Vad kan vi förvänta oss för tabellplacering?

redigerade May 17 i Supportersnack

Sju omgångar har flugit förbi och Östers IF har skramlat ihop 8 poäng och placerar sig för tillfället på en elfteplats i serien. Men det kan svänga snabbt, då serien är extremt jämn. Det är exempelvis endast tre poäng upp till fjärdeplatsen.

Men åt vilket håll barkar den här säsongen egentligen?

Visst, vi kanske kunde haft 2 pinnar till från Degerfors och i alla fall 1 pinne mot Brage hemma. Då hade vi haft 11 poäng nu. Men då vi släppt in några mål pga misstag så ingår det i lagets brister. Förvisso har vi hållit nollan i 3 av de 4 senaste matcherna, vilket är väldigt positivt. Med de senaste omgångarnas facit, dvs att vi inte släpper till billiga baklängesmål, tror jag vi kan förvänta oss att Öster kommer sluta på en mittenplacering, eller kanske "övre mitten". Spelmässigt har vi varvat prestationer som är så pass undermåliga att vi riskerar att trilla ur, men andra gånger i toppklass. Men jag tycker man blivit lite mer stabila, vilket känns bra.

Samtidigt så har jag svårt att se vilka som ska vara de solklara räddningsplankorna. Frej tycks bli en räddningsplanka, men är inte urusla. Värnamo ska man inte aldrig räkna bort. Ja.. Det finns inga givna bottenlag. Vi kan väl hoppas Varberg rasar, att Norrby inte pallar och att Gefle inte lyckas i år.

Låt oss kriga för tre poäng i nästa match mot Varberg i alla fall. =)

«1

Kommentarer

• Jag har tippat plats 7-9 inför säsongen och står fast vid detta. Tippade för övrigt också HIF som överlägsna seriesegrare (nej såhär långt) ÖIS som en utmanare om seriesegern (ja) och Frej som årets skräll (nej).

• Plats 7 blir det, med kontinuitet på tränar, sportchef och spelarsidan hade Öster nått Allsvenskan denna säsong men styrelsen ville inte det.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • I tråden ”Superettan 2018” kan man leta upp tabelltipset om man orkar, vill och vågar. Lite kul att se redan nu efter en fjärdedel av säsongen att se hur man tippade i början av året. Klistrar in mitt:

Halmstad
    Helsingborg
    ———————
    Öster
    ———————
    Örgryte
    Falkenberg
    Jönköping
    Athletic
    Degerfors
    Brage
    Gais
    Gefle
    Varberg
    ————————
    Landskrona
    Norrby
    ————————
    Värnamo
    Frej

Jönköping och Öster negativa överraskningar och till viss del även Halmstad. Annars ligger det faktiskt ganska rätt. Inte alls överraskad av Örgrytes poängskörd och spelmässigt är de väl inte särskilt överlägsna något annat lag i tabelltoppen just nu.

• Problemet är er tränare.

• @Olympian sa:
    Problemet är er tränare.

Stick och brinn för fan!

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • Jag säger som jag brukar; kan vi undvika de fyra nedersta platserna så är jag nöjd. I år tror jag inte vi gör det, särskilt inte med senaste matchen mot IFKV i åtanke. Nästa vår säger vi hej till division 1 södra igen. C’est la vie.

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
  • @Olympian sa:
    Problemet är er tränare.

Jag vill nog påstå att sett till förutsättningarna så är HIF s prestation så här långt mycket sämre än Östers. Och är det någon tränare som sitter löst är det PO Ljung.

Gillad av:Petter Bengtsson, outdoor_miner (2 totalt)
  • @TheSmokingMan sa:
    Jag säger som jag brukar; kan vi undvika de fyra nedersta platserna så är jag nöjd. I år tror jag inte vi gör det, särskilt inte med senaste matchen mot IFKV i åtanke. Nästa vår säger vi hej till division 1 södra igen. C’est la vie.

Det blir en tuff och spännande säsong, helt klart. Varje poäng kommer att bli viktig.

• @TheSmokingMan sa:
    Jag säger som jag brukar; kan vi undvika de fyra nedersta platserna så är jag nöjd. I år tror jag inte vi gör det, särskilt inte med senaste matchen mot IFKV i åtanke. Nästa vår säger vi hej till division 1 södra igen. C’est la vie.

Vi pessimistister ser alltid nytt kontrakt som det enda att hoppas på. Inte för att jag inte ler som exempelvis ikväll följandes twitter - tack så otroligt mycket den som sitter och uppdaterar där förresten - men mer att man blivit så besviken så ofta senaste decennierna så man tar liksom inte ut nåt i förskott när det gäller den här kärleken.

• redigerade May 20

Vi lever i Järdler-åldern. Spelarna är unga och vet inte hur det var när Öster var en klubb som hade allt att förlora. Öster är numera den poppiga klubben på uppgång. Ny och fräsch arena, landets bästa träningsanläggningar och en spännande tränare. Den som spelar i Öster kan plötsligt hamna i Rosenborg. Det är bara att lyfta blicken och kämpa!

