Sportchef- och tränarfrågan

2456715

Kommentarer

• Han har gjort det bra med små resurser i småklubbarna. Ta med Oscar Johansson och Simon Nilsson.

• @Söder sa:
    Känns mycket positivt. Känns som han trollat med knäna i Fonus och fått ut nästan max av spelarmaterialet. En passningsorienterad fotboll med hög press och mycket löpningar framförallt när laget har boll. Inte mycket kantspel. Snor med sig Simon Nilsson på köpet? Winsth och PC förlängde tidigare i veckan.

Melvin Frithzell?

• Jag förstår inte riktigt heller. Askebrand har bevisligen varit framgångsrik och vi har 40 poäng efter 26 spelade omgångar med Superettans tredje billigaste trupp. Är det någon som fått ut mycket av materialet är det väl Askebrand ?

Varför Christian Järdler ? Känns han inte lite orutinerad ? Säkert en jättebra tränare, det måste han ju vara om Öster vill ha honom - särskilt om han fortfarande har kontrakt. Men ni som vet; varför är han så bra ? Varför passar han i Öster ?

Senast vi högg en tränare med kontrakt med annat lag var Roar Hansen på senhösten år 2010. Det blev två månaders strid med Ängelholm innan han äntligen kunde börja träna laget i januari år 2011. Så visst, likt Askebrand en otroligt framgångsrik tränare och jag hoppas traditionens makt är stor; Järdler har ju också kontrakt med en annan klubb och som av en händelse har han också helt nyligen tränat Ängelholm. Jag ser fram emot Dan Magnussons kommentar till detta i SmP. Jag behöver den för att detta ska bli begripligt för mig.

Gillad av:Grusplanen, Drillo (2 totalt)
  • Tycker han känns som en modern tränare som nyligen spelat och som vet vad som krävs av spelarna. Tycker Fonus spelat bättre fotboll än någonsin i år med Järdler vid rodret.

• Jag ser mycket positivt på detta. Känns som att Järdler är ett av de intressantaste unga tränarnamnen i Sverige idag. Tycker vissa av er på allvar att Fonus har en bättre trupp än vi? Ändå vann de mot oss bägge gångerna. Tror en stor anledning till varför de vann bägge matcherna är just på grund av coachningen. Askebrand har gjort det bra i Öster och förtjänar en eloge men jag ser ändå bara positivt i detta speciellt om han kan locka med sig någon tongivande spelare från Fonus, typ Oscar Johansson som nämnts tidigare.

• redigerade October 2017

Det här med att Askebrand fått ut mycket ur materialet är ju en sanning med viss modifikation enligt mig. Ja, visst bra resultat. Vi gick upp (till slut 2016) och i år går vi mot en bra placering. Men spelmässigt tycker jag inte han fått ut max. Sedan kan man ju såklart hävda att resultaten är det som i slutändan betyder någonting men tycker Öster summa summarum gör rätt även om det lär ifrågasättas på sina håll och kanter. En del press på oerfarne Järdler blir det per automatik.

TheSmokingman: Ja, många likheter. Hoppas han inte följer samma karriärsmönster som Roar bara ;)

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • Jag förstår att Askebrand vill ha kortare väg till jobbet. Rätt läge för honom att se sig om. Han har gjort det bra i Öster. Vi lär möta honom på västkusten nästa år.

• Egentligen är detta en perfekt lösning på tränar-och sportchefsfrågan. Ur miljösynpunkt. Concha plockar upp Järdler på vägen. Samåkning är bra, har jag hört!

• @Virden sa:
    Jag förstår att Askebrand vill ha kortare väg till jobbet. Rätt läge för honom att se sig om. Han har gjort det bra i Öster. Vi lär möta honom på västkusten nästa år.

Kan ju precis vara som så att det är en logistikfråga eller annat som vi ej vet som ligger bakom till just Askebrands uttåg, o då står ju Järdler där med byxorna uppe nära o bra för att ta nästa kliv i karriären.
    Känns som en chansning oavsett då denne herre har ett väldigt skralt CV men har ju lyckat med det han åtagit sig hittills o Concha kanske vet ngt som inte vi vet. Spännande!!!

