Östers ekonomi

redigerade October 2013 i Supportersnack
I dagens SMP får Östers ordförande frågan: Hur ligger klubben till ekonomiskt?
Svaret som följer inger djup oro!
-Svårt att säga. Det är ett tufft första år i allsvenskan, eftersom hela organisationen växer hela tiden i takt med övergången till allsvenskan och den nya arenan. Det är därför svårt att få ett exakt grepp om vad som kommer in och vad som går ut.

Har man ingen ekonomistyrning i föreningen, man blir orolig.
«13456729

Kommentarer

• det blir KK vi spelar i ettan nästa år... RIDÅ
  • Det var ett väldans tjat om att Öster går i konkurs om vi åker ur allsvenskan. Kan någon med lite mer insyn i föreningen utveckla hur det ekonomiska läget faktiskt ser ut. Inför säsongen verkade allt tämligen positivt, vi budgeterade med ett överskott (förvisso ligger vi nu ca 700 pers under budgeterat publiksnitt), och därtill har vi sålt Bojanic och vi har fått in pengar för Roar o KGB. För mig låter det ofattbart om vi ens skulle vara nära en konkurs, men som sagt. Ni med insyn i föreningen, vill ni hjälpa oss stackare som bor i andra städer o saknar de rätta kontakterna.
  • redigerade October 2013
    Det måste såklart vara överord.Vi har gjort två säsonger i trean utan att gå i konkurs
    och alldeles oavsett kan inte kommun och andra låta klubben gå utför stupet nu med nybyggd arena och den PR som hela konceptet arenastaden inneburit för Växjö stad.

Dock..har klubben inte en välgjord plan B utskriven efter det inte alls otroliga scenariot att vi skulle åka ur iår,så är det inkompetent och riktigt uselt.
    I så fall måste vi ha en ny styrelse,en som i sådant fall kan sköta en klubb som ÖIFs ekonomi på ett acceptabelt sätt.
  • Man tycker ju en ordförande ska ha insyn i föreningen, men Sven ger ju inget bra svar i smp direkt, men han kanske inte vill diskutera sånt i media
  • Tror nog det är så att han ville undvika att svara på frågan därför svarar svävande. De vet nog mycket väl hur det ser ur.
  • Just nu är det mycket pengar i omlopp och faktiskt lite av en månadsekonomi för alla klubbar i allsvenskan. Vi har haft några välbesökta matcher och miljonerna ramlar in från alla håll. Problemet är bara att de ska räcka över icke-säsongen också...

Svens agerande i SMP är klokt. Man ska inte stå och försäkra någonting nu, varken dementera eller bekräfta. Det finns en plan på hur Öster ska överleva SE också, det vi kan vara överens om är att personal lär försvinna på alla håll och kanter. Och spelarnas löner rejält sänkas.
  • Senaste dagarna har det målats upp riktiga mardrömsscenarion.
    Hur illa är det egentligen.
    Bara en anpassning till SE kostymen eller är det värre än så?
  • Riktigt illa.
    Är det "riktigt illa" så är nog ändå det riktigt allvarliga styrelsens oförmåga att hantera ekonomin. Följer man upp ekonomin noga så är ju tendensen tydlig långt innan man befinner sig i en situation som är riktigt illa. Och har man lite förnuft trycker man på bromsen och sitter inte bara och väntar på att kostnader bara ska försvinna av sig självt eller att intäkter, som man räknat med, ändå plötsligt en vacker dag ska materialisera sig ur tomma intet.
  • Öster huntade ju Jonas Karlsson, finanschef på BWG just för att få bättre koll på ekonomin. Tills annat är meddelat utgår jag ifrån att läget är under kontroll.
  • Jag känner en trygghet i att öster budgeterat driften av Myran under superettanspel, däremot kan jag känna viss oro i att man kanske fått högre driftskostnader än man trodde.
  • Jag är inte överdrivet orolig heller. Man gör relativt stora förändringar tidigt och det är positivt. Hade man fortsatt med samma kostnadskostym i Superettan så hade det säkerligen blivit katastrof längre fram, men nu tar man ansvar och bromsar direkt.
  • Jag känner en trygghet i att öster budgeterat driften av Myran under superettanspel, däremot kan jag känna viss oro i att man kanske fått högre driftskostnader än man trodde.
    Att driftskostnaderna är högre än förväntat har Öster bekräftat. Frustrerande eftersom det inte alls är oväntat.
  • Nej precis, här borde man snarare ha överdrivit de troliga kostnaderna och istället fått en positiv överraskning..
  • Beror nog på hur man definierar riktigt illa. Klart är att Arenan kostat betydligt mycket mer än vad man har trott och där är nog den stora haken kombinerat med att man inte har något eget kapital. Tror på åtstramningar och evt en vädjan till kommunen om hjälp med att bära kostnader för arenan men inte så illa som det har varit...
  • Insändarna i SMP om Myran. Tröttmössor allihopa. "Tänk om kommunen kunde lagt dessa enorma summor pengar på vård och omsorg istället".

