Myresjöhus Arena - de första kapitlena

redigerade March 2012 i Supportersnack
Ta mig friheten att lägga in detta i supportersnack

erok

Inlagt 2009-08-25 09:29  
Hej på er alla här inne. Först måste jag väl säga att jag absolut inte är någon Österfantast eller fotbollsfantast häller för den delen. Men tycker detta med arenastaden är så viktig därav jag loggar in mig här. Snälla Eastfront med anhängare. Försök få till en ordentlig uppslutning på nästa hemmamatch. Temat ska vara Arenastaden. Alla som vill ha en arenastad oavsett om de är Österfans Lakejer vanliga döingar är skitsamma. Ni är alla Växjöbor och ni strävar efter samma mål. Snälla försök att ordna detta å visa politikerna,sponsorerna växjöborna att vi är berädda att stötta.

Denna uppslutning ska vara ända fram tills den dagen då spaden sätts i marken. Nu eastfront är det upp till er att bana väg och få alla att förstå att med lite sammarbete kan man komma långt.

PS vill absolut inte att detta ska bli någon Pajkastning utan nu är det allvar. Arenastad eller inte. Vilka är för eller imot. Ja det kan vi se på vallen.DS
«13456724

Kommentarer

• Lite annan info i ämnet saxat från Smp idag:
  • Söder skrev:
    Ta mig friheten att lägga in detta i supportersnack

erok

Inlagt 2009-08-25 09:29
    Hej på er alla här inne. Först måste jag väl säga att jag absolut inte är någon Österfantast eller fotbollsfantast häller för den delen. Men tycker detta med arenastaden är så viktig därav jag loggar in mig här.
    Snälla Eastfront med anhängare. Försök få till en ordentlig uppslutning på nästa hemmamatch. Det försöker nog east front att göra vid varje hemma match. Temat ska vara Arenastaden.
    Alla som vill ha en arenastad oavsett om de är Österfans Lakejer vanliga döingar är skitsamma. Ni är alla Växjöbor och vi behöver en större arena för olika events typ utomhuskonserter med lites tora artistnamn. Vi kan ju bara ta en titt på vilka arrangemang som Ullevi haft ja även Globen är ju en jättesrena fast inomhus. Detta är något som faktiskt gynna hela regionen . Hotell- och restaurangbranschen behöver den här typen av stora arrangemang och ni strävar efter samma mål.
    Snälla försök att ordna detta å visa politikerna,sponsorerna
    växjöborna att vi är berädda att stötta. Vi som har ett stort hjärta för både Öster och Est front samt Växjö skulle vi inte till nästa hemmamatch som troligen spelas en söndag. Kan vi inte då samlas på stan . T ex korsningen Kungsgatan Storgatan och marknadsföra matchen. Kanske kan ocksågon
    spelare deltagaför att marknasföra matchen och samtidigt kan vi dela ut ett enkelt kopierat papper som visar hur
    Arenastaden skulle komma att se ut och de olika
    arenornas inbördes placering.
    Det är troligen många Växjöbor
    som inte vet hur de olika arenornaär tänktt at placeras.
    Sittplatser som lätt kan lyftas undan och ge ståplatser.
    Sådana sittplatser konstruerades Alfings som är ett
    Älmhultsföretag.
    De tillverkade sådana mobila sittplatser .
    till Ullevi.

Det blev mycket bra och var en bidragande orsak till att det företag som levererade stolarna fick ordern den gången

Denna uppslutning ska vara ända fram tills den dagen då spaden sätts i marken.Nu eastfront är det upp till er att bana väg och få alla att förstå att med lite sammarbete kan man komma långt.

PS vill absolut inte att detta ska bli någon Pajkastning utan nu är det allvar. Arenastad eller inte. Vilka är för eller imot. Ja det kan vi se på vallen.DS
    Kanske kan:grin: :grin: :oif: :oif: :ef: :ef:
  • Alternativ
    Någon som vet vad som bestämdes på mötet idag/ikväll? Och vad detta innebär i praktiken..?
  • Peter Hansen skrev:
    Någon som vet vad som bestämdes på mötet idag/ikväll? Och vad detta innebär i praktiken..?
    Här diskuterar vi fotboll, inte skrönor och luftslott :-?
  • Alternativ
    Le Skäggo skrev:
    Peter Hansen skrev:
    Här diskuterar vi fotboll, inte skrönor och luftslott :-?Kristianstadmatchen är väl en skröna och busstiderna ett luftslott?
  • Vi som kan se Öppna kanalen har kunnat ta del av kommunfullmäktigesammanträdet, i direktsändning.

