Poängjakt till nytt kontrakt

redigerade April 16 i Supportersnack
Den här diskussionen skapades av kommentarer splittade från: Frej away!.
«134

Kommentarer

• redigerade June 3
    36 Poäng = med marginal klarat kontrakt.*
    <=>
    6 poäng per 5 matcher i snitt
    Nås/Nås inte delmålen på 6p blir det överskott/underskott till nästa 5 matchers block.

Match(1-5): 10p
    Match(6-10): 4p
    Match(11-15):3p
    Match(16-20):
    Match(21-25):
    Match(26-30):

Match(1-10): Överskottspoäng: 2p Underskottspoäng: 0p

Delmål(1): Avklarat
    Delmål(2): Avklarat
    Delmål(3): 5 av 6 poäng inspelade.
    Delmål(4): Ej påbörjat.
    Delmål(5): Ej påbörjat.
    Delmål(6): Ej påbörjat.

*(9 av 10 fall, extremen 40p har inträffat 1 gång).
  • I denna serien lönar sig hårt jobb och det är enklare att ta poäng på våren. Ödmjukhet, disciplin, fokus och kämpaglöd kommer man långt på så här års. En match i taget. 1 pinne borta är alltid ok. Inte minst denna säsong.
  • Jag hoppas att det var okej att jag bröt ut denna diskussion från Frej Away, då jag kände att denna kan bli en säsongstråd liknande "Öster jämfört med förra året".
  • Tror inte något lag har åkt ur med 33 poäng nångång ?
    32 poäng 2014 gav oss i alla fall nitlotten kvala mot Frej. (Assyriska som var mer avhängda fick turen att kvala mot betydligt mindre taggade Öis och kryssade väl sig kvar genom 1-1 borta och 0-0 hemma.)
    32 poäng 2014 gav oss i alla fall nitlotten kvala mot Frej. (Assyriska som var mer avhängda fick turen att kvala mot betydligt mindre taggade Öis och kryssade väl sig kvar genom 1-1 borta och 0-0 hemma.)
    Med det bristande självförtroende som fanns i truppen då hade motståndet kunnat vara kongahälla, vi hade dundrat ur ändå..
  • Jag hoppas att det var okej att jag bröt ut denna diskussion från Frej Away, då jag kände att denna kan bli en säsongstråd liknande "Öster jämfört med förra året".
    Hade varit skoj med en Öster jämfört med förra året även i år. Vilket lag är t.ex. årets Prespa Birlik? Hoppas på Värnamo. Norrby? Kanske Degerfors. :-)

• Med det bristande självförtroende som fanns i truppen då hade motståndet kunnat vara kongahälla, vi hade dundrat ur ändå..
    Var det korrekt att döma bort Geros 1-0 (såg inte så bra), och vad hade hänt om det blivit godkänt?
  • Geros mål var korrekt. Jag såg perfekt. Med 0-1 där hade vi aldrig åkt ur och sparat 2 år och 5 miljoner. Men vi hade haft mycket tråkigare, så skit samma. Ses imorrn; hata Frej, älska Öster!
  • Jo, Geros mål skulle jag vilja hålla med om också. Visst, vi hade kunnat klara oss med ett mål med oss. Jag menar bara att det egna lagets välbefinnande var av störr betydelse än motståndet.. Svåraste motståndet var den egna självkänslan.
    Hade varit skoj med en Öster jämfört med förra året även i år. Vilket lag är t.ex. årets Prespa Birlik? Hoppas på Värnamo. Norrby? Kanske Degerfors. :-)
    Eller jämfört med 2012.
    Helt ok.
    Tror inte något lag har åkt ur med 33 poäng nångång ?
    Superettan bildades år 2000. Det har varit lite olika tabellkonstruktioner för att klara nytt kontrakt men tittar vi på vad som krävts för att bli 12:e lag, utan målskillnadsaffär, hamnar medelpoängen på:

