Sportchef- och tränarfrågan

redigerade October 2 i Supportersnack

Tycker frågorna behöver en egen tråd. Precis lyssnat på Concha i Lundhs pod. Känns inte riktigt som han och Askebrand drar jämt. Concha ser problem i att man värvat mycket spelare från samma agent (Askebrand agent). Kan väl till viss del köpa det, men o andra sidan är det just dessa värvningar som varit bra.
Vad gör Concha om dagarna? Är han något i Växjö? Alla värvningar hittills har väl varit värvningar av Askebrand? Försäljningen av Levi skötte Fidde G? Concha har fått jävligt mycket hyllningar, men hur mycket förtjänar han egentligen? Hur är Conchas status i truppen och ungdomsleden?
Askebrand verkar duktig på att hitta spelare, kanske skulle han ha en sportchefsroll? Tycker hans största svaghet uppenbart ligger i matchcoachingen. Tycker också vi har problem i att lyfta våra egna talanger, vem äger den frågan? Är det Thomas som inte vill/vågar lyfta dem?

Jag har svårt att se att båda dessa är kvar till nästa säsong. Största drömmen i mina ögon hade såklart varit Axen men det är ju ett jävla önsketänkande...

Gillad av:Manne (1 totalt)
«13456715

Kommentarer

• redigerade October 2

Concha säger i samma podd att han har ansvar för a-lag, u19 och u17. Men det torde såklart vara Askebrand som bestämmer vilka av dem som ska spela när det är match. Det är säkert en dialog som förs av vilka spelare som ska flyttas upp till a-lag mellan Concha/Askebrand och Velic.

Concha sa att han är i Växjö några dagar i veckan (eftersom du undrade) :).

Det här snacket om att alla värvningar är gjorda av Askebrand, försäljning skött av Fidde G osv. Så är det möjligen. Men Concha står utåt sett ansvarig för det sportsliga - så tills någon bevisat motsatsen tycker jag han förtjänar positiva tillmälen. Någon som sitter på direkt fakta får gärna berätta mer, har själv ingen insyn.

Glöm inte heller bort pusslet med att låna ut eller bryta kontraktet på spelare, det är en viktig del för Öster både ekonomiskt samtidigt som man ska spetsa till truppen. Med allt detta sagt inte att förringa Askebrand med flera andra som säkerligen gjort ett gediget arbete. Det är inte en "one man show" att rekrytera spelare. Att vilja ha spelare är en sak. Det är en annan att få hit dem också.

Det är väl mer framöver vi kommer få se ännu mer prägel av lagbygget från Conchas sida. Han har redan satt en prägel på sätt och vis, att man fått in spelare som är hungriga, ofta i rätt ålder och faktiskt byggt vidare på det man har gjort bra innan han kom till Öster. När jag lyssnade på podden var det lite kryptiskt kring Askebrands framtid. Spännande där. Jag är inte främmande för en ny tränare men förstår att många tycker Askebrand ska vara kvar. Om han skulle lämna (i så fall för ett namn som smäller lite) tycker jag det är starkt att våga ta ett sådant beslut. Många brukar byta tränare i motgång, men vem säger att det inte kan gå bra i framgång? Vi får väl se vad som händer där..

Slutsvamlat!

• redigerade October 2

Jag tror definitivt klubben inte mår bra om vår sportchef och tränare drar åt olika håll.
    Jag fick definitivt uppfattningen om att det inte kändes 100% att Askebrand skulle förlänga. Och om det känns som det redan kunde varit klart om han ska vara kvar.

En annan fråga man ska ställa sig är om Askebrand kan ta laget ytterligare en nivå i spelet?

Jag har som sagt väldigt svårt att se båda kvar i vinter men det är min personliga känsla. Och jag tror inte det blir Concha som får flytta på sig. Men som du säger då ska det vara ett tränarnamn som smäller högre också. Jörgen Lennartsson går väl också ledig fortfarande.

Men riktigt vågat av Concha om han och klubben inte väljer att förlänga med Askebrand. Då är det verkligen upp till bevis för Concha. Man kanske inte ska underskatta hans namn i den frågan, men jag vet inte vad han har för status i fotbollssverige. Våra faciliteter ska man definitivt inte underskatta.

• Roliga tränarnamn att drömma söta drömmar eller mardrömmar om, välj själva...
    * Askebrand
    * Alexander Axen
    * Roar Hansen
    * Jörgen Lennartsson
    * Magnus Haglund
    * Pia Sundhage
    * Sven-Göran Eriksson
    * Pelle Olsson

• Christian Hemberg?

Gillad av:Labila Kabila, Peter Hansen, Tobbe Ax, Barris (4 totalt)
  • @Hasse-Hattrick sa:
    Roliga tränarnamn att drömma söta drömmar eller mardrömmar om, välj själva...

• Pelle Olsson

Pelle Olsson är klar för Sandvikens IF på tre år
    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Jk41R/bekraftat-pelle-olsson-till-sandvikens-if

• Fast Asken sitter väl inte bara på baken och väntar på besked? Vore jag han skulle jag kräva lite lön. Kan ju sluta med att Asken drar och vi får ta det vi får.

Gillad av:Sääf, Eric (2 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Fast Asken sitter väl inte bara på baken och väntar på besked? Vore jag han skulle jag kräva lite lön. Kan ju sluta med att Asken drar och vi får ta det vi får.

Du har inte någon ny på lut? Såg ju att du snackat in Concha.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • @Hasse-Hattrick sa:

• Sven-Göran Eriksson

Svennis i Superettan ändå.
    Lombardo in i truppen.
    Fem italienare till in i truppen.
    Bra ruljans på Della.
    Vi åker till Milano och äter spaghetti.
    Försäsongsläger i Torsby.

