Positiv läktarkultur
Se startsidan för mer information!
Olika diskussioner kring detta ämne kan hållas här.
:ef:
Olika diskussioner kring detta ämne kan hållas här.
:ef:
Logga in eller registrera för att kommentera.
Kommentarer
Rekommenderar även en artikel på aftonbladet idag:
Samt att samtliga går in och gillar Positiv Läktarkultur på facebook.
För en Positiv Läktarkultur.
Vi står bakom "Positiv Läktarkultur".
Informationen är färdigskriven och kommer bli publicerad snarast. Håller inne på det lite till så att Värnamoinfon ligger överst på hemsidan. Trotsallt viktigast just nu.
Förhoppningsvis kommer även info finnas på bussen till Värnamo.
http://www.smp.se/sport/knallskott-och-bengaler-utanfor-arenan(2938285).gm
Vidare all respekt till K´Kabila som vågar ifråga sätta det där invandrargänget som lyckats få agera ordningsvakter utanför EF. Bajjen får agera hur de vill, jag håller med bra att någon agerar.
Undrar hur man kan skriva " I går kväll nådde eländet Värnamo." samt bara referera till matcher som blivit avbrutna ...
Kom igen SMP - ni är bättre än så..
*HOST*
Det är upp till svensk fotboll att tvätta sin egen byk istället för att, som alltid, hänvisa till individer och negativ media etc etc.
Det finns ett riktigt problem och det problemet löser man inte genom att supportrar ställer sig i protest mot omvärlden.
/JCB, sur gubbjävel.
Positiv läktarkultur handlar inte bara om medias vinkel i min mening (att den när snedvriden).
Utan supportrarna är de som har det absolut största ansvaret. Så jag undrar faktiskt varför inte organisationen Positiv läktarkultur tar upp sådana saker och uppmanar fans landet runtom hur och vad en positv läktarkultur faktiskt är. Då syftar jag på att man delvis ska lite civilkurage att våga säga emot när någonting är fel. Det är inte coolt att bära bandanas och luva över huvudet, det är inte coolt att slåss, det är inte okej att skrika "hora", och jag är ofta emot hatramsor. Det är verkligen inte okej att kasta in knallskott och andra föremål på planen. Detta är bara några grejer som bidrar till en kall tongång bland vissa kretsar. Det odlas upp ideal om hur man ska vara, så att säga.
Jag tycker trenden mer tenderar att man bara föra över all kritik mot media, SvFF, discnämnden och så vidare. Det känns många gånger som att självrannsakningen och att kunna se helheten i det hela saknas hos en del. Positiv läktarkultur tycker jag därför även skall fundera på hur supportrarna skall bidra, och inte bara kommentera och rapportera varje gång det skrivs något negativt i tidningarna. Man måste agera och inte bara skylla ifrån sig allt ansvar.
Folk i allmänhet (inte bara ungdomar) har svårt för "de som bestämmer", månde dessa vara poliser, media (som bevisligen har makt genom att det de skriver blir åtminstone halvsanningar), svenskt fotbollförbund, vakter eller föreningsstyrelser. Även när tränare får bära oket och avgå för vad en hel grupp tillsammans misslyckas med är ett exempel på det. (Lättare att ge en person som har mer makt än de andra hundhuvudet än alla i gruppen.)
Sedan tycker jag det är fånigt att belysa att två smällare kastats på allmän plats liksom jag tycker att det är fånigt att kasta två smällare på allmän plats.
Skapa stämning gör man väl genom större tifon som vårt egna EF Tifo sköter utmärkt när det genomförs. Sedan att enstaka individer gör dessa val kan man nog inte styra över - varken vi eller förbundet eller media. Men vi kan visa vår ståndpunkt i EF genom att deltaga i denna demonstration. Sedan är det upp till media om de vill rapportera om även en positiv grej från supporterhåll.
Jag har dock inga problem med "de som bestämmer".
Jag har all förtroende för som driver detta framåt, sålänge det inte påverkar mitt älskande lag negativt.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article13640776.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article13640754.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article13640751.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/robertlaul/article13640756.ab
Detta genom att ha bättre kameraövervakning, inte bara på läktarna utan även vid insläppen och andra offentliga utrymmen, personliga biljetter och ett ökat antal vakter/värdar vid de sektioner som skapar problem.
De sju punkterna som listades i dagens Aftonbladet känns inte speciellt genomtänkta. Snarare som om det finns en vilja att motverka en lösning av problemet. Lite som att det finns en gömd agenda mot att kunna peka ut de skyldiga. Plus att de är otroligt personfixerade vilket knappast är speciellt produktivt.
På så sätt blir det ju klubbarnas "fel" om något hände,r medan det är polisens ansvar om det är utanför.
För några år sen hände ju allt utanför arenorna.
Och ja, att individualisera straffen, i motsats till att straffa klubbarna, är nog den enda raka lösningen.
Och sen, för att svära ordentligt i kyrkan, är jag övertygad om att ståplats måste bort.
Jag tyckte annorlunda för tio år sen, men efter att ha varit på mängder av rena sittplatsarenor i PL, MLS, NFL, NBA, MLB och till och med Elitserien är jag övertygad om att ståplats inte tillför något särskilt till stämningen utan mest skapar problem.
Det där med ståplatsernas försvinnande är ju redan säkerställt, 2014 får det vara max 20% ståplatser nationellt för samtliga lag, något som naturligtvis beaktats i vårt bygge.
Att det är ståplatserna som är förklaringen till problemen är BS.
60(sitt)-40(stå) vore en önskvärd fördelning för framtiden.
Och är det nåt som är BS, så är det att ståplats är en nödvändighet för bra stämning. Det är ju helt enkelt inte sant.
Sen kan man ju personligen föredra ståplats, men det är ju en annan sak.
Jag ser istället en match i Bundesliga med tungt tryck från en proppad ståplats. En läktare som gungar (bokstavligt talat) där alla har råd att köpa sig en biljett och idka full yttrandefrihet både verbalt och visuellt (inom de lagar och regler som råder i samhället också utanför läktaren såklart).
Om du är redo att byta ut allt det som ÄR läktarkultur mot några färre bengaler och "bangers" så fine. Du är inte ensam. Men jag är inte heller ensam om att tycka precis tvärt om och fråga mig hur man vill offra så mycket för att lösa ett problem som i paritet till annat som händer i Sverige och världen är så litet.