33,8 poäng

För den som vill förkovra sig i hela listan kommer den här:

2016 33
    2015 31
    2014 33
    2013 33
    2012 35
    2011 40
    2010 37
    2009 33
    2008 27
    2007 35
    2006 35
    2005 35
    2004 29
    2003 35
    2002 36
    2001 34
    2000 34

Variansen kan sticka några poäng åt varje håll och i extremfallen har 27 respektive 40 poäng räckt. Det vill säga 36 poäng är ingen 100%-ig garanti men nästan i cirka 9 av 10 fall. Förhoppningsvis räcker 36 poäng i år. Intervallet 33-35 poäng samlar 11 av de 17 årens slutpoäng så +- 1 poäng till medelpoängen 33,8 verkar variansens utfall hamna oftast.

(Höftade detta lite snabbt så ska dubbelkolla någon dag.)

• Om 36 poäng räcker så har vi ju isåfall redan tagit en fjärdedel av de poäng vi behöver, känns oerhört bra med tanke på att bara en tiondel av serien är spelad.
  • Inför match(4) – Dalkurd hemma har det tagits 3 bonuspoäng som neutraliserar eventuella motgångar längre fram. 3 poäng ytterligare på följande 7 matcher bockar av nästa 6p-delmål.
  • Inför match(5) – Örgryte borta är ställningen i poängjakten oförändrad. 3 poäng ytterligare på följande 6 matcher bockar av nästa 6p-delmål.

• Hade varit skoj med en Öster jämfört med förra året även i år. Vilket lag är t.ex. årets Prespa Birlik? Hoppas på Värnamo. Norrby? Kanske Degerfors. :-)
    Poängfrekvensen från Superettan 2016 kan ge oss lite glimtar till svar på dina frågor. :-)

Poängfrekvens av 30 matcher från topplagen till bottenlagen 2016:
    25,25,22,25,20,18,20,21,17,20,19,17,18,16,14,12

Vi ser att det vobblar lite men de stora dragen visar på att toppen tog poäng i 25 matcher, mitten 20 matcher och botten 15 matcher.

Det kan redan nu skvallra lite om hur årets tabell i stora drag kommer se ut och ge oss ledtrådar om blivande kanoner, kalkoner och överraskningar.

Poängfrekvens av 4 matcher:

4 Dalkurd, Helsingborg
    3 Värnamo, Öster, Degerfors, Varberg, Gefle, Brommapojkarna*
    2 IK Frej, GAIS, Örgryte*, Trelleborg*, Falkenberg*, Norrby*
    1 Syrianska FC
    0 Åtvidaberg*

*en match mindre spelad

Vi ser tippade trion Dalkurd, Helsingborg och Brommapojkarna ligger bra till även Gefle som var högt tippat. (Deniz Hümmet kan vara en guldklimp de hittat.)
    En eller flera överraskningar i år mot förhandstipsen kan finnas bland lagen Värnamo, Öster och Degerfors.
    En flopp kan vara Falkenberg eller Gais som var tippade som outsiders till toppen.
    Kalkonvarning på Åtvidaberg.

Är tidigt ännu så än kan man kanske urskilja en 70% eller något av hur det kommer bli och det är väl bra annars hade det inte varit roligt. :-)

• Inför match(6) – Brommapojkarna borta har det tagits 10 pinnar i poängjakten. Det är 4 sköna bonuspoäng på de 5 första matcherna. Bra jobbat och väl godkänt.
  • Älskar denna tråden :cheers:
  • Härligt, nu tar vi ett p till mot BP, tråkigt att KJL inte får vara med men viktigt att Levi är tillbaka. 1-1 igen?!
  • Vi vinner!
  • Älskar denna tråden :cheers:
    Härligt, nu tar vi ett p till mot BP, tråkigt att KJL inte får vara med men viktigt att Levi är tillbaka. 1-1 igen?!
    Vi vinner!
    :cheers:
    Båda tipsen är bra. X är väl där utfallet hamnar oftast och båda lagen snittar väl 1 mål/match cirka men även 3 poäng har väldigt fin chans denna omgången.