Fullmäktige klubbade kommunstyrelsens förslag: man går alltså vidare med arenorna på det sätt som SmP beskriver idag.

Alla partier var överens, även Vänsterpartiet - som dock ville att en helkommunal lösning också skulle utredas. Men detta fick man inget gehör för.

Ett steg närmare Stade de Stig.
  • Alternativ
    Platini skrev:
    Vi som kan se Öppna kanalen har kunnat ta del av kommunfullmäktigesammanträdet, i direktsändning.

Fullmäktige klubbade kommunstyrelsens förslag: man går alltså vidare med arenorna på det sätt som SmP beskriver idag.

Alla partier var överens, även Vänsterpartiet - som dock ville att en helkommunal lösning också skulle utredas. Men detta fick man inget gehör för.

Tack.
  • Peter Hansen skrev:
    busstiderna ett luftslott?
    Ola P åker inte bussen denna gången
  • Le Skäggo skrev:
    Peter Hansen skrev:
    Ola P åker inte bussen denna gångenPaja inte en seriös tråd till please! :cry:
  • dick skrev:
    Le Skäggo skrev:
    Peter Hansen skrev:
    Ola P åker inte bussen denna gångenPaja inte en seriös tråd till please! :cry:Jo, för fan. Utan ironi, bitterhet, sarkasm, över- och underdrifter - hur skulle vi då överleva?
  • Ytterligare en SmP-artikel om Arena-staden: http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/arenastaden-gar-in-i-ny-fas(1489766).gm
  • Jag tror att grupperna kommer att jobba minst tre-fyra år innan allt kring Arenastaden har landat, säger Ove Dahl
    Det här uttalandet väcker skräck i mig.
  • Labila Kabila skrev:
    Jag tror att grupperna kommer att jobba minst tre-fyra år innan allt kring Arenastaden har landat, säger Ove Dahl
    Det här uttalandet väcker skräck i mig.
    Ove Dahl en fet skandal...
  • Platini skrev:
    Vi som kan se Öppna kanalen har kunnat ta del av kommunfullmäktigesammanträdet, i direktsändning.

DEt bästa namnet för hela den nya anläggningen är Växjös
    Arenor eller Värenor.

Jag tror att vi måste släppa vår första tanke om stade de Stig eller tänka om en gång.

