Halmstad - Öster

Ny bortamatch. Andra halvleken mot GAIS är, spelmässigt, den bästa på väldigt lång tid. Folk klagar fruktansvärt mycket här inne inklusive mig själv. Så fort vi vinner en match är det vibbar för att gå upp, vid en förlust så åker vi ur. Kanske inte så konstigt med tanke på vår historia de senaste 15 åren.

Men jag tycker väldigt mycket var bra mot Gais. Efter en sådan bra andra halvlek så bör man vinna annars tar det oerhört mycket energi och säkert får sig självförtroendet en törn.

Det viktiga mot HBK är att byta ut de som gjorde mindre bra insatser. Robin är en av dom, bajrovic en annan. Jag tycker att Sobo borde få chansen nu, såväl för sin egen som för Robins del. Bajrovic borde bytas ut mot Faour, även om jag inte gillat det jag sett av den sistnämnde.

Sedan tycker jag mig börja se det Järdler har pratat om, hans spel börjar komma. Man kan säga vad man vill om poängskörden men spelet påminner, stundtals, om att vi är på väg mot ljusare tider, även om vi i stundens hetta inte vill erkänna det.

Vi är järdlers rödblåa army!!!!

Gillad av:KAX, Petter Bengtsson, Lewinsky, olka6806 (4 totalt)
«13456

Kommentarer

• Vill ni se öster vinna matcher, bör ni anmäla er till bussen! Fjärde raka bortavinsten kommer på söndag!

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Jag håller med om att Sobo måste få chansen direkt! Och om han inte på ett påtagligt vis kan bryta det dåliga målvaktsmönstret - bra i fyra av fem matcher, katastrof i en av fem - så hoppas jag, som sagt, på en ny målvakt redan i sommar.

Gillad av:Choffee (1 totalt)
  • @razz97 sa:
    Vill ni se öster vinna matcher, bör ni anmäla er till bussen! Fjärde raka bortavinsten kommer på söndag!

Får du rätt så glömmer jag Myran och fortsätter att bara gå på Öster på Västkusten. :)

En halländsk grandslam vore ju för övrigt fantastiskt.

Också märkligt att man efter den femte bortamatchen i en rikstäckande serie fortfarande inte lämnat Småland/Skåne/Halland men att man däremot gjort det för att spela hemmapremiär.

• redigerade May 24

@Petter Bengtsson sa:
    Jag håller med om att Sobo måste få chansen direkt! Och om han inte på ett påtagligt vis kan bryta det dåliga målvaktsmönstret - bra i fyra av fem matcher, katastrof i en av fem - så hoppas jag, som sagt, på en ny målvakt redan i sommar.

Spelade Sobo något i Superettan innan han lämnade Öster eller är hans hållna nolla mot BP på Värendsvallen i fjol hans enda elitmatch? Fint snitt isåfall.

Öster har inte slagit HBK på Örjans Vall sedan 1998 i seriespel men jag såg faktiskt U21 vinna mot HBK:s dito på den A-planen i september 2013. 3-2. Målvakt: Sobo.

• För mig att det var Dados första match i Superettan mot BP, ja.

Han måste väl få chansen mot Halmstad? Annars är det ju helt onödigt att ha honom i truppen överhuvudtaget, då kan ju lika gärna Rasmus Rydén vara backup... Robin är kanske en bättre målvakt i grunden(?) men Dado måste ges chansen åtminstone.

• Jag minns Robins utomjordiska monsterräddning i sista sekunden borta mot Varberg... Jag skulle nog inte byta målvakt inför Halmstad borta.

Gillad av:Patrik (1 totalt)
  • Är inte heller helt trygg i att peta Robin nu. Nog har hans två tavlor i år kostat poäng (i vart fall den senaste, men även mot ÖIS kom tavlan i ett väldigt otacksamt läge), samtidigt har han i övrigt visat prov på en högre nivå i år än ifjol.

Däremot Bajrovic får nog sätta sig på bänken igen. Kapcevic verkar ha gått före Faour de senaste matcherna och han är trots allt redan vår kontrakterade spelare. Kanske läge att ge honom en sista chans från start. Visar han inte mer vilja och kunnande så är det dags att placera honom i frysboxen och istället lyfta upp någon ungtupp som i vart fall kan visa lite vilja och hjärta.

I övrigt ska vi fortsätta med samma som i andra halvlek mot GAIS. Håller helt med om att det spelmässigt är en av de bästa halvlekarna i år i konkurrens med Falkenberg och Varberg. Trots förlusten senast är jag mer positiv än vad jag har varit tidigare, tycker mig ändå se att Järdlers spel börjar sätta sig och då ska det mycket till om inte också poängen kommer trilla in i tillräckligt snabb takt.

