Östers IF - Växjö kommuns miljonsponsring

Växjö kommun har en budget på en miljon kronor för sponsring till kommunens elitlag. Nu har man presenterat var pengarna ska gå 2018, där Växjö Vipers och Växjö DFF drar vinstlotterna.

Störst tapp blir det för Östers IF, som blir av med 70 000 kronor jämfört med föregående år. Tjänstemännen som tagit fram nivåerna som politikerna klubbat igenom önskar att Öster avancerar till högstadivisionen och att man satsar på ett damlag på seniornivå.

Nu får föreningen "betala" för att man dumpade damlaget till Växjö DFF. Undra hur mycket pengar man kommer tappa för det idiotiska beslutet på 10-års sikt. Föreningen har haft stor inkompetens i styrelsen och inkompetenta styrelseordförande under lång tid, de har påverkats (styrelsen och styrelseordförandena) av utomstående som har en annan agenda och vill mjölka pengar ur elitidrottsklubbarna som Växjö DFF. Vissa bygger fastighetsimperium som skuggar Östers arena, runt den herren figurerar en rad ljusskygga personer bla fd styrelseordförande i Fortnox med låst telefon med hemliga uppgifter om insider affärer. När den telefonen blir avkrypterad kommer det blåsa hårda vindar i Växjös elitidrottsvärld.

Kommentarer

• Jag bor, sedan 25 år tillbaka, inte längre i Växjö och erkänner utan omsvep att jag inte har särskilt bra koll på kommunens politik. Däremot har jag följt lokalpolitiken i flera andra kommuner och har några tankar om hur man kan påverka den här sortens frågor.

1. För Öster (och East Front) kan det vara strategiskt klokt att driva en egen linje och göra offentliga uttalanden, exempelvis i lokalpressen. Det kan bli väldigt påtagligt för exempelvis enskilda kommunpolitiker. Men man ska välja sina strider. Är 70 000 kr tillräckligt mycket att bråka om? Det kan det kanske vara, men det är bra om man kan motivera varför. Vad har Öster för behov som kan lyftas politiskt? Bra om det är konkret och retoriskt genomtänkt. Nattfotbollen och dess integrerande verkan är säkert en viktig grej, men antagligen inte det enda man kan lyfta.

2. Hur ser den partipolitiska situationen ut kring idrotten i kommunen? Det här vet jag alltså inte, men det är ju inte så svårt att räkna ut vilka som vill stödja "jämställdhet", dvs damidrott med väldigt liten publik (jo, precis just det får jag säga). Öster upplevs här garanterat som en renodlad herrförening, även om klubben naturligtvis även engagerar många kvinnor. Hur ska detta tacklas rent retoriskt? Vilka partier och kommunpolitiker kan tänkas stödja Öster? Även om det är politiker som saknar majoritet i kommunfullmäktige just nu, så kan det här bli en het lokal fråga. Låt det bli det, vi har inget förlora på det. Idrott engagerar, antagligen särskilt i Växjö och antagligen särskilt just nu, inför valet. Rent strategiskt tror jag att det vore bra om klubben kunde alliera sig med politiker från M och S, de två stora partierna. Finns det några namn som skulle kunna vara särskilt lämpliga? Bo Frank har väl inte varit så positiv till Öster tidigare, men det kanske han och andra kan bli om det blir drag kring frågan. Lite politisk turbulens kring Öster tror jag bara vore bra. Föreningen är en högst väsentlig aktör i kommunen. Detsamma gäller även East Front. Om vi bara kan enas om en linje tror jag faktiskt att det kan hända en del. Låt de ansvariga politikerna få känna att de pissar i motvind!

• @Lutavallen sa:
    Nu får föreningen "betala" för att man dumpade damlaget till Växjö DFF. Undra hur mycket pengar man kommer tappa för det idiotiska beslutet på 10-års sikt.

Damlaget kostade med största sannolikhet mer än 70 000 netto per år. Vill man se till enbart kostnadsaspekten är det trots detta tappet ändå en vinstaffär för Östers IF.

Gillad av:Sigge, xonitex (2 totalt)
  • @KAX sa:

@Lutavallen sa:
    Nu får föreningen "betala" för att man dumpade damlaget till Växjö DFF. Undra hur mycket pengar man kommer tappa för det idiotiska beslutet på 10-års sikt.

Damlaget kostade med största sannolikhet mer än 70 000 netto per år. Vill man se till enbart kostnadsaspekten är det trots detta tappet ändå en vinstaffär för Östers IF.

Men det är svårt att värdera det med bara krassa siffror. Hur mycket mer positiva hade folket varit till Öster om de haft ett damlag? Hur mycket mer folk hade det lockat till herrlagets matcher? Hur mycket mer hade sponsorförsäljningen ökat?

• Man kan också vända på det hela: måste det här ställas i relation till damlaget? Varför inte innebandyn? Eller, mer allmänt, publiksiffrorna? Jag tycker att kommunala stödpengar bör gå till verksamheter som inte riktigt går runt men faktiskt engagerar många av kommunens invånare.