Att idrotta och bygga för framtiden är väldigt fel. Det kostar bara pengar, och ger inget annat tillbaka än massa minusresultat varje kvartal! Svarvita värld. Förstår inte hur folk orkar bry sig så mycket. Avgå.

• Öster huntade ju Jonas Karlsson, finanschef på BWG just för att få bättre koll på ekonomin. Tills annat är meddelat utgår jag ifrån att läget är under kontroll.
    Jag har hört väldigt mycket gott om honom under året och jag väljer, precis som du Sigge, att utgå från att man har koll på läget.
  • Tyvärr så är det nog så illa som Bosse säger.
    Jag är mycket oroad av vad som kommer att hända.
  • Betänk, att med arenabygget, så blev också Öster en kommunal angelägenhet på ett helt annat vis än tidigare. Även om Öster kanske inte ligger bäst till i hela världen så har inte Växjö kommun råd med en arena utan ett elitfotbollslag. Sen att Kung Bosse inte riktigt tycks fatta det är en annan story...
  • Ishockey klubben bygger sitt varumärke starkt, nu öppnar man shop på Grand samarkand. Många går runt och gör reklam för hockey klubben.
    Östers IF har inte på något sätt de senaste årtiondena lyckats bygga sitt varumärke.
    Invigningsmatchen var det många utdelade biljetter, de människorna kom aldrig tillbaka, känner en del som aldrig eller för länge sedan hade varit på fotboll och sett Öster men som fick en biljett till den matchen, de kommer inte att gå igen.
    Öster får det svårt med ekonomin framöver, man har en stark konkurrent om sponsorer och publik från ishockeyn.
  • Vi ska inte överdriva konkurrensen från Lakers. Självklart förlorar vi några av marginalåskådarna härigenom, dessa som vill gå på någon/några enstaka sportevenemang per år och därmed väljer att i vart fall inte enbart förlägga dessa engångsföreteelser på Öster.

Dock är det två helt olika sporter, de utövas mestadels under olika delar av året och fotbollen är över hela landet en större sport än hockeyn. Så kommer det också alltid att vara.

Däremot kan vi ta lärdom av Lakers, inte minst hur de marknadsför sig samt deras agerande i samband med matcher. Hur ska Öster göra för att en match på Myran inte enbart ska vara 90 minuters fotboll, utan även mycket, mycket mer? Vi har kommit en bit på vägen, men vi har mycket kvar att göra. Förslag från mig:

- Se på hur Blåvitt fixar inmarschen. Jag vet flera i Göteborg som tycker det är värt att gå på matchen i princip enbart för att vara med på inmarschen. Stämningen där alla åskådare står med och sjunger och framförallt den video över Blåvitts storhetsperiod som samtidigt visas på TV-skärmen.

- Måla hela Växjö rödblå dagen för match - halsdukar i butiker, flaggor på bussarna, stora reklamaffischer runtom i stan. Ingen ska undgå att Öster spelar boll.

- Självklart en supporterbutik någonstans så man kan köpa Öster-prylar av allehanda slag.

- Underlätta och förbättra biljettförsäljningen, både på arenan och tidigare.

- Billigare biljetter och samma priser alla matcher! Det ska vara enkelt att veta vad det kostar att gå på Öster!

Mycket är redan gjort under året. East Fronts förbättrade tifo (STOR eloge till er som engagerar er) och utvecklande av ramsor gör det mer attraktivt att gå på match!

