Magnusson sågar EF

redigerade September 17 i Supportersnack

http://www.smp.se/sport/dan-magnusson-jag-forstar-varfor-publiken-sviker/

Förlåt för denna rubriken allihop. Men finns det något vi kan göra?

«1

Kommentarer

• redigerade September 17

Jag förstår inte rubriken alls. Var sågar Magnusson EF?

"Måndagsderbyt mot J-Södra var helt okej stämningsmässigt, med två klackar som försökte, men oftast är stämningen dålig på Östers hemmamatcher och det skapar en nedåtgående publik spiral"

Han har ju faktiskt helt rätt här. Det är klacken som försöker och alla andra som håller käften (eller ens inte behagar att dyka upp).

Gillad av:McA, Labila Kabila, Sigge, NonPhixion, outdoor_miner, Lewinsky, Ozze, Tobbbee, papy, DNA, Pekka (11 totalt)
  • Var mest bara korgossarna från Bönköping som hördes från tv-sändningen iallafall, samt om än dubbelt så många tot på myran igår vad ÖIS hade mot oss på Ullevi sist som liten jämförelse.

• redigerade September 18

Känns rätt givet att publiksnittet sjunker när allt fler har vant sig vid att allt tv-sänds och c-morekonto har blivit allmängods. För oss som bor på annan ord är sändningarna förstås guld. Men baksidan är ju att även Växjöborna väljer att se matchen i en bekväm tv-soffa, hellre än att frysa på Myran. Viktigt att klubbarna får proportionerlig del av tv-pengarna som kompensation.

Att på något vis hävda att de som som faktiskt är på plats i klacken inte är tillräckligt "bra" är ju bara dumheter. Heder till alla som står där match efter match.

Gillad av:Plantagenparkeringen, Pekka (2 totalt)
  • Det är ju de som är alltid är på plats som är de bästa, äkta genuina supportrarna, både vad gäller klack och sittplats.

• Jag tycker man ska vända på hela resonemanget och inse att det faktiskt är ganska bra att Öster i år har ett hemmasnitt på 2 088 åskådare per match där även premiären mot Degerfors i Borås är inräknad. Snittet utan den matchen blir 2 258 åskådare per match. Då ska man komma ihåg att Öster knappt har vunnit en match hemma i år, att vi inledde säsongen otroligt svagt och att vi i princip hela säsongen varit borträknade från toppstriden.

2 258 åskådare är ingen bra publiksiffra. Men sett till förutsättningarna denna säsong tycker jag faktiskt det är helt ok.

Sen ska vi inte på något sätt slå oss för bröstet och inte utveckla produkten. Den inhemska fotbollen har det tufft just nu publikmässigt, vilket är förståeligt dels utifrån utbudet på TV (där även våra matcher visas såklart) men också i konkurrens till inte minst hockeyn som är en mycket mer publikvänlig sport helt oberoende av vädret, bra stämning tack vare att det är inomhus, två pauser med möjlighet till öl/mat/snacks, ett mer intensivt spel och i det närmaste målgaranti.

Men fotbollen generellt, och Öster i synnerhet, behöver öka intresset för matcherna med kringaktiviteter och förbättra stämningen inne på arenan på något sätt. Jag var på ÖIS-Öster förra helgen och det hade jag aldrig gjort om, om det inte var just för att jag är alltför inbiten supporter. Kallt, avslaget, dålig stämning och dåligt spel. Det MÅSTE finnas något som fotbollsklubbar kan göra för att en fotbollsmatch alltid skall ge ett visst mått av allmän god upplevelse oavsett antalet på läktarna och oavsett spel på planen, eller? IFK Göteborg har delvis lyckats tack vare sin inmarschsång och att det alltid är åtminstone 8000 + på läktarna som är med och sjunger och som färgar arenan blåvit...

• Det finns mycket att resonera kring. Kanske dags för Zingo och Co att starta en diskussionsgrupp med fokus på arena upplevelsen. :) Enligt mig kan vi börja med att byta inmarschsång till "Gör som solen". Ola Salos låt är fin men man blir mer sorgsen än glad av den.