Gillad av:olka6806, naren, Olofsson, Memory Man (4 totalt)
  • Vi slutar på någon av de fyra sista tillsammans med Värnamo, Frej och Norrby. Jag tror inte vi överlever ett kval. Division 1 Södra nästa sommar. Jag hoppas, hoppas, hoppas jag har fel :'(

• @TheSmokingMan sa:
    Vi slutar på någon av de fyra sista tillsammans med Värnamo, Frej och Norrby. Jag tror inte vi överlever ett kval. Division 1 Södra nästa sommar. Jag hoppas, hoppas, hoppas jag har fel :'(

Tror inledningen på säsongen är ganska representativ för vad vi kan förvänta oss av året. Vi kommer att varva bra matcher med bottennapp. Och troligen kommer vi sluta ungefär där vi ligger nu. Förhoppningsvis kommer spelet att sätta sig mer och mer, vilket vi också sett. Nästa säsong kommer Järdler kunna fylla på med ytterligare pusselbitar och vi kommer också kunna förvänta oss bättre resultat. Det är om ett-två år vi ska vara bra. Inte nu. Tycker situationen påminner mycket om den under Roar. Hans första halvår var inte direkt lysande.

Gillad av:olka6806, Petter Bengtsson, KAX, Plantagenparkeringen (4 totalt)
  • @Slangen sa:

@TheSmokingMan sa:
    Vi slutar på någon av de fyra sista tillsammans med Värnamo, Frej och Norrby. Jag tror inte vi överlever ett kval. Division 1 Södra nästa sommar. Jag hoppas, hoppas, hoppas jag har fel :'(

Tror inledningen på säsongen är ganska representativ för vad vi kan förvänta oss av året. Vi kommer att varva bra matcher med bottennapp. Och troligen kommer vi sluta ungefär där vi ligger nu. Förhoppningsvis kommer spelet att sätta sig mer och mer, vilket vi också sett. Nästa säsong kommer Järdler kunna fylla på med ytterligare pusselbitar och vi kommer också kunna förvänta oss bättre resultat. Det är om ett-två år vi ska vara bra. Inte nu. Tycker situationen påminner mycket om den under Roar. Hans första halvår var inte direkt lysande.

Jag trodde att Östers plan var precis som alla andra SEF:klubbar att ligga i Allsvenskan 2020 då det nya tv-avtalet kommer att ge mycket mer pengar(i relation till superduperettan) till klubbarna i Allsvenskan?? Vi behöver att vara riktigt bra superettanklubb senast om ett år. Så pusselbitarna måste falla på plats snart.

Jag tycker att det ser bättre och bättre ut om jag skall vara ärlig, däremot så måste vi kunna vara stabila i 90 minuter och inte bjuda på massa individuella misstag hela tiden. Gårdagens match var minst en lika match om man ser till spelövertaget stora delar av matchen...

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Tror inte man ska stressa över just tv-avtalet ifall det tar något år längre för oss. De klubbar som då har en bättre budget än tidigare och trillar ur (som minst två gör), kommer tvingas banta hårdare när de väl åker och stå svagare i påföljande års SE. Det kommer såklart gälla även oss, kontentan är att det blir än viktigare att klara sig kvar det första året i framtiden.

Gillad av:xonitex, outdoor_miner (2 totalt)
  • @Sigge sa:
    Tror inte man ska stressa över just tv-avtalet ifall det tar något år längre för oss. De klubbar som då har en bättre budget än tidigare och trillar ur (som minst två gör), kommer tvingas banta hårdare när de väl åker och stå svagare i påföljande års SE. Det kommer såklart gälla även oss, kontentan är att det blir än viktigare att klara sig kvar det första året i framtiden.

Är inte insatt men är inte grejen att de ska införa en fallskärm för lagen som åker ur? Det är väl därför det är så fördelaktigt att vara uppe 2020?

• Tror inte det, dock osäker.

Tror inte heller vi måste stressa upp oss för 2020. Även Superettan kommer ju få mer pengar, dock får väl allsvenskan det mesta som nu. Det intressanta är hur detta kommer påverka spelarmarknaden i Sverige. Känns som många föreningar kommer satsa rätt hårt framöver utan att vara någon ekonomisk expert..

• @Slangen sa:

@TheSmokingMan sa:

Roars bygge började inte fungera förrän Johan Persson anslöt. Det kan ju vara så enkelt även här att "en ut-en in" gör att det faller på plats ordentligt.

• @Greger sa:

@Slangen sa:

@TheSmokingMan sa:

Roars bygge började inte fungera förrän Johan Persson anslöt. Det kan ju vara så enkelt även här att "en ut-en in" gör att det faller på plats ordentligt.

Fast Vidarson var riktigt jäkla bra som föregångare till Johan. Tror inte just ett byte av viss spelare är avgörande.

