Sportchef- och tränarfrågan

13468915

Kommentarer

• @Slangen sa:

Känns som ett väldigt försiktigt uttalande. "Tänkbar tränare".

Snarare klokt med tanke på att Järdler fortfarande står under kontrakt med Värnamo. Allt är nog helt klart sen är det bara en fråga om goodwill från Östers sida om någon ersättning ska betalas ut till V-mo och hur mycket. Eftersom Värnamo gett ok till Järdler att gå vidare i karriären har jag svårt att se hur de ska kunna stoppa honom oavsett vad som gäller enligt uppsägningar för tränare. Sen att Vs ordf och sportchef uppenbarligen inte ser Öster som ett kliv uppåt i karriären är deras problem. Alla andra förstår ju det uppenbara i detta karriärsteg, även om man inte är inbiten Östersupporter..

• Diverse konkurrensklausuler är ju vanliga i anställningsavtal, dvs man får inte gå till en konkurrerande verksamhet under en viss tid. I så fall handlar det ju om hur lång denna tid är.

• "Det finns en risk att detta kan ta tid och i yttersta läget bli en rättslig process." Mardröm...

• Några pratminus:

– Men vi står fortfarande rätt långt ifrån varandra. Vi kom inte fram till någon lösning i dag, men det hade jag inte heller räknat med. Vår ambition är att lösa det här genom förhandlingar, utan att koppla in juridiska bitar. Öster fick med sig ett bud hem som de skulle diskutera, säger IFK Värnamos sportchef.

Och

– Vi försökte att undvika massa pajkastning och i stället vara någorlunda konstruktiva. Självklart anser vi i IFK Värnamo inte att det har skötts snyggt, medan de anser att det har gjort det. Det finns en skillnad i uppfattning där. Men i slutändan är det ingenting som kommer att påverka det slutgiltiga resultatet i de här förhandlingarna, säger Tomas Lundqvist.

• Lundqvist är känd/okänd för sina hårda nypor i förhandlingar. Hoppas inte Öster sväljer hela betet och inte viker ner sig.

• Jag tycker att Gustafson uttrycker sig förståndigt. Och det låter som Öster vet vad de sysslar med. Om Fonus börjar krångla och tiden går förbättrar de inte direkt sina odds inför nästa säsong.

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • @990510ea sa:

@Johannesson sa:
    Järdler uttalar sig i Värnamo Nyheter men artikeln är låst, någon som har tillgång?

Nu bryter Christian Järdler tystnaden för första gången sedan konflikten uppdagats.

– Först och främst vill jag säga att har trivts i IFK Värnamo sedan allra första dagen. Jag har inget ont ord om Värnamo som förening eller om någon människa i klubben, jag har trivts i organisationen och upplevt stöttning från sportgruppen, säger tränaren till Värnamo Nyheter.

Christian Järdler bekräftar att han väldigt gärna tränar Öster nästa säsong.

– Det handlar om att jag har en ambition som tränare och i Öster får jag möjligheten att utveckla mig själv i en fantastisk miljö. Det är få tränare som får en så bra arbetsmiljö som i Öster. Det är en stor klubb med enorm potential och fantastiska faciliteter, säger Christian Järdler.

Har du förståelse för IFK Värnamos besvikelse över hur du och Öster har agerat?

– Det är svårt att svara på och det vill jag inte kommentera i nuläget, säger Christian Järdler, som inte har hunnit se pressträffen i efterhand ännu.

– Men utifrån vad jag har hört och läst så vill de att jag ska slutföra säsongen. Fyra matcher återstår och jag ska göra mitt allra yttersta, precis som jag har gjort tidigare. Jag är stolt över vad jag har åstadkommit i IFK Värnamo, vi har redan nu tangerat klubbrekordet på antal segrar på en superettan-säsong och har flera andra rekord inom räckhåll. Vi är på väg att göra den allra bästa säsongen i klubbens historia.

Kan du tänka dig att träna IFK Värnamo nästa säsong om inte klubbarna kommer överens?

– Jag och min pappa hade ett möte med Tomas (Lundqvist, sportchef) där jag informerade om att jag ville lämna för en mer utvecklande miljö. Då svarade Tomas att de inte ville stoppa mig, säger Christian Järdler.

Det också uppenbart att Öster mycket väl kan hamna i Värnamos situation om ett par år.
    "möjligheten att utveckla mig själv i en fantastisk miljö". Då kan det låta ungefär - att erbjudandet att få fortsätta min tränarkarriär i storklubb som ..... är en fantastisk möjlighet. Och då är det tack o hej till Öster. Kontrakt eller inte.

• Vi kanske ska ligga lite lågt med vilka spelare som Järdler ska ra med sig från Värnamo. Åtminstone till i slutet på veckan.

