Öppet brev från Kuno

Jag sa upp mig från Östers IF fredagen den 6 december. Orsaken till min uppsägning har jag tagit med styrelsen. Jag har även meddelat mina arbetskollegor om hur jag upplevde min situation i Östers IF. I KvP den 8 december gjordes en intervju med mig som jag tycker räcker som kommentar till uppsägningen.

Därefter har det spekulerats om mig men i synnerhet om Östers IF. Jag har full förståelse för att detta kan vara intressant att ta del av. Jag, min familj och medarbetare i Östers IF har dock tagit mycket illa vid oss av alla s.k. sanningar som sprids på diverse forum. Jag tycker inte det är ok att påstå vad som helst. Man bör tänka på vad det ger för följder för de inblandade om man bara spekulerar hej vilt. Som tur är finns det undantag. T.ex. KvP har i många fall haft en bra granskande journalistik där man gett befogad kritik positiv som negativ mot Östers IF och mig personligen. Det som i de flesta fall skilt dessa från de andra forumen är att men gett en möjlighet att personligen kommentera påståendet.

Efter en säsong är det alltid spelare som lämnar en förening. Kontrakt går ut, man vill söka nya utmaningar och en del spelare anser föreningen inte kan vara kvar – orsakerna kan vara många. Efter serieavslutningen den 3 november hade jag samtal med samtliga spelare och ledare inom den sportsliga organisationen. I samtalet med Johan Persson sa han att han ville lämna Östers IF. Jag informerade A-lagstränare och styrelse om detta. Johan hade även ett samtal med Östers ordförande om situationen. Beskedet till Johan var att om det fanns någon intresserad förening fick de höra av sig till Östers IF. I slutet av november hörde en förening av sig och vi fick ett bud som Östers IF förkastade.

Efter min uppsägning den 6 december har jag inte haft med denna förhandling att göra utan den har sköts av ordföranden i Östers IF. Jag har meddelat alla inblandade styrelse, klubbchef och sport grupp om att jag inte vill ha något att göra med Östers IF kommande sportsliga organisation varken vad gäller spelare eller övrig personal samt inriktning på verksamheten. Däremot håller jag på med en överlämning med alla kontrakt, kontakter, lägenheter, skolverksamhet mm mmm. Allt detta sker i bästa samförstånd med Östers IF styrelse, klubbchef och sport grupp.

Eftersom jag sagt upp mig söker jag nytt arbete. I dagsläget är inget nytt jobb klart men jag hoppas ha något klart inom en mycket snar framtid. Jag har haft några kontakter inom idrottsvärlden men också tittat på andra arbetets områden. Alla dessa kontakter har jag haft efter min uppsägning. Även jag måste ha rättighet att söka arbete så jag kan kunna försörja mig och min familj. Med respekt för de jag haft kontakt med gällande nytt arbete vill jag inte uttala mig om vilka de är utan deras medgivande.

Jag har haft fina år i Östers IF med oerhört mycket stimulerande och omväxlande arbete. Jag tycker att jag kan med stolthet säga att jag lagt ner hela min själ i Östers IF under mina 3 år. Tillsammans med mycket bra medarbetare har vi lyckats bygga upp en sportslig organisation som är i absolut toppklass i Sverige och det med en liten budget.

Jag vill tacka alla medarbetare (givetvis inklusive East Front) ”ingen nämnd ingen gömd” för det fantastiska jobb ni lagt ner/lägger ner för föreningen. Jag kan bara önska det ”nya Östers IF” lycka till i framtiden. Alla förutsättningar finns för att skapa ett slagkraftigt Östers IF om ”rätt” beslut om hur föreningen skall drivas framåt fattas.

Peter ”Kuno” Johansson