Öster 2018 vs Öster 2017

Äntligen stannar vi kvar i en serie, vilket för att det finns möjlighet för jämförelse med ifjol.

Som vi vet slutade fjolåret med en femteplats och 48 poäng. Utifrån en jämförelse av tidigare säsonger har det krävts ungefär 61 poäng för serieseger, 58 poäng för andraplats och 55 poäng för kvalplats. För att undvika negativt kval bör man sträva efter 36 poäng. Vi har alltså "råd" att förlora 12 poäng jämfört med ifjol och ändå kvarbli som ett elitlag medan vi behöver plocka 7 poäng för att få kvala uppåt.

Vid jämförelsen med ifjol gäller följande "lagbyten":

Halmstad ersätter BP
AFC ersätter Dalkurd
J-Södra ersätter Trelleborg
Landskrona ersätter Åtvidaberg
Brage ersätter Syrianska.

Det kan då konstateras att utslaget i år är följande:
Degerfors (h), +/- 0 poäng
Helsingborg (b), - 3 poäng

Sammantaget ligger vi i år - 3 poäng gentemot ifjol.

Målskillnad efter motsvarande matcher:

2017: 3-1
2018: 3-5

Efter omgång 2:
2017: 6 poäng, + 3 i målskillnad
2018: 1 poäng, - 2 i målskillnad

Gillad av:Lewinsky, Ojärnek, Petter Bengtsson, Szabo, Peter Hansen, Jögge, Fidde P, Grusplanen, Slangen, Jockeluring, Labila Kabila, Pekka (12 totalt)

Kommentarer

• Flexplay på Helsingborgs forum skrev något bra om att det räcker med att vinna hemma och spela lika borta för att gå upp direkt. 45+15 = 60 poäng
    Det vill säga all-in hemma med pondus, självförtroende och göra hemmaarenan till sin borg då spelar inte poängtappen borta så stor roll.
    Inget fegspel mot Brage det vill säga. 2 matcher och 1 poäng, varav 1(2?) matcher borta, är ingenting.

• Synd om lag som inte får spela hemma då...

• Frågor man kan ställa sig, varför gjorde vi oss av med östlind, Strand, björken, de var bland våra bösta spelare 2017 , var det nye trönaren som inte ville ha dem eller, strand utalade ju sig kryptiskt om läget i öster tex, man blir ju tårögd när man såg strand i dalkurds 3-0 mot östersund, tex, vi satt på rtvå av sveriges bästa ytterbackar, o släppte dem väldigt lättvinligt, har svårt o förstå det, vill vi inte bli allsvenskt, måste vi sälja så fort några spelare sticker ut, i så fall kommer vi harva i superettan o kanske div1 under överskådlig framtid,

• Frittes kontrakt gick ut och han ville uppåt, inget att säga om. Strand tycker jag vi kunde kämpat mer för. Angående Östlind så här vi värvat en bättre spelare på den positionen, nämligen Helg. Drömmen hade varit att behålla Östlind för att kunna bredda truppen men där tror jag att den ekonomiska verkligheten gjorde att det förblev en dröm. Vi har definitivt sämre ytterbackar i år.

Gillad av:olka6806, jon, Labila Kabila (3 totalt)
  • @Calle01 sa:
    Frittes kontrakt gick ut och han ville uppåt, inget att säga om. Strand tycker jag vi kunde kämpat mer för. Angående Östlind så här vi värvat en bättre spelare på den positionen, nämligen Helg. Drömmen hade varit att behålla Östlind för att kunna bredda truppen men där tror jag att den ekonomiska verkligheten gjorde att det förblev en dröm. Vi har definitivt sämre ytterbackar i år.

Järdler gar väl också varit tydlig med att han hellre ville ha Silverholt än Strand i vilket fall

• Den synpunkten från järdler, skrämmer är han så dålig på o se vilka spelare som har flrmåga o växa, silverholt har ju varit alkt annat än i närheten av strands insatts hitills, impade verkligen inte mot hif, det läcker ju som ett såll på bägge kanterna

Gillad av:jon (1 totalt)
  • @Slangen sa:

@Calle01 sa:
    Frittes kontrakt gick ut och han ville uppåt, inget att säga om. Strand tycker jag vi kunde kämpat mer för. Angående Östlind så här vi värvat en bättre spelare på den positionen, nämligen Helg. Drömmen hade varit att behålla Östlind för att kunna bredda truppen men där tror jag att den ekonomiska verkligheten gjorde att det förblev en dröm. Vi har definitivt sämre ytterbackar i år.

Järdler gar väl också varit tydlig med att han hellre ville ha Silverholt än Strand i vilket fall

Jag har för mig att han sade så när Stefan kom in istället för Strand. Men oavsett när han sade det, tror du verkligen att han menade vad han sade? Alla ser ju att Strand är bättre än både Stefan och Silverholt.

• @Oldtimern sa:
    Frågor man kan ställa sig, varför gjorde vi oss av med östlind, Strand, björken, de var bland våra bösta spelare 2017 , var det nye trönaren som inte ville ha dem eller, strand utalade ju sig kryptiskt om läget i öster tex, man blir ju tårögd när man såg strand i dalkurds 3-0 mot östersund, tex, vi satt på rtvå av sveriges bästa ytterbackar, o släppte dem väldigt lättvinligt, har svårt o förstå det, vill vi inte bli allsvenskt, måste vi sälja så fort några spelare sticker ut, i så fall kommer vi harva i superettan o kanske div1 under överskådlig framtid,

Varför har man en mycket större framruta i en bil än man har backspegel, tror du?