Vi är många inbitna österanhängare som sitter på Myran. Ett förslag är att starta en "sjungande sittplats" på tex N4 eller N5. Som komplement till EF, alltså. Tanken är att sjunga exakt samma sånger som EF. Det skulle räcka med 20 st som sjunger på sittplats för att höja stämningen.

Står EF på rätt ställe? Skulle en flytt till tex N4 höja upplevelsen på Myran?

En annan sak som gör mig bekymrad, men som inte går att göra något, åt är storleken på arenan. Tänk om vi hade byggt en arena för 6-8000 åskådare med möjlighet att bygga ut. Då hade inramningen blivit annorlunda. Var det dam Em 2013 som gjorde att arenan behövde vara så stor?

• Skulle kunna vara ett alternativ till inmarschslåt. Definitivt! <3

• @Bissan sa:
    Jag tycker man ska vända på hela resonemanget och inse att det faktiskt är ganska bra att Öster i år har ett hemmasnitt på 2 088 åskådare per match där även premiären mot Degerfors i Borås är inräknad. Snittet utan den matchen blir 2 258 åskådare per match. Då ska man komma ihåg att Öster knappt har vunnit en match hemma i år, att vi inledde säsongen otroligt svagt och att vi i princip hela säsongen varit borträknade från toppstriden.

2 258 åskådare är ingen bra publiksiffra. Men sett till förutsättningarna denna säsong tycker jag faktiskt det är helt ok.

Sen ska vi inte på något sätt slå oss för bröstet och inte utveckla produkten. Den inhemska fotbollen har det tufft just nu publikmässigt, vilket är förståeligt dels utifrån utbudet på TV (där även våra matcher visas såklart) men också i konkurrens till inte minst hockeyn som är en mycket mer publikvänlig sport helt oberoende av vädret, bra stämning tack vare att det är inomhus, två pauser med möjlighet till öl/mat/snacks, ett mer intensivt spel och i det närmaste målgaranti.

Men fotbollen generellt, och Öster i synnerhet, behöver öka intresset för matcherna med kringaktiviteter och förbättra stämningen inne på arenan på något sätt. Jag var på ÖIS-Öster förra helgen och det hade jag aldrig gjort om, om det inte var just för att jag är alltför inbiten supporter. Kallt, avslaget, dålig stämning och dåligt spel. Det MÅSTE finnas något som fotbollsklubbar kan göra för att en fotbollsmatch alltid skall ge ett visst mått av allmän god upplevelse oavsett antalet på läktarna och oavsett spel på planen, eller? IFK Göteborg har delvis lyckats tack vare sin inmarschsång och att det alltid är åtminstone 8000 + på läktarna som är med och sjunger och som färgar arenan blåvit...

Otroligt bra skrivet. Jag vill ha med dig i en EF-grupp som aktivt jobbar tillsammans med Öster med det här frågorna; vi måste öka intresset för fotbollen i stort och Öster som förening.

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • Det finns ju en rad Österlåtar och låtar som har tydlig Österkoppling. Kanske läge att använda sig av dessa sista 10 innan matchstart och i pausen för att skapa stämning?? Vet själv hur laddningen ökar när bilen närmar sig matcharena och jag sätter i min gamla Öster-CD med goa låtar som EFs egna låt, "Heja Öster", "Öster är laget", "Gör som solen" och, såklart, Ola Salos fantastiska inmarschlåt!

• Som flera varit inne på tror jag det är ganska enkelt. Vi måste vinna fotbollsmatcher.

Popcorn och raketer kan säkert locka en och annan men vinner vi matcher så kommer folket.

En sak som jag dock tror på är biljett hanteringen, folk verkar inte förstå att det går att köpa förköp utan står i kö. Här behöver öster vara mycket tydligare. Det måste också vara enklare att köpa biljett online. Varför behöver öster min adress och massa annat för att jag ska köpa en biljett?

Gillad av:Zingo, papy, Pekka (3 totalt)
  • Måtte vi krossa Helsingborg på Myran senare i år. Och måtte det vara gratis inträde till ståplats så att alla snåla smålänningar väljer klacken istället för sittplats och måtte sen alla dessa snåla smålänningar vara med och sjunga sönder HIFs klack samtidigt som vi skjuter bort HIFs drömmar om allsvenskan...