BP har 4:a vinster i rad, om vi förenklat sätter att BP vinner varannan gång så är de nu uppe i 1/(2^5) att sviten forsätter.
    Det är 1 på 32 gånger. Förra matchen mot Frej var det 1 på 16.
    Då har vi 16 olika utfall och 1 av dem är BP-vinst den här omgången.
    Det blir att Öster tar poäng 93,75%(15/16) av matcherna om matchen spelas om och om igen. Bland poängutfallet så är det även en större andel vinster än man tror så det kan mycket väl bli en skön 3:a.

BP och hemmapubliken kommer uppträda väldigt trovärdigt som de är storfavoriter men det är bara en bubbla. Låt dem tro det. Spela Öster coolt och vet att det är egentligen vi som är de riktiga favoriterna i den här matchen och sen får hål på BP så kan det uppstå en rolig förvirring som kan ge ännu mer chanser till mål. Johannesson har väl också sannolikheten med sig att det blir minst ett mål, så det blir sannolikt en väldigt rolig match.

Bp är inte Barca eller United och inte ens världslagen vinner hela tiden. De tappar poäng oftare än man tror. I Superettan och Allsvenskan är det mycket jämnare så sviter håller inte i sig så ofta.

Töm bara inte sparbössan och satsa allt på matchen för BP kan vinna 10matcher till. Sånt händer då och då även om det är osannolikt.

12:e spelaren är klacken och i den här matchen så har Öster även en 13:e spelare i sannolikhetskraften som vilar över Grimsta.

May the force be with Öster.
  • Eftersom slumpen tyvärr inte har något minne är det snarare runt 60% risk att BP vinner matchen.
  • redigerade May 2
    Om vi ponerar att jag är bläckfisken Paul och att min studie visade på att Öster med all sannolikhet kommer vinna då? Fortsättning följer på denna intressanta, men framför allt viktiga diskussion.
  • Om vi ponerar att jag är bläckfisken Paul och att min studie visade på att Öster med all sannolikhet kommer vinna då? Fortsättning följer på denna intressanta, men framför allt viktiga diskussion.
    Är väl väldigt intressant att diskutera hur stor sannolikheten är att Öster vinner nästa match? Annars är vi alla bara bläckfiskar som gissar och klagar på domarinsatser.
  • En grymt spelsugen Levi o vårt anfallsvapen super-Mario som har två träträffar ökar definitivt våra chanser till poäng, säger 40-40-20% (1-X-2), 60% chans till poäng!
  • Jag gissar 40-60-60. :lol:
  • Jag gissar 40-60-60. :lol:
    En vanlig sammansättning av drinkar på Gotland.
  • redigerade May 3
    Bästa tråden på år och dar ! Love it ! :mrgreen:

Keep up the good work, grusplanen !
  • Om vi ponerar att jag är bläckfisken Paul och att min studie visade på att Öster med all sannolikhet kommer vinna då? Fortsättning följer på denna intressanta, men framför allt viktiga diskussion.
    Är väl väldigt intressant att diskutera hur stor sannolikheten är att Öster vinner nästa match? Annars är vi alla bara bläckfiskar som gissar och klagar på domarinsatser.
    Är det så? Är inte slumpen bruset i sannolikheten på kort sikt men på lång sikt så försvinner det? Skulle BP vinna 4 av 5 matcher till oändligheten då är ju inte oddsen 50/50 längre utan 80/20? Flippar man en krona blir det ju konstigt om det blir klave 4 av 5 omgångar över tid?

Oavsett vilket så är BP ett gammalt bensinmärke och idag ska de gå på pumpen.

• Östervinst till 5.20 redan taget. Borde kanske kollat laguppställningen innan.
Logga in eller registrera för att kommentera.