• redigerade May 23

@Steffe sa:

@Greger sa:

@Slangen sa:

@TheSmokingMan sa:

Fast Vidarson var riktigt jäkla bra som föregångare till Johan. Tror inte just ett byte av viss spelare är avgörande.

Vidarsson var inte föregångare till Johan Persson. Persson plockades in när Charles Anderson flyttade tillbaka till Skåne.

Vidarsson ersattes av Bergholtz säsongen efter.

• Vidarsson kom inför 2010. Persson kom hösten 2011 (kanske sommaren).

• Persson kom sommaren 2011 sen började vi rada upp resultat. Tror också att en värvning kan göra mycket skillnad.

• Vidarsson och Persson fungerade ju mycket bra tillsammans om jag inte minns fel. Ser dock inte att det akuta problemet ligger i samspelet mellan Silka och Drott. Problemen ligger mer i den defensiva och den offensiva tredjedelen och hos spelarna som huserar där.

• redigerade May 23

Drömmen i sommar hade ju varit en målspottare typ norrmannen i Gefle förra året. I övrigt tycker jag inte vi ska hetsa under sommarfönstret. Däremot bör scoutingen vara i full gång redan. Vi vet exempelvis redan att vi behöver ersätta Calle J nästa år, en av våra klart bästa spelare såhär långt.

• redigerade June 5

När vi spelar på topp så dominerar vi mot alla lagen i serien. Problemet är att ni väl har våra dippar i matcherna passar vi på att rasa ihop och släppa in onödiga mål. Vi måste slipa på den "detaljen", att bli mer stabila i de perioderna vi inte har momentum. Hoppas verkligen på en seger mot Norrby och kanske någon förstärkning till sommaren, som kommer in med ny energi till truppen. Fortsätter det svaja så här mycket som det egentligen sedan dag 1 i defensiven så blir tufft att undvika bottenstrid.

• Som det ser ut i dagsläget så blir det bottenstrid alla ggr, känns som vi lär hamna på en 30p som vi spelar nu.
    Frågan är vilka förändringar i spelet/truppen man ämnar göra eller helt enkelt bara gnuggar på Järdlervis o "hoppas" på att spelet sätter sig???

• Tre lag kommer slåss om bottenplatserna värnamo lär bli sisst sen frei o öster dörför var förlusten där enormt illa, vi måste vända den egendomliga negativa trenden vi kommit i , otur kan man tycka som straffen senast , visst men det tenderar o drabba lag som inte tror på sig själva, o det verkar öster inte göra just nu, då blir alla motgångar en självuppfyllande
    profetia,

• @Oldtimern sa:
    Tre lag kommer slåss om bottenplatserna värnamo lär bli sisst sen frei o öster dörför var förlusten där enormt illa, vi måste vända den egendomliga negativa trenden vi kommit i , otur kan man tycka som straffen senast , visst men det tenderar o drabba lag som inte tror på sig själva, o det verkar öster inte göra just nu, då blir alla motgångar en självuppfyllande
    profetia,

Du har sett det mesta, Oldtimern, hur tänker du att vi kan klara oss ur denna sitsen och inte hamna i 2007 och 2014 all over?

• @Manne sa:

@Oldtimern sa:
    Tre lag kommer slåss om bottenplatserna värnamo lär bli sisst sen frei o öster dörför var förlusten där enormt illa, vi måste vända den egendomliga negativa trenden vi kommit i , otur kan man tycka som straffen senast , visst men det tenderar o drabba lag som inte tror på sig själva, o det verkar öster inte göra just nu, då blir alla motgångar en självuppfyllande
    profetia,

Du har sett det mesta, Oldtimern, hur tänker du att vi kan klara oss ur denna sitsen och inte hamna i 2007 och 2014 all over?

Jag svarar för Oldtimern och samtliga här på forumet:
    Vinn matcherna för helvete!!!! Så enkel är ekvationen!

• @JanJosefsson sa:

@Manne sa:

@Oldtimern sa:
    profetia,

Jag svarar för Oldtimern och samtliga här på forumet:
    Vinn matcherna för helvete!!!! Så enkel är ekvationen!

Geni

• redigerade July 30

Bara jag som inte gett upp den tredje platsen? 1a respektive 2a lär ju bli Falkenberg samt Helsingborg om de inte skulle braka ihop fullständigt. Men den tredje platsen borde bli helt vidöppen.

Jag tror inte det är helt omöjligt att vi gör en höst likt den vi gjorde året innan vi gick upp från division 1 södra. Likheterna är flera och vi har faktiskt, hör och häpna, inte förlorat på 5 matcher irad med fantastiska 12-4 i målskillnad. Pessimisten kommer att påpeka att vi mött "sämre motstånd" jag håller inte med, AFC hemma var en av de bästa matcherna spelmässigt förutom målen, och AFC är antagligen ett av de mer spelskickliga lagen i serien.

Vägen till en tredje plats är såklart otroligt lång, men det vänder väl någon gång, eller?

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.