• @TheSmokingMan sa:

@Bissan sa:
    Jag tycker man ska vända på hela resonemanget och inse att det faktiskt är ganska bra att Öster i år har ett hemmasnitt på 2 088 åskådare per match där även premiären mot Degerfors i Borås är inräknad. Snittet utan den matchen blir 2 258 åskådare per match. Då ska man komma ihåg att Öster knappt har vunnit en match hemma i år, att vi inledde säsongen otroligt svagt och att vi i princip hela säsongen varit borträknade från toppstriden.

Otroligt bra skrivet. Jag vill ha med dig i en EF-grupp som aktivt jobbar tillsammans med Öster med det här frågorna; vi måste öka intresset för fotbollen i stort och Öster som förening.

Om det finns något jag som icke Växjöbo skulle kunna bidra med så hjälper jag gärna till... numera ser jag de flesta fotbollsmatcher som småbarnsförälder med min treåriga dotter, så lite inblick i vad som kan locka småbarnsfamiljer till matcherna kanske jag kan bidra med i a f...

• redigerade September 18

@per gustafsson sa:
    Som flera varit inne på tror jag det är ganska enkelt. Vi måste vinna fotbollsmatcher.

Trådens bästa tips så här långt...

@Olympian sa:
    Om jag skulle ge er ett råd så skulle det vara att starta en firma och se till så att ligisterna går på alla matcher.

...och trådens sämsta tips så här långt.

Det är klart att vi ska verka för att mer människor i Växjö följer Öster. Men på rätt sätt. Idag visas fotboll på TV 24/7, fotboll som är bättre än den vi ser spelas på Myresjöhus Arena. Marginalsupportrarna kräver nåt extra för att befinna sig på plats; ett sevärt lag (som vi bara bitvis varit i år om vi ska vara ärliga), nån sevärd spelare (som t ex Levi som vi just nu saknar) eller bara att uppleva en väldigt viktig match på plats. Alla upplevelser runt omkring fotbollen är absolut viktiga för helhetsupplevelsen (smidigt biljettköp, lagom köer till förtäring, pausunderhållning, kommentator, klackar etc) men det börjar med de 22 på gräset och själva matchen.

Det vi ska göra är att utöka mängden trogna supportrar som inte sviker laget trots att vi inte har något sevärt lag, trots att vi saknar spelare som Levi och trots att matcherna inte är viktiga i det mellanmjölkens rike vi befinner oss just nu. Det gör vi genom att göra folk stolta över att vara Östersupporter. Öster i samhället har vi nämnt i en annan tråd, men vi supportrar kan bli bättre genom att sprida budskapet till alla som vill höra på. Vi är en fantastisk klubb. Uträknade, bespottade och trasiga lyckas vi laga, fixa och trixa och ändå alltid finnas kvar. Nu är vi så sakteliga på väg att bygga upp en vinnarkultur igen, men vi måste ha tålamod.

Inga mer quick fixes, inga värvningar av föredettingar, ingen jävla ny pausunderhållning, inget kicka tränaren så fort det går emot några matcher - men framförallt - inga försök att påverka supporterkulturen kring Öster. En hållbar supporterkultur växer inte fram genom aktioner, det är ett långsamt filande som i första hand skapas av framgång på planen tillsammans med gemenskap på läktaren - och - i samhället.

• Och ligister, det är spännande...

Gillad av:Olympian (1 totalt)
  • @Olympian sa:
    Om du tror att det som jag föreslog var en quick fix så har du inte förstått min tankebana. EF grundades 92 har jag förstått. Kärnan grundades '98 men det enda som gör att Kärnan kan leva på traditioner är att HIF har en vida mera utbredd supporterkultur som går utanför själva supporterklubben (tills nyligen hade vi ganska många supporterklubbar, nu har vi bara två). Det är ingen tillfällighet att t ex Öster i en jämförelse har ganska få supportrar i och omkring sin hemstad. Stockholmslagen och även IFK Gbg är populära lag i er bygd, pga att det inte finns någonting som lockar med ÖIF. Det behövs någonting spännande. Så enkelt är det.

