Pressmeddelande: Nyemission i ÖSAB

– En enda ”Zlatan” räcker för att det här ska bli succé…
Så uttrycker sig Östers Support AB i prospektet över nyemissionen, som ska inbringa uppemot 15 miljoner kronor till bolaget. Cirka 10 av de 15 miljonerna är avsedda att användas för att värva spelare till Östers IF, så att laget kan ta sig tillbaka till och etablera sig i Allsvenskan.

Det är alltid riskfyllt att placera i aktier och Östers Support AB utgör inget undantag. Men visst – det finns stora chanser också, säger bolagets ordförande Jan Pyrell.
Östers Support AB vill ha en bred uppslutning bakom bolaget och dess idé – att se till att Östers IF så snart som möjligt flyttar tillbaka in i den svenska fotbollens finrum. Därför kan kretsen av aktieägare bli stor. I dagsläget är det drygt 30-talet privatpersoner och företag som satsat 8 miljoner kronor i bolaget.
– Vi hoppas på en blandning av små och större investerare. Lägsta insats är 5 000 kronor, vilket motsvarar 50 aktier á 100 kronor. Bolagets mål är att ge aktieägarna en avkastning på 8–12 procent på satsat kapital, sett som ett genomsnitt över en tioårsperiod, säger ordförande Jan Pyrell.

Unika förutsättningar
Aktier i Östers Support AB kan tecknas under perioden 7 april–9 maj och prospekt kommer att tillhandahållas av banker i Växjö, på Östers Support AB:s och Östers IF:s hemsidor. I prospektet anges villkoren för emissionen och där ges också en beskrivning av klubben – både i ett historiskt och i ett framtidsinriktat perspektiv.
– Växjö och Östers IF har utomordentliga förutsättningar. Jag tänker på det faktum att vi har två fotbollsgymnasier – varav ett med riksintag, utbildningsmöjligheter med idrottslig inriktning på Växjö universitet samt tillgång till Tipshallen som ger fina träningsmöjligheter även vintertid. Dessutom har vi en kommun som ligger i framkanten i flera avseenden – inte enbart idrottsligt. Det är ett knippe starka argument för ungdomar som ska välja var de vill utvecklas – som fotbollsspelare och individer, säger Jan Pyrell.
– Dessutom har Östers IF i år rekryterat en ny, framgångsrik chefstränare – Lars Jacobsson med meriter från allsvenska topplaget Halmstads BK.

Proffsspel – god tradition i Öster
För privatpersoner och företag som bestämmer sig för att satsa pengar i Östers Support AB bör hoppet ställas till att föreningen lyckas utveckla framgångsrika spelare. 80 procent av vinsten vid spelarförsäljningar går till Östers Support AB – förutsatt att det gäller spelare som bolaget varit med och finansierat köpet av.
– Östers IF har goda traditioner vad gäller förmågan att utveckla spelare. Tommy Svensson, Anders Linderoth, Jan ”Lill-Damma” Mattsson, Björn Andersson och Mats Nordgren är exempel på spelare som proffsspelat i Europa.
Östers Support AB har redan tjuvstartat sitt värvningsuppdrag. Under 2005 har bolaget finansierat Östers IF:s förvärv av fyra spelare: Freddy Borg, Peter Sedunov, Martin Claesson och Tyler Hughes.
– Vi hoppas att tillkomsten av Östers Support AB ska bli en positiv spiral för representationslaget. Kan vi knyta fler bra spelare till klubben kan det komma att lyfta hela laget – och bidra till att flera spelare utvecklas. Lyckas vi i våra ambitioner kommer Östers framgångar också att bli aktieägarnas i Östers Support AB, säger Jan Pyrell.