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • 1 Någon klubb visar intresse för Järdler.
    2 Järdler berättar detta för Värnamo som inte har något problem med punkt 1.
    3 Värnamo får reda på att klubben i fråga är Öster, varpå punkt 1 blir en fientlig handling.

Gillad av:Steffe, DNA (2 totalt)
  • @Ols sa:
    Det också uppenbart att Öster mycket väl kan hamna i Värnamos situation om ett par år.
    "möjligheten att utveckla mig själv i en fantastisk miljö". Då kan det låta ungefär - att erbjudandet att få fortsätta min tränarkarriär i storklubb som ..... är en fantastisk möjlighet. Och då är det tack o hej till Öster. Kontrakt eller inte.

Självklart är det så, det är ju en del av spelet. Jag tror faktiskt inte Askebrand kört det sista året med oss om han t ex fick chansen att ta sig an IFK Göteborg...

Det vi har att konkurrera med är just nu träningsmöjligheterna och en känsla av att "något är på gång". Är vi tillräckligt attraktiva kan vi locka intressanta framtidsnamn, men för att spika fast någon här på allvar så behöver vi cash. Och ett allsvenskt kontrakt.

• Öster har redan hamnat i Värnamos situation. Läs Roar till HIF. Detta är en del av fotbollens vardag.

• @Sääf sa:
    https://www.vn.se/article/eriksson-ledsen-ifk-oster-ar-i-forarsatet/

Hade varit kul att se vad det står i krönikan...

(....)
    Sportchefen var ruskigt besviken. Öster hade skött sig oproffsigt och Christian Järdler hade betett sig kallsinnigt, menade han.

Ordförande Kaj Larsson höll ett noga förberett och välformulerat tal om rivalklubbens brist på moral.

Det är svårt att inte dela deras besvikelse. Det krävs inte Högsta domstolen för att förstå att allt inte har gått rätt till i den här soppan. Tomas Lundqvist kunde inte "i sin vildaste fantasi" tro att det var Östers IF som Järdler ville lämna för.

Det kan jag.

I Öster finns resurser, det finns en gedigen historia och en framåtanda. Det är en klubb som aldrig är nöjd med att inte spela i allsvenskan. Ett perfekt steg i Christian Järdlers tränarkarriär, helt enkelt.

Men det här spelet – smygandet bakom sin arbetsgivares ryggar och att försöka tvinga sig bort – är inte rätt väg att vandra.

Under hela säsongen har Christian Järdler snackat om det långsiktiga, om "processen" och att bygga för framtiden.

Då börjar man inte diskutera framtida tränarövergångar med rivaliserande klubbar, med flera omgångar kvar att spela och ett superettan-kontrakt som inte ens är säkrat ännu.

Då vägrar man inte fullfölja sitt kontrakt och letar juridiska kryphål.

Det är respektlöst mot klubben, fansen och kanske framförallt mot spelarna.

Det är okej att använda IFK Värnamo som en språngbräda, att vilja söka sig till nya, större utmaningar i jakten på en stor tränarkarriär. Det är bara mänskligt och det kan inte någon fördöma.

Men det råder inga tvivel om att det här hade kunnat skötas så mycket snyggare.

Enligt Lundqvist har Öster erbjudit en summa på runt 100 000 kronor för att lösa Christian Järdler från sitt kontrakt med IFK Värnamo.

En skrattretande låg summa för IFK Värnamo, som vill ha betydligt mycket mer pengar än så. Hur mycket mer ville de inte svara på.

Men visst är det Öster som har det bästa förhandlingsläget här?

För jag har otroligt svårt att se Christian Järdler – en person som uppenbarligen inte vill vara kvar – träna IFK Värnamo nästa säsong.

Och det finns ju en annan som kan göra det.
    Ett "hyfsat" respekterat, nytillkommet namn i ungdomsleden, som har gjort succé förr och kan göra det igen.

• Ska man tolka det som att Öster var fräcka när de rekryterade Roar från ÄFF men HIF var det inte när man rekryterade Roar från Öster?

• @jon sa:
    Ska man tolka det som att Öster var fräcka när de rekryterade Roar från ÄFF men HIF var det inte när man rekryterade Roar från Öster?

Så patetiskt av HD att utelämna den liknelsen...

Gillad av:Sääf (1 totalt)
  • https://www.vn.se/article/kaptenen-om-tranardramat-blev-chockad-vad-ar-det-som-hander/

Pär Sedelqvist om det hela:

Kan du känna en besvikelse gentemot Christian Järdler?

– Jag vill inte riktigt uttala mig om mina känslor kring det hela, det finns alltid två sidor av sådant här. Tycker han det som han har sagt, att Öster innebär en större chans och en större klubb, så får det stå för honom.

Kan du förstå hans resonemang?