@TheSmokingMan sa:

Senast vi högg en tränare med kontrakt med annat lag var Roar Hansen på senhösten år 2010. Det blev två månaders strid med Ängelholm innan han äntligen kunde börja träna laget i januari år 2011.

Har fått för mig att KGB coachade laget själv fram till april 2011 då Roar först då kom in lagom för att vinna hemmapremiären. Äff visste redan då hur usel ekonomi de skulle få och försökte suga ut så mycket som möjligt för Roar.

• Kan man rekrytera festfixare från Fonus? Inte omöjligt. Järdler har gjort det bra där. Pagefrisyren från HBK är dessutom glömd och förlåten. Han är i tränarsammanhang ung och lovande. Dock vet jag inte om Öster har musklerna att lösa Järdler från kontraktet. Om Ängelholm en gång var ogina med Roar, är jag rädd för att Fonus är etter värre.

• Hur går det med uppförandekoden nu då? Nästa år blir man avstängd om man inte filmar och maskar eller? 3 nya forwards från uruguay på ingång?

Gillad av:Eric (1 totalt)
  • Oväntat. Intressant. Och lite märkligt.

• Finns ett bibliotekssamtal med Järdler på Youtube för den som vill lära känna honom lite bättre.

Gillad av:Virden (1 totalt)
  • Hur reagerar IFKV’s fans på detta ? Jag har försökt kolla men hittar inget forum ? Deras Svenska Fans verkar stendött och jag hittar ingenting annat; har de något annat forum ? Några fans måste de väl ändå ha som skriver något någonstans ?

Jag tror som Platini; den här värvningen blir dyr, men jag förutsätter att man räknar med att komma överens med IFKV, annars hade man väl knappast förhandlat med Järdler överhuvudtaget. Kommer att kosta en rejäl slant detta.

• Misstänker att om det har kommit så här långt är det redan finansierat. Även om ingen någonsin kommer att erkänna det förrän pappret är påskrivet.

• Kluven.

Gillad av:NonPhixion (1 totalt)

@TheSmokingMan sa:
    Hur reagerar IFKV’s fans på detta ? Jag har försökt kolla men hittar inget forum ? Deras Svenska Fans verkar stendött och jag hittar ingenting annat; har de något annat forum ? Några fans måste de väl ändå ha som skriver något någonstans ?

Tillståndet stendöd brukar förknippas med Fonus. Tystnaden är alltså ganska förväntad.

Gillad av:Peter Hansen, Tobbe Ax, Söder (3 totalt)

Gillade tanken på Axén som luftades här tidigare, men det var nog aldrig aktuellt.. Järdler känns som en del i en ny generation svenska tränare. Han är i Conchas ålder, de känner säkert varandra bra även om de aldrig lirade ihop i MFF - kanske ett sätt för Concha att få in en tränare med "rätt filosofi".

Är detta ett sätt att få större likriktning mellan idé och utförande? Dvs. ett sätt för Concha att få större inflytande över sporten, vilket ju är hans jobb. Nu har det kännts som att Concha velat värva lirare och Askebrand velat säkra hemåt.

Gillad av:Pekka (1 totalt)
  • Spännande!

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
    • Tror generellt inte på att ändra i ett vinnande koncept

• Ingen från egna led utan en ung förmåga som vill framåt.

Jag tillhör dom som gärna hade gett Askebrand 1-2 säsonger till och därför är skeptisk till ett tränarbyte, men blir det inte så så hoppas jag givetvis att det är rätt beslut.

Gillad av:Labila Kabila, Grusplanen (2 totalt)
  • Känns som Concha håller på att tvätta bort vårat dåliga rykte bland svenska tränar och spelarkåren och gör oss till en väldigt atraktiv klubb.. livstidskontrakt NU..

Gillad av:Steffe, zune (2 totalt)
  • @razz97 sa:
    Kluven.

Mycket.
    Värnamo har jag eg bara sett i en match mot Gais. Då spelade de nog den bästa fotboll jag sett i SE i år. Och Järdler kändes som ett spännande tränarnamn. Ett namn för framtiden.
    Men samtidigt har Askebrandt gjort ett riktigt bra jobb med Öster och skulle säkert fortsatt göra så.
    För att Öster ska ta ett steg till och på allvar utmana om en plats till allsvenskan är det snarare spelartruppen som man behöver investera i - framför allt offensivt - och inte en ny tränare. En uppenbar misshushållning med knappa resurser.