Sportslig framgång hela 2000-talet, svårt att få till en stor supporterskara, medans vi åkt jojo under dessa år

• Jag hade gärna sett att man tog sig en funderare på klackens placering.
    I ärlighetens namns så får man väl erkänna att fotbollsunderhållningen som vi kan erbjuda för tillfället är ganska långt ifrån den som erbjuds i TV-soffan. Men en Live-match med sång, engagemang och känsla slår ändå lätt en mycket mer högklassig fotboll i soffan. Så försök att maximera den här känslans för så många av åskådarna som möjligt. Skapa en närhet mellan klack och övrig publik istället för att distansera dem från varandra. Jag tror att klacken och den stämningen den kan skapa är ett av våra främsta konkurrensmedel.

Gillad av:Petter Bengtsson, jon (2 totalt)
  • redigerade September 19

Nu handlar ju denna diskussion om varför folket inte kommer till Myran, inte om hur klacken ska bli större. EF har ett stort inaktivt följe, kravet för att dessa ska bli aktiva tycks vara att Öster presterar bättre och att motståndet är storlag, av nån anledning.

Den stora boven i att sittplats inte är fler än de mest inbitna är utan tvekan TV. Visst, deras pengar är välkomna, men det har samtidigt förstört utbudet för klubbarna. Vem kan konkurrera mot soffan, puben eller uppkopplingar som ger tillgång till matcher över hela världen? Tror inte ens folk valt att komma om det varit gratis, bekvämligheten väger över.

• @Calle01 sa:
    Skulle kunna vara ett alternativ till inmarschslåt. Definitivt! <3

Lilla Fågel Rödablå?

Gillad av:Memory Man (1 totalt)
  • @Hasse-Hattrick sa:
    Jag hade gärna sett att man tog sig en funderare på klackens placering.
    I ärlighetens namns så får man väl erkänna att fotbollsunderhållningen som vi kan erbjuda för tillfället är ganska långt ifrån den som erbjuds i TV-soffan. Men en Live-match med sång, engagemang och känsla slår ändå lätt en mycket mer högklassig fotboll i soffan. Så försök att maximera den här känslans för så många av åskådarna som möjligt. Skapa en närhet mellan klack och övrig publik istället för att distansera dem från varandra. Jag tror att klacken och den stämningen den kan skapa är ett av våra främsta konkurrensmedel.

Som det är nu hamnar EF utanför bild mest hela tiden för tv-tittaren. Om klacken stod mitt emot kameran vid mittlinjen skulle den sprida stämning både bland sittande och dönickarna som valde tv-soffan. Inget förslag, bara en tanke. Känner att den som bor på Gotland och sällan ser Myran annat än på vykort inte har rösträtt. =)

• Nu sitter jag inte i klacken utan på östra långsidan och ska egentligen hålla tyst om detta; men det jag önskar av EF är mer matchkläder, halsdukar etc i Östers färger på alla som står i klacken. Många har ju ingenting på sig som har med Öster att göra. Andra klackar är däremot färgglada, varenda en har på sig tröjor, jackor och halsdukar med sitt lags färger.

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • Problemet med publikintresset har varit konstant alla år jag följt Öster. Även på 80 talet var stampubliken drygt 2 tusen. Svårt att skylla på TV utbudet.

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:

@Hasse-Hattrick sa:
    Jag hade gärna sett att man tog sig en funderare på klackens placering.

Som det är nu hamnar EF utanför bild mest hela tiden för tv-tittaren. Om klacken stod mitt emot kameran vid mittlinjen skulle den sprida stämning både bland sittande och dönickarna som valde tv-soffan. Inget förslag, bara en tanke. Känner att den som bor på Gotland och sällan ser Myran annat än på vykort inte har rösträtt. =)

Alla har rätt till en åsikt, till skillnad mot bl.a helgens motståndare..