• Nu var det väl inte så att man släppte damsektionen för att jävlas med damerna/Lutavallen utan för att man genomgick ett ekonomisk stålbad och var tvungen att akut kapa kostnader för att klubben skulle överleva överhuvudtaget.

Gillad av:Petter Bengtsson, Patrik (2 totalt)
  • Plus att halva damlaget valde att byta klubb så man i princip inte fick ihop ett fullt lag... eller minns jag fel?

Jag tycker det är trist att Öster la ner sin damsektion, men tittar man på hur det går för VDFF och Öster nu så skulle jag nog kalla det för en lycklig skilsmässa ändå.

Gillad av:olka6806, outdoor_miner, Drillo (3 totalt)
  • Jag tror att kritiken över att Östers IF inte har något damlag har förts fram av någon som inte har kännedom om föreningens historia och var Växjö DFF kommer ifrån. Vilket är olyckligt i sig. Jag förutsätter att motsvarande krav förs fram till Växjö DFF och uppmanar dem att satsa på ett herrlag på seniornivå... Men nog om okunniga tjänstemän på kommunen.

För Östers damsektion hade till slut inte en chans, och skulle nog ha haft väldigt svårt med underlag idag också. Jag skrev lite om beslutet av nedläggningen på min personliga blogg 2014, tanken var kanske att det skulle blivit något för SmP men det fastnade där. Kanske intressant läsning för den nyfikne.

http://www.croby.se/2014/01/04/kronika-oster-dam-satsningen-som-kom-av-sig/

Gillad av:Greger, outdoor_miner, Lucksmith, Platini (4 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Man kan också vända på det hela: måste det här ställas i relation till damlaget? Varför inte innebandyn? Eller, mer allmänt, publiksiffrorna? Jag tycker att kommunala stödpengar bör gå till verksamheter som inte riktigt går runt men faktiskt engagerar många av kommunens invånare.

Klart mest pengar från kommunen går till den rikaste klubben som inte behöver något bidrag alls. Den fulla kassakistan mjölkas, och pengar går till ett privat fastighetsbolag. Nyttiga i*****r stöder denna förening utan att begripa vad som faktiskt händer.
    Det hade varit på sin plats att kommunen stödjer föreningar som behöver stöd. Curlingklubben sparkades ut från sin lokal av stans rikaste klubb med kommunens goda minne. Äckligt agerande av kommunen som vägra ge curlingklubben något stöd alls.

• Om nu kommunen använder jämställdhetssnacket blir man bara för trött. Det finns en anledning till att i princip ingen elitklubb har både herr- och damlag. Bättre att respektive sektion får göra det de är bäst på. Kommer VDFF tvingas starta herrlag för att få sin spons?

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • redigerade June 14

Om de kommunpolitiker som säger sig värna om jämställdhetsaspekten i kommunens idrott själva hade dykt upp på Växjö DFF:s hemmamatcher, så hade deras publiksiffror ökat märkbart. Jag tycker att det är löjligt att de, finansierade av kommunens skattebetalare, spelar sina hemmamatcher inför nästan helt tomma läktare. Det är inte jämställdhet, utan slöseri med resurser.

Vad gäller ishockeyn - som jag tror att Lutavallen syftar på ovan - så är det ofrånkomligt att de drar in en hel del pengar på försäljning av alkohol inne i arenan. En stor del av hockeypubliken ägnar under matcherna mycket tid åt att stå i toalettkö för att kissa ut det som de just har druckit. Naturligtvis får alla vuxna dricka hur mycket öl och sprit de vill, men lika gärna som man kan lyfta jämställdhetsaspekten kan man också lyfta hälsoaspekten. Alltså: varför ska kommunens skattebetalare subventionera hockeyns alkoholstinna mångmiljonbygge? De har ju redan pengar.

Gillad av:Lutavallen, Patrik (2 totalt)
  • Överlag så tycker jag inte att kommuner ska lägga pengar på elitidrott. Det finns såklart tillfällen där det kan vara befogat men tycker varken hockey eller herrfotboll ska ha några kommunala pengar. Barn och ungdomsidrott är något annat.

Gillad av:xonitex, Lutavallen, fåtöljsupporter a.k.a. fr (3 totalt)
  • Jag måste verkligen ifrågasätta deras resonemang när Östers satsningar på Nattfotboll, parafotboll och kvartersfotboll tydligen inte räknas alls som inkluderande men Vipers numera till synes stendöda "satsning" på ett damlag som ligger halvvägs ner i näst lägsta serien - och nämnts i EN av de dryga hundra artiklar man kommer åt genom nyhetsarkivet på hemsidan - ger bonus.

Är det inte bättre att inkludera och engagera de det faktiskt är någon mening att försöka nå än att alibidriva damlag? Tydligen ej när det kommer till kortsynta och oinsatta kommunpolitiker.

Jag tillhör dem som sörjer att vi inte längre har något damlag men när alternativet var att driva ett för syns skull och få nöja sig med de 16-19 åringar som inte platsar i DFF:s C-lag, och prestera därefter så var/är det inte något rimligt alternativ. Meningslöst och orättvist mot alla.

Gillad av:Lindstig, Labila Kabila, korrsa, Zingo (4 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.