Gillad av:Grusplanen (1 totalt)
  • Det här kan bli dyrt, obekvämt och utdraget. Värnamos sportchef säger till Värnamo Nyheter att det handlar om "en fientlig handling från vår närmaste grannklubb". Tyvärr är artikeln låst, men nån kanske kan återge innehållet?

@Giraffen sa:
    Det här kan bli dyrt, obekvämt och utdraget. Värnamos sportchef säger till Värnamo Nyheter att det handlar om "en fientlig handling från vår närmaste grannklubb". Tyvärr är artikeln låst, men nån kanske kan återge innehållet?

Värnamo Nyheter fortsätter:

Utveckla?

– Det räcker väl. Det är precis vad det handlar om. Det stämmer att det har funnits kontakter. Vi har vetat om det ett tag, men vi tar detaljerna på måndag. I övrigt är jag fåordig.

Just på måndag planerar IFK Värnamo att ha en presskonferens.

– Det kommer att bli en stor grej för media, så vi kör det som en presskonferens där vi berättar hur vi ser på det här i nuläget.

– Jag är inte irriterad, men mest besviken på hur man hanterar saker och ting.

• En sportslig chansning och skapar en del irritation. Kan så klart bli hur bra som helst men också ganska dåligt

@Ols sa:

@razz97 sa:
    Kluven.

För att Öster ska ta ett steg till och på allvar utmana om en plats till allsvenskan är det snarare spelartruppen som man behöver investera i - framför allt offensivt - och inte en ny tränare. En uppenbar misshushållning med knappa resurser.

De flesta inser nog att rätt tränare kan vara lika avgörande som bra spelare. Kollar vi på IFK:s trupp är den betydligt mindre namnkunnig än vår och de lyckas (sannolikt) vara ett SE-lag från år till år.

När det gäller Askebrand, visst har han lyckats de två senaste åren, men misslyckades sitt första år att ta oss upp.

• Oroande att Värnamos sportchef uttrycker sig så, Järdler har ju kontrakt. Det kan bli en ny Roar-historia detta, med andra ord kan det säkert kosta lika mycket som både en och två spetsspelare att lösa Järdler. Och det kan nog ta både två och tre månader. Men visst, det är omöjligt att säga; det kan visa sig vara vår mest lyckade rekrytering sedan Levi.

• Oavsett vilket så kan inte spelet flytta in i styrelserummet utan den spelmodell som väljs ska vara med en risk som är långsiktigt hållbar.

Visst Öster kan öka risken och samban i Superettan men då kommer man till ett dilemma i Allsvenskan. Hög risk kommer sannolikt ge respass ur serien på sikt. Då måste man kompensera detta genom:

*Bättre spelare. Hitta juvelerna från Baltikum, Sydamerika, Afrika, Balkan och på så sätt konkurrera med topplagen i Allsvenskan.
    *Bättre ekonomi. Hitta finansiärer som ger de ekonomiska musklerna som topplagen har. Då kan man skippa högriskjuvelerna för reapris från andra länder och satsa på säkra kort.

Alternativt får man sänka risken när man går upp men det är inte alls optimalt att börja i ny serie med en ny spelmodell.

Det viktiga framöver är att de styrande alltid kan motivera sina val långsiktigt för fansen så det inte blir som förr när Öster hanterades oprofessionellt.
    Bedömer som Ols skrev att det är inte fel på modellen utan det behövs helt enkelt bättre och rätt spelare. Då skulle Öster kunna gå upp med en stabil modell med hållbar risk som skulle kunna fungera för etablering i Allsvenskan.

Målet kan ju inte vara SM-guld och Milanopasta med för högt tagen risk utan istället bli så bra som Öster kan bli långsiktigt efter sina klubbförutsättningar. Ett lag någonstans i mitten. Några år är de i toppen och hugger på Europa och pastan och några år blir det undvika botten men det är turen som avgör det och inte spelmodellen. Det känns som mer långsiktigt hållbara realistiska drömmar.

Hoppas de styrande gjort läxan och studerat de felande valen från klubbhistorien nu när de viktiga besluten ska tas. Inte mer jojoande tack. :)

Gillad av:Eric (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.