Skärp dig.

Gillad av:Villenyblom, Petter Bengtsson, Thojo, Labila Kabila (4 totalt)
  • redigerade April 18

Ingen rolig inledning på denna jämförelse, men vi ligger i vart fall inte back med 12 poäng vilket vi behöver göra för att riskera kval nedåt... =)

Halmstad ersätter BP
    AFC ersätter Dalkurd

Brage (h), - 3 poäng

Sammantaget ligger vi i år - 6 poäng gentemot ifjol.

2017: 5-2
    2018: 4-7

Efter omgång 3:
    2017: 9 poäng, + 4 i målskillnad
    2018: 1 poäng, - 3 i målskillnad

• @Grusplanen sa:
    Flexplay på Helsingborgs forum skrev något bra om att det räcker med att vinna hemma och spela lika borta för att gå upp direkt. 45+15 = 60 poäng
    Det vill säga all-in hemma med pondus, självförtroende och göra hemmaarenan till sin borg då spelar inte poängtappen borta så stor roll.
    Inget fegspel mot Brage det vill säga. 2 matcher och 1 poäng, varav 1(2?) matcher borta, är ingenting.

Så vitt jag vet har vi inget forum. Det finns typ 10 grupper på Facebook dedikerade till anti-våld med ett par tusen medlemmar och så finns det Svenskafans som kontrolleras utav malmösupportrar. Själv är jag avstängd på samtliga.

Har du en länk till detta så kallade helsingborgsforum?

• @Olympian sa:

@Grusplanen sa:
    Flexplay på Helsingborgs forum skrev något bra om att det räcker med att vinna hemma och spela lika borta för att gå upp direkt. 45+15 = 60 poäng

Så vitt jag vet har vi inget forum. Det finns typ 10 grupper på Facebook dedikerade till anti-våld med ett par tusen medlemmar och så finns det Svenskafans som kontrolleras utav malmösupportrar. Själv är jag avstängd på samtliga.

www.halvahelsingborgharvaritmediparadisehotel.se

• Menar du kamerorna på City Girls så kan det stämma men det är inte en förklaring.

• @Olympian sa:

@Grusplanen sa:

Svenskafans forumet.

• Some things will never change.

• Vid jämförelsen med ifjol gäller följande "lagbyten":

Halmstad ersätter BP
    AFC ersätter Dalkurd

Brage (h), - 3 poäng
    J-Södra (b), + 3 poäng

2017: 6-6
    2018: 5-7

Efter omgång 4:
    2017: 9 poäng, + 3 i målskillnad
    2018: 4 poäng, - 2 i målskillnad

• Åååååhhh vad det är härligt att vakna upp dagen efter en seger! Även om tabellen inte ser alltför positiv ut, så är den fantastiskt vacker i förhållande till när jag vaknade igår! O då passar det ju också bra att uppdatera denna tråd igen...

Halmstad ersätter BP
    AFC ersätter Dalkurd

Brage (h), - 3 poäng
    J-Södra (b), + 3 poäng
    Örgryte (h), - 1 poäng
    Falkenberg (b), +/- 0 poäng

Sammantaget ligger vi i år - 4 poäng gentemot ifjol.

2017: 9-7
    2018: 8-10

Efter omgång 6:
    2017: 10 poäng, +/- 0 i målskillnad
    2018: 7 poäng, - 2 i målskillnad

Gillad av:xonitex, Labila Kabila (2 totalt)
  • Bara en 2-0-seger från förra året resultat, trodde det var värre

• Skillnaden är väll framförallt att vid den här tiden förra året car allt annat än negativt kval en succé och nu tittar vi istället på possitivt kval. Men att få hybris är vår rättighet som supportrar

• Vid jämförelsen med ifjol gäller följande "lagbyten":

Halmstad ersätter BP
    AFC ersätter Dalkurd

Brage (h), - 3 poäng
    J-Södra (b), + 3 poäng
    Örgryte (h), - 1 poäng
    Falkenberg (b), +/- 0 poäng
    Värnamo (h), + 1 poäng

2017: 10-9
    2018: 8-10

Efter omgång 7:
    2017: 11 poäng, +/- 0 i målskillnad
    2018: 8 poäng, - 2 i målskillnad

• redigerade May 15

Intressant och överraskande att skillnaden är så liten mellan det här året och förra. Någon seger till så är vi ikapp, både i poäng och målskillnad.

• @Petter Bengtsson sa:
    Intressant och överraskande att skillnaden är så liten mellan det här året och förra. Någon seger till så är vi ikapp, både i poäng och målskillnad.

Nja, vi behöver väl vinna två raka nu för att behålla -3..

• @Szabo sa:

@Petter Bengtsson sa:

Nja, vi behöver väl vinna två raka nu för att behålla -3..

Helt riktigt. Både Varberg borta och GAIS hemma har vi tre poäng att försvara från ifjol, därefter har vi dock chans till upphämtning mot Halmstad borta. Sen har vi tre raka matcher (Frej borta, Norrby hemma, Gefle borta) där vi har tre poäng att försvara, så vi behöver sex raka segrar för att ligga i linje med fjolårets resultat... Tar vi dessutom sju raka, mot AFC hemma, ligger vi plötsligt + 3 i poäng...

• 7 raka för att ligga på plus? Låter tufft....

Logga in eller registrera för att kommentera.