– Det vet jag inte om jag ska vara ärlig. Det är klart att Öster är en gammal storklubb med lite mer muskler än vad IFK Värnamo har. Men det är ändå en rivalklubb som spelar på samma nivå som oss, säger Pär Cederqvist.

• @Labila Kabila sa:
    https://www.vn.se/article/kaptenen-om-tranardramat-blev-chockad-vad-ar-det-som-hander/

Pär Sedelqvist om det hela:

Kan du känna en besvikelse gentemot Christian Järdler?

– Jag vill inte riktigt uttala mig om mina känslor kring det hela, det finns alltid två sidor av sådant här. Tycker han det som han har sagt, att Öster innebär en större chans och en större klubb, så får det stå för honom.

Kan du förstå hans resonemang?

– Det vet jag inte om jag ska vara ärlig. Det är klart att Öster är en gammal storklubb med lite mer muskler än vad IFK Värnamo har. Men det är ändå en rivalklubb som spelar på samma nivå som oss, säger Pär Cederqvist.

Om vi erbjöd honom fötti spänn mer i månaden än han har nu, skulle ha ro hela vägen till Växjö direkt.

Gillad av:KAX, Zingo, Peter Hansen, outdoor_miner, Tobbe Ax, Memory Man (6 totalt)
  • @Labila Kabila sa:
    Pär Sedelqvist

@Jockeluring sa:
    Om vi erbjöd honom fötti spänn mer i månaden än han har nu, skulle ha ro hela vägen till Växjö direkt.

Touché.

• @cj9808 sa:

@xonitex sa:
    Detta kallar jag > @lundino sa:

jag är medlem i East Front, men står inte i klacken.
    Hoppas att klacken ordnar någon form av tack för Askebrandt.

Var swischar jag för tifot?

Något ska vi kunna lösa till Thomas, folk är välkomna att swisha till EF,
    123-338 34 86
    Märk med tifo

Tarra-slant i sladden! <3

Gillad av:razz97, Simba, Grusplanen (3 totalt)
  • Kan vi inte sätta upp ett stort plakat med texten Ich bin ein Askebrander över Södra Stå lagom till nästa hemmamatch ? Askebrand ska hyllas, vilken fin tränare ! Tack för tre fina säsonger där de två senaste också varit mycket framgångsrika och en kontinuitet på tränarsidan som vi inte har sett på väldigt, väldigt länge. Hatten av från min sida.

Gillad av:Slangen, Grusplanen, Jockeluring, Petter Bengtsson, Virden (5 totalt)
  • redigerade October 2017
  • Spännande! Under presskonferensen som Värnamo höll så sa representanterna att de inte skulle göra något som kunde ses som kontraktsbrott mot Järdler dvs att han skulle få fortsätta att hålla i matchcoachningen under de sista omgångarna. Att Thern nu kommer in borde väl betyda att de har brutit kontraktet eller?

• @Johannesson sa:

Spännande! Under presskonferensen som Värnamo höll så sa representanterna att de inte skulle göra något som kunde ses som kontraktsbrott mot Järdler dvs att han skulle få fortsätta att hålla i matchcoachningen under de sista omgångarna. Att Thern nu kommer in borde väl betyda att de har brutit kontraktet eller?

Väldigt spännande. Om nu IFKV friställer Järdler och ger huvudtränarskapet till Thern istället så borde det också finnas en önskan att släppa iväg Järdler som, så länge han har kontrakt med IFKV, också har rätt till sin månadslön. Lilla Värnamo vill nog inte punga ut lön och sociala avgifter längre än nödvändigt. Det ligger i allas intresse, såväl Östers, Värnamos som Järdlers, att detta löser sig så snabbt som möjligt. Jag tror att Järdler kan börja jobba i Öster så snart säsongen är över i mitten av november.

• Vet någon om Thern går någon tränarutbildning, tidigare så har han vägrat det, för annars så får han väl inte vara huvudansvarig för ett elitlag.

Så här sa Järdler i VN.se tidigare idag:

Med några dagars distans till det hela säger Järdler så här:

– Känns okej. Det är ingen hemlighet längre. Alla vet vad jag vill, men däremot ligger det 2,5 månader fram i tiden. Vi har fyra matcher att slutföra först och IFK vet att jag kommer göra det professionellt.

– Det är ingen önskvärd situation för någon att något sånt här kommer ut fyra omgångar före slut, men samtidigt kan ju de flesta den här branschen.

https://www.vn.se/article/efter-allt-tranarsnack-nu-ska-ifk-spela-match/

• Om Thern går in o tar över nästa vecka så behöver väl inte Öster betala för Järdler. Värnamo slipper lönen.

• Enligt vxonews/SMP så har både Rydén och Velic skrivit på för två nya år.
    http://www.vxonews.se/article/askebrand-pa-vag-vasterut/

Logga in eller registrera för att kommentera.