Österhymn/inmarschlåt av Ola Salo

redigerade August 2012 i Supportersnack
:inlove:

«13

Kommentarer

• Häftigt! Ska lyssna ett par gånger först innan jag ger ett utlåtande. Dock ett önskemål redan nu, lägg ut texten till sången på samma sida så att alla kan lära sig den till premiären.
  • Texten tillgänglig för alla i publiken också! Lyyyyyyyyyyyysande!  :forzaoif:
  • Har lyssnat på den nu ett par gånger. Gillar den och tror att den kommer att bli mäktig på arenan med publik mm.
    Men jag kan inte komma ifrån att den låter lite som en jul psalm. Typ gläns över sjö och strand.
  • Alternativ
    Ok, har inte hunnit lyssna ännu men då faller väl andra hymner rätt platt, antar jag. (Dessutom gratis för alla smålänningar.)  :)
  • grymt, med rätt sångresurser från EFs sida kan detta bli mäktigt! kan bli lite ROMA ROMA över det när alla brister ut i refrängen, stjärnorna i Öster!!!
  • Making of Stjärnorna i Öster:

• Har lyssnat på den nu ett par gånger. Gillar den och tror att den kommer att bli mäktig på arenan med publik mm.
    Men jag kan inte komma ifrån att den låter lite som en jul psalm. Typ gläns över sjö och strand.
    Och vad gör väl Öster om inte glänser över Helgasjö och strand?  :forzaoif:
  • Helt underbart.
    Ryser av tanken att få köra med Salo.
    :inlove:
  • Så jädra klockrent, fasen va gott!!

Tror liksom Terrorteddy att den även kommer att göra sig bra i Domkyrkan, kanske tillsammans med Ingemar Nordström? ;)
  • Psalmig men bra :)

Hade gärna sett en lite mer melankonisk hymn likt snart skiner poseidon(IFK Gbg)
    Detta liknar med MFFs gräddiga överdådiga hymn

Det bästa är nästan mantrat "Stjärnorna i Öster" som är dubbeltydigt på ett bra och värdigt sätt.
  • När den har satt sig och hela MHA klämmer i i sista "sjärnorna i öster" kommer det att bli grymt!

Tack Ola!

• Har text kommit ut någonstans?
    Eller någon som har en tråkig dag som vill skriva ner den?

• Har text kommit ut någonstans?
    Eller någon som har en tråkig dag som vill skriva ner den?
    Det är ju måndag  :cheers:. Så här har jag tolkat texten.

Ut ur mörka skogars sal
    Hörs en sång om sekels kval
    Om ett folk som drömt om tröst
    Hur en sol går upp i öst,
    Genom dagars slit och knog
    Har vi väntat länge nog
    se då hur himlen klar
    sänder ett ljus till svar
    stjärnor i öster, stärnorna i öster

sörj ej snön som föll i fjol
    långa veckor utan sol
    gjorde sig av frostig mark
    själen in i kroppen stark (lite osäker på just denna raden)
    ja jag längtar varje dag
    att i goda vänners lag
    skåda hur himlen klar
    sänder ett ljus till svar
    stjärnor i öster, stjärnorna i öster.
  • Precis som vissa antyder tycker även jag att den kan vara lite psalmig och julig. Däremot tror jag inte att någon kommer att uppfatta den så när 12.000 röster tar över både Olas röst, körens röst samt melodin.
  • Alternativ
    Älskar texten och givetvis rösten (the Ark har man ju alltid gillat). Som någon nämnde så kommer den bli mäktig som arenahymn, tycker inte det ska vara för mycket fart på såna här inmarschlåtar.

Det samlar dessutom många gratispoäng bland folket genom att ha en så känd och populär artist i produktionen. The Ark har alltid talat humoristiskt om sitt kära "Växjö med omnejd" på spelningar.

Öster News var som vanligt först på plats redan i förra numret genom den vältajmade duellen mellan undertecknad och Roar Hansen där vi samlade poäng på The Ark-anknytning.  8-)

Var det sedan någon som sökte något mer åt hållet "Poseidon" så kan nog Support 1930 skaka fram något färdigproducerat som b-sida men det kanske är helt hemligt?  :)
  • Antar att texten kommer visas på de två storbildsskärmarna.
    Tror det kan bli bra!

• Det är ju måndag  :cheers:. Så här har jag tolkat texten.

TEXT

Bra jobbat! Jag lyckades snubbla över den officiella texten, som kommer finnas med i SMP-bilagan i samband med invigningen. Den skiljer sig endast på några stavelser:

Ut ur mörka skogars sal
    Hur en sol går upp i öst

Har vi väntat länge nog

Se då hur himmeln klar
    Sänder ett ljus till svar
    Stjärnor i öster
    Stjärnorna i Öster

Sörj ej snön som föll ifjol
    Långa veckor utan sol
    Gjordes ej av frostig mark
    Själen envis, kroppen stark?