Om man nu har så starka åsikter om hur EFs verksamhet ska bedrivas, varför går man inte på årsmöten och gör sin röst hörd? Sitta och tycka och tänka på ett forum kommer man ingenstans med

Gillad av:Patrik, McA, Labila Kabila, Pekka (4 totalt)
  • @cj9808 sa:
    Om man nu har så starka åsikter om hur EFs verksamhet ska bedrivas, varför går man inte på årsmöten och gör sin röst hörd? Sitta och tycka och tänka på ett forum kommer man ingenstans med

Alla får väl göra vad de kan iaf? Jag kan tyvärr inte gå på årsmöten eller lägga ner en massa tid, men jag vill ändå gärna att det ska gå bra både för East Front och Öster.
    Att "sitta och tycka och tänka på ett forum" behöver inte på något sätt vara negativ kritik. Själv tycker jag ofta det är East Front snarare än Öster som gör matcherna till en upplevelse.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)

Edit.

Dubbelt Edit.

@Olympian sa:
    Helt ärligt. Om jag skulle ge er ett råd så skulle det vara att starta en firma och se till så att ligisterna går på alla matcher. Och inte bara går på matcherna utan även hörs och syns. Det är nog det enda som skulle kunna förändra supporterkulturen i Växjö.

Nja.

@Zingo sa:
    Jag förstår inte rubriken alls. Var sågar Magnusson EF?

"Måndagsderbyt mot J-Södra var helt okej stämningsmässigt, med två klackar som försökte, men oftast är stämningen dålig på Östers hemmamatcher och det skapar en nedåtgående publik spiral"

Han har ju faktiskt helt rätt här. Det är klacken som försöker och alla andra som håller käften (eller ens inte behagar att dyka upp).

Som sagt rubriken var väl hård tilltaget och om möjligt helt feltolkad från min sida, likt en missvisande rubrik på Aftonbladet.

Emellertid är min åsikt att klackverksamheten ofta bidrar mest till stämningen på en arena, åtminstone inom svensk fotboll. Så jag tolkade hans text som en indirekt kritik mot East Front (också). Men jo, sittplatspubliken är synnerligen trött allt som oftast och de behagar knappt att orka klappa händerna vid hörnor. En av många anledningar kan ha att göra med att publiken är ganska utspridd och att vi har två etage på arenan, tyvärr.

Men herr Magnusson borde kanske fundera lite över hur fantastiska de är på Smålandsposten på att skriva om Östers IF. Nu generaliserar jag deras bevakning för den här säsongen men i grova drag är känslan att de endast skriver något kort i samband med matcherna. Det är sällan några reportage eller intressantare intervjuer med olika spelare eller profiler under veckorna eller uppehållen. Det är direkt provocerande och oproportionerligt lite man skriver om Öster, enligt mig. Samtidigt öppnar man upp en sajt som bara handlar om Växjö Lakers, där det pumpas ut nyheter. Det är fascinerande att både media och folk vänder kappan efter vinden i Växjö på ett sätt som gör en frustrerad. Jag tror nog man skriver mer om Vipers t ex, men tycks inte begripa att Öster är en klubb som engagerar många oavsett nivå.

Om man ändå inte ska skylla allt på alla andra så vill jag ha lite mer kampanjer, inte bara sänka priset på ståplats och gå ut med en bild på Twitter en dag innan match. Involvera spelare, ledare - lägg ut korta klipp på dessa där de ber oss fylla arenan. Som exempel har vi gratismatch nästa hemmamatch mot Gefle, där finns det mycket ÖIF kan göra. Be spelare filma sig själva, "kom till Myran den 30:e, då fyller vi arenan!" etc etc.. Om man vill vara kreativ så finns det oändligt många saker man kan komma på. Känns inte direkt som det sker någon brainstorming på kontoret.

Kan ÖIF involvera East Front och övriga fans i deras marknadsföring? Om de behöver idéer på just sådana här förslag att bolla med några? Jag bara spånar.

I Halmstad drog Jesper Westerberg ihop en kampanj för att fylla Örjans Vall. Det gick hem ganska så bra, som exempel.

.

Logga in eller registrera för att kommentera.