Nyheter

Intervju med Tommy Nilsson, marknadsansvarig i Öster

EF-In(Skagert & Rask) har varit i farten igen och kollat läget med Östers ”nya” marknadsansvarig Tommy Nilsson.

Vad har du för bakgrund, berätta om dig själv?
Jag är 38 år och uppvuxen på Högstorp här i Växjö, är gift och har två barn. Har alltid varit idrottsintresserad men inte utövat så mycket idrott själv. Har alltid följt Öster på Värendsvallen. För tio år sedan flyttade jag upp till Stockholm och började jobba med försäljning och marknadsföring på olika bolag.
För lite mer än ett år sedan märkte jag och min hustru att det sociala livet inte fungerade uppe i Stockholm då vi båda hade krävande jobb samt våra två barn att ta hand om. Så vi tog steget och flyttade ner till Växjö och i samband med det dök möjligheten att jobba med Östers IF upp. Jag såg det hela som en intressant och spännande utmaning. Jag har jobbat mycket med varumärkeshantering och Östers IF är ju ett varumärke som hjärtat klappar mycket för och som många har en åsikt om på det ett eller annat sätt och därför känns det som en stimulerade utmaning. Det är dessutom ett bra tillfälle att lära känna Växjö igen för man har ju trotts allt varit här ifrån i tio år.

Det var inga problem att välja Öster som arbetsgivare då?
Nej absolut inte. Det som var nytt för mig var att jag aldrig tidigare har suttit på huvudläktaren. Men det får man ju göra nu då våra sponsorer sitter där.

Har du stått i klacken?
Nej men jag brukade alltid hålla mig i närheten då jag gillar stämningen där. Men det är ju inte för sent än.

Vad har du för målsättning med sponsringen i år?
Vår målsättning är på sju miljoner vilket är en ökning med fem procent gentemot förra året och än länge så ser det bra ut.

Vänder du dig till någon speciell målgrupp?
Nej vi vänder oss till väldigt många sponsorer, vi har en bered förankring i näringslivet.
Många andra klubbar har endast några få sponsorer som alla betalar en större summa. Vi har valt en annan linje vilket jag anser vara en säkrare väg att gå. I och med att vi har många olika sponsorer sprider vi ut ”riskerna” så att vi inte påverkas så mycket av enskilda företags uppgångar och nedgångar.

Är det bara lokala sponsorer eller är det rikstäckande nät ni vänder dig till?
Vi jobbar rikstäckande men det mesta ligger på regionalnivå. De rikstäckande företagen tar ju lite längre tid i och med att de oftast inte har sitt säte i Växjö men några stycken har vi samarbete med.

Hur gick Jubileumsturneringen ekonomiskt?
Den gick vi plus på. Vi är nöjda med resultatet. Det var en väldigt nyttig erfarenhet för oss. Vi har ju tex. aldrig arrangerat pub tidigare och det lärde vi oss mycket på. Både supportrar, lagen som var här och sponsorer har återkommit med positiv feedback och sagt att det var ett fantastiskt bra arrangemang. Vi kommer att jobba för att kunna återkomma med liknande turneringar nästkommande år. De lagen som var här har sagt att de gärna återkommer. Sen finns det naturligtvis saker att förbättra tills nästa år.

Hur har ni fokuserat souvenirförsäljningen i år?
Vi kommer att förändra ganska mycket. Det finns mycket vi kan bli bättre på. Vi kommer att vara aktivare i vår försäljning. Hitta ett bättre sortiment. Vi kommer att rensa ut det gamla med lite fina erbjudande och ersätta med nya produkter. Målsättningen är att många fler skall bära våra produkter både vid match och till vardags.

Hur kommer ni att jobbar med reklam?
Vi kommer att jobba med radioreklam precis som tidigare, Vi fortsätter även med att annonsera i Smålandsposten. Sen för vi även en dialog med Växjötaxi om att de skall hjälpa oss att vara ”budskapsbärare”. Vi har ju även den stora skylten vid Hejaregatan som är en allmänt känd plats för att se vilken dag nästa match är.
Annonserna för seriematcherna kommer att vara rejäla så att de syns. Vi har fått rätt mycket synpunkter på att vi inte syns tillräckligt så vi skall försöka förbättra oss.

Hur ser det ut med arrangemangen runt omkring matcherna?
Tyvärr är ju Värendsvallen en väldigt omodern arena som inte mäter upp till de krav som ställs av publik och företag i dagsläget men vi kommer ändå att försöka utöka och förbättra arrangemanget runt omkring matcherna. Vi kommer att försöka få hela arenaområdet mer intressant och göra så att det händer mer saker runt omkring matcherna, dels med våra sponsorer dels att man kan ha någon form av musik eller liknande för att höja stämningen.

Hjälper du Öster med andra arbetsuppgifter än just marknadsfrågor?
Nej det är mina absoluta huvudsysslor. Givetvis hjälper man till med andra saker om man kan.Det krävs att alla hjälps åt i en liten organisation som Öster är.

Hur ser det ut med Östers ekonomiska situation i övrigt?
Rent ekonomiskt ser det ganska bra ut. Vi har en budget som vi tror på. Den ligger på runt 16 miljoner varav sju miljoner ligger på marknad och resten ligger på arrangemangsbiten. Den känns verkligen hållbar så det är det vi jobbar på. Det skall räcka för att gå runt samt att få ett litet överskott.

Vad räknar ni med för publiksnitt i år?
Det kan jag inte säga såhär på rak arm då det inte är min bit men jag vet att det är en högre siffra än vad publiksnittet blev förra året.

Är du medlem i East front?
Nej, men jag inväntar ett inbetalningskort som jag blivit lovad och då kommer jag att bli med.

Vad skiljer dig från de tidigare marknadsansvariga i Öster?
Jag kan ju inte svara för alla men jag kan jämföra mig lite med Fredrik som var min föregångare och han gjorde ett otroligt bra arbete men organisationen var kanske inte redo för att genomföra alla de idéer som han kom med. Just nu är jag inne i en administrativ fas för att vi skall försäkra oss att vi verkligen håller det vi lovar och kanske ”överraskar” med något extra ibland.
Det gick nog lite för fort innan så vi har stannat upp lite och tänkt till för att hinna ifatt och kolla på vad vi vill utveckla. Givetvis är vi lyhörda för nya idéer.

Har du någon fotbollsidol?
Nja, Tomas Ravelli får jag nog säga då. I dagens lag tror jag mycket på John Pelu så han får stå som min favorit just nu.

Fem snabba frågor:
Kostym eller träningskläder? Kostym
Aftonbladet eller Expressen? Expressen
Cykel eller bil? Bil
Salt eller sött? Sött
Sommar eller vinter? Sommar

Om du fick jämföra dig med ett hus i världen vilket hus skulle du välja då?
Då skulle jag jämföra mig med ett småländskt torp. Det är genuint och småländskt.

Nu får du hälsa till våra läsare:
Jag vill hälsa alla East Fronts supportrar välkomna till en ny säsong. Det skall bli mycket trevligt. Hoppas på ett mycket bra år och att vi ses på Värendsvallen vid premiären mot Norrköping den 16 April

Vi tackar Tommy för att han tog sig tid till denna intervju.