Ja, Jag längtar varje dag
    Att i goda vänners lag

Skåda hur himmeln klar
    Stjärnor i öster
    Stjärnorna i Öster
  • Sitter direkt. Kommer bli guld!
  • Öster gör allting rätt nu. När andra lag får nöja sig med lokala knocke och smocke-coverband drar vi in Ola Salo. Bra jobbat och en fin låt!
  • Lyssnat på den ett antal gånger nu, och gillar den mer och mer för varje gång. När flera tusen sjunger denna, kommer den bli riktigt mäktig, speciellt "Stjäääärnorna i Östeeeer".

Printa i texten i skallen nu, så kommer detta bli sjukt bra.

• Antar att texten kommer visas på de två storbildsskärmarna.
    Tror det kan bli bra!
    Självklart! Hanna, missa inte det!  :)

Tänk att jag - JAG! - skulle vända Kungliga Kronobergs Regementes march på det här viset  :roll:. Men det började redan när nån valpjävel för några månader sedan ifrågasatte marschen. Först tyckte jag han hade fel, fel fel. Men sen förstod jag efterhand bättre. texten på storbildsskärm så är vi fete-hemma  :forzaoif:.
  • Alternativ

Ut ur mörka skogars sal
    Hur en sol går upp i öst

Har vi väntat länge nog
    Se då hur himmeln klar
    Stjärnor i öster
    Stjärnorna i Öster

Sörj ej snön som föll ifjol
    Långa veckor utan sol
    Gjordes ej av frostig mark
    Själen envis, kroppen stark?

Ja, Jag längtar varje dag
    Att i goda vänners lag

Skåda hur himmeln klar
    Stjärnor i öster
    Stjärnorna i Öster
    Först fick jag nästan för mig att Ola Salo åkt med på alla resor EF arrangerat under 20 års tid. Sedan tyckte jag bara att det var kusligt hur han kunde sätta fingret på det. Sedan när jag lyssnat ett antal gånger på den proffsiga kompositionen och den gnistrande texten insåg jag att det handlar om mig. Hur jag går på knastrande snö i korsningen Alpgatan-Linodlarvägen för att svänga ner för Furuliden och sedan svänga in på Stjärnvägen. Jag skådar upp mot decemberhimlen och hör musiken tindra ikapp med stjärnhimlen när jag stannar vid Kvarnhagsparken. När sedan vårsolen lyser över Staglaberget har jag känslan och längtan med mig ner genom centrum.

Där har ni genialiteten hos en riktigt bra textskrivare. Eller kanske är det mina tankar han har stulit?

Jag citerar en gammal Öster News-redaktör:

Det är stort, gosse!    :cheers:

(Efter matchen kan Salo dra igång allsång med Calleth You, Cometh I - om jag inte minns fel är det en evighetsallsång)
  • Första tanken- mycket psalm.
    Men! En pampig sådan, och med en text med den själ vi efterfrågat. Bra! Inget öster klapp klapp.
    Jag tänker mig lite nationalsång på fullsatt landskamp. Pampigt, bra tryck och crescendo. Det här blir bra. Lagom lång också, stjärnor i öster en gång, lite vers till och sedan klämma i ordentligt.
    Det som låter lite fint nu, kommer att låta mäktigt på fullsatt myran. Bra skit.
    Texten. En smålänning, en östersupporter. En som kämpar på i motvind. De e vi. :forzaoif:
  • Som gammal musiker vet jag givetvis bättre än alla er andra.

Och omdömet är följande:

I Svensk fotboll är det bara Bajen som kan mäta sig. Den är svårflyttad från svensk fotbollsmusiks förstaplats, men ge det några år så kommer Salos hymn kunna ta upp matchen, den måste bara arbetas in först.

Dessutom. Den har sjuuukt hög allsångspotential. Nu är det tamejfan dags att utkräva ansvar. Alla ser fanimej till att lära sig texten utantill till 3/9.

Basta!

• Som gammal musiker vet jag givetvis bättre än alla er andra.

Och omdömet är följande:

I Svensk fotboll är det bara Bajen som kan mäta sig. Den är svårflyttad från svensk fotbollsmusiks förstaplats,
    Håller inte alls med dig. Tycker den självklara ettan är "Snart skiner Poseidon"

Där snackar vi gåshud.
    Men vår egna slagdänga står sig mycket bra gentemot övriga.
  • Våran är bra, men den kan givetvis inte jämföras med IFK och MFF.
  • TACK OCH LOV så tänkte Ola till några gånger. Han tänkte nog att "ska jag göra en sån här grej så ska jag göra den på mitt sätt" och inte försöka göra en Poseidon II som t ex K*F gjorde, någon Kenta-variant eller hockey/GAIS-varianten med hårdrock/metaldunk.

Så istället för att vara copycat har vi fått något helt unikt. Stycket andas både Öster och Värends historia, vår kultur. Vi har psalmreferenserna, de mörka skogarna, knoget...

Först när jag lyssnade tyckte jag kanske att texten var lite för mycket och kanske skulle vara svårlärd, men nu sitter den som en smäck i skallen. Och efter några säsonger på MSHA så har vi vår inmarschlåt etablerad och ingen kan tänka sig något annat.

Sanna mina ord.
  • För övrigt är min favvoinmarschlåt "I´m forever blowing bubbles" (även om den tillhör fel claret & blue). I Sverige har Bajen varit det mest unika. Fram tills nu.
Logga in eller registrera för att kommentera.