Men jag minns fortfarande 2003. Den marknadsföring och det drag kring Öster som gjorde att jag, som exil-supporter, köpte årskort enbart för att försäkra mig om att få plats till premiärmatchen mot Djurgården. Växjöborna må vara segstartade, men nog finns det allt en utbredd kärlek till det röblå laget!
  • Att gå upp i Allsvenskan är inte samma sak som visshet om att få vara kvar där. Att risken var stor att det skulle bli en snabb sorti visste ju styrelsen om från början. Det är bara en massa rykten i den här tråden, det enda vi egentligen vet är att driften av Myran blivit dyrare än beräknat och att klubben agerar säkert genom att omgående minska kostnaderna och rätta munnen efter den nya, lite mindre matsäcken genom att säga upp Andreas Ottosson, Christian Stridh, Marcus Sjöholm et al. Det är bara två veckor kvar tills årsmötet, då lär vi få mer exakta besked. Devisen som Curt Persson, vår ordförande under de allra mörkaste ekonomiska åren, sade om att "klubbens ekonomi aldrig någonsin mer får äventyras" måste vara inpräntat i varenda en av våra styrelseledamöter och anställda.
  • Bra betyg i nedanstående undersökning. Att vara medlem i Östers IF betyder mycket för ekonomin.

http://fotbollensframtid.se/2013/11/13/djurgardens-ar-sveriges-storsta-fotbollsforening/
  • Bra betyg i nedanstående undersökning. Att vara medlem i Östers IF betyder mycket för ekonomin.

http://fotbollensframtid.se/2013/11/13/djurgardens-ar-sveriges-storsta-fotbollsforening/
    Verkligen ett bra betyg och något jag tycker att Öster skall jobba långsiktigt med. Fördelarna med att jobba på detta sättet är många, några av dem är:
    En stadig intäkt, det är inte vanligt att medlemmar lämnar
    En medlem är en trogen supporter
    Öster får ett stort kontaktnät genom sina medlemmar och en kommunikationskanal.
    Öster och supporten får en identitet

Så värva medlemmar och se till att medlemmarna får bra förmåner samt arbeta aktivt med oss medlemmar :)
  • redigerade November 2013
    Att vara medlem, och att visa det, är rätt och riktigt. Så här ser det ut på mitt arbetsrum på en vårdcentral nästan 140 mil från Växjö.

http://i.imgur.com/Jj5BrZv.jpg
  • Att vara medlem, och att visa det, är rätt och riktigt. Så här ser det ut på mitt arbetsrum på en vårdcentral nästan 140 mil från Växjö.

http://i.imgur.com/Jj5BrZv.jpg
    Någon mer än jag som ser humorn i att du även har en skylt med Londons t-bana i samma rum? Kombinationen Öster och Underground.

8-)
  • Det (ford)ras nu att Öster lämna tillbaka sina tjänstebilar av ekonomiska skäl.
    Ett antal postcyklar har inköpts och målats röda och blå med Östers klubbmärke på bak skärmen. För er som varit på damlagets matcher har en prototyp kunnat beskådas då lagets största och mest hängivna supporter cykla runt på en sådan.

Till borta matcherna har en 11-manna "tandemcykel" svetsats ihop, Thomsson får åka på ramen, ett speciellt "koodskydd" kommer att tas fram i rödblå färg som även kan användas i andra sammanhang vid behov.

Bosse med backen i undrar om jag är ett troll.
    Vad som kännetecknas för att betraktas som ett troll vet jag inte?
    Kan meddela att jag har sett mig i spegeln idag och fann ingen svans!
  • Det (ford)ras nu att Öster lämna tillbaka sina tjänstebilar av ekonomiska skäl.
    Ett antal postcyklar har inköpts och målats röda och blå med Östers klubbmärke på bak skärmen. För er som varit på damlagets matcher har en prototyp kunnat beskådas då lagets största och mest hängivna supporter cykla runt på en sådan.

Till borta matcherna har en 11-manna "tandemcykel" svetsats ihop, Thomsson får åka på ramen, ett speciellt "koodskydd" kommer att tas fram i rödblå färg som även kan användas i andra sammanhang vid behov.

Bosse med backen i undrar om jag är ett troll.
    Vad som kännetecknas för att betraktas som ett troll vet jag inte?
    Kan meddela att jag har sett mig i spegeln idag och fann ingen svans!
    En person som skriver nonsens inlägg för att provocera = troll
  • Lite humor i all bedrövelse skadar väl inte.
  • Lite humor i all bedrövelse skadar väl inte.
    Mailar du mig punchlinen sen?

Logga in eller registrera för att kommentera.