Sportchef- och tränarfrågan

1235715

Kommentarer

• redigerade October 2017

Enligt Värnamos ledning finns det ingen klausul. OM (och det är ett stort OM) det stämmer så fattar jag egentligen ingenting. Vad håller de på med?

Kanske har Järdler (i sitt samtal med sportchefen som refereras till) känt att han fått signaler om att det ska lösa sig, och att det är det som Öster gått på. Men det känns ändå inte direkt superprofessionellt av Öster. Det vore väl lika bra att kontakta Värnamo och få deras version av saken?

Men slutligen: Att se ledande Värnamofolk beklaga sig över moral när de själva både haft samtal med Divan och Kuno under gällande kontrakt med Östers IF, inte haft något emot att de två personerna förhandlat för Värnamos räkning medan de fortfarande jobbade för Östers IF, samt senare låtit de här två bearbeta Johan Andersson och övertala honom att prata med Öster om att släppa honom till Värnamo... Nej, IFK är ingen klubb jag tycker det minsta synd om. Det är bara synd att vi återigen tycks starta en tränargärning i Öster med trist kontraktstrul.

Gillad av:Sääf, Virden (2 totalt)
  • Det är väl enbart så att IFK inte ser Östers IF som den självklara storklubben, utan som en före detta, och sig själva som "framtiden".

Det är värt varenda cent att bråka.

• @Zingo sa:
    Enligt Värnamos ledning finns det ingen klausul. OM (och det är ett stort OM) det stämmer så fattar jag egentligen ingenting. Vad håller de på med?

Kanske har Järdler (i sitt samtal med sportchefen som refereras till) känt att han fått signaler om att det ska lösa sig, och att det är det som Öster gått på. Men det känns ändå inte direkt superprofessionellt av Öster. Det vore väl lika bra att kontakta Värnamo och få deras version av saken?

@Suppe sa:
    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/yk31E/rivalbraket-om-allsvenske-profilen-krigsforklaring

Mer kommentarer från Fidde G i frågan.

"– Christian tog ett möte med Värnamo och sa då att han inte hade för avsikt att träna Värnamo nästa år och han fick då beskedet att klubben inte stoppar någon. Sedan dess har vi i tre veckor försökt få till ett möte med Värnamo."

Så var det med den saken. Jag väljer att gå på Fiddes linje ovan och då anser jag saken utagerad och min kommentar ovan onödig. Alla flyr med båt från Värnamo.

Gillad av:Pelle, outdoor_miner (2 totalt)

Så först var det alltså okej att han förhandlade med en ny klubb men när man fick reda på att det var Öster så var det inte okej längre, då var det en krigsförklaring och fientlighandling.
    Och enligt Fidde G har man försökt få till ett möte med IFK de senaste tre veckorna, något som dom inte velat. Så lät det inte riktigt på pressträffen på morgonen...

Vi har fått mycket utrymme i media senaste veckorna iaf :)

Gillad av:Bosse Back, Hulthan, outdoor_miner (3 totalt)
  • Läser mellan raderna att han inte är jättenöjd

• Järdler uttalar sig i Värnamo Nyheter men artikeln är låst, någon som har tillgång?

• @jon sa:

Läser mellan raderna att han inte är jättenöjd

Inte så konstigt. Inget kul sätt att få veta att man blir av med jobbet.

• @Johannesson sa:
    Järdler uttalar sig i Värnamo Nyheter men artikeln är låst, någon som har tillgång?

Nu bryter Christian Järdler tystnaden för första gången sedan konflikten uppdagats.

– Först och främst vill jag säga att har trivts i IFK Värnamo sedan allra första dagen. Jag har inget ont ord om Värnamo som förening eller om någon människa i klubben, jag har trivts i organisationen och upplevt stöttning från sportgruppen, säger tränaren till Värnamo Nyheter.

Christian Järdler bekräftar att han väldigt gärna tränar Öster nästa säsong.

– Det handlar om att jag har en ambition som tränare och i Öster får jag möjligheten att utveckla mig själv i en fantastisk miljö. Det är få tränare som får en så bra arbetsmiljö som i Öster. Det är en stor klubb med enorm potential och fantastiska faciliteter, säger Christian Järdler.

Har du förståelse för IFK Värnamos besvikelse över hur du och Öster har agerat?

– Det är svårt att svara på och det vill jag inte kommentera i nuläget, säger Christian Järdler, som inte har hunnit se pressträffen i efterhand ännu.

– Men utifrån vad jag har hört och läst så vill de att jag ska slutföra säsongen. Fyra matcher återstår och jag ska göra mitt allra yttersta, precis som jag har gjort tidigare. Jag är stolt över vad jag har åstadkommit i IFK Värnamo, vi har redan nu tangerat klubbrekordet på antal segrar på en superettan-säsong och har flera andra rekord inom räckhåll. Vi är på väg att göra den allra bästa säsongen i klubbens historia.

Kan du tänka dig att träna IFK Värnamo nästa säsong om inte klubbarna kommer överens?

– Jag och min pappa hade ett möte med Tomas (Lundqvist, sportchef) där jag informerade om att jag ville lämna för en mer utvecklande miljö. Då svarade Tomas att de inte ville stoppa mig, säger Christian Järdler.

• @990510ea sa:

@Johannesson sa:
    Järdler uttalar sig i Värnamo Nyheter men artikeln är låst, någon som har tillgång?

Nu bryter Christian Järdler tystnaden för första gången sedan konflikten uppdagats.