När det gäller namnet stade de Stig.
    Det är det självklara namnet på fotbollsarenan men kanske inte på hela Arenastaden. Arenastaden består ju faktiskt av flera idrottsarenor.
    Men samtliga arenor ishockey friidrott etc har troligen
    också sina önskemål.
    Jag har inte svårt för att tänka mig att friidrotten gärna
    vill ha in Carros namn på något sätt involverat med den
    arena för friidrott som ska finnas i Arenastaden.
    Carros namn på något sätt sammankopplat med
    friidrott och /eller IFK Växjö i någon kombination och vi kan ju inte heller snacka bort att hon har svarat fördeni
    särklass största idrottsprestationen av någon idrottspersonligheti Växjö efter Ove Jonssons 200-meters lopp i EM. Men det är ju inte i modern tid. Tidigt sextiotal om jag inte minns fel men Carros är judei särklass störstaprestationerna
    i Växjös eller hela Värends idrottshistoria.
    Mitt förslag är helt enkelt en heltvanlig svensk kompromiiss.
    Fridrottsarenan döps av IFK Växjö och fotbollsarenan döps av
    Öster och East front i samverkant till Stade de Sitig som ett hedersbevis till en stor idrottsledare både inom fotbollen i Växjö och Öster. Hans betydelse kan aldrig överskattas även inom svensk fotboll har han utfört betydelsefulla gärningar
    hockeynhallen kan lämpligen Växjö Lakers och lakejerna
    anknyta
    till Gunnar Forsberg som har för ishockeyn i Växjö utfört mycket betydelsefulla och viktiga gärningar. Ja det är bara mitt förslag men mitt intresse gäller i första hand fotbollsarenan och namnet på hela Arenastaden.
    Gunnar var under flera decennier den klarast lysande
    hockeyprofilerna på ledarsidan. Utan Gunnars insatser så hade vi troligen fortfarande fått förlia oss på naturisbanor.
    I Öster
    vasin hockey ledare John Sonnbjer den stora jockeyprofilen .
    Han var en stor hockeyledare och en solklar kraft inom
    Öste s ishockey. Han hade en stor del i att Öster gick upp i högsta serien. Tyvärr bara för en säsong.
    Likaså hade Gunnars son Milton
    Forsberg stora framgångar på isen.
    Men Gunnar ärF nog den som är grunden till hockeyn i Växjö
    och
    Lakers idag. Jag minns
    Gunnar s om ledare i hockeyklubbarna IFK Växjö.
    Vidare Växjö HC och Växjö IK.
    Ur dessa klubbar har Lakers hämtat sin näring och växtkraft.
    Dessa lag utkämpade mycket hårda duster och lokalderbyn med
    Öster, Alvesta, Gemla hade också ett lag. Jag talar nu om femtiotalet och tidigt sextiotal. När man sitter så här och minns så börjar jag förstå att åren går. Det är tur att man inte åldras.
    Gunnar har haft en otroligt stor betydelae för hockeyns
    utveckling i Växjö och det var han som drev på för att det
    skull bli konstfrusna hockeyrinkar i stan. Först ersattes
    naturisbanan på Domprostmossen och sedan kom ishallen på
    Värendsvallen. Gunnar var en stor personlighet och det har berättats många skrönor och historier om honom. Han var mycket färgstark.
    Men namnet på den nyais halllen kan väl Lakers och lakejerna
    få ansvaret för.
    Det är ju inte vår hjärtefråga.
    :grin: :grin: :oif: :oif: :oif: :ef: :ef: :ef::grin: :grin: :oif: :oif: :ef: :ef:

Inlägg ändrat av conny, den 2009-08-28 21:16

Inlägg ändrat av conny, den 2009-08-31 17:15
  • Ordf hade en kort information ang Arenastaden på Östergolfen idag (där för övrigt en viss Freddy Borg kom in som bästa A-lagsspelare. Såg nöjd ut ). Arenan kommer troligen att heta Smålands nationalarena.Jag frågade honom om han hade fått några kommentarer från ostkusten ang namnet, men då log han bara och sa att han hoppas att ryktet sprids dit.

Kortfattat för övrigt var att man planerar för byggstart av etapp 1 (läktarna på långsidorna) under 2010 och det ska vara färdigställt under 2011. En helt rimlig tidsplan enl honom själv. Kostnad c:a 150 milj. Inget problem att finansiera enl honom. Hela området ska vara klart inom den berömda 4-årsperioden. Han betonade extra att efter de 4 åren ska ALLT vara klart på Värendsvallen. Nytt ekonomimöte med Kommunen på måndag (generellt en relativt viktig dag om man så säger...).

Jag ställde också en fråga om konstgräs/grassmaster. Det är en ekonomisk fråga som inte är helt färdigutredd ännu, men eftersom ÖIFs blivande driftsbolag ska drifta Smålands Nationalarena, Tipshallen och den nya utomhuskonstgräsplanen (dvs alla gröna spelytor) vill man hålla nere kostnaderna. Forts följer ang detta. Det var flera i församlingen som hoppades på grassmaster, men vi får väl helt enkelt hoppas på snabbt avancemang till AS så att pengarna strömmar in.:yes:
  • Tack för info dick :)

Grassmaster har smugit sig in lite här och var i debatten bland Österfolket, vilket är fina nyheter. När vi supportrar nämnt det tidigare (genom främst Sigges långa historia i projektet) har det lite viftats bort, men det känns som att det äntligen börjat få fäste.