Mot HBK borta är jag dock mer än nöjd med en poäng...

Gillad av:Bonus, ubie67, per gustafsson, Grusplanen (4 totalt)
  • redigerade May 24

Förstår resonemanget kring Malmkvist, men jag anser ändå att det är högst rimligt att ge Dado chansen. Har egentligen aldrig fått någon chans i Östers a-lag. Är 25 år vilket inte är någonting för en målvakt.

Sobo
    Stefan, Månz, Lunkan, Silverholt
    Pavic, Drott, Silka, Calle
    Johannesson, Helg

Gillad av:Petter Bengtsson, olka6806 (2 totalt)
  • Varför ska inte en målvakt kunna bytas ut?
    Utespelarna lever hela tiden med risken att bänkas.
    Det låter som om en målvakt mer eller mindre hamnar i nån sorts depression om de byts ut.
    Om andremålvakten är så dålig så att man inte vågar spela honom, så får man skaffa en bättre andremålvakt...

• redigerade May 24

@lundino sa:
    Varför ska inte en målvakt kunna bytas ut?
    Det låter som om en målvakt mer eller mindre hamnar i nån sorts depression om de byts ut.
    Om andremålvakten är så dålig så att man inte vågar spela honom, så får man skaffa en bättre andremålvakt...

Fast om utespelare skulle bänkas pga ett misstag i en annars stabil match ska ju även Helg bänkas, som missar målet från typ två meter och Månz som helt ostörd frispelare en motståndare. Därmed inte sagt att det skulle vara fel att testa Sobo om man anser i ett brett perspektiv bedöms vara bättre. Men att bänka spelare som straff för enskilda misstag är inte rätt väg.

• @Slangen sa:

@lundino sa:

Fast om utespelare skulle bänkas pga ett misstag i en annars stabil match ska ju även Helg bänkas, som missar målet från typ två meter och Månz som helt ostörd frispelare en motståndare. Därmed inte sagt att det skulle vara fel att testa Sobo om man anser i ett brett perspektiv bedöms vara bättre. Men att bänka spelare som straff för enskilda misstag är inte rätt väg.

Men Helg blev ju petad?
    Måns har oxå varit petad?

• @lundino sa:

@Slangen sa:

@lundino sa:

Men Helg blev ju petad?
    Måns har oxå varit petad?

Inte på grund av enstaka misstag. Och de två misstagen ovan är från senaste matchen så huruvida de blir petade på grund av dem återstår ju att se, liksom med Robin.

• Att en spelare petas är aldrig fel, sådan är elitfotbollen. Dock behöver man ju inte pissa på någon mer än nödvändigt.

För mig är det ingen stor sak om Dado får chansen, en del av mig tycker det är helt OK samtidigt som en annan del tycker lite synd om Robin och är rädd för att vi sänker honom än mer om han inte får chans till revansch. Inte minst då han räddade tre poäng åt oss i Varberg.

• För mig är det mer principen än hjärnan som talar. Konkurrerar två om samma position så kan den ene inte hela tiden vara given utan måste ges chansen om den andre svajar i prestationer. Vi kan ju omöjligt veta vilket val som är det bästa, men man måste i alla fall testa. Klarar man inte av att bli petad i denna branschen är det något man bör jobba på.

• redigerade May 25

Det finns en annan aspekt av detta: är Sobo bättre? Jag har inte sett så mycket av honom. Vill minnas att han var bra i Tipshallen någon halvlek under försäsongen, men har också för mig att han då inte sattes på prov särskilt mycket. Vad säger ni som har sett mer? Har vi någon tredjemålvakt som skulle kunna vara aktuell? Räppes eller Rejbans målvakter? Jag tänker alltså på olika möjliga tillfälliga lösningar fram till en mer långsiktig värvning.

• Kanerva på söndag. Som fjärdedomare. Hoppas Johan Krantz håller sig skadefri i 90 minuter.

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • Buss bokad! Anmäl er!

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • @Sigge sa:
    Kanerva på söndag. Som fjärdedomare. Hoppas Johan Krantz håller sig skadefri i 90 minuter.

Och att Pavic inte skjuter iväg eventuella bollar som bollkallarna inte kan hålla koll på för det blev det ju gult kort för senast med Krantz.

• Inte för jag vill vara negativ, men här är öster chanslösa, halmstad borta har vi alltid typ förlorat , även när vi låg i allsvenskan hR jag suddiga minnen av,

• Kanske är naiv men vet inte om HBK har imponerat så enormt mycket i år. Men att de tar sina poäng tyder på någon slags styrka såklart. Tror Öster har god chans att vinna, men jo, tar lätt 1 poäng på förhand.

