämningen på Östers nya arena? Klapphattar och x-large Coca cola hos slippsnissar som fått sin tokdyra biljett som företagspremie?

Jag ser istället en match i Bundesliga med tungt tryck från en proppad ståplats. En läktare som gungar (bokstavligt talat) där alla har råd att köpa sig en biljett och idka full yttrandefrihet både verbalt och visuellt (inom de lagar och regler som råder i samhället också utanför läktaren såklart).

Om du är redo att byta ut allt det som ÄR läktarkultur mot några färre bengaler och "bangers" så fine. Du är inte ensam. Men jag är inte heller ensam om att tycka precis tvärt om och fråga mig hur man vill offra så mycket för att lösa ett problem som i paritet till annat som händer i Sverige och världen är så litet.     
Logga in eller registrera för att kommentera.