Det enda jag inte gillar är faktiskt namnet Smålands Nationalarena. I min drömvärld heter den kort och gott Stigs Arena och om några år kallas den kort och gott Stickan i folkmun...
  • Zingo skrev:
    Det enda jag inte gillar är faktiskt namnet Smålands Nationalarena.
    ORD på det!
    Smålands nationalarena andas ett sånt jävla Stockholmskomplex så man får gråten i halsen. Småland är INTE och har ALDRIG varit en nation. Alltså kan man inte heller har en Småländsk nationalarena. Om man vill kalla den för Smålands landskapsarena så må det vara hänt. Fjollevarning även på det namnet men åtminstone så skulle det teoretiskt kunna vara rätt.
    Stig Svensson Arena eller Linnéarenan eller Karl-Oskararenan. Välj vad som helst så länge det inte innehåller \"nationalarena\".
  • Töntigt namn,Värendsvallen duger gott!
  • \"Arena Stig Svensson\"
  • Vore väl bättre att försöka få nån liten sammansvärjning bland arenorna och kalla hela området för \"Växjö Arena\"? Bra för Växjö och inte bara Öster, vilket gör att arenan känns mer som allas än bara Östers, Lakers, IFK`s....
  • Seså, lugna och fina. \"Smålands Nationalarena\" är bara ett arbetsnamn under projektets gång. Det är inget bestämt om något alls. Min personliga dröm sedan 2004 är såklart Stade de Stig, men mer svenska Stig Svensson Arena är heller inte fel. Företagsnamn är väl emellertid mest troligt.
  • Att blanda in Stig Svensson i namnet vore det mest bakåtsträvande som hänt Öster de senaste 20 åren. Kan vi inte börja se framåt någon gång?
  • Liatorpar\'n har ju fått en vintrindörr uppkallad efter sig hos Ikea...

Så varför inte...

Fotbollsarenan Stig, helt i trä.

Skötselråd:
    Torka med en trasa fuktad med milt rengöringsmedel.
    Eftertorka med torr trasa.
  • Alternativ
    dick skrev:
    Att blanda in Stig Svensson i namnet vore det mest bakåtsträvande som hänt Öster de senaste 20 åren. Kan vi inte börja se framåt någon gång?
    Man är kluven då man vill hedra Stigs enorma livsarbete för ÖIF och fotbollen i Småland. Samtidigt vill man ha någon neutralt namn som gör att Växjö marknadsför, t ex Växjö Arena. Men det blir nog typ Södra Skogsägarna Arena. Hade Kamprad kommit loss någon gång så hade han slängt in 100 miljoner för namnet IKEA Arena, så kunde man ställa vilfåtöljen Adde Bild (eller hur det var i Öster News) på läktaren.

Inlägg ändrat av Peter Hansen, den 2009-08-29 15:56
  • Sigge skrev:
    Seså, lugna och fina. \"Smålands Nationalarena\" är bara ett arbetsnamn under projektets gång. Det är inget bestämt om något alls. Min personliga dröm sedan 2004 är såklart Stade de Stig, men mer svenska Stig Svensson Arena är heller inte fel. Företagsnamn är väl emellertid mest troligt.
    Lätt värt att ha ett företagsnamn om det inbringar pengar till Östers IF.
  • \"Växjö Arena\" för såväl hockey som fotboll och friidrott tror jag blir bäst. Tänk så ofta \"Växjö\" skulle sägas i radio och TV. Stig kan bli staty på Stagla i stället. Så småningom med Tommy vid sin sida. :yes:
  • dick skrev:
    Att blanda in Stig Svensson i namnet vore det mest bakåtsträvande som hänt Öster de senaste 20 åren. Kan vi inte börja se framåt någon gång?
    Lövgren Arena? :mrgreen:

Allvarligt talat, namnet är inte det jag hänger upp mig mest på men för Smålands Nationalarena känner jag likadant för som Kumachan, det vill säga inte alls. Växjö Arena eller varför inte Värend Arena är i mitt tycke det bästa om man ska gå på plats i namnet...
  • Zingo skrev:
    dick skrev:
    Allvarligt talat, namnet är inte det jag hänger upp mig mest på...Håller med fullt ut. Däremot känns det viktigt att fortsätta lobba för grassmaster.
  • Alla jävlar har ju Arena nu för tiden.( Borås A, Swedbank A, Swedbank A, Swedbank A, Swedbank A, mm) lite tråkigt.

Jag ser gärna en \"Nya Värendsvallen\" eller en hyllning till Stig. Stade de Stig är ju lysande!
Denna diskussion är låst.