• @Oldtimern sa:
    Inte för jag vill vara negativ, men här är öster chanslösa, halmstad borta har vi alltid typ förlorat , även när vi låg i allsvenskan hR jag suddiga minnen av,

Jag deras match mot Bois och kan säga att matchen på söndag är helt öppen.

• Hbk är av ojämn kvalitet men de verkar inte fatta det själva utan tror att man går upp igen per automatik. Samtidigt är de effektiva och tappar sällan om de väl tar en ledning.

Oremos måltorka får gärna fortsätta över Östermatchen. Möjligen blir det Kinoshita på topp jämte Gudmundsson i deras 3-5-2. Östersillybekantingen från förr Boakye imponerar inte men startar jämt. Vi får se upp med Silfwer och Höskuldur ”Höggi” Gunnlaugsson. Den sistnämnde farlig på frisparkar så där sitter väl minst en bakom Robin. :bawling:

Han den där Malkolm får vi sätta griller i huvudet på. :)

Ett mönster från segrarna i Jönköping, Falkenberg och Varberg är att vi mött spelare från ifjol. Vet inte om ni körde något mot/med Crona i Jönköping men hyllningsramsorna mot Östlind i Falkenberg och Nurkic i Varberg slutade ju med tre poäng.

Malkolm får väl höra något om att ”han är en av oss”.

• I senaste podcastintervjun med Järdler tyckte jag mig höra - och då tolkar jag bara det som uttrycktes mellan raderna - att han åtminstone överväger att plocka in Sobo. Min känsla är dock att det inte händer imorgon. Men antagligen snart, mycket naturligtvis beroende på vad som händer på plan.

Självklart har Öster en skaplig chans mot HBK. Jag är övertygad om att Järdler kommer att ha en god matchplan. Historiken längre tillbaka tror jag inte betyder särskilt mycket. Situationen är en helt annan nu jämfört med tidigare år.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • @Peter Hansen sa:
    Hbk är av ojämn kvalitet men de verkar inte fatta det själva utan tror att man går upp igen per automatik. Samtidigt är de effektiva och tappar sällan om de väl tar en ledning.

Oremos måltorka får gärna fortsätta över Östermatchen. Möjligen blir det Kinoshita på topp jämte Gudmundsson i deras 3-5-2. Östersillybekantingen från förr Boakye imponerar inte men startar jämt. Vi får se upp med Silfwer och Höskuldur ”Höggi” Gunnlaugsson. Den sistnämnde farlig på frisparkar så där sitter väl minst en bakom Robin. :bawling:

Han den där Malkolm får vi sätta griller i huvudet på. :)

Ett mönster från segrarna i Jönköping, Falkenberg och Varberg är att vi mött spelare från ifjol. Vet inte om ni körde något mot/med Crona i Jönköping men hyllningsramsorna mot Östlind i Falkenberg och Nurkic i Varberg slutade ju med tre poäng.

Malkolm får väl höra något om att ”han är en av oss”.

Får väl hoppas Malkolm gör en "Nurkic" och passar till rödblå spelare som får friläge!

• @Oldtimern sa:
    Inte för jag vill vara negativ, men här är öster chanslösa, halmstad borta har vi alltid typ förlorat , även när vi låg i allsvenskan hR jag suddiga minnen av,

Jo det vill du...

Personligen håller jag med de som menar att Halmstad inte imponerat. En 50/50-match, men det finns inga utrymmen för misstag. Koncentrationen på topp i 95 minuter så åker vi hem med alla tre.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • redigerade May 26

Tillåter mig att citera lite här för att skapa hopp inför morgondagen.

@Oldtimern sa inför Jönköping:

Tror tyvärr öster är chanslösa mot j södra,

@Oldtimern sa inför Falkenberg:

Glöm att vi har nån chans mot falkenberg

@Oldtimern sa inför Halmstad:
    Inte för jag vill vara negativ, men här är öster chanslösa

Gillad av:Slangen, Lewinsky, olka6806, Jögge, Villenyblom, Petter Bengtsson, Kalle Dahl, Zingo, lundino, Grusplanen, Patrik, VictorLaag, Manne, Platini, Lindstig, Ingemar, jon, CrobyJr, Weerez, Pelle, oysters, Oscar J, Suppe (23 totalt)
  • @Peter Hansen sa:

Bra, Hansen! Dagens inlägg. B)

• redigerade May 26

Edit.

• @Peter Hansen sa:

Frågan är om du av-jinxade jinxen nu? Och vad gör isf mitt inlägg?

• Ha ha ja kan jag glra så öster vinner
    Är bara glad, falkenberg o varberg brukar vi vinna mot, men knappast halmstad, var så jag menade

Logga in eller registrera för att kommentera.