• @Peter Hansen sa:

@Hasse-Hattrick sa:

• Sven-Göran Eriksson

Lombardo in i truppen.
    Bra ruljans på Della.

Och så en Växjö-skojare – det finns några stycken – som blåser honom på sparpengarna!

• @Peter Hansen sa:

@Hasse-Hattrick sa:

• Sven-Göran Eriksson

Lombardo in i truppen.
    Bra ruljans på Della.

Jag ser hellre att Svennis plockar hit sin gamla favorit Rooney. Efter att han bränt två chanser så börjar vi gnälla över att han är en föredetting som bara är här för att tjäna pengar.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Då röstar jag för Svennis-favoriten Mihajlovic. Han kan förmodligen fortfarande slå frisparkar.

• @Platini sa:
    Då röstar jag för Svennis-favoriten Mihajlovic. Han kan förmodligen fortfarande slå frisparkar.

Och vara assisterande tränare ihop med Velic?

• Enligt Lundhs podcast verkar det bli klart tämligen snart om man lyssnar av Concha.

• Concha pratar om att få fram en taktisk driven tränare som lyfter fram juniorer.

För mig är redan asken/velic long gone, ser ut som att Concha tänker detsamma.

• Concha tänker helt rätt om han byter ut Askebrand och Velic. Det är dags att växla upp!!

• Ett tips till Concha är att hitta en ung tränare med stort driv och ett modernt tänk. Gärna med småbarn och därför flyttar hit och bosätter sig i stan. Lite som Sam Hallam och Graham Potter där dem stannar mycket beroende på att ungarna har rotat sig med kompisar och aktiviteter. Givetvis måste föreningen fungera och den personen det eventuellt blir måste få stor påverkan på det sportsliga.

• redigerade October 3

Idag fick jag höra på stan att Concha vill behålla Askebrand medan styrelsen vill se en ny tränarkonstellation med Spader Kung, dvs. Fredrik Bild, och Denis Velic.

I mina öron låter detta ytterst osannolikt. Inte heller så lovande. Men jag tar upp det till behandling i alla fall (lagt kort ligger).

Jag ser helst att ryktet avskrivs så snabb som möjligt.

• Men kommer omedelbart att tänka på reportaget om Axén i senaste numret av offside. Där han säger "Problemet är att de som är sämst i Sverige bestämmer" (dvs styrelserna).
    Skulle det finnas någon substans i rykterna är föreningen illa ute. Med en styrelse utan sportslig kompetens kommer drömmen om en allsvensk existens att förbli en dröm.

Gillad av:jon, Sääf (2 totalt)
  • Får inte Concha vara med och bestämma detta är han nog inte kvar så länge

• Inget ont om vare sig Fredde Bild eller Velic. Fantastiska österhjärtan som det - om möjligt - är bra om vi kan hålla nära föreningen. Men inte som ensamma huvudtränare. Känns lite som "Ludd-Otto", och det gick ju sådär. Tränarposten är otroligt viktig, det har vi om inte annat lärt oss under de senaste åren. Där vill jag ha en med meriter, med erfarenhet, med dokumenterat bra resultat. Askebrandt uppfyller dessa krav, vilket såklart många andra som också nämnts i tråden gör. Dock inte kombon Bild-Velic. Kanske, om ekonomin tillåter, kan låta dem vara assisterande tränare båda två, den ena med fokus på försvaret och den andre mer offensivt?

• Nu ska vi ju veta att det finns rejäl sportslig kompetens i styrelsen.

• redigerade October 4

En tränare kan ju aldrig bli ett namn om hen inte får chansen. Men jo, är också skeptisk till Bild/Velic. Fast jag vet ju heller inte vilka kvalitéer de besitter tränarmässigt. Det är en intressant tanke med Velic som tränare för Öster, det ska jag inte förneka dock! Och en bra tränare jämte honom som är bra på att skapa en god gruppdynamik.

• Vi kan väl erbjuda oss att spela en träningsmatch i Värnamo för att lösa Järdler.
    Eller tio fotbollar.

Gillad av:Sigge (1 totalt)
  • redigerade October 6

Nu när det är klart att Askebrand inte tränar Öster 2018 tycker jag att han förtjänar att hyllas ordentligt. Hur motsägelsefullt och svinigt det än må låta.

Gillad av:Söder, Platini, Tobbe Ax (3 totalt)
  • Mycket bra jobbat Concha!!!

Gillad av:zune, Sääf (2 totalt)
  • Hasse Backe fortsätter alltså att vara senaste Östertränare att påbörja en fjärde säsong på raken då han gjorde så 1992 (fixade ju även en femte 1993).

Evig tacksamhet åt Thomas Askebrand för att han lyfte oss från askan och upp i den sköna elden om han nu lämnar oss glödande inför 2018.

Gillad av:Virden, Lewinsky (2 totalt)
  • redigerade October 6

Känns mycket positivt. Känns som han trollat med knäna i Fonus och fått ut nästan max av spelarmaterialet. En passningsorienterad fotboll med hög press och mycket löpningar framförallt när laget har boll. Inte mycket kantspel. Snor med sig Simon Nilsson på köpet? Winsth och PC förlängde tidigare i veckan.

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • Kan någon förklara Järdlers kompetens och meriter? Jag har säkert missat massor

• redigerade October 6

Järdlers främsta merit är väl att inte trilla ur superettan med ÄFF. Är han verkligen den som ska göra Öster allsvenskt, och dessutom värd att köpa loss?

Logga in eller registrera för att kommentera.