– Först och främst vill jag säga att har trivts i IFK Värnamo sedan allra första dagen. Jag har inget ont ord om Värnamo som förening eller om någon människa i klubben, jag har trivts i organisationen och upplevt stöttning från sportgruppen, säger tränaren till Värnamo Nyheter.

– Det handlar om att jag har en ambition som tränare och i Öster får jag möjligheten att utveckla mig själv i en fantastisk miljö. Det är få tränare som får en så bra arbetsmiljö som i Öster. Det är en stor klubb med enorm potential och fantastiska faciliteter, säger Christian Järdler.

– Det är svårt att svara på och det vill jag inte kommentera i nuläget, säger Christian Järdler, som inte har hunnit se pressträffen i efterhand ännu.

– Men utifrån vad jag har hört och läst så vill de att jag ska slutföra säsongen. Fyra matcher återstår och jag ska göra mitt allra yttersta, precis som jag har gjort tidigare. Jag är stolt över vad jag har åstadkommit i IFK Värnamo, vi har redan nu tangerat klubbrekordet på antal segrar på en superettan-säsong och har flera andra rekord inom räckhåll. Vi är på väg att göra den allra bästa säsongen i klubbens historia.

Kan du tänka dig att träna IFK Värnamo nästa säsong om inte klubbarna kommer överens?

– Jag och min pappa hade ett möte med Tomas (Lundqvist, sportchef) där jag informerade om att jag ville lämna för en mer utvecklande miljö. Då svarade Tomas att de inte ville stoppa mig, säger Christian Järdler.

Jag och min pappa?

• @Slangen sa:

@990510ea sa:

@Johannesson sa:

Jag och min pappa?

Det är ändå bättre än om det stått ” Jag och min mamma” :)

• jag är medlem i East Front, men står inte i klacken.
    Hoppas att klacken ordnar någon form av tack för Askebrandt.

Gillad av:xonitex, Kalle Dahl, Slangen, Virden, Platini, Simba (6 totalt)
  • @Slangen sa:

@990510ea sa:

@Johannesson sa:

Jag och min pappa?

Nej Christian och hans pappa.

Gillad av:Zingo (1 totalt)

Det är ändå bättre än om det stått ” Jag och min mamma” :)

Jag o min far hade varit ännu bättre, vissa har tydligen svårt att släppa paranteserna....

• Detta kallar jag > @lundino sa:

jag är medlem i East Front, men står inte i klacken.

Var swischar jag för tifot?

@jon sa:

Läser mellan raderna att han inte är jättenöjd

Jag tror inte man ska läsa för mycket mellan raderna här. Han uttalar sig diplomatiskt.

Jag är helt övertygad om att det varit klart under en längre tid att han inte kommer vara kvar nästa säsong. Han säger ju även själv att han för samtal med ett par andra klubbar.

Han drar med största sannolikhet hemåt västkusten igen ... eller till Värnamo :D

•  Gillad av:jon, Lewinsky, razz97, Labila Kabila, outdoor_miner (5 totalt)
  • @xonitex sa:
    Detta kallar jag > @lundino sa:

jag är medlem i East Front, men står inte i klacken.

Var swischar jag för tifot?

Något ska vi kunna lösa till Thomas, folk är välkomna att swisha till EF,
    123-338 34 86
    Märk med tifo

Gillad av:xonitex (1 totalt)
  • Jag har Swishat 100kr

Gillad av:cj9808 (1 totalt)
  • Swischade också en liten men ansenlig summa ;).

• Swishat och klart, 100 kr.

• Nu på lördag spelar U16 DM-final mot IFK Värnamo borta. Det blir nog extra intressant :-)

Gillad av:Ako (1 totalt)
  • swish klart här med, 100 kr

Jag tror och hoppas att Öster vet vad de gör. Men det finns juridiskt kunnande i och runt klubben. Johannesson mfl lär ju kunna en hel del om avtalsrätt.

Fonus låter inte helt övertygande – arvsrätt är väl deras specialitet? – när de pratar om kontraktet med Järdler.

Vid en vanlig anställning, om än på viss tid, kan man förmodligen inte avtala bort gällande arbetsrätt, och tvinga någon att vara kvar viss tid.

Det verkar hursomhelst som Öster har detta synsätt att vanlig uppsägning gäller. Jag hoppas innerligt att de vet exakt vad de sysslar med.

Gillad av:Söder (1 totalt)
  • Känns som ett väldigt försiktigt uttalande. "Tänkbar tränare".

.> @Platini sa:

Jag tror och hoppas att Öster vet vad de gör. Men det finns juridiskt kunnande i och runt klubben. Johannesson mfl lär ju kunna en hel del om avtalsrätt.

Fonus låter inte helt övertygande – arvsrätt är väl deras specialitet? – när de pratar om kontraktet med Järdler.

Vid en vanlig anställning, om än på viss tid, kan man förmodligen inte avtala bort gällande arbetsrätt, och tvinga någon att vara kvar viss tid.

Det verkar hursomhelst som Öster har detta synsätt att vanlig uppsägning gäller. Jag hoppas innerligt att de vet exakt vad de sysslar med.

Du kan väl "tvinga" någon arbeta under uppsägningstiden. Om inte så kan man åläggas skadestånd. Nu vet jag inte vad som gäller om man är under kontrakt som är tidsbestämt. Borde rimligen vara strängare regler vid uppsägning än om det vore tillsvidare anställning. Men är helt säker på att Öster vet vad de gör.

Logga in eller registrera för att kommentera.